המלך הסעודי נכשל בתפקידו. את המלך הסעודי נהוג לכנות "ח'אדם אלחרמין אלשריפין", כלומר: "משרתם של שני הקודשים האציליים".

תפקידו ומחויבותו הדתית הם לדאוג לעולי הרגל ולביטחונם מאחר ששני אתרים אלו, האבן השחורה בעיר מכה ומסגדו של הנביא בעיר מדינה, הם אתרים קדושים לכל מיליארד וחצי המוסלמים ברחבי העולם.

השנה נכשל פעם נוספת המלך בתפקידו כאשר שבע מאות ושבעה עשר עולי רגל, בעיקר נשים וזקנים, נמחצו למוות ברחוב המוביל לגשר "אלג'מראת" באזור "מִנא", ויותר משמונה מאות מהם נפצעו. גשר "אלג'מראת", המורכב מארבע קומות, הוא אחת התחנות האחרונות במסע העלייה לרגל המבוצע מידי שנה בין שני החגים האסלאמיים, ומגיעים אליו מיליוני עולי רגל ביום.

היום התגברו הדוחס, ההתנהגות הברוטאלית והדחיפות על 1.7 מיליארד הדולרים שהושקעו בגשר חדש ומתוחכם זה, והראו בפעם השנייה בשבועיים האחרונים – וכנראה לא האחרונה –שהמלך פשוט לא מבין את גודל האחריות הרובצת על כתפיו כמשרתו של האתר שאותו פוקדים, ככל הנראה, מספר האנשים הגבוה בעולם.

בדיקה של אתרי החדשות הערביים ביום חגיגי זה, היום הראשון והחשוב ביותר של החג הגדול, חג הקורבן, מראה עד כמה אין בידיעה המזעזעת הזו הפתעה: אתרי החדשות הפלסטיניים מתמקדים בשני השהידים הטריים מחברון, צ'יאא תלאחמה והדיל אלהשלמון, ובחגיגות חג הקורבן באל-אקצה בצל המצב המתוח; אתרי החדשות הלבנוניים מסקרים את מחאת משפחות הלוחמים הלבנוניים שנחטפו על ידי דאעש; אתרי החדשות המצריים מסקרים את תנועת החג ברחבי מצרים ותפילתם המשותפת של הנשיא א-סיסי והגנרל טנטאווי.

למרבה הפלא, גם באתרי החדשות הממלכתיים של סעודיה הידיעה על האסון – שממדיו הולכים וגדלים עם חלוף השעות – לא תמיד תופסת מקום מרכזי ונדחקה בכמה מהם על ידי כתבות על חגיגות החג הלאומי הסעודי.

האם הידיעה כי מי שנהרג במהלך עלייתו לרגל הופך לשהיד גורמת לעולם המוסלמי להעלים עין לנוכח מאות הרוגים מדי מספר שנים ממש באותם המקומות? סביר להניח שהן ועדת החקירה שמינה המלך לחקור את האירוע מתחילת החודש והן ועדת החקירה שתמונה לחקור את האסון המזעזע הנוכחי, יעלו את המסקנה החלמאית הנושנה: יש לשפץ את בית החולים הצמוד לגשר.

אלעד ארצי הוא מרצה בחוג למזרח תיכון ואסלאם במרכז האקדמי שלם