קטר – סוף המסילה?
קטר – סוף המסילה?

נסיכות קטר היא חצי אי הבולט מאדמת סעודיה אל המפרץ הפרסי. הדרך היבשתית היחידה של קטר החוצה היא לסעודיה, ואם דרך זו נחסמת יכולים הקטרים לצאת מארצם ולבוא אליה רק דרך הים והאוויר.

אלא שגם דרכים אלה עוברות בחלקן באוויר ובמים הטריטוריאליים של סעודיה. כל זה מאפשר לסעודיה להטיל סגר יבשתי, ימי ואווירי כמעט מוחלט על קטר, אם רק תחליט להטיל סגר כזה. עד היום זה לא קרה, אבל זה החל לקרות השבוע ביום שני.

בנוסף לסגר, ניתקה סעודיה את קשריה הדיפלומטיים והקונסולריים עם קטר, וכמוה עשו איחוד האמירויות, בחריין, מצרים, לוב, מאוריציוס, הפיליפינים והאיים המלדיביים. מצרים, לוב והאמירויות הצהירו גם הן על סגירת תחומי הים והאוויר שלהן בפני אניות ומטוסים קטריים. בעבר, בשנת 2014, נקטו מדינות אלה צעדי ענישה כלפי קטר, אך הרבה יותר מתונים, ואלה חדלו אחרי שקטר הסכימה לקבל עליה את תכתיבי האומה וחתמה עם מדינות ערב האחרות את הסכם ריאד.

הסיבות שמדינות אלה נקטו בצעדים חסרי התקדים בחומרתם אלו היו כמה וכמה: "קטר מסייעת לארגון האחים המוסלמים ולארגוני טרור אחרים כמו מאס, חיזבאללה, דאע"ש וג'בהת אלנוצרה"; "אמיר קטר הכריז שאיראן היא מדינה טובה"; "קטר פוגעת ביציבות השלטון אצלנו"; "קטר נותנת מסתור ומחסה לראשי "האחים המוסלמים" ממצרים שנמלטו אליה"; "קטר מסייעת למורדים החות'ים (=השיעים) בתימן".

סיבה נוספת ועמומה מאוד, המיוחסת לפרשן כוויתי, מופיעה באתר לאג'זירה: "קטר סירבה להיענות לדרישות הכספיות של טראמפ". טענה תמוהה זו מתייחסת לשמועה שמסתובבת בפייסבוק ובאתרים נוספים על כך שקודם לבוא טראמפ לוועידת ריאד הוא דרש שמדינות המפרץ ירכשו נשק אמריקני בסכום אגדי של טריליון וחצי (אלף וחמש מאות מיליארד) דולר, שיחולקו בין סעודיה, קטר ואיחוד האמירויות. אלה הסכימו, אך ברגע האחרון קטר פרשה ובגללה פרש גם איחוד האמירויות, ומלך סעודיה מצא את עצמו לבד במערכה הפיננסית מול הדרישה של טראמפ. ייתכן שביטול העסקה הזו, שאמורה הייתה להיות הגדולה ביותר בתולדות העולם, היא שגרמה לפנים החמוצים של טראמפ במהלך ביקורו בריאד.

הטענה על יציבות השלטון היא, במילים אחרות, תלונה רמוזה נגד ערוץ אלג'זירה הפועל מקטר. מאז שהחל לפעול מדוחה בירת קטר בנובמבר 1996, ערוץ אלג'זירה מרגיז ומרתיח את שליטי ערב, שכן הוא מנהל ג'יהאד תקשורתי קבוע נגדם כמו גם נגד מטרות נוספות כמו ישראל, ארה"ב, המערב ותרבותו, ומנגד הערוץ תומך ומקדם את ארגון "האחים המוסלמים" וגרורותיו דוגמת חמאס, אלקאעדה והפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל בראשות שיח' ראא'ד צלאח. האסטרטגיה התקשורתית של אלג'זירה נקבעת על ידי אמיר קטר ומבוצעת בדקדקנות ובמקצוענות על ידי הקריין הראשי והמעצב של הקו המערכתי שלה, ג'מאל ריאן, פלסטיני שנולד בשנת 1953 בטולכרם, עבר לירדן והיה בה פעיל ב"אחים המוסלמים" עד שהמלך חוסיין זרק אותו.

