כן לעצרות הזיכרון לשואה
כן לעצרות הזיכרון לשואה

האמירות האנטישמיות של קן לוינגסטון הן לא דבר חדש. בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר אמירות אנטישמיות שנשמעות מפי פוליטיקאים בריטיים, אבל אפילו על רקע זה, האמירה של לווינגסטון שהיטלר תמך בציונות חצתה כל קו אדום אפשרי. ההשוואה של היטלר ומעשיו לתנועה הציונית, היא ניסיון נואל שנעשה ברגל גסה במטרה לשכתב מחדש את ההיסטוריה.

אין כל ספק שהגידול הדמוגרפי הדרמטי שחל בשנים האחרונות באוכלוסיית המוסלמים באנגליה (הכפילה את עצמה ב–4 השנים האחרונות ונאמדת כיום בקרוב לחמישה מיליון בני אדם), ההפגנות הפרו פלסטינאיות שתדירותן הולכת וגדלה והקריאות לחרם על ישראל, משמשות ככר פורה וכ"דלק" להתבטאויות של פוליטיקאים בריטיים כליוונגסטון, נאז שאה וחבריהם.

האנטישמיות באירופה כולה מרימה את ראשה המכוער ועלינו כיהודים וכישראלים, להיאבק בה ולהנציח ולשמר גם לדורות הבאים את שגרמו הקלגסים הנאצים לעם היהודי. אחד האמצעים להזכיר ולאזכר את שקרה בשואה, הוא באמצעות קיום עצרות הזיכרון שאליהן מגיעים אלפים רבים של אנשים. אני מתנגד בתוקף לקריאות לצמצום או הפסקה של קיום העצרות לאזכור השואה. אפשר ולגיטימי להתווכח על תוכן העצרות, אפשר להתווכח על מטרתן, על דרכי המימון,  אבל אסור להפסיק אותן או לצמצם את פעילותן.

כמנכ"ל קבוצת חבצלת, שיוזמת ומקיימת כבר למעלה מ-60 שנה בקיבוץ יד מרדכי את העצרת המרכזית לנעילת השואה, אני מודע לערך הרב של שימור מאורעות השואה באמצעות עצרת, ואין לי על כך כל סימני שאלה. אין לי כל סימן שאלה על העובדה שיום אחד בשנה עלינו לזכור, לחבק, לשמוע ולהנחיל גם לדורות הרבים.

לא קל לממן בכוחות עצמנו את העצרת, אבל אסור לנו להרים ידיים ולצפות לישועות עלומות. לקיום העצרות לשואה והגבורה יש ערך הרבה מעבר לטקס עצמו ואני גם לא מזלזל או פוסל את "ההשפעות הרגשיות" שנוצרות. יש אירועים שחייב להיות לגביהם קונצנזוס, גם על רקע מה שקורה באירופה כאמור, ועצרות השואה הן בפירוש כאלה.

נטען בעבר שטקסי הזיכרון הם "תחליף לדבר האמיתי" וגם לדעה זו אני לא מסכים. במסגרת קבוצת חבצלת אנחנו מפעילים  את "מורשת – בית עדות, ע"ש מרדכי אנילביץ", ששמה לה למטרה להנחיל לדורות הבאים את זכר השואה לצד הגבורה ואת הנצחת ההתנגדות היהודית המאורגנת בעת מלחמת העולם השנייה. קיום העצרת לא בא על חשבון המורשת, אלא להיפך, לעצרת יש חלק חשוב מאוד בהנחלת המורשת.

מדי שנה מגיעים אלפי אזרחים, אנשי זרועות הביטחון ומנהיגים מכל רחבי הארץ לעצרת המרכזית שאנו מקיימים בקיבוץ יד מרדכי.

לקראת העצרת שנקיים השנה, כבר הודיעו לנו למעלה מעשרים שגרירי אומות שונות על הגעתם לטקס – האם זו לא תשובה ניצחת לחשיבות קיום העצרת לאנטישמים כליוונגסטון ושות'?