בימים אלה הוציאה מדינת ישראל שטר חדש של 50 שח, שעליו תמונתו של המשורר שאול טשרטיחובסקי. אין הגדרה אחרת למעשה זה אלא מילה אחת: שערורייה, או בשתי מילים: פשע לאומי.

שאול טשרניחובסקי התחתן עם אישה נוצרייה רוסית בשם מלניה קרלובנה, ואף נולדה להם בת, איזולדה. הוא חי איתה כל ימיו עד מותו, למרות שאישתו היתה נוצרייה פראבוסלבית אדוקה, והשתתפה בקביעות בטקסים דתיים של הכנסייה. בשלב מסוים עברה אף להתגורר עם ביתה בבית הפטריארך היווני של סן סימון בירושלים, לאחר זמן גם טשרניחובסקי הצטרף אליהן. בסוף ימיה נקברה בבית הקברות הנוצרי – יווני בחיפה, ואת הטקס ניהל כומר פראבוסלבי.

במשך שנים ניסו רבנים שונים לדבר על ליבו של המשורר כדי שיפעל לגיורה של אישתו – בינהם הרב הראשי הרב הרצוג, הרב שלמה גורן, לימים הרב הצבאי הראשי, ואחרים – אך כל תחנוניהם לא הועילו. תשובתו של המשורר היתה ברורה: אדם הוא אדם הוא אדם, ואין זה משנה אם הוא יהודי, או נוצרי או מוסלמי (ראו שירו: "אאמין באדם...") אם זו אינה התבוללות, מה זאת התבוללות?

והנה מדינת ישראל החליטה לשים את תמונתו על השטר החדש, שמייצג ומסמל את המדינה וערכיה. בכך הפכה המדינה לגורם נוסף הנותן לגיטימציה לתופעת ההתבוללות, המאיימת להכחיד את העם היהודי. בארופה הגיע אחוז ההתבוללות לממדים מפלצתיים של 80%, ובאמריקה לא מפגרים הרבה – 60%. גם בארץ, שבה רוב יהודי, תופעת ההתבוללות הולכת ומתרחבת, ומקבלת יותר ויותר תמיכה ציבורית ותקשורתית. ואני זועק: איך נעשתה הנבלה הזאת בישראל? איך לא רעדה ידך, בינימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, כשאישרת את ההמלצה הנוראה והמזעזעת הזאת? איך לא קמו ראשי הבית היהודי ומחו והתנגדו? איפה הסיעות החרדיות, שלא מפסיקות לדבר על סכנת ההתבוללות? ואיפה הליכוד, מפלגת השלטון, שמגדירה את עצמה כמפלגה יהודית-לאומית?

עכשיו, משנעשתה התועבה הזאת, אין לנו אלא לפעול נגדה בשטח. כל אחד ואחת מאיתנו יכול לסרב לקבל שטרות טשרניחובסקי, ואם אין ברירה - להחליף בבנק בהזדמנות הראשונה. העיקר הוא לנצל את מה שנעשה כדי לעורר שיח ציבורי, שיעבור כאש בשדה קוצים. אין שום חוק שיכול לחייב אותנו לקבל את השטרות החדשים. הנה דוגמא:

-קבל בבקשה, עודף, 50 שח.

-סליחה, אינני מקבל את השטר הזה.

- מה הוא מזוייף?

- לא, אבל מתנוססת עליו תמונתו של טשרניחובסקי, שהיה נשוי כל ימיו לאישה נוצרייה וסרב לגיירה.

- נו, אז מה הבעיה?

- כך נעלמו כבר מליוני יהודים בארופה ובאמריקה, ההתבוללות היא סופו של העם היהודי.

- אז איך אתה רוצה את העודף שלך?

- אם אפשר בשטר ישן של חמישים, או בשטרות של עשרים, או במטבעות...

אלפי שיחות כאלה כל יום יהפכו את נושא ההתבוללות לנושא יומיומי, יגבירו את המודעות לסכנה האיומה הזאת המרחפת מעל עתיד הקיום היהודי, ואולי בסופו של דבר ישכנעו את ראשי המדינה לחזור בהם מהחלטתם האומללה ולהוציא את שטר טשרניחובסקי מן המחזור.

אל תגידו: שאחרים יעשו, האחריות למחאה האזרחית הזאת מוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו.