מכתב לחנוכה

הרב שי אלדד , כ"ו בכסלו תשע"ז

הרב שי אלדד
הרב שי אלדד
צילום: עצמי

אנו נמצאים בחג חנוכה, החג הראשון שכל כולו חג של תורה שבעל פה. חג שקביעתו נקבעה מתוך חיי עולם שנטע בתוכנו ולא מתוך אימרה ברורה של נביאים. (נכון שגם פורים נקבע ע"י חכמים אך נכנס לתוך כתבי הקודש-התנ"ך).

חנוכה הוא חג שכולו עובר במסורת, דרך חז"ל ולכך לא הוקבעה לו מסכת בפני עצמה. עיקר נס חנוכה הוא ניצחון המכבים במלחמה ונס פח השמן בבית המקדש לאחר שטיהרו אתו החשמונאים מטומאת היוונים.

השאלה המרכזית שעלתה בי השנה, מתוך הרבה שאלות שמתעוררות בחנוכה, מדוע אנו מדליקים בביתנו הפרטי, לכאורה נס חנוכה הוא נס בבית המקדש והיינו מצפים לחגוג אותו בצורה כללית.

ואם המצווה לחגוג בצורה פרטית-מדוע נר איש וביתו-לכאורה החיוב היה צריך להיות על כל אחד? נס חנוכה אירע במנורה - האם יש קשר לניצחון המכבים?

אענה על כך בקיצור. הגה"צ רנ"ה ויזל מח"ס בניין המידות מהמשכילים הראשונים (תקס-1800), מוכיח שבכל מקום בתנ"ך שמוזכר חכם הכוונה לצדיק ולא לאינטלגנטציה גבוהה כלומר מנורת חנוכה מבטאת את הצדיק ומהו הצדיק?

יוסף צדיק יסוד עולם ועל שם מה נקרא כך? על שם שמירת הברית. הברית היא החיבור שלנו בין החיים האלוקיים לחיים הארציים שזה עניינו של יוסף.

חנוכה הוא החיבור של המלחמה, התרגילים המוצלחים של יהודה המכבי שנובעים מתוך מתתיהו הכהן שמוסר נפשו על קדושת השם.

חנוכה חג הנוכחות "בכל דרכיך דעהו" כהסברו של הרב קוק בכל דרך ודרך ד' נמצא בתוכה בין ברוח ובין בחומר, במלחמה, בין איש לאשתו. עניינו של חנוכה היא קדושת האיש וביתו, קדושת הברית. אור האש המחבר איש ואשה-שכינה בינהם.

אחרי שנות לימוד רבות בישיבות גיליתי שכדי שהאש תחבר יותר בין איש לאשתו אנו צריכים לפתח את אש התשוקה אש זו עולה מעלה ושורפת הרבה עיכובים וחסימות שהרבה פעמים אפילו איננו יודעים על קיומם והרבה פעמים מוצאים שמות וערכים כדי להסתתר מאחוריהם.

התבוננתי על נר חנוכה שלי וראיתי את האש הנעה בעדינות וניצבת איתנה הבנתי כמה תשוקה יכולה להיות סוערת וכמה תשוקה יכולה להיות עדינה וקשובה אך עדיין מלאה תשוקה כמה תשוקה יכולה להיות יציבה ולא מתנודדת לפי מצבי רוח...

מאחל לכם שתתמלאו תשוקה  לד' ית', שתמלא את התשוקה ביניכם.