"כלוב של זהב"
"כלוב של זהב"

לפני מספר שבועות חזרתי ממסע משמעותי, שבו למדתי להכיר את הקהילה היהודית בדרום אפריקה.

היציאה למסע לוותה במפגשי הכנה בארץ בהם, יחד עם מי שהפכו לחברים לדרך, דיברנו לא מעט על הקשר של מדינת ישראל עם קהילות יהודיות בתפוצות ולא פעם התפתחו בנינו ויכוחים סוערים על עצם קיום קשר כזה ומדוע הוא הכרחי.

אם יש דבר אחד שאני בטוח, זה שהמסע הזה הוא מסע של חיבור בין אנשים, בנינו הישראלים לבין אחינו היהודים בתפוצות ויותר מזה, חיבור בנינו לבין עצמנו.

תכנית Community של ארגון גשר ומשרד התפוצות, נועדה לגרום למובילי דעת קהל מכל החברה הישראלית להכיר את הנושא של קהילות יהודיות בתפוצות וללמוד מה אתגריהם. עבור רוב המשתתפים בקבוצה (לא כולם) הנושא של שמירה על הזהות היהודית בתפוצות היה מובן מאליו עבורנו, אבל התקשינו להבין מה האחריות שלנו כישראלים למצבם של יהודים אלה. שהרי אם מדינת ישראל היתה חשובה להם, ציפינו שיואילו בטובם ויעלו ארצה.

חברי הקבוצה
חברי הקבוצהצילום עצמי

שבוע שלם עברנו מפגישה אחת לשנייה, פגשנו תלמידי בתי ספר, חברי פרלמנט, ראשי קהילה, ביקרנו בבתי כנסת ובבית השגריר וגם קפצנו בקצרה לספארי. פגשנו קהילה יהודית לתפארת, קהילה מגובשת וחזקה ששומרת באדיקות על יהדותה אך באותו הזמן מתמודדת עם האתגרים הרבים הקיימים היום בדרום אפריקה (פשיעה, אלימות, שחיתות ושחיקת ערך המטבע המקומי). הבנו כי לא כל הנוצץ זהב, וכי לצד חיים טובים מאוד שרבים מהם זוכים להם הם חיים מאחורי גדרות חשמליות גבוהות במעין "כלוב של זהב".

לקראת סוף המסע, בשעות בין הערביים שלפני צאת השבת ביוהנסבורג, ישבנו במעגל לסיכום השבוע. בשעות האלה, שלהן משמעות רבה ביהדות, יכל כל אחד מאתנו לומר שאת על ליבו. מידע רב ותחושות רבות הציפו אותנו, אך מי שהפך לחברי, אריה ארליך, סגן עורך עיתון משפחה החרדי אמר במפגש הזה את הדבר החשוב ביותר מבחינתי. אריה אמר כי "המסע הזה, שהיה אמור להפגיש אותנו עם הקהילה היהודית בדרום אפריקה, לא רק שהצליח במשימה זו, אבל לא פחות מזה, המסע הזה היה מסע שלנו אל תוך עצמנו, אנחנו היהודים מהקהילה בישראל."

דבריו של אריה הדהדו בי, יהודים בארץ וגם בעולם מתמודדים עם אתגרים שונים, אבל הקשר, החיבור והשיח בין האנשים הוא שיעזור לכולנו להתעלות מעבר לפערים הגיאוגרפיים והפערים התרבותיים ולשמור על הגחלת.

במסע הזה הסתכלנו על התהליך שעברנו בין עצמנו, הכרנו חברים חדשים מהארץ ומהעולם, התוודענו לדעות חדשות, אבל יותר מהכל ריגש אותי גשר המיתרים שהצלחנו לבנות בין הקהילות, שבו כל אחד לומד לכבד את דרכו של האחר. ההיכרות הזו והחיבור בין היהודים שאנחנו ליהודים שהם, זה מסע לא רק אל הקהילות היהודיות בתפוצות אלא מסע גם לתוך עצמנו.