גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

גליון 440ראשיהפצה

שר לאבא - בגליון השבוע

אביחי פז-גרינוולד, זמר צעיר ומוערך, קרוי על שם אביו, אבי, שנהרג במלחמת לבנון הראשונה, כמה חודשים לפני לידתו
28/04/11, 13:46
רבקי גולדפינגר


בעבודה המוסיקלית שלי למדתי שדווקא הדברים שכלפי חוץ נראים מנוגדים, כמו המוסיקה המערבית מול המזרחית ומוסיקה חסידית שמרנית מול המוסיקה הישראלית המודרנית, יכולים לאחר עבודה להפוך ליצירה אחת מושלמת

כשהכירו בינינו, הקלה עליי הידיעה שאביטל מכירה את הרקע האישי שלי, אבל מיד בהתחלה הבהרנו אחד לשני שהעובדה שאנחנו קרויים על שם אותו אדם לא תשנה בהחלטה שלנו האם להינשא או לא

כל שנה, מגיל צעיר מאוד, אמא דאגה לקחת אותי לאזכרה של אבא כדי שאשאר מחובר לזיכרון. אני חושב שדווקא בגלל שלא הכרתי בכלל את אבא, הגעגוע אליו הרבה יותר גדול. בכל שאלה ודילמה שיש לי אני לא יכול לדעת מה הוא באמת היה אומר
אביחי פז-גרינוולד, זמר צעיר ומוערך, קרוי על שם אביו, אבי, שנהרג במלחמת לבנון הראשונה, כמה חודשים לפני לידתו * בצירוף מקרים מפתיע: גם אשתו של אביחי, אביטל, קרויה על שם אביו  * פז-גרינוולד, שבראשית הקריירה המוסיקלית שלו למד ג'אז במקביל ללימודיו בישל"צ, מגדיר את המוסיקה שלו כ'אמונית' וסבור שהיא מדברת לא רק לשומרי מצוות * אלבומו החדש, 'לצאת אל העולם', מכיל דואט עם יהודה סעדו שמסמל מבחינתו גם את הדו-שיח המתמיד בין הנשמה והגוף, היוצר ויצירתו

כבכל שנה, גם השנה בימי חול המועד פסח גדשו רבים את חברון עיר האבות. באירוע המרכזי של שמחת החג נטלו חלק שורה מכובדת של אמנים ממיטב הזמר החסידי. ביניהם בלט במיוחד זמר צעיר ומבטיח: אביחי פז-גרינוולד (28) שנתן הופעה מרגשת. פז-גרינוולד בעל הקול הנעים לאוזן עלה על הבמה והופיע מכל הלב והנשמה. רק מעטים מהצופים ידעו כי סיפור חייו של הזמר הושפע עמוקות מאירוע קשה שהתרחש חודשים מספר לפני לידתו.

מלחמת שלום הגליל הראשונה פרצה חצי שנה לפני שאביחי נולד ואביו, אבי (אברהם-חיים) גרינוולד בן ה-25 שהיה באותה העת אברך צעיר בכולל מר"ץ, גויס בבהילות לשירות מילואים. הוא נפרד מרעייתו שהייתה בחודשי הריון ראשונים ונסע צפונה לחזית. יחד עם חבריו הלוחמים, היה גרינוולד חדור תחושת שליחות והאמין בנחיצות המלחמה להגנה על אזרחי הצפון. הוא שימש כנהג טנק. ימים מעטים בלבד לאחר מכן התקבלה מהצבא הידיעה הקשה מנשוא כשדווח כי תוך כדי לוחמה נפגע אחד הטנקים והאב אשר חש לחלץ נפגעים נפצע בעצמו באורח קשה ביותר. כתוצאה מעוצמת הפגיעה הוא הוגדר כ'נעדר'. עשרה ימים ארוכים ומורטי עצבים חלפו על בני המשפחה עד אשר הושלם תהליך הזיהוי והחייל אברהם-חיים גרינוולד הי"ד הוכרז כחלל מלחמה. אשתו, לביאה, הפכה באחת לאלמנה צעירה כשהיא נושאת בבטנה את בנם בכורם.

