ישראלים רבים חשים צורך נפשי עז, להביע הזדהות עם האסיר היהודי המוּעֳוָול ביותר בתולדות ארה"ב יונתן פולארד, אך אינם יכולים לעשות דבר ממשי להיפסקות האכזריות האמריקנית כלפיו, חוץ מאשר הצטרפות לדף הפייסבוק ששמו 'פולארד – גם לי איכפת', או כתיבת מכתב לפולארד עצמו (בשל הצנזורה בכלא מתקבלים רק מכתבים באנגלית). המהדרים יוכלו אולי לנסות לערוך ביקור הזדהות אצל פולארד בתאו בכלא באטנר בצפון קרוליינה, אך לשם כך יש להשקיע במשימה אנושית זו מאות ואלפי דולרים וימים ארוכים.

עכשיו כבר לא צריך להשקיע כל כך הרבה כדי להגיע אל פולארד. כבר אפשר לבקר, ללא ויזה וכרטיס טיסה, בתאו הצר והחשוך של פולארד. כאן ועכשיו. תמורת כמה עשרות שקלים את/ה רוכש/ת כרטיס כניסה להצגת היחיד המדהימה בחריפותה ובאותנטיותה 'משפט פולארד', שמעלה התיאטרון הקאמרי בימים אלה ברחבי הארץ, ומוצא/ת עצמך מיד עם כניסתך בתוככי עמק הבכא, בין כתלי תא צר וחשוך שבו מתקצרים ימיו ומתכלה בריאותו של אחינו יונתן.

כבר על סף האולם המואפל מקבלים את פניך סדרנים, לבושים מדי סוהרים אמריקאים, חמורי סדר וחמושים באלה שחורה ומאיימת, כשבחגורתם תקוע זוג אזיקי מתכת. הם מכוונים אותך, תוך החמצת פנים, למקומך, כשברקע נשמעים, עד לפתיחת המונולוג המדהים של גיבור האירוע, רעשי רקע אופיינים לכלא: קריאות עמומות של סוהרים עלומים, שערי פלדה נטרקים, בריחי מתכת גונחים, צרורות של מפתחות סוהרים משקשקים, מנעולים חורקים. כלא של ממש.

אבל ההפתעה הגדולה ממתינה לך על הבמה (באולם הקאמרי בתל אביב, בו ראיתי את ההצגה, השכילו להרוס את הבמה המוגבהת והתקינו את תא הכלא ממש במיפלס האולם, כך ששום אלמנט תיאטרוני אינו חוצץ בינך לבין התא האפל): על הבמה שבגובה הקרקע, אתה מתוודע לכיור ולאסלה, לשולחן צר ולכיסא נטול משענת, שהם הפריטים היחידים בתא. אתה מתבונן בתוך החשיכה, המוארת קלושות, ומגלה על מיטת הברזל העלובה את פולארד שוכב במדי אסיר, בוהה מחמת חוסר המעש הכפוי בתיקרה השחורה, לעיתים שובר את השיגרה בעיון קצר בספר כלשהו.

בתנאים נזיריים אכזריים אלה, בעומק של 3 קומות מתחת לפני האדמה, חי לו כמעט 26 שנה, האיש שהוגדר בפי השחקן המבריק והמוכשר רמי ברוך, במלים: "האיש שכל עם ישראל חב לו חייו".

