לראות ולשמוע את הקולות

הרב חגי לונדין , כ' בשבט תשע"ז

הרב חגי לונדין
הרב חגי לונדין
עצמי

פרשת יתרו פותחת במילים 'וישמע יתרו'. מה שמע יתרו? אומרים חז"ל - קריאת ים סוף ומלחמת עמלק'. יתרו הוא לא היחיד ששמע זאת אולם הוא היחיד שהשמועה הזו גרמה לו לבוא לעם ישראל.

מהי שמיעה? ישנה שמיעה שהיא שמיעה חיצונית. אדם שומע קולות אולם הם לא חודרים ללבבו. אולם הגמרא מציינת שישנה שמיעה אחרת: 'שמיעה לי - סבירא לי'. ישנה שמיעה שחודרת ללב ולמוח. יוצרת סברא, דעה.

חושי האדם - שמיעה וראייה - מאד דומיננטיים בפרשת יתרו: 'וישמע משה לקול חותנו'; 'ועתה אם שמע תשמעו לי'; 'וכל העם רואים את הקולות' וכו'.

התורה איננה ידע חיצוני אלא תוכן שמהפך את האישיות. יוצרת חיים חדשים. 'וכל העם רואים את הקולות' - אומרים המפרשים שהיה רגע בו כל חושי האדם התאחדו. העולם הגופני התאחד עם העולם הנשמתי. זוהי מדרגת הנבואה שהופיע במעמד הר סיני ותהיה גם נחלת העולם כולו כדוגמתו של יתרו.



טוען....