למי אתה מצביע? שאל אותי גל. הימים היו לפני כשנתיים ערב הבחירות האחרונות. גל, מוביל חרוץ וחביב שהיה עסוק בהעברת ריהוט לביתנו באיתמר, שוחח אתי בענייני דיומא.

גל, מצידו נקב בשמו פוליטיקאי בעל רקורד קצר אליו הוא עומד להצביע. אתה יודע למה? בגלל שהוא עדיין fresh, עוד לא הספיק להיות קרימינל.

הזרם הבלתי פוסק של שחיתות שלטונית שאנו עדים אליו, גרם לגל כמו לרבים אחרים, לסקפטיות מובנית מבעלי השררה. במודע או שלא במודע אנו אומרים לעצמנו שבסופו של יום כולם אותו הדבר. תקופת החפיפה של הנשיא לשעבר ושל ראש הממשלה לשעבר מאחורי סורג ובריח, מחזקת את התחושה כי מה שמבדיל בין מי שמסיים את הקריירה שלו בכלא לבין מי שלא, הוא בעיקר מידת התחכום ועומק הקשר עם הבכירים בענף התקשורת.

והאמת היא שכבר התרגלנו. עד כדי כך התרגלנו, שאפילו אקרובטים המפליאים לעשות וחוזרים לכהונתם הרמה לאחר שהתגלה קלונם, לא גורמים לנו לפול מהכיסא. יש מי שינסה לגרוף מעט הון פוליטי על גבו של 'אסיר משוחרר' כזה או אחר, אבל את הציבור הרחב זה לא באמת מעניין.

בחכמת ההמונים שלו הוא יודע את האמת הערומה, הם לא שם בשבילנו אלא בשביל עצמם, אז מה באמת יש להתפלא? למרבה הצער, התרגלנו כבר למצב שבו גם חובשי כיפה מועדים. כולל האוחזים במשרות רמות ואף מי שנחשבו לצדיקים חטאו באופן שיטתי בגזל ועריות שנפשו של אדם מחמדתן. אפילו  לשאלות הקשות והמייסרות העולות בעקבות הדברים, כבר התרגלנו.

אני מזמין את גל ואת כולנו להסיט את המבט הסקפטי והאמתי, אל עבר עיירה במזרח אירופה לפני כמאתיים וחמישים שנים. שם בחדרי חדרים שוקד פורום ייחודי בשרטוט דמות המנהיג של עם ישראל, הלא הוא – הצדיק.

בידינו מצויה תעודה היסטורית המתארת בפרוטרוט את הקוד האתי שהנחה את אותה חבורה ואת סדר יומם האינטנסיבי, שהחל בחצות לילה. בזמן שבני אדם רגילים ישנים על מיטותיהם, בני החבורה נעורים יושבים על הארץ ובוכים בלב נשבר על גלות השכינה. אבל לא רק. אלא גם על צרכי ישראל הגשמיים והרוחניים. בריאות, פרנסה אהבת שמים, ויראת שמים.

ההיסטוריה מספרת לנו שהמהפכה שחוללה אותה חבורה הייתה אדירה. האהבה העזה ששררה ביניהם והאנרגיות שנאצרו בבית מדרשם יצרו קומת הנהגה נדירה, ותנועה שסחפה אחריה אלפים ורבבות. הם זכו לרוח הקודש נגלית ולפעול מופתים וישועות, בעוצמות שהדן לא שכך עד ימינו אנו.

ביום ראשון הקרוב יחול יום ההילולה של מנהיג אותה החבורה, הלא הוא ר' אלימלך מליז'ענסק זי"ע. את הרוח הנושבת מבין דפי ספרו הידוע 'נעם אלימלך', כמו גם מאגרות הקודש המודפסות בסופו, קשה לפספס. כל העוסק מעט בדבריו חווה את העובדה שהספר אינו רק ליקוט של חידושי תורה, אלא מהווה שיקוף אותנטי למציאות חיה, שנוצרה בבית מדרשם של ר' אלימלך, חבריו ועשרות תלמידיו שהפכו ברבות הימים לראשי קהילות בעצמם. מציאות של אהבה ואכפתיות לגורל השכינה וישראל, עד "שכל התלהבותו ודבקותו בעבודה אינו שווה לו כלל מרוב דאגתו עליהם".

תורתו של ר' אלימלך וחבריו אינה רק נחלת העבר, כי אם גם אתגר לעתיד. עם ישראל מחכה למנהיגים, לצדיקים שישלימו את תהליך הגאולה שהחל. מתחת לפני השטח מייצרת תקופתנו קומה חדשה של מנהיגים צדיקים. מועדון הצדיקים – מנהיגים, פתוח לכולנו וכולל קשת רחבה מאד של מדרגות וגווני ביניים של צדיקוּת והנהגה. כרטיס הכניסה אליו כולל מצרכים השווים לכל נפש כמו תשובה, לימוד תורה, ענווה, חסד וכמובן - דאגה כנה לגאולת השכינה וישראל.