"עשה לך רב"אנונימי (פותח)
קשה לי קצת עם העניין הזה, אני אחת ששונאת לקבל סמכות, מאז שנולדתי.
לא אוהבת שאומרים לי מה לעשות, במיוחד בלי הסבר על כל דבר ודבר.
וביהדות? אין לכל דבר תשובות.
 
וקצת קשה לי עם העניין. משהו שאין לי עליו הסבר, אני לא יעשה אותו, למרות שאני כן מאמינה.
אני גדלתי בבית דתי לאומי, ישוב גם כן דתי, הלכתי לבנ"ע אח"כ אולפנה.
ואנשים מחשיבים אותי ככופרת, למה?! בגלל שאני לא מקבלת דברים כמו שהם.. כן אני מאמינה שה' ציווה את כל הדברים האלה אבל למרות היותי מאמינה אני לא אקיים את זה עד שאני אקבל הסבר.
 
זו אשמתי? כך ה' ברא אותי, אין, אני לא מצליחה להשתנות. מאז שאני זוכרת את עצמי אני כזו.
 
למה ה' עשה כך?! למה אין הסבר להכול?!
 
לכול דבר יש הסבר רק...צ.מ.צ

קודם כל זה לא בעיה שאת רוצה הסבר לכול דבר יש כמה רבנים שאומרים שחייבים לחקור את כל המצוות.

דבר שני לכול דבר ביהדות יש הסבר לפעמים לא מוצאים אחד מספיק עמוק או חזק אבל אם מחפשים מספיק אפשר למצוא לכול דבר הסבר טוב.

 אני לא זכרת איפה קראתי שהרב קוק אמר שצריך לתת הסבר מוסרי, דתי, לאומי ואלוקי לכול אחת מהמצוות. אז אם הוא אמר אז אני בטוחה שהוא נתן את כל 4 ההסברים לכול המצוות, רק צריך לדעת איפה לחפש (לפעמים ההסבר עמוק מדי וקצת (הרבה) קשה להבנה). יש גם את ספר החינוך שנתן הסברים לכול (אם לא אז לפחות לרוב) המצוות.

וגם אם את לא מבינה למה את צריך לקיים כמו (תקני אותי אם אני לא צדקת) שאת לא מבינה בדיוק איך כול דבר בגוף פעל אבל את עדין מפעיל את הגוף שלך.

בהצלחה

יש הסבר, בוודאי שיש הסבר...אוסנת
אולי זה ישמע קיצ'י ומתחמק - אבל לא כל הסבר הוא ברמת היכולת שלי ושלך להבין.
יש דברים מורכבים שנלמדים בפרד"ס...
הרצון שלך לא לעשות לפני שמבינים, הוא רצון גדול לדעתי. הוא גורם לך לברר ולהבין בדיוק מה את עושה, ומשם - ההתקדמות הרוחנית אמיתית יותר ורצינית יותר.
א ב ל, אדם צריך להבין ששכלו האנושי - מוגבל. הוא לעולם לא יבין במלוא המשמעות מהו "אלוקים", ורק אם הוא יתאמץ המון שנים, הוא יצליח להבין מצוות ופרטים עמוקים...
כמו שאמר הרב נריה זצ"ל: "המילה הבלתי מובנת לי ביותר היא "אלוקים". ודווקא משום כך היא מסבירה לי הכל".
 
לתשובה השכלית הפשוטה -
את מאמינה שכלית בה'? בתורתו?
עכשיו הגיע הזמן גם להאמין בחכמים .
בדברים י"ז כתוב: "וּבָאתָ אֶל הַכּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם...וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ... לא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמאל".
זה בקצרה, ובהארכה עייני כאן: http://www.daat.ac.il/daat/tanach/tora/samhut-2.htm 
 
וציטוט שאני מאוד אוהבת:
"שאפילו יהיו הם טועים בדבר אחד מן הדברים - אין ראוי לנו לחלוק עליהם, אבל נעשה כטעותם, וטוב לסבול טעות אחת ויהיו הכל מסורים תחת דעתם הטובה תמיד, ולא יעשה כל אחד ואחד כפי דעתו, שבזה יהיה חורבן הדת, וחילוק לב העם, והפסד האומה לגמרי" (ספר החינוך, מצוה תצ"ו).
 
לילה טוב!
תודה על השאלה. היה לי כיף לכתוב תשובה...

 
ועוד משהו -אוסנת
את לא כופרת. בכלל לא.
אחרי הבירור שלך, את תהיי יותר דתיה מדתיה...
את לא צריכה להשתנות.
תמיד צריך לשאול, לברר, ללמוד עוד, להעמיק. רק לדעת - לקבל מרות חכמים. אחרת מגיעים למקומות רחוקים ולא נכונים, כי מונעים ע"י שכל אחד סובייקטיבי בלבד...
 
אני מאוד מעריכה חקירה שכלית, אני חושבת שהיא תורמת המון לאדם, שבעזרתה אפשר להתקדם רוחנית בצורה הרבה יותר משמעותית, ולחיות חיים תורניים לא "כי ככה ההורים שלי אמרו לי" - אלא מתוך דחיפה פנימית.
 
