בראשית פרק א

"וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ עַל הָאָרֶץ וַיְהִי כֵן. וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע לְמִינֵהוּ וְעֵץ עֹשֶׂה פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ לְמִינֵהוּ וַיַּרְא אֱלֹקִים כִּי טוֹב" (בראשית א' י"א-י"ב)

עצים - ניתנים להתחדשות וניתנים להתקיים.

נס מהבורא שהארץ מצמיחה עצים וצמחיה, שנעימים ושימושיים לאוכל, אנרגיה, וממלאים את כל בקשתנו וצרכנו. ה' ברא בתוך הטבע או בתהליכי הצמיחה של שתילים ועצים, שהם מניבים פירות כאשר הזרע מצוי בתוכם והם יכולים להתקיים ולהיות מופרים בעזרת השמש והרוח.  זו היא אנרגיה מתחדשת.

עצים הם ברכה ענקית בשבילנו. עצים מפיקים חמצן ומנקים את האוויר שאנו נושמים. לעצים יש כל כך הרבה תועלות לנו - אוכל, חימום, הגנה וכו'.  עצים משפרים את האדמה על ידי שבירת אבנים והוספות חומר מזין.  בישראל אנו מבינים היטב את חשיבותם של שתילת עצים ואחזקת יערות. זה הנושא של אנרגיה מתחדשת – אנרגיה ממקור נקי בשפע, זמין וקל לשימור – כמו עצים.

עצים ניתנים להתחדשות והם ברי קיום היות ובמשך חייהם הם קולטים את אנרגית השמש על בסיס יומי וממירים את אותה אנרגיה לתוך העצים בתהליך פוטוסינתזה.  תהליך זה קורה לכל צמחיה.  ביערות, המרת אנרגיה נעשית בממדים מסיביים.

היום, קיומם של יערות יכולים למלא תפקיד חשוב בהפחתת תלותנו על דלק שמקורו ממאובנים שהופכים לנפט במעמקי האדמה.  לדוגמה: שימוש בטכנולוגיה שנקראת גסיפיקציה, כלומר הפיכה של  שרידי עצים לאחר עיבודם לחומר עץ ולנייר, לסוגי אנרגיה כמו אספקה לתחנת חשמל.

התורה אוסרת הרס עצים ללא סיבה

יש אגדה שג'ורג' וושינגטון, בגיל 6, חתך עץ דובדבנים האהוב על אביו סתם, פשוט שיחק עם הגרזן החדש שלו. חז"ל מלמדים אותנו שאסור לחתוך עץ או לעשות כל נזק לחפץ, בן אדם, ואפילו לעצמו, סתם. התורה מזהירה אותנו, אפילו במלחמת קיום נגד אויבינו, אסור לנו להרוס או לפגוע בעצים סתם.

"כִּי תָצוּר אֶל עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר. רַק עֵץ אֲשֶׁר תֵּדַע כִּי לֹא עֵץ מַאֲכָל הוּא אֹתוֹ תַשְׁחִית וְכָרָתָּ וּבָנִיתָ מָצוֹר עַל הָעִיר אֲשֶׁר הִוא עֹשָׂה עִמְּךָ מִלְחָמָה עַד רִדְתָּהּ" (דברים כ' י"ט-כ').

בגמרא אסור לחתוך עץ סתם, עץ דקל שנותן קב אחד של תמרים או עץ זית שנותן רבע קב זיתים: בבא קמא צ"א ב': "אמר רב: דיקלא דטען קבא - אסור למקצציה. מיתיבי: כמה יהא בזית ולא יקצצו? רובע! שאני זיתים, דחשיבי".

מותר לחתוך עץ פרי אם הערך של מטרות אחרות עולה על הערך של עץ הפרי. במלחמה נגד אויבינו, כשאנחנו צריכים לחתוך עצים, ישנה עדיפות לחתוך עצי סרק שלא נותנים פירות.

הגמרא עושה השוואה בין הרס עצים סתם לפגיעה באדם בעצמו סתם. כמו שאסור לאדם לפגוע בעצמו סתם, כך אסור לאדם להרוס עצים סתם אפילו עצים של האדם עצמו. בבא קמא צ' ב': "א"ל [רבי עקיבא]: לא אמרת כלום, החובל בעצמו אף על פי שאינו רשאי - פטור, אחרים שחבלו בו - חייבים, והקוצץ נטיעותיו אף על פי שאינו רשאי - פטור, אחרים - חייבין".