כדור בראש

ברוך, מאופר בצלמו כדמותו של פולארד: מזוקן ועם שיער גולש בעורפו (למרות שבחייו החוץ-בימתיים הוא בכלל מגולח וקירח), מצליח במשחקו המשובח, בבימויו של רועי הורוביץ, להעביר לתודעתך מה שלא עלה בידי פולארד ב-26 השנים שחלפו מאז כליאתו: את גירסתו לפעילותו כמרגל-מתנדב למען העם היושב בציון ואת הרציונל שמאחוריה. מה שבטוח הוא, שמרבית הישראלים לא היו ערים לגירסתו, הן מפני שממשלות ישראל התעלמו במשך שנים ארוכות מקיומו, והן מפני שמערכת המשפט האמריקאית סובבה את פולארד בכזב לא יסולח: במקום לערוך משפט כדת וכדין, עם שופט וחבר מושבעים, פיתו אותו לחתום על עיסקת טיעון, תמורת הבטחה מפורשת כי יקבל עד 20 שנות מאסר. פולארד נתפתה ("בטיפשותי", הוא מודה בהצגה) – ו'אכל אותה בגדול', עם גזר דין חסר תקדים: מאסר עולם בלתי קצוב (בעוד שאחרים שריגלו בארה"ב לטובת מדינות אוייב נדונו לכל היותר עד 14 שנות מאסר, ותקופת מאסרם קוצרה, ואילו הענישה בגין ריגול למדינה ידידותית הסתכמה ב-2-4 שנים).

כבר בתחילת הדראמה מסביר פולארד כי נגרר לפעילות הריגול כשנוכח בעבודתו כמנתח מודיעין ימי עבור צבא ארה"ב, שהאמריקאים מסתירים מישראל באופן שיטתי מידע צבאי חיוני לבטחונה, וזאת למרות ההסכם להפעלת אוטוסטראדה של הזנה הדדית של מידע מודיעיני בין שתי המדינות. פולארד תוהה בפני הממונים עליו על הסתרת המידע הגורלי מישראל, ונענה בהתחמקויות בנוסח "אל תהיה נאיבי". פולארד, כמי שהדאגה לשרידותה של מדינת ישראל מכרסמת בו, וכמי ש-70 מבני משפחתו נרצחו בשואה, מחליט לצלם את המידע המודיעיני החיוני, ומתחנן בפני נציגים ישראליים שיטלו אותו ממנו. תשלום מעולם לא ביקש בגין שירותיו המועילים (ששימשו מאד את בטחון המדינה), ובקושי הסכים שיתחבו לו ליד 2,000 דולר לחודש "לכיסוי ההוצאות".

המחזאי ויקטור גורדון, יהודי מדרום אפריקה, שהקדיש שלוש שנים מחייו לחקר פרשת פולארד, והגיע לתובנות מדהימות מבחינת ההתנכרות כלפיו מצידם של מדינת ישראל ויהדות ארה"ב, חשף בעבודתו מימצאים מטריפי דעת: לא רק שמערכת המשפט האמריקאית סובבה אותו בכחש, אלא גם מדינת ישראל, שלמען בטחונה פעל. לאחר שהישראלים השתכנעו מאיכות החומר המודיעי שלא תסולא בפז, לחצו עליו להזרים אליהם עוד ועוד מיסמכים, וכדי לעודד אותו להגביר תפוקתו הבטיחו לו שהכינו למענו נתיב מילוט למקרה שייתפס, שפתחו לטובתו חשבון בנק שאליו מוזרם כסף רב שיספק אותו כל ימיו, ועוד בדיות שהתבררו כסיפורי סבתא. כשהבחין ברגע האחרון כי האמריקאים עלו על עקבותיו, הוא נמלט למקלט הבטוח שבשטח האקס-טריטוריאלי של שגרירות ישראל בוואשינגטון, אך הממונים בירושלים הורו בציניות אכזרית לבכירי השגרירות להשליכו החוצה, ישירות לידי סוכני ה-CIA.

ההתעללות נמשכה גם לאחר שנתפס: סניגורו, כך התברר באיחור, היה ממוצא לבנוני, והוא 'שכח' לערער על גזר הדין הנורא מכל. ולימים, כשהתחנן לעזרתה הכספית של ישראל לממן טיפולים רפואיים במחלתה הקשה של רעייתו, נענה בסירוב ציני. בשלב מסויים התבטא בכיר מפעיליו כי היה ראוי "לתקוע לו כדור בראש", כדי לסיים ב'טוב' את הפרשה הכאובה.