מידי פעם ניסו משטרים ערביים, ובראשם מצרים תחת מובארכ, לסגור את משרדי הערוץ בשטחן, בגלל ביקורת בוטה מידי שאלג'זירה מתחה עליהם, אבל נאלצו לפתוח מחדש את השלוחה בעקבות הגברת המתקפה התקשורתית של אלג'זירה נגדם. ההנחה הרווחת ברבות ממדינות ערב היא שפקידי שלטון ואנשים אחרים המתנגדים לשלטון ולראשיו (ויש רבים כאלה בכל אחת ממדינות ערב) הדליפו לאלג'זירה לאורך שנים אינפורמציה מביכה על המשטרים הערביים, והערוץ "שולף" את המידע הזה בעת הצורך ומפרסמו ברבים כדי להביך את מי שלא מתנהג יפה כלפיו או כלפי האסלאמיסטים. האפשרות הזו משתקת כל שליט ערבי הרוצה להגביל את פעילות הערוץ בארצו.

בכל פעם שמתלקח מאבק בין ישראל וחמאס, אלג'זירה מתגייסת לטובת ארגון הטרור בשל תמיכת קטר בו. מנהיג חמאס, ח'אלד משעל, מתגורר דרך קבע בקטר, ואמיר קטר היה המנהיג הערבי היחיד (עד כה) שביקר בעזה תחת שליטת חמאס. הוא תרם מיליארדים לחמאס, ותשתית הטרור שתנועת חמאס בנתה בעזה נבנתה בעיקר באמצעות כספים אלה.

כדי להוציא את ירושלים מתחומי ישראל הקצתה קטר חצי מיליארד דולר לרכישת ארגונים כמו יונסקו (המנכ"ל הבא של הארגון יהיה – כמה מפתיע – מקטר), אנשי תקשורת, אקדמיה וממשל, ואלג'זירה מנהלת קמפיין תקשורתי מאורגן כדי להבטיח את השגת המטרה הזו. כך נראה ג'יהאד תקשורתי.

סעודיה מעולם לא הרשתה לכתבי אלג'זירה לפעול מתוכה, ורק לעתים רחוקות היא מתירה להם לבוא ולכסות אירועים מיוחדים, בעיקר את טקסי החג'. הסעודים ידעו היטב מה כוונתו של אמיר קטר כשייסד את הערוץ: לשלוט על שליטי ערב באמצעות "תרבות הפדיחה" – האובססיה הערבית להימנע מבושה ברבים – שהוא ניצל באמצעות הערוץ הלווייני שהקים ומגיע לכל בית בעולם הערבי מבלי שהמשטרים יכולים לחסמו.

החדשות האחרונות הן שסעודיה חסמה את הגישה משטחה לאתר האינטרנט של אלג'זירה. את קליטת הערוץ הלווייני של אלג'זירה קשה יותר לחסום בדרכים חוקיות, ואותו ניתן עדיין לקלוט ברחבי הממלכה. אמצעי התקשורת הערביים מייחסים את חסימת האתר להצהרות בזכות חמאס וחיזבאללה שהצהיר אמיר קטר בעקבות נאום טראמפ בריאד, שכלל את חמאס וחיזבאללה ברשימת ארגוני הטרור הכוללת גם את אלקאעדה ודאע"ש. מלך סעודיה – בעל הברית הישן-חדש של טראמפ – לא אהב את הצהרות אמיר קטר, ולכן חסם את האתר.

אני – במחילה – מטיל ספק בכך, שכן הצהרות על צד שלישי (איראן, חמאס, חיזבאללה) בדרך כלל לא היו סיבה לפריצת מריבה פומבית בין שליטי ערב. לדעתי, הסיבה לסגירת אתר אלג'זירה בסעודיה הוא התצלום שפורסם באתר אלג'זירה כשטראמפ ביקר בריאד.

תצלום זה מראה את המלך סלמאן, מלך סעודיה, מעניק לטראמפ את עיטור הזהב, העיטור הגבוה ביותר של הממלכה, אבל זו לא הסיבה לפרסום התצלום באלג'זירה, אלא הגברת המופיעה בו בין סלמאן וטראמפ. אינני יודע מה שמה, אבל היא ליוותה את טראמפ מאחוריו בכל שהותו בריאד, כשהיא נושאת תיק מסמכים. ייתכן שהיא המתרגמת שלו לערבית. היא נשאה תיק מסמכים, שהכיל כנראה מסמכים חשובים החייבים להיות איתו, והוא – הנשיא – הרי לא ילך עם תיק.

