שפל חדש
שפל חדש

עד לפני כמה ימים חשבתי שכבר הגענו לשפל שאין נמוך ממנו. חבר הכנסת  דב חנין, יהודי מחמד ברשימה הערבית המשותפת, התראיין ברשתsky news  הבריטית וסיפר שם שמדינת ישראל מבצעת "טיהור אתני" בפלשתינים המתגוררים בבקעת הירדן.

כשניתנה לו ההזדמנות להתנצל, בתוכנית שמגיש אראל סג"ל בגל"צ, או להסביר, או לנסח מחדש את הדברים, בשידור חי, הוא ניסה לתרץ  את האמירה הנלוזה הזאת בקש ובגבבה.

כל חסידי האנטישמיות, במסווה של אנטי-מדיניותה של ממשלתה של מדינת ישראל,  בציבור הבריטי, לא היו צריכים יותר מזה. אם חבר בבית הנבחרים הישראלי  מודה שזה המצב, הם בוודאי אמרו לעצמם, אז יש להניח שכל מי שטוען, שהקמתה של המדינה היהודית במזרח התיכון הייתה טעות היסטורית, ללא ספק, צודק.

והנה התברר לי שדברי הבל הם לא רק נחלתם של פוליטיקאים. ביום השואה פצח גם סגן הרמטכ"ל, לוחם אמיץ, לדברי סנגוריו,  בדברי שטות משלו, כשהוא טען שהוא מוצא בחברה הישראלית העכשווית קווי דמיון לחברה הנאצית ערב מלחמת העולם השנייה. אינני יודע למה בדיוק הוא התכוון, אבל אני מניח שהוא לא התכוון להסתה הפרועה של אנרכיסטים ממחנה השמאל נגד ההתיישבות ביהודה ובשומרון.

מכל מקום, לאחר מכן, יאיר גולן טען שלא הבינו אותו. זה לא נכון. מה שנאמר היה ברור לחלוטין. מי שהאזין לדברים  -  שמע מסר שאין לטעות לגבי כוונת אומרו.  האלוף המיועד, כנראה, להתמודד יום אחד על תפקיד הרמטכ"ל  התכוון בדיוק למה שהוא אמר.

ועכשיו, אני שואל את עצמי, מה הלאה? לאיזה עוד תהומות של הלקאה עצמית  נוכל לרדת כדי לספק לכל שונאינו, והם מגיחים כעת מהרבה חורים, חומרי תבערה ? כלום יכול להיות שכל העולם טועה  ורק אנחנו צודקים? ואולי אנחנו באמת דומים לנאצים שהוציאו להורג מיליוני יהודים ? ושמא אנחנו באמת עושים לפלשתינים את מה שעשו ליהודים הנאצים ועוזריהם בקרב כל עמי אירופה ?

וכאשר שאלתי את עצמי את השאלות האלה, נזכרתי במאמרו של אחד העם "חצי נחמה". הוא כתב את הדברים בשנת 1892. הרבה שנים לפני שמדינת ישראל הוקמה כדי לשמש בית לאומי לעם היהודי החוזר משנים ארוכות של גלות. גם הוא תהה לגבי שורשי האנטישמיות שאז לבשה צורות אחרות. לרגעים, במאמרו, הוא אפילו נטה להאמין שכל העולם צודק ורק היהודים טועים. ואז הוא הגיע לשלב שבו הוא ניתח את עלילת הדם שלפיה היהודים  משתמשים בדמם של ילדים נוצרים כדי לאפות את המצות. וכך סיים אחד העם את מאמרו, זמן רב  לפני שפרחו גידולי הפרא בערוגות של האנטישמיים המודרניים בבריטניה, בצרפת, בשוודיה ובשאר ארצות אירופה:

"...וכי אפשר שכּל העולם חייבים והיהודים זכאים ?'

אפשר ואפשר, ועלילת־הדם תוכיח. פה הרי היהודים זכאים וטהורים כמלאכי  

השרת: יהודי  ודם ! היש שני הפכים גדולים מאלו ? – ואף על פי כן..."

הדברים מדברים בעד עצמם. הם נכוחים ויפים גם לימינו אלה  -  ומוטב שגם יאיר גולן ישנן אותם. הגיעה העת להפסיק לייסר את עצמנו. אנחנו נמצאים כאן בדין. זאת היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי. כאן נוסדה הממלכתיות היהודית לפני אלפי שנים. פה נולד ספר הספרים המשמש אור לגויים מזה דורות רבים. מתוכו לימד העם היהודי את העולם כיצד מכבדים את האחר.

מנהיגיה של היבשת אכולת המרירות מבקשים להטיף לנו היום הלכות הגנה עצמית. אין להם רשות. לא אחרי מה שהם עשו לעם היהודי בשנות מלחמת העולם השנייה.

כך או אחרת, אין בי שמחה לאיד גם כשאני רואה את האירופאים מקבלים כעת את מה שמגיע להם. זה מחירה של השנאה אל היהודים שלא נפסקה מעולם. זה התגמול על מה שהם עשו ליהודים בשנות המלחמה הנוראה ההיא. מיליוני המהגרים שמגיעים מכל רחבי העולם אל היבשת שתושביה חיו עד עכשיו במעין הדחקה כבר יראו להם היכן הם טעו כשהם התייחסו אל היהודים כפי שהם התייחסו.