שוב הקרן לידידות?
שוב הקרן לידידות?

אתמול הכריז ח"כ דוד אמסלם על "מחווה מרגשת" של הקרן לידידות נוצרית. אקשטיין, נשיא הקרן, נעתר לבקשת אמסלם לסייע לקייטנות הקיץ של הרשויות המקומיות, ואמסלם מתרגש.

אז בואו רגע נצא מהתמימות.

הקרן לידידות נוצרית היא ארגון שנוי במחלוקת שמגייס כספים מנוצרים בחו"ל לטובת יהודים. מעבר לבעיה ההלכתית שבדבר (גדולי הדור אסרו לקבל מהם כספים), כדאי לשאול כמה שאלות:

1. לאן הולך הכסף? 

אז מסתבר שמליוני שקלים מתוך כספי התרומות הולכים ל...פרסום הקרן ברחבי המדינה. טוב, אולי זה בשביל לעודד את הישראלים לתרום? אתם מוזמנים לנסות. תתפלאו לגלות שהקרן לידידות לא מעוניינת בכסף שלכם, גם אם ממש תתעקשו. התרומות נאספות בחו"ל בלבד. אז למה להשקיע מליונים בפרסום בארץ?

2. מה מטרת הפרסום?

אקשטיין מנהל במשך שנים ארוכות קמפיין עם מסר פשוט: מדינת ישראל לא מסוגלת לדאוג לחלשים, אני אעשה זאת במקומה. הקרן לידידות נוצרית מתאמצת להטמיע בחברה תחושת תלות - אנחנו חלשים, אבל אקשטיין יושיענו. למה חשוב לאקשטיין למתג את עצמו כמושיע היהודים?

3. ומה לגבי היוזמה החדשה של ח"כ אמסלם?

לא יוזמה ולא חדשה. הקרן לידידות נוצרית שותפה בשנים האחרונות בתקצוב קיטנות קיץ של חלק מהרשויות המקומיות.

הפרויקט הזה לא מניב לקרן את הקופון הפרסומי שהיא מצפה לגזור, ולכן מנסה אקשטיין שההשקעה תוכר ע"י גופים ממשלתיים. לפני שלוש שנים נעשה הנסיון הראשון, עם משרד החינוך, בפרויקט "בתי הספר של החופש הגדול". הנסיון הזה נתקל בעתירה לבג"ץ ובהתנגדות ציבורית חריפה. משרד החינוך חזר בו מהשותפות הבלתי תקינה עם הקרן לידידות, והתקציב החסר הושלם ללא קושי מתקציב המשרד. 

אתמול נעשה הנסיון השני, בוועדת הפנים, על גבו של ח"כ אמסלם. הוועדה אפילו לא החליטה שום דבר בעניין - כאמור, הכסף גם ככה מגיע מהקרן לידידות לרשויות המקומיות, כל שנה. הוועדה בראשות אמסלם פשוט עשתה יח"צ לאקשטיין והכריזה אל מול המצלמות שהקרן לידידות תתרום לקיטנות. 

ח"כ אמסלם, איך נתת שיעשו עליך סיבוב?

האם בשביל חסכון של 5.5 מליון ש"ח, סכום מגוחך ביחס לתקציב משרד החינוך, אתה מגיש שירותי פרסום לארגונים שנויים במחלוקת?