האם בטעות נמצא הפתרון?
האם בטעות נמצא הפתרון?

גורמים שונים, ישראלים וערבים, טענו ביום שישי כי ירי רקטות הפאג'ר מרצועת עזה לעבר גוש דן ביום חמישי האחרון- בטעות יסודו.

נטען לכאורה, כי פעילי טרור שניגשו לבדיקה שגרתית של משגר רקטות מוסלק, שחימושו מכוון לעבר ישראל כבשגרה, הפעילו בטעות את מנגנון הירי. בלשון חופשית נטען כי איזה חמא"סניק רשלן "פלט" שתי רקטות.

סביר להניח כי המחבל יעלה למשפט משמעתי בפני בית הדין הצבאי של החמא"ס ויזכה לעונש מתחשב, לא בהכרח על מחדל הירי עצמו כמו על מחדל העיתוי, בו המצרים עודם מתדיינים בשטח הרצועה עם ראשי החמא"ס בעוד גנראל מצרי נמצא בתל אביב, כפי שמסר העיתונאי רוני דניאל בערוץ 2.

מה למדנו?

למדנו ששתי רקטות שנורות בערב אחד לעבר שדרות רוטשילד בטעות, שוות תקיפה עוצמתית של צה"ל, העולה בעוצמתה על תקיפה שגרתית המבוצעת בעקבות מספר מטחי רקטות הנורים על שדרות, העיירה הדרומית... ולא בטעות.

למדנו שאחרי תקיפות מאסיביות הנעשות בליל יום חמישי, אין יציאה של מחבלים עזתיים להפגנות על גדר המערכת בגבול הרצועה, ולא מושלכים מטענים, רימונים ואבני קלע לעבר חיילינו.

הייתכן שאחרי 'לילה לבן' ברצועה עם רעד ההתפוצצויות והבזקי אש בכל פינה, אין למחבלים הצעירים כוח לקום לעוד צעדת שיבה ממנה שבים הם מעושנים ובלי איזו גפה, או שפשוט הושגה איזו הרתעה כללית לעת עתה?

למדנו שרבים שרויים במבוכה ובבלבול משווע ברצועה, כתוצאה מירי שתי הרקטות ועצמת התקיפה הצה"לית, עד כדי כך ש'יחידות הבלבול הלילי' התבלבלו מעצמת התקיפה ונדמו ללילה אחד.

למדנו ששתי רקטות על גוש דן שיבשו את כל לוח השידורים בטלוויזיה ותפסו כותרות בכל אמצעי התקשורת והמדיה, בעוד שעשרות רקטות, מרגמות, עפיפוני ובלוני נפץ על יישובי העוטף כבר לא מוסיפות יותר מדווח לאקוני של שניה וחצי עד דקה לכל מהדורה.

למדנו ששתי רקטות על גוש דן מצליחות לכנס הערכות מצב של מערכת הביטחון עם שר הביטחון וראש הממשלה המכהן, לצד עוד אי אילו 'הערכות מצב' של אזרחים מכובדים שמתאווים לרשת אותו וחושבים שהם בעצמם עודם חלק מאותה "מערכת הביטחון".

למדנו שכשיורים על מדינת ישראל, חברי כנסת קולניים ודעתניים מהקואליציה או מהממשלה עצמה, מצקצקים בלשונם, מבקרים ומשיאים עצות כאילו אין להם כהנהגה השפעה על הנעשה ב'שכונה'. בעוד שחברי הכנסת מהמרכז ושמאלה יחד עם הערבים היושבים בכנסת- בלעו לפתע את לשונם, שמא הם עודם יושבים עמוק במקלטים או שבמקרה יצאו לנופש ללא קליטה בטלפונים?!

שינוי משוואה

אירוע מעין זה, בין אם מקורו בטעות ובין אם לאו, יחליט כל בר דעת לעצמו, מהווה חלון הזדמנויות לשינוי המשוואה, או אם תרצו- 'מאזן האימה' הקיים בין ישראל לבין החמא"ס, עם מסר ברור לאויבותיה של מדינת ישראל מחד, וגם עם מסר לכלל אזרחי ישראל באשר הם, מאידך.

אירועים חריגים מעין אלו מאפשרים לשנות "סטאטוס קוו" מאוס, לפיו אין דין תושבי עוטף עזה כדין תושבי גוש דן.

