יהדות.09

נתנאל קראוס, כ"ד באדר תשס"ט,

לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7

פרוייקט מחאה.
בוקר עייף, אני מגיע באיחור קל לכיתה, מספיק קל בשביל לראות שעדיין לא התחילו. עוברים על הסקיצות, שבוע הבא הגשה. כשנכנסתי אחת הבנות הצמידה סדרת תמונות אל הקיר. מסתכלים, מנסים להבין לבד. טוב, לא הבנתי. היא הסבירה.
ארבעה דמויות. שלושה גברים, אישה אחת. כתב אדום נחתם באלכסון על כל אחד מהם. על השלושה "גורש מהארץ," ומעליה שלושה מילים.
"מגורשת מגורשת מגורשת."


המגננה המוכרת. טענה כנגד פרוטוקול הלכתי מצד החילוני והדתי נכון אליי קרב.
"אתה לא מבין."
"זה לא בדיוק ככה."
"מורכב מכפי שנדמה."
משוואה הנוטה לצד אחד, בה בודד יכול להדליק בהיצת משפט כמספר הדתיים בחדר. מקפיץ בליל קולות שינסו לפשר ולהבהיר את הנקודה משלל כיוונים. מוטב לו שישקוט, לאחר כדקה ירי ידידותי יחל בין אנשי המתרס המגן. הוא יוכל לחזור למקומו ולהתעסק בענייניו עד שהניצים יגיעו לידי הסכמה או לפחות להמתין לתישבי שיתרץ הקושיה.

כשאחוז הגברים נופל דרסטית בקרב קבוצה השיח משנה צורתו.
"זה ממש משפיל," אמרה. מגורשת מגורשת מגורשת, והיא, לא בהכרח זו האשמה. מנסַה להביע דעתה בעזרת השוואה לסדרת קרימינלים שעליהם הוצהר כביכול דבר דומה.
התהליך נפתח כרגיל, אציין, אך מנקודה מסוימת ואולי בעיקר בעקבות הנושא הכיוון השתנה.
הן עברו מגירושין לקידושין. ואז אחת מהמתרס העלתה, "תכל'ס הוא ממש קונה אותך". כאן חל השינוי.
הירי הידידותי לא חל במתרס. הן טיפסו כולן יחד וצעדו אל הצד השני. מהנהנות ולוחצות ידיים עם מי שהיוותה לרגע אויב משותף.

השערה באוויר. אולי זו המחויבות השונה שבין המינים, מוכתבת על-ידי ההיררכיה מונְחת הסאבטקסט התורני. בזהירות, שומרות צעדיהם מגבול המחאה, עם זאת, ניתן לראות שהיחס מפריע.
נקנית. מגורשת. מטלטלין, אשמה או לא. הוא שם והיא אי שם...
"היה לנו ממש ויכוח על זה במדרשה," שניה הוסיפה ובלמה כאן.


בכל דור ודור היהדות מתעדכנת. התואר 'נצחית', ודומיו, המוצמדים לתורה עלולים להטעות ולכוון לחשיבה קפואה של ככה-וזהו, כאשר למעשה העולם אינו עומד על שמריו וחלק מעניין הנצחיות הוא גם רלוונטיות. התייחסות מתמדת לתהפוכות המציאות. מן הבערת אש לחשמל בקירות, גלי מיקרו, ולך תדע מה יוצב מחר בחלון הראווה.
היום כשהקצב עולה וקידמה מתיישנת תוך שניות מעניין לחשוב, באם הגאולה תארך מכפי שנייחל, כיצד היהדות תראה, למשל, בשנת 2050.
שינויים בנתיבים מנוגדים. 10 קמ"ש מעל המהירות המותרת. אוטובוסי מהדרין עם חלוקת גברים ונשים, קדימה ואחור, עולים שלב לאוטובוסים נפרדים כליל. גם גברים רוצים לשבת בחמישייה האחורית. מצד שני, בסיבוב של חמש דקות בהפסקה, אתה קולט עשרות של נשואות טריות ופחות עם כיסוי ראש מהודק ומכנסיים.

דרגות מספר בשמרנות. באנגלית מסודרים יפה: אולטרה אורתודוכס – אורתודוכס – מודרן אורתודוכס. בכל אחד מהשלושה תת-דרגות בהפגנת אמונתם וזאת כתלות במידת האלסטיות שמורי ההוראה והציבור מגלים. ויש כאלו שמותחים את הגבולות רחוק ומהר מידי מתוך אידיאלים שונים. קונסרבטיבים, רפורמים ועוד.
מודע לאלו בעלי המנעד הרגיש בנוגע לענייני "מחשבה" אבל נא להתייחס לדבר כחומר למחשבה. זו אינה הטפה לרפורמה רחבה. אפשר לשמור את הבריקדות והשלטים בארון, לא צריך לפצל ישיבות. רק רעיון, דבר שממילא יקרה. וקורה. אנו חווים את השינויים העדינים אך רק לעיתים נדירות שמים לב להבדל בשני הקצוות.
האם יש מקום לעדכונים, אפדייטים, שלא נוגעים לעקרונות שנמסרו במעמד הר סיני אלא לאותם תיקונים שהתגבשו במשך הדורות, שנאספו מהסביבה או כנגדה.


שלא יגיד לה שלושה פעמים מגורשת. שיגיד מילה אחרת. אולי נפרדים או נפרדנו, הם כבר יכולים לחשוב על משהו.