הציבור רוצה תקשורת בחינם

משה למפרט, י"ז באב תש"ע,

לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7
גונן גינת התלהב בראיון לערוץ 7 מזה שעיתונו, ישראל היום, עבר לראשונה את "העיתון של המדינה" ידיעות אחרונות. אותי זה לא הפתיע בכלל.
כבר שנים שהציבור מוכן פחות ופחות לשלם על תכנים. זה התחיל מהצעירים שצורכים את המוסיקה והסרטים שלהם מהאינטרנט, המשיך מהירידה העקבית באחוזי קריאת העיתונים ועוד יותר באחוזי התשלום עליהם, המשיך בירידה החדה בהכנסות חברות התקליטים ואולמות הקולנוע.
 
האינטרנט הרגיל את המשתמשים הצעירים שלא צריך לשלם על תוכן, ואין סיבה שההרגל הזה ישתנה. כך ניתן לראות התנפלות רבתי על עיתוני/עלוני השבת בבתי הכנסת, חרף רמתם הבינונית ומטה. זו לא הפתעה גם שהחינמון "בשבע" שולט בקטגוריה של הציבור הדתי לאומי בעוד שהחשיפה של "מקור ראשון" ירדה תוך שנה לכמעט חצי משהייתה. 
 
ומי מנצח בגדול? האינטרנט
בגילאי ה-18+ לפי הסקר הזה צובר האינטרנט כ-80% חדירה, אם נוציא מהסקר את המגזר הערבי והמגזר החרדי, זה אומר שאחוז החשיפה לאינטרנט (גם החלקית, למשל משכנים או בעבודה) בקרב יהודים בישראל עומד על בערך 90%, והציבור הדת"ל לא שונה במאום.
 
במגזר החרדי התופעה זהה רק איטית יותר - העיתונות החרדית מאבדת את הכתר לאתרי האינטרנט, תוך שהיא מנסה לקדם את המאבק נגד המדיה החדשה שמוציאה את כל המוגלה מחצרות הרבנים.
המאבק הזה, שנכנס להילוך גבוה בשנה האחרונה הוכיח את עצמו כחסר תועלת בגדול, למעט הצלחה מינורית בתחום הפרסום.
 
 
הציבור רוצה תוכן חינם, ומי שלא יספק את זה - לא יהיה פה.