עמונה היא לוז היא בית-אל

אָנֹכִי הָאֵל בֵּית אֵל אֲשֶׁר מָשַׁחְתָּ שָּׁם מַצֵּבָה אֲשֶׁר נָדַרְתָּ לִּי שָׁם נֶדֶר עַתָּה קוּם צֵא מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת וְשׁוּב אֶל אֶרֶץ מוֹלַדְתֶּךָ

פרופ' גרשון אהרונוב , ט' בכסלו תשע"ז

תושבי עמונה הערב
תושבי עמונה הערב
צילום: מטה המאבק עמונה

חוק ההסדרה מתקדם. מה יהיה גורלה של עמונה? עמונה נהרסה ונבנתה מחדש. עמונה היא עיר קדושה וקסומה. עמונה עיר שאנשיה פורחים במצוות ומעשים טובים כמו עץ לוז (אגוז). המקור מבראשית רבה פ"א ו':

וַיָּבֹא יַעֲקֹב לוּזָה אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן הִוא בֵּית אֵל הוּא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר עִמּוֹ (בראשית ל"ה ו'). ולמה נקרא שמה לוז? אמר ר' אבא בר כהנא שכל מי שנכנס לשם הטריף מצוות ומעשים טובים כלוז. רבנין אמ' מה הלוז הזה אין לו פה כך לא היה אדם יכול לעמוד על פתחה שלעיר.

אמר ר' סימון לוז היה עומד על פתח העיר. ר' לעזר בר מרום בשם ר' פינחס בר חמא לוז היה עומד על פתח המערה והיה לוז חלול והיו נכנסין דרך הלוז למערה ודרך המערה לעיר. הה"ד וַיַּעֲלוּ בֵית יוֹסֵף גַּם הֵם בֵּית אֵל וַיקֹוָק עִמָּם. וַיָּתִירוּ בֵית יוֹסֵף בְּבֵית אֵל וְשֵׁם הָעִיר לְפָנִים לוּז. וַיִּרְאוּ הַשֹּׁמְרִים אִישׁ יוֹצֵא מִן הָעִיר וַיֹּאמְרוּ לוֹ הַרְאֵנוּ נָא אֶת מְבוֹא הָעִיר וְעָשִׂינוּ עִמְּךָ חָסֶד. וַיַּרְאֵם אֶת מְבוֹא הָעִיר וַיַּכּוּ אֶת הָעִיר לְפִי חָרֶב וְאֶת הָאִישׁ וְאֶת כָּל מִשְׁפַּחְתּוֹ שִׁלֵּחוּ. וַיֵּלֶךְ הָאִישׁ אֶרֶץ הַחִתִּים וַיִּבֶן עִיר וַיִּקְרָא שְׁמָהּ לוּז הוּא שְׁמָהּ עַד הַיּוֹם הַזֶּה (שופטים א' כ"ב-כ"ו).

המלבים מסביר בשופטים א' כ"ב:

ויעלו. גם בית יוסף התעצלו בכיבוש הארץ, ולהגדיל אשמתם הקדים לומר כי בית יוסף גם הם עלו לכבוש בית אל, ואז היה להם ראיה ומופת שה' עמם.

בעיר לוז, יעקב אבינו שינה את שם העיר לבית-אל, משח מצבה לעשות מזבח, ונדר נדר, שכתוב:

וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹקִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם. וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח אֶת הָאֶבֶן אֲשֶׁר שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיָּשֶׂם אֹתָהּ מַצֵּבָה וַיִּצֹק שֶׁמֶן עַל  רֹאשָׁהּ. וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא בֵּית אֵל וְאוּלָם לוּז שֵׁם הָעִיר לָרִאשֹׁנָה. (בראשית כ"ח י"ז-י"ט).

במדרש שלהלן יעקב אבינו רואה הרס ובנייה חדשה, מה שאנו רואים היום בעמונה.

ספרי דברים שנ"ב:

וכן אתה מוצא ביעקב שראה אותו בנוי וראה אותו חרב וראה אותו בנוי שנאמר וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹקִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם (בראשית כ"ח י"ז) הרי בנוי, אין זה, הרי חרב, כי אם בית אלקים וזה שער השמים, הרי בנוי ומשוכלל לעתיד לבא.

יעקב אבינו ברח מעשו והתפלל בפעם הראשונה בלוז. לפי המלבי"ם יעקב אבינו שינה את שם העיר לוז לאחר שהוא חזר מכ"ד שנים מפדן ארם.

מלבי"ם בראשית כ"ח י"ט

וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא בֵּית אֵל וְאוּלָם לוּז שֵׁם הָעִיר לָרִאשֹׁנָה (בראשית כ"ח י"ט). לדעתי העיר שהיתה קרובה אל המקום ההוא נקראת אז בשם לוז, ולא שנה עתה את שמה עד אח"כ בשובו מפדן ארם, ששם כתיב וַיָּבֹא יַעֲקֹב לוּזָה אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן הִוא בֵּית אֵל הוּא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר עִמּוֹ (בראשית ל"ה ו').

ועתה קרא שם המקום ששכב עליו בשם בית אל, ואולם שם העיר נשאר בשם לוז לראשונה, היינו בפעם הראשון, עד שבפעם השני בשובו מפדן שאז שנה שם העיר:

עמונה היא לוז היא בית-אל --- עיר קדושה, עיר שה' עושה נפלאות לאלה שמתנחלים ובונים בתיהם בה. אנו מתפללים שיהיה ראיה –עדות ומופת (כפי דברי המלבי"ם) של ה' עם המתנחלים בעמונה. יעקב אבינו התנבא על הגאולה השלמה. יהי רצון שנזכה בימינו לראות השלמת הנבואות של הגאולה השלמה.