מיסמך כוזב

המונולוג ששם המחזאי בפי פולארד-ברוך, קורע לב, אך איש אינו יכול להכחיש ולוּ פרט קטן ממארג העובדות שמעלה פולארד. ממעמקי התא ומעומק הלב הוא זועק אל 'חבר המושבעים' שלו, ומציג את גודל הכחש: כך למשל מתברר ששר ההגנה האמריקני באותה עת כספר ויינברגר, העביר לשופט בעת הדיון בעיסקת הטיעון הנפשעת, מיסמך כוזב, שבו נטען כי פולארד אחראי להסגרתם של 40 סוכני מודיעין אמריקאים לשלטונות הרוסים, אשר תלו את כולם. לימים נחשפו שני סוכנים אמריקאים שריגלו עבור הרוסים, והתברר כי הם - ולא פולארד – הסגירו את הסוכנים האמריקאים ואחראים לתלייתם. אמת זו לא שיפרה במאומה את מצבו.

פולרד, באמצעות המחזאי גורדון, הבמאי הורוביץ, והגדול מכולם רמי ברוך, מבקשים להעביר לכל אורך ההצגה את המסר שפולארד-ברוך זועק מספר פעמים לאורך הדראמה המרגשת: "אני דורש משפט צדק. מעולם לא זכיתי למשפט צדק. מאשימים אותי בבגידה חמורה, מהחמורות בהיסטוריה. אבל כולכם יודעים שלא בגדתי. לא העברתי סודות אמריקאיים. מסרתי רק סודות שאתם האמריקאים מנעתם, בניגוד להסכם, מישראל. נכון, ריגלתי. אבל זו אינה בגידה. לא בגדתי".

בראיה רחבה, הוא באמת לא בגד. הוא ריגל. הוא מסר לישראל מידע קיומי שנשלל ממנה בניגוד להסכם עימה, בשל ציניות מרושעת, ואינו נוגע כלל לבטחונה הלאומי של ארה"ב, ו/או לפעילות סוכניה בעולם הרחב. זהו ריגול, לא בגידה. הוא לא הסגיר סודות אמריקניים. ועל ריגול, ובוודאי לטובת מדינה ידידותית, לא מקבלים מאסר עולם בלתי קצוב. מקסימום כמה שנות מאסר. פולארד לא בגד, אבל נבגד – פעמיים: פעם ע"י השלומיאליות הישראלית שלחצה עליו לספק עוד ועוד חומרי איכות תוך כדי הגברת סיכונו העצמי, ופעם ע"י האכזריות האמריקאית שאינה יודעת שובעה, ומתכוונת, נכון להיום, להחזיק בו עד מוות, ועד אז לשתות את דמו בקשית.

בתום המונולוג המפעים מתייצב פולארד בפני המושבעים-הקהל, ומסכם: "זהו, תם ונשלם. אין עוד מה לומר. אני אמרתי את דברי. הנה סוף סוף גם הגירסה שלי זכתה להישמע". קולו הולך ונחלש עד שהוא משתתק כליל וחוזר אל יצועו בכלא. הצופים קמים המומים והולכים הביתה. פולארד נשאר שם, בודד מאחור. עד מתי? עד מוות?

מדינת ישראל, אם להודות על האמת, לא עשתה מספיק למען האיש ששכב על הגדר למען בטחונה. בשנים האחרונות נשתנה היחס לטובה, אבל במבחן התוצאה פולארד נותר עם הרשעות והאכזריות הזועקות לשמים. המעט שיכול העם בישראל לעשות למענו הוא לחזק את לבו באמצעות מכתבים, להצטרף לדף הפייסבוק למענו (פרטים ב-www.freepollard.org) וללכת להצגת היחיד שממלאת אולמות, ומשנה עמדות בקרב ישראלים כה רבים, שעד כה התעלמו ממצוקתו. עדות לכך באה מפי פולארד עצמו, שגילה להפתעתו שמאז מועלית ההצגה בקאמרי, במוצאי יום העצמאות, הוא מקבל גם מכתבים, והמה רבים, שאין הכותרת בס"ד מתנוססת בראשם.

'משפט פולארד' הוא הצגה קורעת לב. מדהימה. כובשת. חוויה מטלטלת. רוצו לראות.