האחריות שמשחררת
האחריות שמשחררת

מכירים את המצב בו מטילים עליכם אחריות ואתם מרגישים כאילו הפילו על כתפיכם אבן כבדה? נכון שהמילה אחריות מעוררת מחשבות מעייפות על התחייבות, רצינות ועוד דברים של מבוגרים? לא רק שאחריות יכולה להלאות אלא אפילו להכאיב. הלב מתכווץ כשאתה נדרש לקחת אחריות על הכישלונות שלך. לא נעים בכלל לעמוד מול המראה ולהודות שנכשלת. קשה עוד יותר להודות מול אחרים שנפלת.

הבעיה היא שאי אפשר להתחמק מאחריות על הנפילות שלך כי הם בסוף חלק ממך ואם לא תטפל בקשיים הם לא יעלמו מעצמם. ככה אנחנו נשארים במצב בלתי אפשרי שמצד אחד אי אפשר להתחמק באמת מאחריות על הכשלים אך מצד שני היינו מעדיפים לעשות זאת ולטמון את הראש בחול החמים והנעים שמגן עלינו.

אשרינו ואשרי חלקנו שיש לנו תלמידי חכמים אדירים שמאירים לנו את הדרך פנימה אל הנפש.

הרב קוק (אורות התשובה טז א1) מעמיק להסביר שדווקא האחריות מוציאה אותנו למרחבי חופש אדירים. "אחד מהיסודות של התשובה, במחשבתו של האדם, הוא הכרת האחריות של האדם על מעשיו, שבא מתוך אמונת הבחירה החופשית של האדם".

בשביל להתקדם, בשביל לעשות תשובה, חייבים לדלג מעל המשוכה הקשה והכואבת של ההודאה בטעות. האחריות על החטא נובעת מהעובדה שהאדם חופשי בבחירתו ויכול להחליט אם לעשות טוב או רע. איננו מצפים מאדם משוגע לתפוס אחריות על מעשיו מכיוון שנטלה ממנו הבחירה החופשית והוא איננו אדון למעשיו. רק אדם שיש בתוכו מספיק חופש כדי לבחור ראוי להיות אדם אחראי.

"וזהו גם כן תוכן הוידוי המחובר עם מצות התשובה שמודה האדם שאין שום ענין אחד, שיש להאשימו על החטא ותוצאותיו, כי-אם אותו בעצמו". אחד החלקים הכי קשים ולא נעימים בתשובה זה הוידוי מכיוון שבו אנחנו עומדים מול חסרונותינו ומול האמת הכואבת שנפלנו. כשמעמיקים דווקא רואים את היופי והכיף שבוידוי, "ובזה הוא מברר לעצמו את חופש רצונו ועוצם יכלתו על סדרי חייו ומעשיו".

הוידוי נעשה מתוך מטרה להתקדם ולהשתנות וזה סוד היופי שלו. אנשים רבים נכנעים לחסרונותיהם ומשלימים איתם. הם יודעים שהחסרונות הללו אוכלים אותם מבפנים ומדרדרים את חייהם אך אינם מסוגלים להתמודד איתם כי הם חושבים שאין סיכוי. אדם משכנע את עצמו שזה מי שהוא ואין לו שום סיכוי לשנות. הרגע המדהים שבו אדם עומד ולוקח אחריות הוא תחילת החופש. כך יוצאים מהשיעבוד לחסרונות אל מרחבי התשובה האינסופיים.

אם הצלחת להתרגל לעולם של תשובה אתה נעשה לגיבור שאף אתגר לא מחליש אותו. עמוק בלב אתה יודע שכל חסרון שלך הוא זמני כי יבוא יום ואתה תסתער עליו בכל הכוח ותצליח לצאת מהמיצר. אבא שבשמים מאמין שאתה מסוגל ליישר את הגיבנת ורק מחכה שתעשה את הצעד האמיץ אליו.