בעת כתיבת השורות שורר ערפל עובדתי סביב ה'עינויים' שעברו העצורים בפרשה, סביב הודאותיהם במה ואם בכלל, וסביב שאלת השאלות; האם החטיבה היהודית בשב"כ הצליחה לקעקע את האגף המרדני, הלוחמני, האנרכיסטי, של 'נוער הגבעות'? מבעד לערפל אעיר שתי הערות סביב הפרשה, משתי זויות מנוגדות במקצת.

ארגון פשע

ונתחיל מפרשת ה'עינויים', והחלת חוקי חירום דרקוניים על ה'גבעונים', במאמץ עילאי לשבור את זכות שתיקתם באמצעות נוהלי חקירה חריפים "שטרם הופעלו בישראל". אני שואל את עצמי, ואתכם; מה נשתנתה פשיעה זו מארגוני פשע ו'מאפיות' זוועתיות הפועלות בישראל, המפעילות פיצוצי חיסול הפוגעים גם בחפים מזדמנים? למיטב ידיעתי בדו-קרב שבין ברוני הפשע בישראל לבין חוקרי המשטרה לא מופעלות שיטות דרקוניות בדומה לפושעי הגבעות.

התשובה הנפוצה היא: החריגוּת והקשיחות בחקירה, גם אם היא על גבול החוקיות, נעוצה בטענה ש'הטרור היהודי' פוגע קשות ביחסי החוץ ובבטחון הלאומי; "נערי הגבעות מסכנים את שלום המדינה בהסתת הפלשתינאים, ומעוותים את דמותנו המוסרית והדמוקרטית בקרב מדינות שאנו מתאמצים לזכות באהדתם". אני רגיל לשמוע טענות די דומות של פגיעה ב'חוץ ובטחון' כנגד ההתנחלויות בכלל או כלפי יהודים המנסים להתפלל בהר הבית. אלו ואלו מעוררים נוגדנים במדינות רבות ומלבים גלי הסתה פלשתינית, אך ממשלת ישראל איננה 'כורעת ברך' נוכח האשמות אלו אלא טוענת בתוקף לאי נכונותן. באותה מידה ניתן להסביר, ואולי גם לשכנע, שקומץ מיזערי של קיצוני-ימין איננו מייצג שום קבוצה בציבוריות הישראלית, ובודאי לא מעלת משקל ומשמעות.

אכן, מי שמעצים את פשעי הגבעות וגורר אותם למחזות 'פגיעה בבטחון המדינה' יוצר מצג שוא של אחריות המיגזר הציוני-דתי כולו, או לפחות זה המתנחלי, ועל כך להלן... באחת, אין מנוס מתחושה של איבוד פרופורציה פוליטית ותקשורתית בסוגיא זו; מצג זה מוגזם ביותר וחורג מכל פרופורציה. האם אני מריח קמצוץ 'פשע שנאה' כלפי הימין הלגיטימי?

לא מתנצל

והערה שניה; כנופיית הרצח ה'דאעש'ית איננה פרי הציונות הדתית! הכל יודעים להכות על חזינו ככלל, כמיגזר. וכהד חוזר, ואולי כהד מחולל, היכוני גם בית מאהביי (עפ"י זכריה יג,ו) הלא המה רבנים ואישים מקרב המיגזר הדתי לאומי היורים מתוך 'הבית היהודי' ו'בתוך הנגמ"ש'; אשמנו, העוינו והרשענו. אנחנו טובים בזה, מימי רצח רבין. אינני מקבל שום אחריות ציונית דתית על מעללי נוער הגבעות החשודים בפשעי השנאה, כשם שאיני מקבל שום אחריות על 'שליסל' מטורף, יוקד שנאה, וגם לא על צליבת 'המשיח'.

קולקטיב 'חובשי הכיפה', או קולקטיב 'אנשי ימין', איננו נושא באחריות כשם שהקולקטיב החילוני לא הנביט פושעי זוועה כמו דניאל מעוז, רוצח הוריו כדי לרשת את ממונם לטובת הימורים, ואת מארי פיזם ואולגה בוריסוב שהטביעו את ילדיהם בירקון ובים, ומקרים מזעזעים נוספים שתרעד העט מלפורטם. כלום קולקטיב 'העדה האתיופית' נושא באחריות לרציחות בקרב בני העדה בעבור סיגריה או מעות סמים? או 'קולקטיב בני הקיבוצים' שנתפסו באונס קבוצתי, והקולקטיב 'דוברי רוסית', וחתכים חברתיים נוספים.

הקבוצה הבלתי מוגדרת, אשר בגינה מוכוונים טילי בקורת למחוזות הציונות הדתית, מכונה בתקשורת 'נוער הגבעות'. לא ידוע מיהם מנהיגיו או רבניו או ה'גורו', ואם בכלל יש כאלו? אכן, מדובר בכנופיה אנרכיסטית, אך זו אין לה דבר וחצי דבר עם החינוך הדתי-לאומי, או הלאומי-תורני, שקיבלו במוסדות הציונות הדתית ואגפיה. אדרבה, כל הוויתם האידאולוגית היא אנטי-ציונית ואנטי-דתית. וזה לכם האות שפושעי השנאה המדוברים אינם נמנים על מחנה הציונות הדתית שהרי אחד מ'עיקרי האמונה' של הציונות הדתית היא 'קדושת' המדינה וחובת השירות בצה"ל, ואילו 'גבעונים' אלו כופרים במדינה ובמרותה, ובכך משמיטים כל בסיס ל'ציונותם'.

אני מציע איפוא לאישי הציונות הדתית, רבניו ומחנכיו, לא להיתפס לפניקת ה'הכאה על חטא'. [וכאן אני מתנצל על שהטרחתי עליכם לקרוא ב-3 הפיסקאות האחרונות את אשר אולי כבר קראתם, מילה במילה, בנקודת מבטי לפרשת ראה לפני 4 חדשים.]