נציגי המשרדים הבכירים בממשלת ישראל ישתתפו ביום שני בישיבה משותפת עם ארגוני נשים, כולל שלושה ארגונים של הקרן החדשה לישראל, בכדי לציין עשור להחלטה של האו"ם לגבי שיתוף נשים במשלחות מדיניות וביטחוניות.

הגוף המזוהה יותר מכל ארגון אחר עם ייזום החלטה 1325 הוא ארגון נשים בינלאומי פציפיסטי-קיצוני אשר הביע תמיכה בחמאס, טען כי ישראל מחזיקה את תושבי עזה “בתוך פורמלין" והאשימו את ישראל בגרימת תחלואה בסרטן הדם בקרב תושבי עזה.

בישיבה ישתתפו גם ארגון הדו-לאומי קיצוני "איתך-מעכי" וארגון "אשה לאשה". שני הארגונים נתמכים על ידי "הקרן החדשה", ודובריהם טוענים כי צה"ל מטיל “מצור” על עזה.

כך כתב, בין היתר ארגון “אשה לאשה”: "אנו, נשות אשה לאשה – מרכז פמיניסטי חיפה, מביעות זעזוע עמוק מהתוצאות המתמשכות והמחריפות של המצור על עזה. אנו מבקשות להביע את הזדהותנו עם פעילות השלום שביקשו לפעול לשבירת המצור המוטל באופן לא אנושי על נשים, ילדים וגברים, תוך מניעת חירויות אדם בסיסיות, שירותי בריאות ומצרכים חיוניים. אנו מבקשות להביע את תמיכתנו בחברותינו לתנועה הפמיניסטית ובמיוחד בנשים שיצאו לממש את זכותן להביע מחאה כנגד אי צדק משווע, ומצאו עצמן תחת מתקפה צבאית שהייתה תוצר של מדיניות אלימה.”

הישיבה מוגדרת כישיבה משותפת של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת עם הוועדה לקידום מעמד האשה. בישיבה תיוצג גם הרשות לקידום מעמד האשה במשרד ראש הממשלה, שיו"ר הוועדה המייעצת שלה (לפי אתר האינטרנט של הרשות) היא נעמי חזן, יו"ר הקרן החדשה לישראל.

הגוף המזוהה ביותר עם החלטת האו"ם 1325 הוא ארגון "ליגת נשים בינלאומית למען שלום וחופש" (WILPF), ארגון מגדרי-פציפיסטי קיצוני בן 95 שנה. לארגון WILPF שלוחות בעשרות מדינות, כולל "פלשתין". בהצהרות מטעם ועדות WILPF ונציגויותיו מותקפת ישראל באופן החריף ביותר. באחרונה נטען באחת ההודעות (ללא כל סימוכין כמובן) כי ישראל גרמה לעלייה תלולה בפגמים מולדים בתינוקות ובתחלואה בסרטן הדם בעזה, כי חמאס סובל מ”אפליה חמורה” מצד ישראל וארה”ב אשר מגדירות אותו שלא בצדק כארגון טרור, וכי חמאס דווקא "טוב מאוד בשמירת השלום".

על סמך החלטה 1325 האו"ם נחקק בישראל תיקון לחוק לשיווין מעמד האשה, אשר קובע כי נשים ישולבו במשלחות וועדות דיפלומטיות וביטחוניות, בכדי לשקף את “נקודת המבט המגדרית”. החוק מהווה פירצה דרכה מנסים ארגוני "הקרן החדשה" להחדיר את נשות-שלומם לתוך גופים רגישים, כמו ועדת טירקל לחקר המשט.

ארגוני "הקרן החדשה" טוענים שנשים מחזיקות בדעות שמאלניות קיצוניות וכי הם מייצגים אותן נאמנה, על אף שמעולם לא העמידו עצמם לבחירות.

להלן מספר שאלות שהעברנו לח"כ ציפי חוטובלי, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה. שאלות דומות הועברו למשרד רוה"מ, משרד הביטחון ומשרד החוץ.

