צריך להבין, וכי אנו עבדים עכשיו? הלא ברוך ה' כבר יצאנו מהגלות, ואין אנו משועבדים לפריצים ואויבים. שאנו בריבונות ישראלית בארצנו, ומדוע אנו אומרים שעכשיו אנו עבדים?

התשובה היא, שישנם דרגות רבות של חירות וגאולה. אכן, ברוך ה', זכינו בדורות האחרונים לצאת מהגלויות הקשות, מהפוגרומים והאסונות שעברו על עמינו במשך אלפיים שנות גלות.

ואולם, אל המנוחה והנחלה עדיין לא הגענו. זאת בהתאם למה שראינו קודם לכן, העבדות איננה רק לאדונים חיצוניים. עבדות יכולה להיות גם פנימית, כניעה לתכתיבים חיצוניים, שקיעה בכוחות נמוכים המקטינים את רוחו של האדם ומגמדים את קומתו.

קנאה, שנאה ותחרות, גם המה משעבדים הם. הגאולה השלמה שאליה אנו מייחלים, כוללת בקרבה עולם נפלא, עולם של אהבה ונעימות, עולם שכולו ידידות ואמונה. עולם בלי מנעולים, בלי אזעקות. מפני שבני אדם יהיו כאחים זה לזה.

כוחות ההרס, היצרים השפלים, גניבה וגזילה, צרות עין וקמצנות, יתמוססו ברוב האהבה וקירוב הדעת. עולם זה יהיה מלא חיוך, מלא שירה, רגישות ונדיבות לב. אם החומות בין בית לבית ובין לב ללב גבוהים הם, אם קרירות וסגירות בין אדם לאדם, הרי שעדיין אנו עבדים, כבולים בשלשלאות על רוחנו, שהיא כולה אהבה ומאור פנים, תום לב וישרות. אכן, עדיין אנו עבדים.

אך לא צער וכאב ימלאונו במחשבה זו, לא משפט כואב הוא 'השתא הכא עבדי'. אלא משפט מפוקח, מביט באומץ על החסרונות בהווה, מתוך האמונה המוחלטת בכוח השינוי. אם עברנו את פרעה, נעבור גם את זה. לכן, רק עידוד נשאב, געגוע וצפייה אל עתיד טוב יותר, ובכל המרץ, ניקח את הכוח עימו יצאנו ממצרים, ונגייסו להמשיך ולצאת מכל עבדות, אל עבר הגאולה השלמה, מלאה בנועם ושיר ידידות.

לרכישת ספרי המחבר לחץ כאן