לאחר שישה חודשים מורכבים של התמודדות עם אבל ושכול לצד ניצני החיים המתפתחים בקירבה, הובהלה האם לחדר לידה מלווה בחברותיה הטובות ולאוויר העולם יצא אביחי-עקיבא גרינוולד. דמעות השמחה והאבל זלגו בערבוביה כששמחת הולדתו של הבן חידדה ביתר-שאת את חסרונו העצום של האב.

שני אבות

האלמנה הצעירה, אשר כשמה כן היא - לביאה, דבקה בחיים ולאחר כשנתיים נישאה לד"ר יעקב פז ובכך פתחה פרק חדש בחייה. בכל שנות ילדותו של אביחי הקפידה האם לגדלו מתוך שמחה ואהבה. "הוא שימש אבא שלי לכל דבר", מספר אביחי על ד"ר פז. "גדלתי בקדומים כאביחי פז. ככה כולם הכירו אותי... הוא גידל אותי ודאג לי וזה היה הכי טבעי שאפשר. כל הילדות ידעתי שיש לי שני אבות: אבא יעקב ואבא אברהם שנהרג במלחמה. בתור ילד לא חשבתי על זה יותר מדי והתייחסתי למציאות הזו כאל עובדה מוגמרת", הוא מסביר.

"שנים שלא הרגשתי שקשה לי בלעדיך/ לא באמת ידעתי מה עשית בחייך

חשבתי שאני ילד רגיל כמו כולם/ שבעבר שלו יש חור שנעלם

פתאום גיליתי שאתה מאוד חסר/ אני לא יודע מה אתה אומר"

(מתוך 'שנים' - אביחי פז-גרינוולד)

 

לא הכרת מעולם את האבא הביולוגי שלך, הוא חסר לך?

"כל שנה, מגיל צעיר מאוד, אמא דאגה לקחת אותי לאזכרה של אבא כדי שאשאר מחובר לזיכרון. הוא חלק ממני ובהרבה צמתים בחיי, ברגעים של הכרעות ומחשבות הוא מאד חסר לי. בחתונה שלי בוודאי שהוא חסר לי. אני חושב שדווקא בגלל שלא הכרתי בכלל את אבא, הגעגוע אליו הרבה יותר גדול. בכל שאלה ודילמה שיש לי אני לא יכול לדעת מה הוא באמת היה אומר... יש אין סוף אפשריות ולכן הגעגוע הוא כל כך... כל כך גדול" .  

 ישל"צ וג'אז

המשיכה למוסיקה החלה אצל אביחי כבר מגיל צעיר. כילד החל ללמוד שעורי נגינה על אורגנית ופסנתר ושר במקהלות 'פרחי קדומים' ו'פרחי ברקאי'. כשבגר ולמד בישל'צ (ישיבה לצעירים שליד מרכז הרב) השתתף בשיעורי פסנתר אצל פסנתרן הג'אז הירושלמי איתי רוזנבאום וניגן בתזמורת הנוער של ירושלים ואף הקליט איתם דיסק יצירות ג'אז.

כשאני מקשה איך תלמיד ישיבה מנגן ג'אז עם נערים ונערות מתיכונים חילוניים, פז-גרינוולד משיב בנחרצות שלא הייתה לו כל קושייה בעניין. "באמת היו כאלו שהרימו גבה, אבל לי היה ברור שזה מה שאני צריך לעשות. רציתי להיחשף לעוד סגנונות מוסיקליים והבנתי שזו הזדמנות עבורי ללמוד דברים חדשים. המוסיקה כבר אז הייתה מרכיב מאוד מהותי בחיים שלי", מציין אביחי. "מעבר לכך, האמנתי שההשתתפות שלי בלהקה מעורבת תוכל להשפיע ולקרב. אני לא מאמין בהתבדלות והסתגרות".     

