זוהי שעת המבחן
זוהי שעת המבחן

יש לי חלום. שיום יבוא, ובכנסת ישראל יהיו פחות או יותר אותו מספר של נשים וגברים. רצוי שחלקם הגדול מבני ובנות הציונות הדתית. שיום יבוא, ואותם נציגים ונציגות יהיו מכל גווני הקשת הדתית והעדתית.

ובעיקר - שכל אותם נציגות ונציגים יגיעו לשם בכח מנהיגותם, עשייתם הציבורית ויכולתם לחולל שינוי לטובה.

אני גם חולמת על היום בו במדינה ישראל יהיה רב ראשי אחד בלבד שיהיה נציג של כלל הציבור. (בהנחה שמחליטים שתפקיד כזה אכן נצרך).

אבל, החלומות שלי לא מונעים ממני להסתכל למציאות בעיניים. לא מונעים ממני להבין שכדי שילדי יגדלו אל תוך המציאות הזו - עלי ועל עמיתיי לעבוד בהווה לתיקון המציאות הקיימת.

כל מי שעוצם עיניו למציאות ובשם אותם חלומות טוען שאין צורך בעבודה קשה, הוא אחד מהשניים - שוגה בהזיות או גבר לבן בעל פריווילגיה.

המפד"ל הישנה הייתה מורכבת מאותם גברים לבנים מבוגרים (עם שפם)- וראינו מול עינינו כיצד הלכה והצטמקה עד כדי חוסר משמעות.

מאז עברה התחדשות ומתיחת פנים וכיום נקראת בשם המפוצץ "הבית היהודי". אני מודה, עד לא מזמן הייתי בכלל חברת ליכוד. לא ראיתי כיצד מפלגת המפד"ל הבוחרת את עצמה מייצגת אותי במשהו. אך כמו רבים אחרים, ברגע שהרגשתי ש"משהו חדש מתחיל" הצטרפתי לאחיי ואחייותי בני הצינות הדתית מתוך אמונה אמתית ולא צינית שאנו יכולים להביא בשורה אמתית לציבור בישראל.

אך שינוי של שם (משמעותי ככל שיהיה) הוא רק הכרזה. בשביל שאכן ישתנה משהו במרקם המפלגה, בשביל שבאמת ירגישו מאות אלפים בישראל שמקומם עימה, לא מספיק ניתוח פלסטי, צריך גם שינוי במהות.

כדי להפוך באמת לבית היהודי צריך גם לעשות שינויים מכוונים שיבטיחו מקום מכיל ושווה למזרחיים לצעירים ולנשים!
ולא, לא מספיק שניה לפני בחירות לשריין כדורגלן מזרחי וגם לא אתיופי מחמד. אם מראש יתנו מקום למגוון של אנשים לא נצטרך לשריונים הזויים שכאלה.

חברי הפורום של הבית החברתי בבית היהודי קוראים לבחור דיין ספרדי לבית הדין הגדול. בתגובה לכך אני קוראת אמירות הטוענות שהקריאה הזו תגרום לכך שמינוי הדיינים לא יהיה על פי קריטריונים אמתיים.

הרב אמנון בזק, שאני מעריכה מאוד מאוד, כתב בפייסבוק: "קבוצת פעילים ב'בית היהודי' מפעילה לחץ כבד כדי שהמפלגה תפעל למינויים של דיינים לאו דווקא על פי מידת התאמתם לתפקיד מצד רמתם התורנית, כישוריהם והשקפת עולמם הציונית המביאה בחשבון את צרכי העם והמדינה, אלא על פי גורם זר וחסר כל קשר לתפקיד – העדה ממנה באים הדיינים. "

מעבר לכך שבאמירה הזו מסתתרת הנחת היסוד שאין דבר כזה דיין ספרדי ראוי מספיק, הטענה כאילו הקריאה של החברים היא ממקום של שיקולים זרים שאינם קשורים לעצם התפקיד היא שגויה.

בהסכמים הקואליציוניים הוסכם שלבית היהודי תהיה זכות הבחירה לשני דיינים בסך הכול . אחרי ששמנו בצד את עצם האכזבה מהשתלטותה הבלעדית של ש"ס על כל חלקת דת, האם לא נכון לבקש שנציג אחד מתוך השניים יבוא מתוך העדה המזרחית?
הרי מסורת הפסיקה הייתה שונה במשך שנים רבות. והרי הרב אמנון בזק לא יכול להתכחש לעצם קיומם של מנהגים וזרמים הלכתיים שונים. מדוע אם כן אין זה הגיוני?

בדיוק כפי ששמעתי בבחירות אמירות וטענות נגד שריון מקום לנשים, כך עכשיו מתקוממים אי אלו אנשים נגד הבקשה לבחור דיין ספרדי. אבל מה לעשות, שנים התעלמה האליטה הציונית דתית מבני העדה מזרחית ומנשים. שנים שרבניה המובילים ונציגיה בכנסת היו אשכנזים בלבד. ועוול של שנים לפעמים צריך התערבות.

חלק גדול של תומכי ש"ס הם בכלל ציונים דתיים מזרחיים שמרגישים שיש להם שם ביטוי וייצוג. חלק גדול מבוחרי "יש עתיד" ו"כולנו" הן בוחרות מהציונות הדתית שמרגישות ששם סוף סוף יש להן פה.

"הבית היהודי" צריכה להחליט אחת ולתמיד - האם עשתה תשובה שלמה? האמת משנה היא את מהותה הפנימית? או שהכול  היה רק גימיק שיווקי ותו לא.

זהי שעת המבחן. בסוף הקדנציה הזו יחליט העם - האם יש פה משהו חדש, מחובר, מאחד, מייצג ומוביל או שהייתה זו רק מפלגה ששרה את שירת הברבור שלה לפני דעיכה סופית