אם לדעתנו השתתפות במלחמות ישראל היא "מצווה". אם לדעתנו גדול הנהנה מיגיעו יותר ממי שמתפרנס מהצדקה.

למה אנחנו משתתפים בעצרת נגד חוק הגיוס החדש. הרי החוק הזה נועד לשתף את החרדים בעבודה ובהגנה על המדינה שהיא כשלעצמה מצווה גדולה.

יש שואלים למה אני וחברי ראשי ישיבות הציוניות הגדולות קוראים להשתתף בעצרת החרדים על גיוס לומדי תורה. למה אלפי בחורי ישיבות הסדר יבואו להשתתף בעצרת הזו? הרי אנחנו רואים את השירות בצבא כמצווה גדולה. בגלל המצווה הזו גם שירתנו בצבא וגם חינכנו כך את תלמידינו. גם המהלך שגורם לחרדים להשתתף בשוק העבודה הוא מבורך וחיובי ועל פי ההלכה, אם כן למה אנחנו מצטרפים למאבקם של החרדים.

יש כמה סיבות לדבר, הראשונה היא הדרך הדורסנית של הסנקציות הפליליות שהובילו אנשי יש עתיד. בשעה שהקימו את הממשלה הנוכחית הוחלט שהולכים על הידברות, מהלך בהסכמה ולא באמצעים פלילים. חלקים בחברה החרדית כבר מתגייסים, חלקים אחרים עובדים, חלק לומדים במוסדות אקדמים. יש אפשרות לעודד את התהליך ולהניע אותו באמצעים כלכליים.

לעומתם יש כאלה שרוצים לחנך מחדש את החרדים. לצערנו גברה ידם של חברי הכנסת מיש עתיד על חברי הכנסת מהבית היהודי והוחלט בוועדה על סנקציות פליליות. על זה לבד צריך למחות. צריך לתת כוח לאנשים שפועלים בלי שנאה, בלי רצון לחנך את החרדים. בלי רצון לכפות עליהם את אורחות חיים.

ההתעקשות של יאיר לפיד ומפלגתו לכפות על החרדים מהלך כל כך משמעותי מזכירה קצת את השנאה של אביו לחרדים ולדתיים. הניסיון לכופף את ידם של החרדים במקום שאפשר ללכת בהדברות. זה מזכיר את הסיפור של חורבן גוש קטיף.

יאיר לפיד עצמו כתב בידיעות אחרונות כי היה ברור שהגירוש מגוש קטיף לא יביא שלום. הוא נועד רק כדי לכופף את ידי הציבור הדתי לאומי, להראות לו שהוא לא בעל הבית על המדינה. יש יותר מתחושה שיאיר לפיד מנסה לעשות לציבור החרדי את אותו הדבר. לנסות לשבור אותו במקום לדבר איתו. אנחנו חייבים להתקומם בכל הכוח נגד הדורסנות הזו של יאיר לפיד וחבריו.

הסיבה השנייה היא הכבוד לעולם התורה של הציבור החרדי. אנשים שמקיימים את המשנה באבות כפשוטה, "פַּת בַּמֶּלַח תֹּאכֵל וּמַיִם בַּמְּשׂוּרָה תִּשְׁתֶּה וְעַל הָאָרֶץ תִּישָׁן וְחַיֵּי צַעַר תִּחְיֶה וּבַתּוֹרָה אַתָּה עָמֵל". גם אם אני חלוק עליהם בכמה דברים אינני יכול להתעלם מהמסירות נפש שלהם לתורה. על זה אמר דוד המלך בתהילים: "חָבֵר אָנִי לְכָל אֲשֶׁר יְרֵאוּךָ".

הסיבה השלישית היא הכאב. אי אפשר להתעלם מכאב של מאות אלפי אנשים שנשבר מטה לחמם בעקבות הקיצוץ החריף שיאיר לפיד כפה על תקציב הישיבות. אי אפשר להתעלם מכאב משפחות שלמות שנשארו בלי פת לחם וטיטולים. גם אם אנחנו לא מסכימים עם אחינו בכל, אנחנו לא יכולים להתעלם מהכאב. "עימו אנכי בצרה".

בכוונה לא אענה על השאלה למה אני לא נוקם בחלק מהחרדים שלא מתייחסים אל עולם התורה הלאומי בכבוד. כל מי שעיניו בראשו מבין שנקמה ונטירה היא הפך מדרכה של תורה. היא גם לא יעילה. המחלוקת בנינו משרתת את השמאל הישראלי יותר מכל דבר אחר. אנחנו צריך להרבות אחדות וסוף הכבוד לבא.