באותה תקופה הכיר אביחי את אהרן רזאל והשתתף בנגינה ושירה בדיסק שלו 'מים רבים'. הוא אף ליווה את רזאל בחלק מהופעותיו בנגינה. "הושפעתי מאהרון רזאל מאד", מדגיש אביחי. "למדתי ממנו איך לעשות מוסיקה שמחה ואמיתית שמחברת אנשים ליהדות ולאחיהם היהודים. אני לא אשכח איך באחת השנים, אחרי שלושה ימים רצופים של הופעות בכליזמרים בצפת כשאהרון צרוד ובלי שינה, הוא הוזמן להופיע בקדומים. הוא היה מותש לגמרי ובכל זאת, נתן הופעה במלוא המרץ והצליח לשמח את כל האנשים. אהרון רזאל מתייחס למוסיקה כאל שליחות", הוא אומר.

תחנתו הבאה של פז-גרינוולד בעולם המוסיקה הייתה עם סיום לימודיו בישיבה התיכונית, כשהקים את להקת 'ניצוצות'. הלהקה זכתה במקום הראשון בתחרות להקות צעירות דתיות באלקנה. כפרס הוענק ללהקה סבסוד של שעות אולפן. ואכן, כעבור שנתיים הופק על ידה הדיסק 'שמחתני ה'', אשר רוב המילים והלחנים בו, איך לא, היו פרי יצירתו של אביחי. במקביל, הוקמה תזמורת החתונות 'קומי אורי' שפז-גרינוולד שימש כסולנה.

היכרות מלפני הלידה

את אשתו, אביטל הכיר אביחי לפני כשבע שנים, בתחילה רק כבתו של הרב דודי פוטש, חברו הקרוב של אביו ז"ל. בנוסף, היה מודע לכך כי בשנים הראשונות לאחר מות אביו קראו מספר חברים קרובים ובני משפחה לילדיהם על שמו של האב אברהם-חיים ותינוקות זכו להיקרא: אברהם, אביחי, אביעד ועוד. גם שמה של אביטל ניתן לה על שם אביו המנוח.

"כשהכירו בינינו, הקלה עליי הידיעה שהיא מכירה את הרקע האישי שלי, אבל מיד בהתחלה הבהרנו אחד לשני שהעובדה שאנחנו קרויים על שם אותו אדם לא תשנה בהחלטה שלנו האם להינשא או לא. זה היה נראה לי מאוד מיוחד להתחתן עם מישהי שנושאת גם היא את שמו של אבא שלי, אבל היה ברור לשנינו שזה בכלל לא פרמטר בהחלטה. ב"ה, החלטנו להתחתן וזכינו להקים יחד משפחה", הוא מספר בסיפוק. ההתרגשות סביב חתונתם של אביחי ואביטל הייתה רבה. אמו של אביחי, שחשה כי נישואי השניים מהווים מעין סגירת מעגל, סיכמה את תחושותיה במשפט מתוך שירו של חיים גורי, 'הרעות': 'אהבה מקודשת בדם - את תשובי בינינו לפרוח'. בני הזוג קבעו את ביתם ביישוב בית חגי.

לקראת נישואיהם הגיעו אביטל ואביחי להחלטה משותפת לשאת את שם המשפחה פז-גרינוולד. 

בילדותך כולם הכירו אותך כפז, למה כאדם בוגר היה לך כל כך חשוב להיקרא פז-גרינוולד?

"אני מאמין שהשם שהאדם נושא מהווה את מהותו. המציאות שלי מורכבת משני שמות-מהויות. כשסבא שלי, אליעזר גרינוולד ניצול השואה, נפרד מאבא שלו בתחנת הרכבת בפעם האחרונה, האבא שלו לחש לו:'הדבר היחידי שאני מוריש לך זה את השם שלך'. הבן של סבא שלי שהוא, למעשה, גם אבא שלי ז"ל, נשא עד יום מותו את השם 'גרינוולד' והיה לי חשוב להמשיך את אותה שרשרת הדורות", הוא מסביר ומספר שבליל יום הזיכרון לחללי צה"ל הקרוב הוא ישתתף בערב מטעם ארגון 'זוכרים' ברמת גן. הנושא הנבחר השנה יהיה 'בנים הנושאים את שם אבותיהם שנהרגו במלחמה'. "נשיאת השם, על כל המשתמע מכך, היא ככל הנראה משימה לא פשוטה", הוא נאנח.

