תסריט חדש לאונסקו
תסריט חדש לאונסקו

תיאטרון אונסקו הוריד את המסך על ההצגה האחרונה. ויש להניח שההצגה הבאה כבר הולכת ונבנית. ונראה שהגיע הזמן שאנו נשתלב בפסטיבל הזה. לא כקרבן מתגונן, אלא דווקא כתוקף יוזם. באו"ם יש להתנהג כמו באו"ם. ויצירתיות לא חסרה אצלנו.

אם שם המשחק הנוכחי הוא אתרי מורשת לאומית, הבה ונלך על זה. ואתרים לא חסרים.

הר סיני. אותו הר שפל קומה שעליו ניתנה תורה לישראל. הוא יסוד לכללי התנהגות מוסרית וקדושה לכל העולם. אנחנו זכינו להיות שם, ואפילו בנים שלנו, של העם היהודי, שהמציאו דת אחרת, את  הברית החדשה, נזקקים עד היום לברית הישנה והטובה. אז הנה אתר מורשת יהודית. וראוי שאונסקו תכריז עליו כאתר מורשת ישראלית.

אור כשדים שם, אצל אברהם אבינו, באה לעולם האמונה בא-ל אחד. זו של היהודים שזכתה לחיקוי נוצרי ומוסלמי. זה אתר ראשוני ויסודי לעולם כולו. ואונסקו חייבת להכריז עליו כאתר מורשת יהודי עולמי . וכמובן, להפקידו בידי העם שהוביל את המורשת הזו.

ומה עם ערי פיתום ורעמסס. ערים שנבנו על ידי יהודים. וכמובן הפירמידות שעבדים יהודיים בנו בדם ילדיהם. אתר מורשת ישראלית ועולמית. שם החלה העבדות המתועדת הראשונה. ומשם יצאו העבדים לחופשי. אתר מורשת מובהק שלנו.

אכן, אפשר לצרף גם את הישובים הישראלים בסיני. אותם מקומות שאבותינו חנו בהם לאורך ארבעים שנים. מסע מופלא ראשון בעולם של עם שלם. ראוי היה לציין את המסלול כולו, על תחנותיו הרעיוניות, כמסלול מורשת עולמי אשר שם ישראל עליו.

ואין אנו שוכחים את הכהן הגדול, אהרון איש השלום הידוע. ראשון בעולם המסוכסך והנתון במלחמות מתמידות. קברו בהור ההר שבעבר הירדן, ראוי להיות אתר מורשת יהודי – ישראלי, הנושא את דגל האחווה האנושית, ומקדש את השלום באנושות בכלל. ההמצאה הזאת של שלום, תזכה כאן לאתר עליה לרגל והשכנת שלום בעולם בכלל. לפיד של אור בעולם מלא שנאה וסכסוכים.

אגב, שלום. בהרי אררט שבתורכיה, נקבע ענף הזית כסמל להשבת אורח החיים הנורמלי. היונה שעפה ולא שבה, מלמדת על העצמאות והיכולת האנושית שמתחילה מחדש לאחר חורבן העולם באמצעות המבול. אין ספק שהתורכים ישמחו לארח אתר מורשת יהודי כזה במדינתם.

כשחושבים על אתרי מורשת, מסתבר שהחותם שלנו נמצא בדברי ימי העולם, ובכל מקום כמעט. וראוי לעולם כולו להציע לנו את טיפוח אתרי המורשת הללו, כל אחד בארצו שלו. למשל, דיוקן הרמב"ם בספרד, וזה של המהר"ל בפראג, יחד עם קפקא.

שער טיטוס שברומא .הוא אתר יהודי לחלוטין. מנורת המקדש ודמויות הלוחמים היהודים החקוקים בו, מבטאים סיפור הרואי שיש בו השראה לכל בני האנוש השואפים לחופש ולרוח אדם נשגבה ובעלת משמעות.

קבר מרדכי ואסתר בשושן, נותן תקווה לכל המין האנושי שגם על שפת התהום יש תקווה. ועם קטן ואמיץ יכול בעזרת אלוקיו להתגבר על מאה עשרים ושבע מדינות עוינות, בעלות אוכלוסייה ענקית. וגם על שלטון בלתי דמוקרטי. אתר מורשת מתבקש מאוד.

אתרי הפרעות ביהודים ברחבי אירופה, בצפון אפריקה, בעירק הם אומנם רבים. ולאורך כל שנות קיום העולם. אך העולם זקוק לתזכורות הללו של שנאת אדם וניסיונות להשמדת בני אנוש. כמובן שגם התופעה המדהימה של עוף החול היהודי ששרד כל כך הרבה מעשי רצח, גניבה וגזל, המרות דת מאולצות על ידי הנצרות והאיסלאם ראויה לציון ומעניקה מחשבה עמוקה , תקווה והשראה. כך שבכל מקום יהיה אתר מורשת יהודי מטופח כתזכורת הכרחית לקיום טוב יותר של עולמנו.

העלאת כל אלו על סדר היום של אונסקו תותיר אותנו בכותרות, מה שקיים ממילא בקן הצרעות הזה. אולם הפעם כיוזמים וכמובילים. ואם לא יצא מזה כלום, לפחות צפוי בידור בריא.