בפרשיות האחרונות של ספר בראשית התורה נותנת חשיבות מיוחדת לחלומות. חלומות של אבותינו כמו יעקב אבינו שחלם על הגלויות ובית המקדש או יוסף הצדיק שחלם על הנהגת בני ישראל. התורה מציגה גם חלומות של גויים כמו שר המשקים, שר האופים ופרעה מלך מצרים. מה משותף לכל החלומות האלה?

משמעות החלומות 

מה שמאפיין את החלומות שהובאו בספר בראשית הוא שהם כולם התגשמו והפכו למציאות. הם לא נשארו בדרגה של חזון או דבר שאינו קשור למציאות כמו רוב החלומות. ננסה להבין את משמעות החלומות ומימושם מתוך מאמר של ה"חלבן" בספרו "טללי חיים". 

החלום הינו הצצה לעבר עולמות העליונים. החלום עלול לבשר על תהליכים עתידיים שיתגלו מאוחר יותר בעולם הזה. השאלה איך אנחנו מתייחסים אליו. אם האדם פותר את החלום בצורה חיובית ודבק בו אז הוא יהפוך למציאות. פתרון החלום הולך לפי הפירוש שהאדם נותן לו.

כמו שכתוב בתלמוד בבלי: "דאמר רבי אלעזר מנין שכל החלומות הולכין אחר הפה שנאמר (בראשית מא) ויהי כאשר פתר לנו כן היה " (מסכת ברכות נה ע/ב). 

אדם שחולם חלומות גדולים ומאמין בהם אזי הם יהפכו למציאות. לעומת זאת אדם עם חלומות מצומצמים לא יוכל להתעלות וישאר באותה מדרגה הנמוכה. 

"בשעה שהאדם מתחבר ברוחו אל חלום טוב, שאיפה פנימית, רוחו אחוזה בה והוא מתמיד לזכרה, הרי שהוא באמת מפתח אותה בפנימיות רוחו, בתוככי חייו, ודבר זה בעצמו גורם לחלום ושאיפה זו להתממש בפועל". (הרב חיים כהן, טללי חיים).

ציפייה לישועה 

כל שנה אנחנו מאחלים לעצמנו: לשנה הבאה בירושלים הבנויה. לאחר שאבותינו האמינו במימוש החלום של חזרה לירושלים ובנין בית המקדש במשך אלפיים שנות גלות, בסופו של דבר החזון יתממש. 

יש לנו אפילו חובה לצפות לגאולה באופן תמידי. אחת השאלות ראשונות שאנחנו נשאלים בעולם האמת היא: האם ציפית לישועה? כמו שכתוב במסכת ברכות: "אמר ר"ל מאי דכתיב (ישעיהו לג) והיה אמונת עתיך חוסן ישועות חכמת ודעת וגו' אמונת... אמר רבא בשעה שמכניסין אדם לדין אומרים לו נשאת ונתת באמונה קבעת עתים לתורה עסקת בפריה ורביה צפית לישועה פלפלת בחכמה הבנת דבר מתוך דבר" (ברכות נה/ב). 

ה"חלבן" מביא את דברי הרב קוק שמסביר איך הציפייה לישועה ברמה הלאומית מקרבת את הגאולה. כמו שראינו שהדבקות בחלום פרטי גורמת למימושו בפועל כך זה קורה ברמה הלאומית. כאשר עם ישראל מתפלל להתגלות המשיח ולקירוב הגאולה הדברים יוצאים מכוח אל הפועל.

"וכן שם ה' יתברך גם כן בכלל ישראל, שבנפשם שם סגולה אל כל הגדולה שהם מוכנים לה לסוף הימים, וסוך כל הדברים הסגולה מוכרחת לצאת מן הכוח אל הפועל. אבל הזכרתה והייחול אליה מחזקתה, אם כן היא נכונה יותר אל פעולתה על ידי זה. על כן הצפיה לישועה והזכרתה יש לה תועלת גדולה בקירוב הישועה...." (הרב קוק, מדבר שור, דרוש כד).

חלומות יוסף 

יוסף הצדיק היה שקוע כולו בחלומות של גאולת ישראל, בחזון של בנין בית המקדש והקמת מלכות ישראל. 
כאשר הוא ירד לגלות מצרים הוא ראה את יד ה' ולא כעס על אחיו, כמו שכתוב: וְעַתָּה אַל-תֵּעָצְבוּ, וְאַל-יִחַר בְּעֵינֵיכֶם, כִּי-מְכַרְתֶּם אֹתִי, הֵנָּה: כִּי לְמִחְיָה, שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם. (בראשית מה,ה). 

לעומת זאת אחי יוסף היו עסוקים יותר בדברים העכשויים של תיקון המידות והתגברות על היצר הרע. לכן יוסף רצה שחלומותיו יתגשמו במלואם כדי לקדם ולזרז את תהליך הגאולה. יוסף הינו אדם של מעשים ויחד עם זאת רואה את העתיד. הוא עושה הכל כדי לממש את חלומותיו החיוביים לעם ישראל. 

במפגש שלו עם בנימין אנחנו רואים בצורה גלויה כמעט את מחשבותיו. במקום לבכות על זה שהוא לא ראה את אחיו הקטן בנימין 17 שנה, הוא בוכה על חורבן בתי המקדש שעתידים להבנות בנחלתו. 

כמו שכתוב בתלמוד בבלי: " וַיִּפֹּל עַל־צַוְּארֵי בִנְיָמִֽן־אָחִיו וַיֵּבְךְּ וּבִנְיָמִן בָּכָה עַל־צַוָּארָֽיו׃ "כמה צוארין הוו ליה לבנימין?" ומשיב רבי אלעזר: "בכה על שני מקדשים שעתידין להיות בחלקו של בנימין ועתידין ליחרב, ובנימין בכה על צואריו – בכה על משכן שילה שעתיד להיות בחלקו של יוסף ועתיד ליחרב." (מסכת מגילה דף טז ע/ב). יוסף הצדיק חי במימד אחר ומרגיש את התהליכים העתידיים של גאולה והצלחה לעם ישראל.

זכינו לראות את שיבת ציון 

היום אנחנו זוכים לחיות את החלום של שיבת ציון. בזכות חולמים כמו יוסף הצדיק או הרצל החלום של שיבת ציון התגשם. כמו שמוזכר בספר תהילים: שִׁיר, הַמַּעֲלוֹת: בְּשׁוּב ה', אֶת-שִׁיבַת צִיּוֹן-- הָיִינוּ, כְּחֹלְמִים.: אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק, פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה: (תהילים קכו). 

אבל החלום טרם התגשם בשלימותו. עלינו ללמוד מיוסף הצדיק לא להסתפק בחלום חלקי אלא במימושו של כל החלום כמו הבאת בנימין וכל משפחתו למצרים. 

עלינו להמשיך להתפלל מקרב ליבנו על בנין בית המקדש והתגלות המשיח. עלינו להמשיך את שרשרת הדורות ולהאמין בחלום בשלימותו. עלינו לפעול במעשים כמו יוסף הצדיק למימוש החלום. אזי בע"ה נוכל לבנות את בית המקדש השלישי ולשמוח בחצרות בית ה' בב"א.