רוצים שינוי

נתנאל קראוס, כ"ג בחשון תשס"ט,

לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7

"פעם פרצה דליקה מאחורי במת התיאטרון. הליצן יצא להודיע זאת לקהל. הם חשבו כי זאת היא הלצה והריעו. הוא חזר על אזהרתו ותשואותיהם גברו יותר. דומני שקץ העולם יגיע בתשואות כלליות של כל עדי הראייה אשר יחשבו שזאת היא הלצה [קריקגור]."

אנו יוצאים בזעקות. לא פעם גם מטעמי נוחות, במסווה

לפני כשנה עלה ביתר שאת עניין המחלקות-המעורבות בישיבות ההסדר ע"י האלוף אלעזר שטרן. מהומה בישיבות ההסדר, רבנים יצאו חוצץ. חלילה וחס לערב בין בחורי הישיבות ושאר חיילי צה"ל (וואי-נט, מקור ראשון).
אישית, הייתי בטירונות במחלקה מעורבת ועל כן לא הבנתי על מה הרעש הגדול. הסכנה המרחפת כביכול. עִמי היו בייניש"ים מכל הדרגים ועל אף שהיו סצינות לא ברורות חודשי הטירונות היו חוויה טובה לכולנו. היה לנו מניין, היו התחשבויות. היו גם 15 חבר'ה ללא כיפה קבועה לראש שעברנו לצידם את אותם חודשים. היה טוב, היו דברי תורה בארוחות, היית אווירה של שבת. בסופו של דבר כולם יצאו מורווחים מהעסק.
אז מה הפחד הגדול ממחלקות מעורבות?

רוצים שינוי. זהו הקוד האתי ביהדות. ישנה מציאות קיימת, אוקיי- עכשיו לשפר. הרצון להתקדמות מוסרית. התורה מדגימה אופי קבוע לאורך התקופה בה נתקבלה. אם זה היחס לעבדים, למלחמות או לחיי חברה. הייתה עבדות, היו מלחמות אכזריות, היו בעיות בחיי החברה אבל העם הישראלי היה תמיד צעד אחד קדימה משאר האומות. עבדות יותר הומנית, יחס לאוייב (גם אם קשה לראות זאת, בכל זאת מלחמה) שונה משל שאר האומות, חיי חברה מתוקנים יותר. אור לגויים.
קידמה מוסרית.

ישיבות ההסדר, באר ששתיתי ממנה.
בחורים הלוקחים פאוזה של שנים ללמוד תורה, מעולה. האפשרות להתגייס כקבוצה לצבא, אשרינו. אך האם תקין הדבר שבחורים הזונחים את הלימודים התורניים בסיום ההסדר, שרתו שנה וחצי. בעיקר אם ייתכן ומודל זה משקף את מירב הבחורים היוצאים את ההסדר. האם המסגרת הארוכה של חמש שנים נצרכת.

שביל ישראל. אני וחבר מצטרפים לקבוצה מאורגנת למשך יומיים בצפון. על הדרך מדבר עם גברת, היא שואלת לקורותיי. הסדר, שנה וחצי בצבא.
"שנה וחצי? אז מדוע הבן שלי צריך לעשות שלוש שנים בזמן שאתה עושה שנה וחצי?"
כבר מזמן אני לא עונה על השאלה הזו. עדיין אין לי תשובה מספקת לעצמי, כל שכן לאחרים. הרמתי גבות ממלמל סוג של כן. לא בהתנצלות אלא בהסכמה. אכן בעיה.

לימוד התורה שומר על חיילינו. תירוץ נוסף לאי שירותם של החרדים. ואני משער:
א- אם בישיבות החרדיות רק שיעור ג' יצא לשרת בצבא (בסביבת חממה כמו הנחל החרדי) האם לימוד התורה יפסק?
ב- אם כל חרדֵי ישראל ישבתו מללמוד תורה האם כדורי האוייב יהיו מדוייקים יותר? לא. אחת בשל העובדה שיש מאות אלפי יהודים בגולה שלומדים תורה. שנית משום שניתן לתת גם קצת קרדיט ללימודם של בני הישיבות הסרוגות לגווניהן.

אנו המבינים את שאנו מכירים די פוחדים משינויים

הכל שאלה של תזמון תהליכים. אנו המבינים את שאנו מכירים די פוחדים משינויים דראסטיים. מחלקות מעורבות? רחמנא ליצלן לך תדע מה יקרה! אז השכיל מי שעשה והוביל ליצירתן של חמש מחלקות שכאלו. לאט לאט, מאפשר לחוששים להביט ולבחון את הניסוי.
אם זה עובד אל תיגע בזה?
לא לפי הקוד שהתורה מכתיבה.

מדוע לא לבחון מחדש את תוכנית ההסדר הארוכה במקום לעודד את אטרקטיביותה בשל האפשרות לשנה וחצי. ליצור אופציה, לבחורים שלא מתכוונים לצלול לשנות האברך, לקצר את המסגרת ולהאריך את השירות הצבאי. מנגד, כמו במסלול מרכז, להשאיר את השנה וחצי כתלות בהארכת המסגרת של ההסדר לאלו אשר ממילא יהִינו להישאר בישיבה. בשאיפה לשירות צבאי שווה עם שאר המתגייסים (ג'ובניקים וקרביים כאחד). רעיון שניסו ליישם אך נכשל בגלל האטרקטיביות של ההסדר.

דמויות עולות ומציעות ייעולים ושיפורים ואנו יוצאים בזעקות. לא פעם גם מטעמי נוחות, במסווה. רבב על בגדו. רואים את הכתמים הללו מבחוץ, כתמים שרק בגלל קיבעון מחשבתי מסרבים לצחצח.