אירועים אלו יכולים להשיב ואף לשפר את ההרתעה הישראלית שנשחקה מאז מבצע "צוק איתן", במחיר נמוך יחסית למלחמה בעצימות גבוהה, בעבור כל הצדדים.

האירועים הללו מאפשרים לגבות מחיר כבד ומדוד מהאויב, באופן שישלול ממנו יכולות התקפיות, מודיעיניות ואחרות, המאיימות על בטחון מדינת ישראל ותושביה בהווה ובעתיד.

את האמור יש לבצע בסמיכות זמנים קרובה ככל הניתן לאירוע המכונן, ירי הרקטות והתגובה להם במקרה זה, על ידי הצהרה קצרה, ברורה ובוטחת של ראש הממשלה ושר הביטחון, לפיה מעתה ואילך מדינת ישראל, באמצעות כל האמצעים והכלים העומדים לרשותה, תגיב בעוצמה גוברת, שאינה פחותה או נופלת מזו שהופגנה ביום חמישי (פי חמישים מכמות הרקטות שנורו), על כל הפרת ריבונות ישראלית.

משמע- כל ירי לעבר ישראל, בין אם של תחמושת קליעית שנורתה מאיזה קלאצ' בכוונה תחילה, או "ניפלטה" בטעות מביכה למחבל פלסטיני במטווח ארעי שהוקם על חורבותיו של יישוב ישראלי נטוש ברצועה, ובין אם מרגמות ורקטות שנורו בכוונה או בנוהל "תקלה"- יענה במהלומה צבאית כבדה.

כל שיגור עפיפון תבערה, בלוני נפץ או רחפני הפצצה, יענה בתגובה מוחצת ששום "פנטזיה מזרחית" לא תשתווה לה בתפארתה. שום תירוץ על "מסיבת יומולדת" שיצאה משליטה לכאורה, עת ברחו להם הבלונים או בתירוץ של התנתקות עפיפונים- לא יתקבל, ורצועת עזה את 'משלוח המנות' המגיע לה תקבל.

צעדים צבאיים אינם הכלי היחיד אותו ניתן וצריך להפעיל. יש לשקול צעדים משמעותיים נוספים, שהרי לא יתכן כי צה"ל יבצע עבור הפלסטינים "תמ"א 38" ואז ממשלת ישראל תאפשר הכנסת כסף רב, חומרי שיפוץ ובנייה כאילו כלום לא קרה, משום שהגיע הזמן לשפץ את הרצועה באדיבות 'חיל ההפצצה' היות ולא ניתן להכניס את חיל ההנדסה?!

פגיעה במאה מטרות אויב ללא הרוגים או נפגעים מרובים מהווה הישג כשלעצמו, שאותו ראוי כי איגוד הקבלנים בישראל ילמד, לאור העובדה שבהרס ובנייה של היקף אתרים שכזה במדינת ישראל, נהרגים עשרות פועלי בניין מידי שנה ונפצעים מאות אחרים, כולל עוברי אורח תמימים מנפילת חפצים על ראשיהם.

'אליה וקוץ בה' היא תקופת הבחירות, שהרי כל החלטה שלא תתקבל וכל מעשה או מחדל של הממשלה והעומד בראשה עתה, ישמשו כנגדו, ותשומת הלב שוב תוסת מהאויב לעבר מי שניזהר בלשונו שבעתיים, פן יפתח נגדו התיק האלפיים ושתיים (רקטות).

סיכום

אירועים משמעותיים, בין אם מכוונים ובין אם בטעות ו'פייק ניוז' יסודם לדעת חלק מהקוראים, מהווים בכל מיקרה חלון הזדמנויות לפעולה ולשינוי המציאות, המשוואה והתודעה.

עתה, יש בידי מדינת ישראל הזדמנות טובה לעצב מציאות ומדיניות חדשה ביחסה לטרור העזתי התמים לכאורה, שבסוף החודש יחגוג שנה לצעדות השיבה התמימות, בה הופרחו בלונים ועפיפונים תמימים במאות לשדות הנגב, והושלכו "חבילות שי" מתפוצצות לעבר החיילים, שעל גדר המערכת עומדים דרוכים ונכונים.

תקוותי התמימה היא כי ההחלטות יתקבלו במחשבה מעמיקה, ביושרה ובאומץ, בכדי לאפשר לתושבי מדינת ישראל כולם, לחיות בביטחון בתל אביב ובעוטף תל אביב, שבלב המזרח התיכון!