לא לדתיים בלבד

בימים אלו משיק פז-גרינוולד את אלבום הבכורה האישי שלו 'לצאת אל העולם'. והוא אכן יוצא אל העולם באלבום שונה ובוגר הרבה יותר. העבודה על האלבום נמשכה למעלה משלוש שנים והוא הופק מוסיקלית ע"י נאור כרמי בשילוב נגנים מוכרים מתעשיית המוזיקה בארץ.

הפקה של אלבום מקצועי כמו שלך כרוכה בהוצאה כלכלית גדולה, מצד שני, יש כל כך הרבה זמרים צעירים כמוך שחולמים לכבוש את הפסגה. אתה לא חושש להתאכזב?

"אני תמיד אומר: לא אני בחרתי במוסיקה אלא המוסיקה בחרה בי. זה חלק מהותי ממני. המוסיקה זה אני. זה עבורי יעוד ושליחות. אני בפירוש לא עושה את המוסיקה שלי משיקולים כלכליים. ואני לגמרי מפוכח. אני מכיר את התעשייה בארץ ויודע שמדובר בדרך ארוכה ולא סלולה. אני מתייחס למוסיקה כאל יצירה ואמירה שפורצת ממך ולא כאל בידור להמונים".

באלבומו אביחי מנגן בפסנתר ובקלידים וכמובן הוא גם האחראי לכתיבת והלחנת כל השירים בדיסק. כתיבתו אישית ורהוטה ולמעשה מתמודדת עם הקשיים והמהמורות אותם חווה במהלך חייו.

מדוע כמעט ולא מוצאים בשירים שלך ציטוטים מהמקורות? האם אתה בכלל מגדיר את המוסיקה שלך כדתית?

"זו נקודה חשובה, אני לא רואה את המוסיקה שלי כדתית אלא כמוסיקה אמונית. יש בה המון אמונה בריבונו של עולם, אבל היא מיועדת לכל המגזרים ולאו דווקא לדתיים. התכנים שאני כותב קשורים ונוגעים בחייו של כל אדם. אני כותב על זוגיות, על הקשיים בחיים, על קירוב בין אחים. כל אחד יכול להתחבר אליהם". ואכן, יצירתו של פז-גרינוולד לא מושתתת על סגנון מוסיקאלי ברור אחד, אלא ניכרות בה השפעות רבות שאסף במשך השנים. "המוסיקה שלי היא תמהיל שהרכבתי בתוכי במהלך החיים. מהרב קרליבך, עברי, ג'אז, מוסיקה קלאסית, אירית, טורקית ועוד. מהכול יחד נוצרה המוסיקה שלי", הוא מחייך ומוסיף כי במוסיקה שהוא יוצר חשוב לו להעביר מסר של חיבור בין עולמות. "בעבודה המוסיקלית שלי למדתי שדווקא הדברים שכלפי חוץ נראים מנוגדים ואולי אפילו במאבק מתמיד, כמו המוסיקה המערבית מול המזרחית ומוסיקה חסידית שמרנית  מול המוסיקה הישראלית המודרנית, יכולים לאחר עבודה להפוך ליצירה אחת מושלמת ומיוחדת. החיבור בהחלט אפשרי".

 

דואט בין נשמה לגוף

"את רוצה גבוה / מעל העננים

ושוכחת אנחנו כה שונים

אני מחובר חזק לאדמה

ממנה אני צומח / בלעדיה שממה.

יושבים ביחד על העגלה

פתאום מגלים / זוהי דרך לא סלולה"

('לצאת אל העולם')

