חגי עמיר? לא תודה
חגי עמיר? לא תודה

אי אפשר להגזים בחומרת הנזק שגרם רצח רבין לעם ישראל, ארץ ישראל ומדינת ישראל.

מעבר לחומרה שברצח עצמו, נחצה קו של שפיכות דמים בזירה הפוליטית ועוד של ראש ממשלה, דבר שהרעיל את היחסים הפנימיים בחברה הישראלית, שהיתה מסוכסכת בלאו הכי על רקע הסכמי אוסלו. לא ניתן לשלול תסריט של מטורפים משמאל שעלולים היו לבצע מעשים דומים כתגובה, עד לסיכון קיום המדינה.

השמאל היה 'פרקטי' ובחר להשתמש ברצח, ובמקום להפוך את הארוע המזעזע למנוף לפיוס לאומי, השתמש בו לקרנבל של הסתה נגד הימין ההמום. תחת המסך הארטילרי הזה נמסרו כל ערי יו"ש לערפאת בשקט וללא כל מחאה והפגנה. הרצח גרם לשיתוק הימין לשנים באופן שהשפיע על הכישלון במאבק בגירוש תוצרת שרון מחד והגביר את תאוות הנקם משמאל מאידך. חלק נכבד מהתמיכה הציבורית ב"התנתקות" נזקף לגל השנאה שיצרה פרשת הרצח.

רבין עמד לנחול תבוסה מוחצת בבחירות 1996, שהיתה מובילה להתמוטטות הלגיטימציה להסכמים, עד כדי כך, שהיו בשמאל שהשתעשעו באפשרות לדחות את מועד הבחירות. לאחר הרצח וכתוצאה ממנו, עמד פרס לנצח בגדול, ורק גל טרור גרם לכך שהפסיד על חודו של קול. הרצח מנע הכרעה בדעת הקהל נגד ההסכמים ואיפשר את המשך ההידרדרות ב"תהליך השלום".

 בספרו חושף בוגי יעלון כי רבין עמד לעצור את הסכמי אוסלו לאחר שהתברר כי ערפאת עומד מאחורי הטרור. כלומר, רצח רב

היותם של האחים עמיר תושבי הרצליה יצרה קושי בחיבור הרצח ליש"ע. לצורך כך נתפר תיק שקרי למרגלית הר שפי מבית אל. עמי איילון, ראש השב"כ בתקופת משפטה, הודה, מאוחר מדי, שלא היה לה כל קשר לפרשה

ין הציל את אוסלו.

היותם של האחים עמיר תושבי הרצליה יצרה קושי בחיבור הרצח ליש"ע. לצורך כך נתפר תיק שקרי למרגלית הר שפי מבית אל. עמי איילון, ראש השב"כ בתקופת משפטה, הודה, מאוחר מדי, שלא היה לה כל קשר לפרשה.

בסדרת הטלוויזיה "הקשר הישראלי" ראיין העיתונאי בן כספית את כרמי גילון, ראש השב"כ בעת הרצח: כספית: "אני ישבתי אצל דליה רבין, היא פתחה תיבה גדולה, הוציאה את בגדיו של יצחק, והראתה לי את החור הזה מקדימה" (של כניסת כדור). גילון: "אני חושב שזה חור יציאה". כספית: "נדמה לי ששני הקליעים (שנורו מאחור) נמצאו בגופו של יצחק". גילון: "שני הקליעים נמצאו בגופו ואני לא יודע לענות על השאלה הזו".

בעוד לדליה רבין ואפילו לראש השב"כ אין הסבר, חגי עמיר דווקא ממהר לקחת אחריות. עם שחרורו מהכלא מיהר והכריז "לא מתחרט, גאה במה שעשיתי", וסימן "וי" באצבעותיו בסגנון המזכיר את אחרון המחבלים.

במה בכלל הוא מתגאה? מעורבותו היתה בסה"כ תכנון בוסר של נסיונות התנקשות ברבין, שמעולם לא התקרבו ליישום. לאחיו, יגאל, היה תכנון מקביל שעליו לא דיווח מראש לחגי, כך שבסופו של דבר, מדובר בקשקשן ששילם מחיר כבד על היותו אחיו של הנאשם העיקרי ושותף זניח לאותו פרוייקט הרסני. בהמשך נוספה לו עוד תקופת מאסר על עוד דיבור ריק כשהתפאר בפני סוהר "אני יכול להרים שיחת טלפון ולדאוג שיחסלו ויפוצצו את שרון".

האם יגאל עמיר רצח את רבין? האם התכוון, אך לא הוא זה שרצח? או אולי השתתף במצג שווא שהסתיים ברצח? בכל התסריטים, לפי כל התיאוריות למיניהן, מילא עמיר תפקיד מפתח שהופך אותו לאחד האנשים המזיקים ביותר בתולדותינו, שגרם נזק היסטורי לארץ ישראל, למחנה הלאומי והדתי, למדינה, ולכל העם. כאשר אחיו משתחרר וממהר לקחת אחריות ואף להגיע באותו יום ליו"ש, הוא מחבר בכך את ההתיישבות לרצח, גורם לה נזק ומעניק מתנה נדירה למסיתי השמאל.

לזוג האחים עמיר לא מגיעה שום הבנה ושום הנחה, בייחוד לא מצידנו.