רצף רעידות האדמה הפוליטיות והציבוריות שמזעזע את ההוויה הישראלית עשה רק טוב למפכ"ל המשטרה, רב ניצב משה קראדי. עובדה, מי זוכר היום את דו"ח זיילר שפורסם אך לפני ימים אחדים והביא לסילוק קראדי מתפקידו. בכל זאת, למרות הנטייה לעסוק בעכשווי ובמיידי, ולמרות שנדמה שהדו"ח שהניח בפנינו השופט בדימוס ורדימוס זיילר נמצא אי שם מעבר להרי החושך של ההיסטוריה, הרשו לי להציג שתי הערות קטנות שנדמה לי שטרם קיבלתי עליהן תשובה, ואולי תוכלו אתם להשיב לי ולהניח את דעתי.



אין לי כל כוונה להיכנס לנבכי השמות והפרטים בפרשת האחים פריניאן, צחי בן אור ושאר הכוכבים שנדמה שרק אילנה דיין והשופט זיילר ממש מכירים ובקיאים בהם

על פניו נראה שברצף ההאשמות שהטיח השופט זיילר כלפי בכירי המשטרה מקראדי ודרומה ובמסגרת הביקורת שהפנה כלפי גופים שונים האמונים על החוק במדינת ישראל, מצא משום מה כבוד השופט לגונן ולהגן על שניים: פרקליט המדינה ערן שנדר וכבוד השופטת עדנה ארבל.

נרחיב מעט בענייני השניים שניתן לכנותם בקיצור: המוגנים של זיילר.

אין לי כל כוונה להיכנס לנבכי השמות והפרטים בפרשת האחים פריניאן, צחי בן אור ושאר הכוכבים שנדמה שרק אילנה דיין והשופט זיילר ממש מכירים ובקיאים בהם. אתייחס בקצרה בלבד ודווקא לדברים הברורים יותר בפרשה:

במסגרת מסקנות הדו"ח שלו תקף זיילר את התנהלותה של המחלקה לחקירת שוטרים, ואכן טרם הפרסום היה צפי שהוא יתקוף בחריפות גם את מי שעמד בראש המחלקה בתקופה בה אירעה הפרשה הנחקרת, הלא הוא ערן שנדר מי שלימים הפך לפרקליט המדינה. באורח פלא דווקא שמו של שנדר לא אוזכר ע"י זיילר כמי שראוי לביקורת על אופן תיפקודו וחלקו בפרשה.

פרט זעיר שאולי ראוי לתת עליו את הדעת הוא העובדה שבוועדה שבחרה לפני שנים אחדות את שנדר לתפקיד פרקליט המדינה היה חבר בכיר אחד ושמו... השופט ורדי זיילר. לא, לא, אני לא טוען חלילה לקשר בין הדברים. אני רק תוהה, האם אנחנו כציבור יכולים להתייחס ברצינות לדו"ח שבו יו"ר ועדת חקירה לא מוצא לנכון לבקר את מי שאולי ניתן להגדיר כ"בן טיפוחיו"? הוא הרי זה שמינה אותו לפרקליט המדינה? האם לא היה ראוי לכבוד השופט להדיר רגליו מתיק החקירה ברגע בו התברר שייתכן ושנדר יהיה ראוי לביקורת הוועדה?



מוגנת נוספת של השופט זיילר היא השופטת עדנה ארבל. ארבל כיהנה כפרקליטת המדינה בתקופת הפרשה. היא הייתה זו שהכריעה בסוגיית החתימה, כן או לא, על הסכם עד מדינה עם צחי בן אור. בלי להיכנס לפלפולי הפרשה, ברור שלהחלטתה של ארבל הייתה הכרעה באשר לגורלו של בן אור. משסירבה הפרקליטות לחתום על הסכם עד המדינה בוטל ההסכם שעל פיו הבטיח בן אור לחשוף פרשות רצח בלתי מפוענחות ואף להפליל בכירי משטרה. הפרקליטות סירבה לחתום, בן אור חשש לחייו, נמלט לחו"ל ונרצח.

השאלה הבלתי פתורה היא: כיצד זה סובבה ביקורתו של השופט זיילר את סוגיית החתימה על הסכם עד המדינה, אך באורח פלא נמנעה הוועדה מלזמן לעדות את כבוד השופטת ארבל? זה רציני? מה הופך את ארבל למוגנת בפני שאלות הוועדה? לא ברור.

ביקשתי לברר את הפרטים הללו בדבר צמד המוגנים של זיילר. פניתי לדוברות הנהלת בית המשפט, הגוף שמדברר את ועדת זיילר, בבקשה לברר את מניעי היעלמותם של שנדר וארבל ממסקנות הדו"ח. התשובה הייתה מתחמקת: "השופט התייחס במסיבת העיתונאים לסיכום החקירה למכלול העניינים ובהם גם לשאלות המדוברות", אמרו שם.



אולי תאמרו שאני קונספירטיבי, אבל נדמה לי שכשוועדה נמנעת ללא סיבה ראויה לקרוא לעדות שופטת בבית המשפט העליון מחד ואת בן טיפוחיו של יו"ר הוועדה מאידך, זה מעיד על בעייתיות לא פשוטה, לא?

כיוון שתחושתי הייתה אחרת ונדמה היה לי שדווקא לא קיבלתי תשובה מכבוד השופט, נברתי בראיונות שהעניק לתקשורת והנה אני מוצא את תשובותיו המעניינות לארי שביט ויובל יועז בעיתון "הארץ", וכה אמר השופט כשנשאל מדוע מצא לנכון להקל עם שנדר: "יש כישלון ויש כישלון. חשבנו שמח"ש עשתה פעולה לא נכונה, אבל בתחום מתחם הסבירות... זה היה מסוג הדברים שמתערפלים בחיים". תשובה מעט תמוהה, לא?

ובאשר לפרקליטת המדינה, עונה זיילר באותו ראיון ש"הפרקליטות לא הייתה בתחום כתב המינוי שלנו, אלא בנוגע לעסקת הטיעון". בהמשך הוא אומר שעדותה של פרקליטה שנגעה לעניין הסכם עד המדינה הוציאה אותו מדעתו או כפי שהוא אומר "אני התפוצצתי". המראיינים לוחצים אותו עוד קצת ותוהים אם נכון לומר שהפרקליטות כשלה בתפקידה, והוא עונה: "לא חקרנו את הפרקליטות, אבל בנקודות ההשקה שלה למשטרה ראינו התנהגות לא סבירה". תשובה מעט תמוהה גם כן, לא?

אולי תאמרו שאני קונספירטיבי, אבל נדמה לי שכשוועדה נמנעת ללא סיבה ראויה לקרוא לעדות שופטת בבית המשפט העליון מחד ואת בן טיפוחיו של יו"ר הוועדה מאידך, זה מעיד על בעייתיות לא פשוטה, לא?