'לצאת אל העולם', שיר הנושא מתוך אלבום הבכורה של פז-גרינוולד, הוקלט כדואט בין אביחי ליהודה סעדו (שזכה בעבר בכוכב נולד). "לא הכרתי לפני כן את יהודה סעדו ופגשתי אותו לאחר אחת ההופעות שלו. דיברנו וקבענו שאעביר לו חומרים. יהודה הוא איש של אמת, בלי זיופים וזה מאוד דיבר אליי. נפגשנו ולאט לאט הפכנו לחברים קרובים", הוא מספר. אביחי הציע לסעדו להצטרף אליו בביצוע השיר 'לצאת אל העולם' והתוצאה הייתה מרגשת. הבחירה בדואט נועדה לדברי פז-גרינוולד להביע את הדו-שיח הקיים בין הרבדים השונים: הגוף והנשמה, האדם והיצירה ובני זוג, שהשילוב ביניהם מוביל לדבריו לסוג של שלמות. "כשקוראים את השיר במבט שטחי נראה שהוא מדבר, כמו הרבה שירים ישראליים, על זוגיות ועל החיבור של שני אנשים בעלי עולמות שונים. אבל מבחינתי יש בשיר גם כוונה להגיע לעומקים הרבה יותר גדולים". הוא מסביר: "בעיניי השיר מבטא גם דו-שיח המתקיים ללא הפסקה בין הגוף של האדם לנשמה שלו. זה משקף את הקושי הקיים בשילוב בין הרצונות הסותרים ביניהם כרוח ואדמה". לדברי אביחי השיר מביע גם את הדיבור בין האדם ליצירתו. "השיר דן בקשיים שהאדם היוצר חווה בתוך תהליך היצירה ועל הרצון של היצירה לצאת אל העולם בצורה הכי אידיאלית".

בין שירה לתפילה

מלבד התמקדותו של פז-גרינוולד ביצירתו האישית ובהפקת אלבומו, בחר אביחי בדרך נוספת ולא שגרתית של יצירה מוסיקלית והיא טיפול על ידי מוסיקה. פז-גרינוולד, שסיים את לימודי התרפיה-במוסיקה בהצלחה, מטפל כיום במבוגרים הלוקים בפיגור דרך עולם המוסיקה. הוא אף הקים לצורך כך מקהלה מיוחדת במינה. "דרך עמותת 'עלי שיח' אני עובד עם חבר'ה מבוגרים מעל גיל 21 בעלי פיגור שמגיעים למועדון יום תעסוקתי. יחד אנחנו מקשיבים לסגנונות שונים של מוסיקה, מחברים שירים, שרים. דרך המוסיקה אנחנו לומדים להכיר את עצמנו. גם הקמתי  מקהלה והופענו בערב מרגש במיוחד. הם עמדו על הבמה ושרו: 'ענווים ענווים...' וכל הקהל עמד ומחא להם כפיים. זה היה מדהים", הוא אומר בהתלהבות.

בתחילת דרכו התמודד פז-גרינוולד עם חששות והתלבטויות לגבי בחירתו המקצועית וחוויה מכוננת אחת, אותה עבר לפני מספר שנים, בהופעתו של הזמר עמיר בניון סייעה לו להיות שלם עם בחירתו בעיסוק ביצירה המוסיקלית. "היו שנים שהתלבטתי עם עצמי מה נכון לי לעשות בחיים, האם אני עושה את הבחירה הנכונה לי ולמשפחתי. ואז, באחד הערבים הלכתי להופעה של הזמר עמיר בניון. ישבתי על הכיסא שלי והתרכזתי בשירים שהוא שר". אביחי מתאר כיצד ישב לצד קבוצה של בני נוער צעירים שנראו רחוקים מאוד מכל סממן דתי. "כל ההופעה ישבו לידי כמה חבר'ה צעירים שאיך לומר, לא התרשמתי שהם מכירים מי יודע מה את המסורת. לקראת סיום ההופעה התחיל בניון לשיר את 'יגדל אלוקים חי' והקהל הצטרף אליו לשירה", הוא מספר. "פתאום אני שם לב, שאותם חבר'ה נעמדים ומתחילים לשיר בהתרגשות גדולה את 'יגדל אלוקים חי' יחד עם בניון. איזו כוונה הייתה שם... הם עמדו ושרו בקול.  זו הייתה ממש תפילה. הסתכלתי עליהם והייתי נפעם מהעוצמה, מהקודש", הוא אומר בהתפעלות. "באותו ערב הבנתי את כוחה הגדול של המוסיקה לקרב ולרומם וידעתי שהבחירה שלי ביצירה ובמוסיקה היא נכונה ואמיתית".    

Rivkig.besheva@gmail.com