"יש לומר את שירת הים בפסוקי דזמרה בכל יום בשמחה וידמה בדעתו כאילו באותו היום עבר בים, והאומר את שירת הים בשמחה מוחלין לו עוונותיו" (שו"ע או"ח נא ז משנה ברורה יז). אם בכל יום ישנה מעלה גדולה לאמירת שירת הים בשמחה, על אחת כמה וכמה בשביעי של פסח, ביום שבו נבקע הים לכבודנו.

ואכן קהילות רבות מנהג בידן לומר בליל שביעי של פסח בשמחה וברוב עם את שירת הים כפי שהיה נוהג הרב חרל"פ זצ"ל בירושלים.

שירת הים היא שירת הניצחון של עם ישראל על אויביו מראשית היותו לעם ביציאת מצרים - כאשר "בא סוס פרעה ברכבו ובפרשו בים, וישב ד' עליהם את מי הים" (שמות טו יט), ועד אחרית הימים כאשר יבנה בית המקדש השלישי במהרה, ככתוב: תביאמו ותטעמו בהר נחלתך מכון לשבתך פעלת ד' מקדש אדנ"י כוננו ידיך" (שם, יח).

בדורנו דור קיבוץ גלויות ובניין ירושלים ככתוב "בונה ירושלים ד' נדחי ישראל יכנס" (תהילים קמז) - אימתי בונה ירושלים ד'? בזמן שנדחי ישראל יכנס" (ברכות מט א). אנו רואים עין בעין כיצד מתקיימת אחרית שירת הים - "נחית בחסדך עם זו גאלת, נהלת בעזך אל נוה קדשך", ומאידך אויבי ישראל, כאשר הם שומעים על תחיית עם ישראל מתרגזים ומתקוממים: "שמעו עמים ירגזון" אבל אוחזים אותם אימה ופחד ככתוב "חיל אחז יושבי פלשת נמוגו כל יושבי כנען תפול עליהם אימתה ופחד", הם נמנעים מלתקוף אותנו, מתוך שנופלים עליהם אימה ופחד מפני עוצמתו וכוחו של צה"ל שהוא צבא ד' יתברך, ולא ירחק היום ונזכה לראות עין בעין בהגשמת ההבטחה של "עד יעבר עמך ד' עד יעבור עם זו קנית" ומתוך כך "ד' ימלוך לעולם ועד", שאז תתגלה מלכותו בכל הארץ שזה נצחונם של ישראל כפי שנאמר "והיה ד' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ד' אחד ושמו אחד".

בברכת חג פסח כשר ושמח

בציפייה לישועה השלמה

המאמר מופיע בגיליון התורני "באהבה ובאמונה" של מכון מאיר בירושלים .
(הישיבה לחזרה בתשובה ולהתחזקות תורנית של הציונות הדתית).