סוריה מתעצבת מחדש
סוריה מתעצבת מחדש

הזירה הצפונית שלנו, מול רמת הגולן, מסובכת ומסתבכת. לאחר שש שנים של מלחמת אזרחים נוראית בסוריה, המשטר הסורי חוזר לשלוט ברוב שטחי המדינה, עם כיסי מורדים שחלקם בקרבת גבולנו.

לתוצאה זו גרמה בעיקר כניסתה של רוסיה למערכה, שפועלת בשיתוף פעולה עם איראן-חזבאללה ומה שנשאר מהצבא הסורי. הרוסים באוויר וחזבאללה והכוחות הסורים פועלים ביבשה.

בימים אלו מתרחש תהליך של עיצוב סוריה מחדש. השותפים למלחמה דורשים את חלקם. הרוסים, שמפעילים נמל ימי ושדה תעופה, מתכוונים להישאר בסוריה ולהוות כוח משמעותי בעיצוב המזרח התיכון שלאחר האביב הערבי. האמריקאים, ביחד עם הכורדים, נמצאים בשלב האחרון של חיסול מדינת דעא"ש.

איראן עושה מאמץ להתבסס בסוריה, תוך שהיא מגייסת אלפי טרוריסטים שיעים, להקים מיליציות שיעיות, לטובתן היא ניסתה להקים בסיס צבאי בכיסווה, שלאחרונה, על פי מקורות זרים, ניפגע בהפצצה ישראלית. האיראנים מנסים להקים גם תעשיית נשק מתקדם הן בסוריה והן בלבנון, ובנוסף, לדרוש שדה תעופה ונמל ימי. למעשה, איראן מנסה ליצור ציר שליטה מטהרן לבגדד, דמשק, ביירות ועד לעזה. הניסיון האיראני ליצור גבול יבשתי עם ישראל הוא סיכון חמור ביותר ליציבות ולשקט בגבולנו הצפוני. האינטרס הישראלי חד וברור- איראן וחזבאללה מחוץ לסוריה.

ביקרתי בשבוע שעבר, במסגרת משלחת ועדת החוץ והביטחון, במוסקבה. נפגשנו עם בכירי מערכת הביטחון הרוסית. מפגש זה היה השלישי בשנה וחצי האחרונה. הוא חלק חשוב מאוד בקשר עם הרוסים, ברמות שונות, מראש הממשלה עם הנשיא פוטין ועד לקשר טלפוני שבין הצבאות. בשיח שלנו עם הרוסים, הייתה הסכמה בראיה עתידית לסוריה עצמאית, יציבה וללא כוחות זרים למעט הרוסים. לא הייתה הסכמה באשר לדרך, באשר לדרישתנו לעצור באופן מיידי את תהליך האיראניזציה, הכנסת הכוחות האיראנים לסוריה. הבהרנו בצורה חד משמעית שאיראן על גבולנו הצפוני זה מתכון בטוח למערכה הבאה, ועל כן, אנחנו לא נאפשר זאת.

המצב מסלים כעת מאחר והחדירה האיראנית לסוריה אינה נעצרת. על פי מקורות זרים, ישראל פועלת באמצעים שמעבר לדיבורים ומהלכים מדיניים. הסכנה נמצאת בנפיצות המצב שעלולה להידרדר להתפרצות מערכה גדולה, שאף אחד מהצדדים אינו רוצה בה, בעקבות אירוע מסוים, דוגמת אירוע עם נפגעים.

אין כרגע אינטרס לאף אחד מהצדדים להגיע למלחמה. המהלכים הנחושים שלנו לעצור את האיראנים מוכוון למנוע את המערכה הבאה.

להערכתי, עלינו, תושבי הצפון, להמשיך בחיי השגרה. אין סיבה לפאניקה, למרות האירועים הלא רחוקים מגבולנו. אני יכול לומר בוודאות שמערכת הביטחון פועלת בשיקול דעת ובמטרה ברורה, שלא להגיע לסיטואציית מלחמה, ועם זאת, נערכת כמובן לכל תרחיש אפשרי אחר.