
עונת הציד יצאה לדרך. מדי פעם, כשמשעמם או שצריך להסיח את הדעת מנושאים שאינם לרצון הברנז'ה השולטת, חוזרים לסיסמה הישנה של "הכה בחרדים והצל את המדינה". למה להתעסק בשחיתות שבנתה קן ענק על צמרת -ושל הצמרת- בהולילנד, או בויתורים על ארץ ישראל. עדיף לנפח את הבלון שיסיט את הציבור מהדברים החמורים, גם לעתיד של כולנו.
וכך, צצה לה שוב שאלת הליבה, בלימודים אצל החרדים. כל החברים מקצים לזה פינות בתקשורת. כל התופים רועמים. תיאום הכוונות ממוקד ומטחי הארטילריה כבר יורים.
ואני, הקטן, מציע להרים את הכפפה. לא להתגונן. אדרבה, אני קורא לכל המוסדות והגופים שבתחום, להצטרף לדיון המשפטי הצפוי בבית המשפט העליון. לא שאפשר לתלות בהם סיכוי שתצא מהם בשורה טובה. אבל, בצירוף רמקולי תקשורת, כנסת ורחוב אפשר בהחלט לצאת עם נצחון מוסרי ומעשי.
השאלה שתידון בבג"צ היא מה שמכונה לימודי הליבה. מבחינתם מדובר בכלים שלדעתם הם הכרחיים להשתלבות בכוח העבודה בישראל ובפרנסת החרדים. ממש דאגה נוגעת ללב. אגב, גילוי נאות מחייב אותי להבהיר שמתמטיקה ואנגלית לא סייעו בידי בשום דבר מהותי. לא לפרנסתי ולא להנאתי. אולי להפך. הם פגעו באיכות החיים שלי.

אבל, לאמיתו של דבר חייבים באמת לקבוע לימודי חובה לכל אזרח במדינה היהודית. הוא מוכרח לדעת למה הוא כאן, ומה היא המדינה היהודית, כמוגדר- לפחות- במגילת העצמאות. משמע, מה זה יהודי (ולא מי הוא יהודי)
אבל, לאמיתו של דבר חייבים באמת לקבוע לימודי חובה לכל אזרח במדינה היהודית. הוא מוכרח לדעת למה הוא כאן, ומה היא המדינה היהודית, כמוגדר- לפחות- במגילת העצמאות. משמע, מה זה יהודי (ולא מי הוא יהודי). ולדרוש שכל ילד בישראל ידע תנ"ך, ילמד את ספרי נביאים, ויתמצא גם בכתובים.(תרתי משמע). הוא צריך ללמוד מחשבת ישראל, ולהכיר את הרמב"ם, הרמב"ן, הרב משה חלפון הכהן והרב שלמה זלמן אוירבך. שהרי אי אפשר להיות אזרח למופת בלי ההגות הזאת. בלימודי הליבה יש לקבוע שמרן הבית יוסף, הרמ"א , הרי"ף והרמח"ל, יהיו בני בית בכל משפחה ישראלית.
אולי זו לא ה"ליבה", שהגדרותיה משתנות לפי הפוליטיקה העכשווית, אבל זה בהחלט הלב הפועם של העם שהקים מדינה בציון. ולמותר לציין את התועלת באי התנתקות מהעם ומהארץ. אני מכיר פרופסור למתמטיקה, ברמה בינלאומית, יליד הארץ ובמשפחה שורשית, שחי בחו"ל עם משפחתו, לוחם נגד המדינה ושניים מילדיו נישאו לנוכריות. אז מה יצא לנו מהמתמטיקה שלו? ראשי הלוחמים נגד מדינתנו מקבלים משכורתם באוניברסיטאות ישראליות. חלקם כבר ירדו לחו"ל והם חוד החנית נגדנו. מעניין, שהבקיאים בארון הספרים היהודי, ובודאי החיים לפיו, אינם בין אלו.
אז מה עדיף, מתמטיקאי המוקיע את ישראל בחו"ל באנגלית אוקספורדית, או דובר יהודית החי בישראל?
ואם בלימודי ליבה אנו עוסקים, מה עם אזרחי ישראל שאינם יהודים? איך גדלו במערכת החינוך הישראלית מחבלים ורוצחים "על רקע לאומני"? כמה מבוגרי מערכת החינוך הזו חיים על פי חובות שכל אזרח חייב למדינתו? למה שם אין דרישות ל"ליבה", שיכלו לגדל אזרחים מועילים ומקפידים על חוקי המדינה? רק כי זו מדינה שמעניקה להם חיים טובים.
ואולי עוד זווית שניתן להביא לבית המשפט הזה. אלו שרוממות ההשתלבות במדינה בגרונם, במציאות הרי חרב חדה בידיהם. מי שבאמת רוצה בחרדים- ובעצם גם בדתיים- צריך להוכיח זאת. למשל, על ידי שוויון בספורט. בת אל גטרר, אלופת אירופה, (וברכת יישר כוח בהזדמנות הזאת) נאלצה להלחם לא רק בשדה הספורטיבי. היא לחמה על זכותה לא לחלל שבת ולהתמודד. משהו שנשמע אבסורדי במדינה יהודית. כמה ספורטאים מעולים מפסידה המדינה בגלל הליגות השונות המשוחקות בשבת? כמה עובדים מצטיינים- כן, כן, כוח העבודה- מפסידה המדינה שבתי החרושת כמו גם תעשיות הבידור והמסחר שלה, מונעים שיתופם של שומרי שבת. איך זה במדינה יהודית מנוע יזם לגשת למכרז בנמלי ים או תעופה, בגלל השבת? והשאלה החשובה יותר הנשלפת אסוציאטיבית, כמה משפחות נהרסות, וכמה ישראלים גדלים ללא שלוות הנפש והמנוחה, הניתנת בשבת? שלא להזכיר איכות הסביבה שנמנעת מאוויר רעיל והרס מרחב החיים? אכן, זה לא לימודי ליבה. זה עצם הלב היהודי.
אז, להרים את הראש ולצאת למאבק על דמות המדינה. מגישי הבג"צ הרימו כדור להנחתה. זו הזדמנות להנחית נכון ולנצח במשחק כולו. אם חופש העיסוק כולל חובת לימוד חשבון ואנגלית, אז על אחת כמה וכמה שחירות כוללת את מה שחרות על הלוחות.