הגיע הזמן לרפורמה בחופשות בתי הספר
הגיע הזמן לרפורמה בחופשות בתי הספר

החזרה מחופשת חגי תשרי רק מחדדת את הצורך ברפורמה בימי החופשה בבתי הספר – התאמת הימים תצליח לצמצם את הפער בין חופשת ההורים למורים בכ 20 ימים.

שוב חוזר הריטואל ושנת הלימודים, שלכאורה החלה ב 1 בספטמבר, מתחילה בפועל כחודש וחצי לאחר מכן. הילדים שחזרו מחופשת הקיץ הארוכה יצאו תוך זמן קצר לחופשת חגי תשרי ורק כעת מתחילים אט-אט לסגל לעצמם שגרת לימודים ובפועל פותחים כעת את שנת הלימודים.

אף איש חינוך לא יכול להגן על האיוולת לפיה כשבוע או שבועיים אחרי שחוזרים מהחופש הגדול יוצאים לחופשת החגים, כפי שקרה השנה במחצית ספטמבר וכפי שצפוי בשנה הבאה – שבוע בלבד לאחר פתיחת שנת הלימודים. זה פוגע בראש ובראשונה ברצף החינוכי וההסתגלות של הילדים, אבל גם בהורים ובמורים.

הפער הבלתי נתפס הזה נובע מהעובדה שכל לוח החופשות במהלך שנת הלימודים נוהג לפי הלוח העברי, בעוד החופש הגדול נקבע לפי הלוח הלועזי. כחלק ממסקנות ועדת המשנה של ועדת החינוך שדנה בעניין ימי החופש בבתי הספר המליצה הועדה (וועדת החינוך אישרה את ההמלצות), לקבוע את חופשת הקיץ גם כן לפי הלוח העברי כך ששנת הלימודים תתחיל תמיד ב א' באלול (כפי שקורה בבתי הספר במגזר החרדי), לאפשר חודש לימודים רצוף עד לחגי תשרי. חודש כזה יאפשר הסתגלות ראויה ובפועל חופשת החגים תבוא כאתנחתא ולא כמעמסה.

הוועדה שקלה גם את ההצעה שהועלתה על ידי חלק מארגוני המעסיקים לאחד את החופש הגדול עם חגי תשרי ולקבוע שהחופש יחול בחודשים אוגוסט ספטמבר, אבל כאן שבה וצפה הבעיה של החפיפה בין לוח השנה העברי ללועזי ובנוסף העובדה שתלמידי ישראל לא יקבלו את התכנים המסורתיים של חגי ישראל כחלק משנת הלימודים.

בזמן שבאוויר מרחפות יוזמות רבות לפתרון הפער הגדול בין ימי החופשה במשק לבין ימי החופשה במערכת החינוך הגיע הזמן לצעדים אמיצים ולא ל'פלסטרים' בדמות קייטנות והפעלות לילדים.

המלצות וועדת המשנה שרטטו מתווה שעל בסיסו ניתן להתניע מו"מ רציני מול ארגוני המורים, כמעט ולא לפגוע בתנאי המורים ואף להוסיף על שכרם מחד, ולצמצם את הפער מאידך.

עיקרי ההמלצות היו :

צמצום החופש הגדול ל 6 שבועות.

קביעת תאריך תחילת שנת הלימודים לפי התאריך העברי בא' באלול.

מתן גשר בבתי הספר והגנים בין יום הכיפורים לסוכות .

פריסת סופי שבוע ארוכים במהלך שנת הלימודים בהתאם ללו"ז החופשים בלוח העברי.

העלאת שכר המורים כחלק מהרפורמה.

שילוב קיצוץ החופש הגדול בשבועיים והחזרת הימים בדמות גשרים במהלך השנה שישתלבו עם התכנית לסופי שבוע ארוכים שכבר עברה בחקיקה טרומית בכנסת יחד עם הזזת פתיחת שנת הלימודים ל א' באלול יצמצם את עומס החופשות מחד ויוסיף להורים ימי חופשה מאידך ובכך יצומצם הפער בין חופשת המורים להורים באופן ניכר.

זה הזמן לקרוא לשר החינוך ולשר האוצר – עזבו את הכותרות, תעברו לפתרונות. אל תחששו מארגוני המורים והיכנסו למו"מ איתם על בסיס המתווה שהציגה וועדת המשנה של וועדת החינוך ותייצרו ערך מוסף אמיתי לתלמידים, למורים ולהורים.