המעניין בגברת הזו הוא שהיא הייתה במהלך כל שהותה בארמון המלוכה חשופת שיער, כמו מלניה טראמפ, אשת הנשיא, וידוע שנשים חשופות שיער בסעודיה הן "בל ייראה ובל יימצא", בוודאי בארמון המלוכה ששם אסור בכלל לנשים להיראות במחיצת גברים. אלג'זירה פרסמה באתר שלה את התצלום הזה במיוחד, כדי לעשות "פדיחה" למלך סלמאן, המעניק את עיטור הזהב לטראמפ למרות שהוא הביא איתו נשים שאינן לובשות כיסוי שיער, כמו זו שבתצלום. הפדיחה המצולמת הזו הייתה צפרדע אחת יותר מידי, שאותה הסעודים אינם מסוגלים לבלוע, ולכן הם סגרו את אתר אלג'זירה בסעודיה.

קטר נכנסה בימים האחרונים ללחץ גדול: המדינות שניתקו איתה יחסים חדלו להתייחס לריאל הקטרי כמטבע סחיר והחרימו מהבנקים את כל הריאלים הקטריים. כתוצאה מכך קטר איננה יכולה לרכוש סחורות במטבע שלה וחייבת להשתמש במלאי המטבע הזר שברשותה. הסופרמרקטים בקטר התרוקנו כי התושבים אוגרים מזון מחשש שמא הסגר לא יאפשר לייבא מזון למדינה. תורים ארוכים של מכוניות משתרכים בדרכים היוצאים מקטר לסעודיה, מפחד להיכלא בתוך המדינה הסוררת, הנצורה.

קטר מנסה לגייס את ארה"ב לעזרתה, שכן בקטר נמצא בסיס האוויר הגדול והחשוב ביותר של צבא ארה"ב במפרץ וממנו מתנהלות ומתבצעות הגיחות נגד "מדינת האסלאם". קטר מארחת גם את הצי החמישי האמריקני כמו גם מרכז פיקוד ושליטה על כוחות ארה"ב בחלק זה של העולם. אמצעי התקשורת של קטר מדגישים את הדאגה האמריקנית מהמצור שסעודיה הטילה על קטר, בניסיון לגייס את ארה"ב לסייע לה. קטר גם יוצאת למתקפת נגד: אמצעי התקשורת שלה פרסמו ששגריר איחוד האמירויות, יוסוף אל-עותיבה, אמר בליל הבחירות בארה"ב: "באיזה כוכב יכול טראמפ להיות נשיא?" פרסום כזה אמור להכניס טריז בין ארה"ב ואיחוד האמירויות, ואיננו יכול לסייע לשיפור האווירה בין איחוד האמירויות וקטר.

בינתיים סעודיה והאמירויות הוציאו את קטר מהקואליציה נגד החות'ים בתימן, ויש הערכות שהן גם יסלקו אותה ממועצת שיתוף הפעולה במפרץ. בהמשך יכולה סעודיה ללחוץ על מדינות ערב האחרות להשעות את חברות קטר בליגה הערבית ובארגונים הקשורים אליה, כדי להגדיל את הלחץ על משפחת אל-ת'אני.

הימים הקרובים יקבעו את עתידה של קטר. קיימת אפשרות סבירה שתוך ימים אחדים יתכנסו שרי החוץ של קטר והמדינות המחרימות אותה במקום ניטראלי, כנראה כווית, קטר תיכנע והצדדים יקבעו כללי משחק ברורים שיחייבו את אמיר קטר ללכת בתלם שמנהיגי מדינות ערב, כלומר המלך סלמאן, ישרטטו לו: להרגיע את אלג'זירה ואולי אף להחליף את מנהליה, להפסיק לתמוך באחים המוסלמים ובארגוני טרור, לחדול משיתוף פעולה עם איראן ולהישמע להוראות "האח הגדול" מסעודיה במיוחד במה שנוגע להשתתפות כספית בעסקות עם ארה"ב. אחרי שיסכימו על תנאי הכניעה של קטר, ייצאו השרים לתקשורת, יפרסמו הצהרה על סיום "הוויכוח בתוך המשפחה" וילחצו ידיים לעיני המצלמות, עד המשבר הבא.

אבל יש גם תסריט אחר: קטר לא נכנעת וסעודיה עם חברותיה שהטילו על קטר את הסנקציות פולשות לקטר עם צבא, מסלקות את האמיר, את יוסף קרדאוי, המופתי של קטר, מגרשות את ג'מאל ריאן, המוח המעצב את הקו של אלג'זירה וממנות אמיר חדש ממשפחת אל-ת'אני, שיתנהג יפה, כמו שהסעודים אומרים לו. חוץ מהאיראנים ומנהיגי "האחים" וחמאס, אף אחד בעולם לא יתנגד באמת למהלך כזה, והגינויים שיישמעו בלשון רפה לא יצליחו להסתיר את אנחת הרווחה וצהלות השמחה שתישמענה ברחבי העולם, אם סעודיה אכן תעשה מעשה כזה.