ה' יעשה הטוב בעיניו
ה' יעשה הטוב בעיניו

פרשת קדושים, אחת מצמד הפרשיות שנקרא השבת, עוסקת בנושאים רבים שבמבט ראשון נראים כלא קשורים אחד לשני, אולם לכולם ישנו מכנה משותף: הרצון להיות קדושים.

כיצד אם כן מגיעים אל הקדושה?

ישנו ציווי אחד שחוזר שלש פעמים בפרשה ואף חותם את פרשת קדושים: האיסור לפנות אל האובות ואל הידעונים. כלומר האיסור לפנות אל אותם אלה המתיימרים לנחש ולומר מה יקרה בעתיד.

האובססיה לדעת את העתיד, שהייתה מאד מרכזית בתרבות העבודה זרה, היא מספקת אמנם את יצר הסקרנות של האדם, אולם במקביל גם מסירה ממנו את האחריות ואת הבחירה החופשית. אדם היודע באופן מפורט את העתיד, כבר לא בוחר בדבר מסוים מפני שהוא טוב או מוסרי אלא מפני שנדמה לו שהבחירה הזו תשרת את העתיד המובטח לו. התורה מצווה על האדם לצאת מתוך אותו עולם מיסטי ותועלתני. האדם אמור לבחור בטוב מפני שהוא טוב גם ללא ידיעה ברורה האם הדבר ישרת את האינטרסים שלו בטווח הקרוב. זוהי הדרך להגיע אל הקדושה.

הדברים נכונים הן במישור האישי והן במישור הלאומי. השבוע ציינו את יום העצמאות של מדינת ישראל. אין אנו יודעים כיצד בדיוק יוביל ה' אותנו ואת המדינה בעתיד. יש לנו הבטחה נבואית כללית, ואף אנו רואים זאת מול עינינו - כי המציאות הולכת ומתקדמת אל הטוב. מה יקרה באופן מפורט בכל רגע ורגע - זאת איננו יודעים ואיננו צריכים לדעת. אנו בוחרים את בחירתנו מתוך הבנתנו שזהו הדבר הרצוי מלפני ה' - וה' יעשה הטוב בעיניו.

הרב חגי לונדין לפרשת אחרי-קדושים