הרב שרלו
הרב שרלו

למציאות בה מדינת ישראל נמצאת במזרח התיכון יש השפעות רבות, אחת מהן היא ההתלבטות האם מותר לעזור לפלסטינאים בצרכים רפואיים. 

אחת השאלות הגיעה לידי הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקוה, בה הוא נשאל האם מותר להתקין מכשירי שמיעה לפלסטינים.

"במסגרת עבודתי כקלינאית תקשורת במכון האודיולוגי בתל השומר, עומד לצאת לדרך פרויקט גדול של התאמת מכשירי שמיעה לנזקקים ברשות הפלשתינית", נשאל הרב שרלו, "אני חשה לא בנוח לעשות מעשה חסד עם אוכלוסיה שנחשבת כשונאת ישראל מה דעת הרב בעניין? האם לא שייך להשתתף בפרויקט כזה? או שמא יש כאן איזשהו חסד בלעזור לנזקקים, אפילו אם הם פלשתינים?"

בתשובתו השיב לשואלת, כי לא רק שאין איסור אלא אדרבה, ראוי להתקין אצלם את המכשירים, "קשה לי כמובן לענות על השאלה כי איני מכיר את כל הפרטים, מי עומד מאחורי זה, מהן המגמות וכדו´. על כן, מה שאני כותב אינה תשובה מלאה לכל העניין אלא נקודת המוצא בלבד", פתח הרב שרלו את תשובתו.

"א. איני מבין את השאלה. האם אנו רוצים להנציח את השנאה? האם אין לנו עניין כי יהיו פעולות הומניטאריות כלפי אנשים סובלים ברשות הפלשתינאית שאינם שומעים, ומתאימים להם מכשירי שמיעה?"

"ב. אני מודע לכך שהם אויב; אני מודע לכך שאפשר שתהיה מציאות אבסורדית, שמכשירי השמיעה יינתנו גם למי שביצע פיגועים בישראל וכדו´. מה שאני כותב הוא על אף מודעות זו ולא בהתעלם ממנה - אני סובר כי גם מהבחינה הפראקטית כדאי לנו ונכון לנו לנסות לעשות שני דברים במקביל: גם להילחם, להגן על עצמנו, ולתקוף את הבא להורגנו; גם לנסות לחפש את כל הדרכים להוריד את מפלס השנאה. יש כל מיני התארגנויות בכיוון זה, ואני חושב שהדבר נכון מאוד ולו רק מהבחינה הפראקטית".

הרב שרלו הסביר בתשובתו כי היא אינה באה רק מפראקטיקה אלא מתוך הסתכלות תורנית, "כמובן שמה שמניע אותי הוא לא רק הפראקטיקה, אלא גם החתירה לשלום, והחתירה למהותה של תורה המבקשת גם להוסיף אור חסד בעולם. אינני חושב שהדבר יפחית את עוצמת המלחמה שלנו ברשע, ובמקביל הוא יאפשר אולי לזרוע זרעים אחרים".

"ג. השאלה כיצד זה ייראה בעיני הציבור הישראלי היא משנית. ראשית, אין כזה דבר "הציבור הישראלי" כי יהיו כאלה שיתקפו אותך ללא רחמים על שיתוף פעולה עם האויב, ויהיו כאלה שישבחו אותך ויצרפו אותך לקהילת "רודפי השלום" שמוכנים להרוס את עולם ההתיישבות ולעקור את ההתיישבות ממקומה".

"דעי לך כי שני הדברים יכאיבו לך מאוד - גם המשבחים וגם התוקפים. אולם הדבר החשוב ביותר הוא לעשות את הדבר הנכון, וללכת עם האמת שלך, גם במחיר ציבורי כבד".

את תשובתו של הרב שרלו ניתן לקרוא באתר ישיבת פתח תקוה