תקווה חדשה לשומרון, האם תקדמו אותה?

משה למפרט, כ"ז בתשרי תש"ע,

לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7
 
בעבר כבר כתבתי רבות על נושא התחבורה ביישובים ועל חשיבותו הרבה להתפתחותם הסבירה, וגם כתבתי למה טרמפים זה נחמד אבל אי אפשר לסמוך רק על זה.
אגב, אם בזמנו כתבתי שיש 170 בתדירות של פעם בשעה וחצי, היום יש פעם בשעה עד 45 דקות, עניין של כמות הנוסעים שאינם חיילים.
 
מאז הוקמה העיר אריאל ויישובי הסביבה, משרתת "דן" את אריאל, בקעת הירדן ובהמשך גם את יישובי גב ההר (קווי 101/102 האיומים לאלון מורה ולברכה). במהלך השנים ניתן לראות תדירות סבירה עד מצויינת לאריאל ותדירות עלובה ליישובים אחרים באזור. עברו שנים, היישובים גדלו אולם כמקובל באזור, תושביהם השתמשו בעיקר בטרמפים. גם הורדת מחירי הנסיעה בחצי שנעשתה על מנת לעודד נסיעות באוטובוסים מסיבות בטחוניות לא הועילה הרבה, מה גם בניגוד לשרות שנתנה "דן" לערים אחרות, בשרות לאריאל הופעלו בעיקר אוטובסים עתיקים ומיושנים, בעלי רמת תחזוקה איומה, כשהמצב החמיר לאחרונה כש"דן" יודעים שהם בדרך החוצה ופשוט לא הוציאו נסיעות.
 
בעז"ה ביום ראשון הקרוב מחליפה חברה חדשה בשם "אפיקים" את שרותי דן. את הלו"זים שלהם לא ראיתי אבל מהמסלולים ניתן לראות שיפורים:
 
כמה נקודות ששמתי אליהן לב:
75 - מנתניה דרך צומת בית ליד לאריאל, בשעה 7:00.
76 - צומת רעננה, כפ"ס דרך כביש 6 וצ.קסם.
78, 184, 105, 100 - נסיעה ישירה בבוקר מברוכין ופדואל, אורנית, אלון מורה ואיתמר, אריאל (בהתאמה) לרכבת ראש  העין (מצויין לחיילים ואנשים העובדים באזור תל אביב או כל מקום אחר אליו מגיעה רכבת).
86/186/286 - תחנה חדשה בצומת גיתי אבישר (מצויין לתושבי יקיר, ברקן, נופים וכו'). חבל שלא עוצר גם במחלף ברוכין, היה יכול להועיל גם לפדואל, ברוכין, עלי זהב וכו' (למען האמת גם הצומת בנויה בצורה שאין ממש איפה).
389 מהיר מעמנואל דרך צומת יקיר וצומת רבבה לבני ברק. יכול לקצר את הנסיעה מהיישובים הללו לגוש דן ולא רק לבני ברק עצמה.
161 למעלה אפרים ובקעת הירדן - קוצר מסלולו באריאל והוא יסע דרך צומת רחלים במקום דרך צומת אריאל וכביש 505 הנוראי עד צומת תפוח, גם המסלול שלו באריאל קוצר. לקו חלופה ישירה מרכבת קסם לאוגדה 162 בימי ראשון וחמישי. ישר כח!
81/101/102/103 האיומים ללא שינוי. נקווה שלפחות התדירות שלהם תשתפר ותהיה סבירה יותר. לעולם לא אשכח את הדייט אליו נסעתי ב-81 הנוראי או הטיולים באזור עם 101/102 בגלל בקשת אמי שלא ליסוע בטרמפים.
 
 
אבל המבחן האמיתי של כל הקווים החדשים יהיה ברגלים. אם האוטובוסים יהיו מלאים - התדירות עם הזמן תשתפר, ואיכות החיים ביישובים באזור תשתפר גם היא, מה שיעודד עוד אנשים לבוא ולגור בשומרון הקרוב. גם יישובי בנימין יוכלו להנות מקישור תחבורתי סביר (אמנם מוגבל מאוד בשעות ולא תמיד מתאים) בין אריאל לבין רעננה ונתניה, ולא לסמוך על טרמפים לאזורים האלה שהם נדירים יחסית.