רש"י: אף על פי שאינו רשאי - כדמפרש טעמא בגמרא וכן קוצץ בנטיעות אין רשאי דעובר בבל תשחית (דברים כ).

גן עדן

במסורת ה' ברא גן עדן ביום ג'. וַיַּצְמַח יְקֹוָק אֱלֹקִים מִן הָאֲדָמָה כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל וְעֵץ הַחַיִּים בְּתוֹךְ הַגָּן וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע. (בראשית ב' ט').

העצים של גן עדן הם בעלי נעימות אלוקית, בצורה עילאית הם נעימים לשכל ולחושים.  בזוהר, העצים בגן עדן מדיפים ריח אלוקי בזמן שישראל אומר "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְקֹוָק אֱלֹקֵינוּ יְקֹוָק אֶחָד" (דברים ו' ד').

ספר הזהר עם פרוש הסולם פרשת תרומה דף קל"ג ב': "בשעה שישראל מיחדים יחוד הסוד של שמע ישראל ברצון שלם, אז יוצא מתוך הסתום של עולם העליון אור אחד ואור הזה בטש תוך ניצוץ הקשה, ונחלק לע' אורת, ואלו ע' אורות בע' ענפים של עץ החיים. אז אילן ההוא מעלה ריחות ובשמים וכל האילנות שבגן עדן כולם מעלים ריחות"...

אדם וחוה בגן עדן

אדם הקדמון השתמש בחומר מיערות לשם הצתת אש, הגנה וכלי עבודה  וכו'. ה' שם את האדם הקדמון, אדם וחוה, בין העצים בגן עדן. "וַיִּקַּח יְקֹוָק אֱלֹקִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ (בראשית ב' ט"ו). וַיִּשְׁמְעוּ אֶת קוֹל יְקֹוָק אֱלֹקִים מִתְהַלֵּךְ בַּגָּן לְרוּחַ הַיּוֹם וַיִּתְחַבֵּא הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ מִפְּנֵי יְקֹוָק אֱלֹקִים בְּתוֹךְ עֵץ הַגָּן (בראשית ג' ח')".

יש דעה במדרש לְרוּחַ הַיּוֹם הייתה שקיעת החמה בסוף השבת הראשונה.  זאת אומרת שאדם וחוה (וקין והבל) היו בגן עדן בשבת הראשונה.

אנרגיה מתחדשת – עצים

ה' ברא אנרגיה מתחדשת מופלאה, עצים בעולם הזה וגם בגן עדן.  ה' ראה שזה היה טוב. אנחנו חייבים לקיים את כל חוקי התורה כולל דינים בקשר לעצים. זו הברית שלנו עם ה'.

אם אנחנו הורסים את אדמתנו, אנחנו פועלים כנגד חוקי התורה. "כִּי יְקֹוָק אֱלֹקֶיךָ מְבִיאֲךָ אֶל אֶרֶץ טוֹבָה אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר. אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ. אֶרֶץ אֲשֶׁר לֹא בְמִסְכֵּנֻת תֹּאכַל בָּהּ לֶחֶם לֹא תֶחְסַר כֹּל בָּהּ אֶרֶץ אֲשֶׁר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצֹב נְחֹשֶׁת" (דברים ח' ז'-ט').

ביום ג' בבריאת העולם נכתב פעמים "וַיַּרְא אֱלֹקִים כִּי טוֹב" (בראשית א י' ו-י"ב). פעם אחת בשביל בריאת הים והיבשה ופעם שנייה בשביל צמיחה ועצים. אלה ברכות מה' לכל האנושות. אסור לנו להרוס כל זה. זה כולל הרס מקורות המים, אוכל ומינרלים.

ה' ברא את העולם בששת ימי בראשית כך שהעולם עם כל האנרגיה והכוחות שלו ניחן בנטיות טבעיות לשמור ולקיים את עצמו. אנו חייבים לא רק להעריך ולהודות לה' על הברכות שלו, אלא גם לעשות כל מה ביכולתנו לקדם ולשמור את הברכות למען הדורות הבאים.