ייסע - יותקף, לא ייסע - יותקף
ייסע - יותקף, לא ייסע - יותקף

נלסון מנדלה הוא, ללא ספק, אחת הדמויות המרשימות של העשורים האחרונים. איש בעל עקרונות, שהיה מוכן לשלם מחיר אישי כבד מתוך נאמנות לחזון ולדרך.

מן הראוי היה שנשיא המדינה ישתתף בטקסי הזיכרון, ומשנבצר ממנו - יו"ר הכנסת הוא האיש המתאים לייצג את מדינת ישראל. מסופקני אם משלחת ישראלית תזכה לכבוד הראוי בדרום אפריקה, שהרי גורמים עוינים לישראל, בשיתוף כלי תקשורת ישראליים ברוב זדונם, מנסים לשכנע כי מדיניות ישראל ביהודה ושומרון כמוה כמדיניות האפרטהייד, שהיתה נהוגה לשמצה בדרום אפריקה ושבה נאבק מנדלה.

סוגיית הייצוג של מדינת ישראל בדרום אפריקה שוב גילתה את יחסה של התקשורת לראש הממשלה בנימין נתניהו. יחס שהוא תמהיל של צדקנות, טהרנות, רשעות, תסכול וזדון. תמהיל של רוע, העטוף באריזת דאגה לשלום המדינה, לכלכלתה ולמעמדה בעולם. אבירי חופש הביטוי לא מצליחים לפענח את אחת התעלומות פעם אחר פעם, להרכיב ממשלה ולכהן בתפקיד ראש הממשלה שנים כה רבות.

כל זאת, למרות מערכת הסתה מתוזמנת המזכירה התניה פבלובית בכל הנוגע לפעולותיו של בנימין נתניהו. סוג של רפלקס בלתי נשלט, המגלה את הרפיון של מי שאמור לומר לציבור את האמת, ולא לערב שנאות אישיות ואינטרסים כלכליים עם עבודה עיתונאית. בשבוע האחרון שמענו וקראנו ללא הרף את הביקורת, לעיתים הקטנונית, על הוצאות בית ראש הממשלה.

הם דיברו על הפזרנות ועל הבזבוז. עתה, כשראש הממשלה החליט שלא לנסוע לדרום אפריקה עקב ההוצאות הכבדות הכרוכות בנסיעה, נשמעה ביקורת על הביטול. רק למען החשבון הפשוט, עלות הנסיעה לדרום אפריקה היא יותר מכפליים מעלות התחזוקה והוצאות בית ראש הממשלה, ועשרה אחוזים מעלות ההוצאה השנתית של בית הנשיא. חברים בתקשורת - הגזמתם בגדול.

תחליטו מה אתם רוצים - חיסכון או בזבוז. האמון של הציבור בכלי התקשורת הוא מרכיב מרכזי בתקינותה של הדמוקרטיה. אין דמוקרטיה ללא דיון פתוח, חילופי דעות ושקיפות. במדינת ישראל, הציבור מאבד במהירות את האמון באותם כלי תקשורת שמתנהלים על בסיס צביעות, עידוד לירידה מהארץ ויצירת רוח נכאים.

מתוך "ישראל היום"