חשבתם סאמר סקול? אין צורך
חשבתם סאמר סקול? אין צורך

בימים אלו החופש הגדול בעיצומו. אתרי הנופש ובתי המלון מפוצצים עד אפס מקום בהורים עם ילדיהם הגדולים והקטנים, בריכות השחייה וחופי הים מלאים מתרחצים רבים שהגיעו להתרענן מהחום הכבד השורר בחוץ, ובתוך הבתים הקרירים מהמזגנים הילדים גולשים במשך שעות באינטרנט, במחשב או בטאבלט, וכמובן צופים בסרטים ובתוכניות על המסך הקטן.

אם מתחשק לכם לשבור את השגרה הזאת ולהזכיר לילדים בצורה עדינה ששנת הלימודים מתחילה מוקדם יותר השנה מומלץ להקדיש זמן לתרגול השפה האנגלית באופן חוויתי ומהנה לילדים. אני מבטיחה לכם שהילדים שלכם יודו לכם, בעיקר על זמן האיכות הרב שתקדישו להם.

כשהם כבר יהיו גדולים יותר, הם כבר יודו לכם על האנגלית המצוינת שתהיה להם בזכות ה"סאמר סקול" הקטן שהעברתם להם בבית. איך עושים זאת? פשוט מאוד, בעזרת 16 הטיפים המעשיים שמחכים לכם בשורות הבאות.

יומן מסע ואלבום תמונות

אפשר לשבת עם הילדים ליד השולחן במטבח או בסלון ולהכין ביחד אלבום תמונות או יומן מסע המורכבים מגזרי עיתונים או מקטעי צילום שאספו הילדים, ולהוסיף להם כתוביות וכתבות קצרות, בשפה האנגלית כמובן, לפי הרמה של הילדים.

מצלמים באנגלית

כדאי להטיל על הילדים משימה מאתגרת עבורם: הילדים יכולים לצלם בטיולים או באירועים חברתיים ומשפחתיים, לחפש ולצלם שלטים ומודעות באנגלית ברחובות ובחלונות ראווה.

ממציאים משחקים

מומלץ לעודד את הילדים ליצור יצירות מקוריות, כמו למשל תפריט באנגלית לסעודה המשפחתית, שמות באנגלית של מדינות המסודרים לפי סדר ABC, תפזורות, משחקי קלפים ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם.

שעת סיפור

רצוי להגדיל את אוצר המילים ולחזק אותו באמצעות שעת סיפור קבועה מדי יום, אותה יעביר להם בוגר או מתבגר. כך למשל, אפשר להתמקד כל יום במספר מילים, וליצור מהן משחקים.

תחרות שירה סטייל "כוכב נולד"

דרך נוספת לשפר את האנגלית של ילדיכם היא להכריז על תחרות שירה באנגלית בסגנון "כוכב נולד" או "דה וויס" בקרב החברים בכיתה, בשכונה או במשפחה הקרובה או הרחוקה. במסגרת התחרות צריך כל משתתף לשיר ולספר בשפה האנגלית פרטים מעניינים על הזמר.

משחקי קופסה

אפשר להפוך את לימודי האנגלית למשחק חווייתי עבור הילדים באמצעות משחקים, שכל אחד מהם מיועד לרמת ידע וגילאים שונים. המשחקים המומלצים ביותר הם: משחקי בניית מילים לפי תמונות, משחקי פאזל באנגלית, כרטיסיות משחק בסגנון טריוויה וגם לוח משחק דמוי טאבלט עם אותיות, מספרים ומילים, העוזר בהגייה לטובת הילדים חובבי הטכנולוגיה.

כרטיסיות לימוד

עבור הילדים הקטנים יותר אפשר להכין כרטיסיות באנגלית, שאותן מדביקים על חפצים שונים בבית. כך למשל, את המילהmirror מדביקים על אחת המראות בבית וכיו"ב.

קופסת הפתעות

דרך כיפית נוספת לתרגל את השפה החשובה בעולם, כמובן אחרי העברית, היא להכין קופסה גדולה ושקופה למילים באנגלית, ולשים אותה בחדר הילדים. בקופסה יוכל הילד לשים כל מילה חדשה באנגלית שהוא יודע לקרוא או מזהה אותה.
שמיעה חוזרת ונשנית של מסרים

כלי לימוד יעיל ביותר הוא שמיעה חוזרת ונשנית של מסרים קבועים, שמתחברים למעשים המקבעים את המילים במוחו של הילד. הדרך המומלצת ביותר לעשות זאת היא באמצעות צפייה בסרט קולנוע, שכל בני המשפחה מדקלמים אותו בעל פה, רק הפעם בגרסה האנגלית, ללא תרגום לעברית. תתפלאו לגלות כיצד ילדיכם יתגברו על מחסום השפה רק משום שהם כבר מכירים היטב את הסרט.

חבר וירטואלי

דרך נוספת לתחזוק האנגלית היא להצמיד מעין 'חבר וירטואלי', שאתו ילדכם יתכתב באנגלית בצ'אטים, במיילים או בפייסבוק. גם אם אוצר המילים של ילדכם אינו עשיר, הוא יוכל להיעזר באינטרנט על מנת לתרגם את המילה שהוא צריך. הפידבק שילדכם יקבל מההצלחות הקטנות שלו בהתכתבות יעודדו אותו להמשיך ולהרחיב את הידע שלו בשפה לצרכי תקשורת.

מתכונים באינטרנט

אתם גם מוזמנים לבקש מילדיכם למצוא מתכונים באנגלית באינטרנט ולהכין ארוחה, מאפה או כל מאכל אחר לפי מתכונים אלו. אם לילד יש ידע בסיסי באנגלית , רצוי לתת לו את מילות המפתח כדי להקל עליו את החיפוש באינטרנט. אפשר להזמין לארוחה חברים, קרובי משפחה או מכרים דוברי אנגלית האהובים על הילד.

יצירת ג'ינגל או פרסומת

ילדים בוגרים יותר, בגילאי חטיבת הביניים, יכולים ליהנות מפעילויות מהנות יותר כמו: יצירת ג'ינגל או פרסומת באנגלית.

עבודה באנגלית

לבני נוער שכבר לומדים בתיכון כדאי למצוא עבודה במקומות, בהם נדרש שימוש בשפה האנגלית או אפילו ליצור בעצמם את מקומות העבודה כקייטנות מהנות בשפה האנגלית לילדים צעירים.

גלישה באתרי אינטרנט

מובן שאי אפשר ללמוד אנגלית ללא הטכנולוגיה של האינטרנט. יש אתרים מומלצים מאוד לגלישה בשפה האנגלית, ובראשם "National Geographic", שיש בו סרטוני וידאו רבים לצפייה, במיוחד לחובבי הטבע ובעלי החיים.

קריאת ספרים ועיתונים

כדאי מאוד לנתק מדי פעם את הילדים מהמסכים השטוחים, מולם הם נמצאים במשך שעות רבות, ולהרגיל אותם לקרוא ספרים ועיתונים בשפה האנגלית. זאת גם כחלק מפעילויות הקיץ הכיפיות.

חוברות עבודה לחופש

ולסיום, למרות שילדים רבים מעדיפים לשכוח משיעורי בית במהלך החופש הגדול, חשוב מאוד לתת להם לתרגל את האנגלית שלהם באמצעות חוברות עבודה, שיש להן ערך חינוכי חשוב מאוד בהנחלת השפה האנגלית.