לייצר את האקזיט הבא בחינוך

פרופ' אלי זמסקי , י"ח באדר תשע"ז

חדשות אורח
חדשות אורח
צילום: אייסטוק

כשזיו אבירם היה ילד הוא בטח לא חשב שיגיע יום והוא יעשה את 'האקזיט הגדול של המדינה'.

סביר גם שכאשר פרופסור אמנון שעשוע למד במגמת מחשבים בתיכון אורט בגבעתיים, הוא לא דמיין שממקום מושבו בכיתה יבוא יום והוא יתעשר בגלל שהצליח לחזות את העתיד. לכל אחד מאתנו יש את החלום הקטן הזה, למצוא רעיון ולפרוץ לתודעה כמי שבעזרת פתרון יצירתי ומשמעותי ישנה את פני החברה.

אבל הדרך לאקזיט הבא לא מתחילה בקפיצה לסטארט-אפ אלא שנים לפני כן, בתלמיד הקטן בכיתה, זה שנאבק ללמוד את לוח הכפל, שמתאמץ להבין מהי משוואה בשלושה נעלמים ושמבקש להבין מה קורה כשמערבבים שני חומרים. זה מתחיל במורים שקיננה בהם אש בוערת של חינוך, שראו את הרצון של אותו התלמיד ואת המאמץ שהוא השקיע, מורים שדחפו אותו קדימה להצלחה.

במובן זה, החינוך למדע שונה מחינוך למקצועות אחרים. בעולם הרוח כל שמורה צריך הוא דמיון ומעוף, אבל בעולם שכולו דיוק יש צורך ללמוד איך דווקא בתוך המסגרות מצליחים לפתח בתלמיד יצירתיות. הספרות המקצועית גדושה במחקרים ובמאמרים המנסים לאפיין מיהו המורה הטוב והמשפיע, ולכן הכשרת המורים היא תפקיד שנושא בחובו אחריות לא רק עבור שם המוסד בו הוא לומד, אלא עבור דור העתיד של המדינה.

כדי ללמוד להיות המורה האידיאלי לא מספיקים רק ציוני הבגרות והפסיכומטרי, אלא נדרש סטודנט שהרצון שלו לחנך בוער בעצמותיו. כדי לזהות תלמיד שמגיע לכיתה עם ברק בעיניים ותשוקה ללמידה, על המורה להיות בעל תכונות אלו בעצמו. זהו ההבדל בין הוראה לחינוך, בין סטודנט שמעונין בפרופסיה בגלל תחושת השליחות ובין סטודנט שמעוניין במקצוע בגלל אופי והיקף החופשות.

בתהליך הכשרתו של מורה אפשר לזהות אם כאשר ישמע צלצול הפעמון בתום השיעור, הוא ימהר לחדר המורים לשתות קפה, או ינצל את ההפסקה כדי לדובב תלמיד שזקוק לתמיכה. אפשר לזהות מחנך שיש בו פוטנציאל להיות מנהיג עניו, שיודע שישנם דברים שאינו יודע ומוכן להודות בכך. דמות לדוגמא שיטפח סקרנות בקרב תלמידיו, כדי שידעו לארגן מחדש את הניסיון והידע שהם צוברים לשם התנסויות עתידיות. הוא זה שיבין שבית הספר אינו נגמר בגדר המקיפה אותו.

אנו מחויבים להכשיר מורה שמעורר את סקרנות תלמידיו להרחיב דעת באופן אישי. אך יותר מכל, אנו מחפשים את המורה שחש שהתלמידים מעניקים לו סיפוק עצום מהעבודה, ומשוכנע שמקצוע החינוך וההוראה מאפשרים לו לעצב את דמות האדם והחברה.

כמו האקזיט המדובר, שנעשה בשבוע המדע ועומד בסימן תגליות ופיתוחים ישראליים שהשפיעו על העולם, אפשר לראות ניצנים שלהם כבר בגני הילדים ובבתי הספר, אצל אותם הצעירים שנפשם עוד לא נכלאה בתבניות ובדפוסי מחשבה. כדי שנוכל להתגאות בשנית, בשלישית ובעשירית במדענים ובמפתחים הישראליים, אנו זקוקים למורים מצוינים שיכשירו אותם, שיאמינו באמת ובתמים ביכולת שלהם להשפיע ולעצב את דור העתיד, שיעזרו לתלמידיהם לראות מעבר לאופק, שידחפו אותם להעז, לנסות וגם להצליח.