האם את מודעת לכך שבישיבה המשותפת של ועדת חוץ וביטחון והוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת ביום שני, 1.11 בשעה 13:00 ישתתפו שלושה ארגונים של "הקרן החדשה", כולל ארגון "אשה לאשה" אשר הביע תמיכה ב"משט השלום" לעזה? (הארגון פרסם הודעה בזו הלשון: "אנו, נשות אשה לאשה – מרכז פמיניסטי חיפה, מביעות זעזוע עמוק מהתוצאות המתמשכות והמחריפות של המצור על עזה. אנו מבקשות להביע את הזדהותנו עם פעילות השלום שביקשו לפעול לשבירת המצור המוטל באופן לא אנושי על נשים, ילדים וגברים, תוך מניעת חירויות אדם בסיסיות, שירותי בריאות ומצרכים חיוניים. אנו מבקשות להביע את תמיכתנו בחברותינו לתנועה הפמיניסטית ובמיוחד בנשים שיצאו לממש את זכותן להביע מחאה כנגד אי צדק משווע, ומצאו עצמן תחת מתקפה צבאית שהייתה תוצר של מדיניות אלימה).

האם אין מקום לבטל את השתתפותו של ארגון זה בישיבה?

האם את מודעת לכך שהגוף המזוהה ביותר עם החלטת האו"ם 1325 שאת העשור לקבלתה יחגגו ביום שני, הוא הארגון המגדריסטי-פציפיסטי "ליגת נשים בינלאומית לשלום וחופש" (WILPF), וכי 

(1) הסניף הישראלי של WILPF חבר ב"קואליציית נשים לשלום" ביחד עם ארגון הסרבנים “פרופיל חדש” ועם “נשים בשחור”



(2) דו"ח רשמי של ועדת המזרח התיכון של WILPF האשים את ישראל בגרימת עלייה תלולה בפגמים מולדים בתינוקות ובתחלואה בסרטן הדם בעזה?



(3) אותו דו"ח של WILPF טען כי חמאס הוא קורבן של "אפליה קשה" מצד ארה"ב וישראל, שהוא מוגדר "שלא בצדק" כארגון טרור וכי הוא דווקא "טוב מאוד בשמירה על השלום"?  

האם אינך סבורה שנוכח פעילותה מעוררת המחלוקת של נעמי חזן, יש להשעותה מתפקיד יו"ר הוועדה המייעצת של הרשות לקידום מעמד האשה במשרד רוה"מ?

האם אין מקום להפעיל יותר ביקורת עצמית בכל הנוגע לפעילות הנערכת תחת הכותרת המגדרית? נוצר הרושם כי באווירה הנוכחית הוועדה לקידום מעמד האשה תשתתף גם בפגישה עם נשות החמאס אם תוזמן אליה, כל זמן שתיערך תחת כותרת שתכלול את המילה "מגדר". האם אין זה הזמן לערוך חשבון נפש ולהחליט שטובת העם והמדינה חשובים יותר מקשר חם עם ארגוני המגדר של השמאל הקיצוני?

תגובת ח"כ ציפי חוטובלי:

הועדה לקידום מעמד האישה תקיים מחר ישיבה משותפת עם ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בנושא עשור להחלטת האו"ם 1325 החלטה זו קובעת כי חשוב שנשים יקחו חלק בתהליכים מדיניים , ובפתרון סכסוכים בינלאומיים.

בעקבות החלטה זו העבירה הכנסת תיקון לחוק שיווי זכויות האישה, ונקבע כי "בוועדה ציבורית ובצוות שמינתה הממשלה יינתן ביטוי הולם לייצוגן של נשים ממגוון קבוצות האוכלוסיה". הדיון מחר יוקדש לבדיקה של יישום החקיקה בנושא זה, מתוך הכרה בחשיבות של מעורבות נשים בהשמעת עמדות מדיניות ובעיצוב תהליך קבלת ההחלטות במדיניות החוץ והביטחון של ישראל.

חשוב לציין כי החקיקה קובעת במפורש שנדרש איזון בייצוג ממגוון קבוצות האוכלוסיה, ואין לראות בחקיקה זו הטייה פוליטית לצד זה או אחר. הדיון הוא ביוזמתה של ח"כ עינת וילף ממפלגת העבודה, וכמו כל דיון בכנסת הוא פתוח לכל מי שמבקש להשתתף בו ולהשמיע בו את עמדותיו. כך על פי תקנון הכנסת.  ארגונים משמאל ומימין יכולים להשתתף בדיון, וכמו כן כל אזרח שיש לו מה לומר בנושא".