רפורמה בשירות הניאו-אורתודוכס

נתנאל קראוס, ב' באב תשס"ט,

לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7


מדוע לכנות במילה כה טעונת אלקטרונים משהו שאפשר לתארו במינוח מפוייס יותר, גם אם מדובר במחלוקת
נשברתי. אמנם, נדמה שכל העסק נרגע זה מכבר, אבל התברר שלא עזבו את הנושא והרב, שבכללי יש רבות לומר לזכותו, גם אמר שקיבל הרבה כל-הכבודים ואל תיחתים וכהנה וכהנה מפי רבי ציבור, אישי מעלה, שאין היה מקום לציין. גם היו תגובות ראויות לאותה פרשה ומנגד תגובות בעלות דעה שונה שבכלל יצאו נגד אותה אמירה, דבר שממילא כלל אינו ראוי. לא עלינו.

"רפורמה", "רה-פורמה", "ניאו", "פוסט", "פסבדו" (מה זה פסבדו?!). "פְרה" אכן נעדר, דווקא יכל להיות שילוב די מעניין. פרה-רה-פורמה או פרפורמה שבעצם זו כבר מילה שונה לגמרי. קיבלו הרבה רייטינג הרפורמים, ממש הועלו על מוקד הפרסום. דבר שגרם לי קצת לתהות במהות העניין. רפורמה מאין צצה.
אז נכון, רובנו מכירים אותם בהקשר להשכלה, ובנוסף קיבלנו בשבועיים האחרונים כמה שיעורי היסטוריה שעשו סדר בנושא. אך זהו, התגלה לי כעבור ימי תהיות במספר, נכון אך בנוגע לשם העצם. לעומת זאת- הפועל עצמו – לרפר"מ [בגד כפת בריש מילה] עתיק למדי, אף מלווה את היהדות מימים ימימה.

למעשה, כאשר נבחן את ההיסטוריה שלנו, ואני אינני מתייחס למסורת בטהרתה, נגלה להפתעתנו שהרפורמה נוגעת בכל חלקה יקרה. כמו אותם תלמידים אבודים בתמונת המחזור שלך למרות שאתה בטוח שהם לפחות שנה מעליך. מבלי להרחיב בנושא או/ו להתייחס פרטנית למאורעות הרבים אציין את אחת הרפורמות הגדולות ביותר שנעשו ביהדות - הממסד הרבני.
שבו, תנשמו עמוק, תדמיינו איזה תרגיל בדמיון מודרך ושאתם מוקפים עננים סגולים רכים. באמת, ככה בנינו, ובלי שום כוונה להפוך עולם, סתם לדעת. פעם לא היו רבנים. הכל התחיל, ומאוד בערך, כמעמד יועצים שסייע לכוהנים שהיו אמורים להנחות את העם תורנית. היית רפורמה (הפועל, נא לא לשכוח), והממסד הרבני נוצר. כוחו עלה, הנהיג והנחה. ממסד הכוהנים אשר גווע בשל סיבות משלו איבד מכוחו ונמג.
בלבוש היהודי, עוד לפני האולטרה, חלה רפורמה אופנתית. בהיתרים מובהקים חלה רפורמה והם הומרו, בחדות, לאיסורים. ועוד... 


כאשר נבחן את ההיסטוריה שלנו, ואני אינני מתייחס למסורת בטהרתה, נגלה להפתעתנו שהרפורמה נוגעת בכל
תהייה נוספת העלתה קושיה לאופן סיווג הריפרום. שמא חל הפועל רק על המקל, ועבור המחמיר ישנו פועל אחר. אז איפה זה שם את הלל? ובאם מקל שווה לרפורמי, אזי אם אתה מחמיר אתה מוכיח את נאמנותך (או שאין לך מושג מה ההלכה אז אתה הולך על בטוח. מסורת חשיבה שניתן לראות עוד בגמרא).
למען האמת זה לא משנה, לא חדש. כבר אמרנו. בטח גם לרמב"ם קראו רפורמיסט או משהו דומה כששרפו לו את הספרים. הכל תחת ההיתר "לשם שמיים", תת סעיף 233-ב המתייחס להעלאת ספרי-כפירה-המתיימרים-להיות-ספרי-קודש באש.

אני מודה. אם חשקתם שיניים עד עתה, או אף הקלקתם בתוקף ליציאה כי הגיעו הלצות עד נפש. מה שעשיתי היה תרגיל, איך נאמר, מלוכלך מה. אכן, מדוע לכנות במילה כה טעונת אלקטרונים משהו שאפשר לתארו במינוח מפוייס יותר כמו "תהליך", "התפתחות", "המשך", או "התאמה למציאות הנוכחית".
מה שבטוח, היום בעידן הכפר צריך הרבה אומץ בשביל ל..., לעשות דבר שכזה.
גם אם מדובר במחלוקת.
האם שמאי קרא להלל ניאו-רפורמי? איי דונט ת'ינק סו.
וכבר אמרו חכמים מי לקח את האליפות בפסיקת ההלכה.


זוכרים את הבדיחה? ובכן לא יצא ממש מצחיק אבל אני אנגן על כך שישנו מסר, גם משהו.
ניאו רפורמי וניאו אורתודוכסי נכנסים למסעדה. יש תעודת כשרות אל דאגה. הם מתיישבים לא רחוק מזוג צדוקים שנמנמו בשתיית הלאטה. בייתוסי שמילא תשבץ חיפש עזרה אצל הקראי עם הלפטופ, אולי יוכל לחפש לו בבבילון מה זה פסבדו חמש אותיות וכבר יש לו מ"מ אות ראשונה. ואז (הנה הפאנץ') נכנס האורתודוכס. עכשיו, אורתודוכס זו מילה די יחסית ככה שלמעשה נכנס למסעדה אבי-כל-האורתודוכסים. כיסא פנוי בפינה. הוא הולך, מסדר את השיער לאחור, אוסף את שמלה שטִאטאה חצי רחוב ומתיישב בנחת. חולץ סנדל שתיים, ובמבטא מזרחי כבד מזמין עאערק ועאועגה לנשנש. בוהה מסביב. כשהערק הגיע הוא הסתכל על הכוס לשניה...
"סתכל, זה יהודי זה, אפילו לא בירך", אמר הניאו אורתודוכסי.
הניאו רפורמי זרק הבטה. שואל מה יהיה, לאן נגיע.


נ.ב.
בכל זאת, היה שווה לחכות. הנה הופיעה ידיעה על כך שהרבנות בוחנת להסיר כשרות למרססים בחומרים רעילים מהרגיל. בהחלט, הכיצד ייתכן להעניק כשרות למוצר רעיל. מצד שני האבסורד מתחיל לארגן חגיגה כי מה שייכת הרבנות לעניין. משרד הבריאות צריך, אם כבר, לסגור את העסק.
בכתבה הקדימו את המאוחר וכינו את העניין כ-"תקדים". חבל, אם היו קוראים לכך רפורמה אולי היו משיגים לרבנות הראשית כמה כותרות, שיהיה שמח.