אל תתייאשי מלשאול!
תגובהאנונימי (פותח)
בס"ד
אולי תעלי לפה חלק מהשאלות שלך וככה נזכה כולנו לדיון פורה...
למה בדיוק את מתכוונת?נועמיק
את לא עושה דברים שכתובים בתורה(מצוות דאורייתא) כי את לא מבינה אותם,
 או שאת מתכוונת רק לדברים שרבנים אומרים לעשות ואת לפעמים לא מבינה?
 
כי אם זה מצוות שכתובות בתורה, צריך לעשות אותם גם אם לא מבינים, כי:
 
א.אמונה בה'. אם את מאמינה זה אומר שאת מוכנה לעשות דברים שאת לא מבינה ממש עד הסוף. כי אם היית עושה רק דברים שאת מבינה שטוב לעשות, בכלל לא צריך להאמין,אפשר לעשות אותם בגלל שמבינים שהם טובים.
 
ב.לא כל דבר שאת לא מבינה, אין לו הסבר. לדוגמא:כשאני חולה אני לוקח תרופות, שאני לא מבין בדיוק איך הם משפיעות, אבל אני יודע שהרופא מבין ושזה עובד ואני סומך עליהם.
 
אם התכונת דוקא לדברים שרבנים אומרים ולא כתובים בתורה, תכתבי את זה,ואני אשתדל להסביר.
 
בכל מקרה, אני ממש לא חושב שאת כופרת. עצם זה שאת שואלת זה דבר טוב, ותמיד עדיף לשאול מאשר להשאר עם השאלות בבטן.כל הכבוד לך!
כל גדולי הרבנים שאלו שאלות,והרבה מהם ניסו להסביר סיבות למצוות.
 
בכל מקרה,יכול להיות שאני אדע להסביר מצוות מסוימות אם תשאלי.
ה' לא ברא אותך ככה- רק את הכנסת לעצמך לראשזית שמן ודבש
ראנדומית,אוסקראחרונה
ב"ה.
שלום רב.
אחד מהתהליכים המיוחדים שעובר עם ישראל במשך הדור או הדורות האחרונים הוא תהליך של מעבר ממשמעת למושכלת. בדורות עברו היה כח המשמעת גדול מאוד. רוב רובם של האנשים קיימו את כל מה שהם שמעו או למדו, גם בלי להבין, כיוון שכח המשמעת היה חזק מאוד. אנשים היו מאוד ממושמעים, מאוד מקבלים את הגדרים ואת הגבולות המקובלים מדורות עברו.
שלב זה קיבל שינוי גדול מאוד. כיום אנשים רבים מחפשים להבין את הדברים, וקשה להם מאוד לקיים את התורה ואת המצוות אם הם לא מבינים את הדברים די הצורך.
יש בכך חסרון גדול, התורה והמצוות הם דברים נפלאים מאוד, דברים עליונים מאוד שהם הרבה מעבר לשכל הקטן שלנו, הם הרבה מעבר לכל מה שאנו נצליח להשיג בכל משך החיים שלנו. לכל מצווה יש עומק עצום, יש אוצרות נפלאים הטמונים ברובד בתוך רובד, בעומק אדיר. את רוב הרבדים של המצוות אנו לא מסוגלים להבין, ורק אם אנו נתרומם ונתעלה שלב אחר שלב, נזכה להבין עוד ועוד רבדים של המצוות שאנו מקיימים.
ישנם אנשים שאינם מקיימים מצוות מסויימות כיוון שהם לא מבינים אותם. הדבר דומה לאדם שאומרים לו שבאוכל מסויים יש רעל, ואם הוא יאכל אותו הוא ימות, והאדם אומר שאין הוא מבין את הרעל, ואיך הרעל פועל, ולכן הוא לא שומע לאזהרות שאמרו לו.
אכן חשוב להבין, אבל לא לשמור אם לא מבינים זו טעות גדולה מאוד מאוד.
יחד עם זה חשוב לדעת שהצורך הזה של להבין כדי לקיים הוא לא דבר מוזר, הוא קיים אצל המון, והוא נובע מצורך מיוחד בדור הזה להבין את מה שעושים, להתחבר אל הדברים יותר ממה שהתחברו אליהם בעבר וזה טוב. זה מאוד מאוד חשוב להבין יותר ולהתקשר יותר. 
חשוב שנשקיע נכון ושעל ידי התהליך הזה שבנו נתקדם ולא ניסוג אחור. יש תשובות לשאלות, אלא שלא תמיד אנו יודעים להגיע למקום הנכון ולשאול אותן, אבל יש תשובות, ולכן חשוב לשאול ולא להתייאש, לשאול שוב ושוב, ואם לא מקבלים במקום אחד להמשיך הלאה ולשאול במקום אחר. גם רבנים שואלים את הרבנים שלהם והרבנים שלהם שואלים את שלהם וכו'...
 
פעמים אנשים מפחדים מלעשות להם רב, שהם מרגישים שהתפקיד של הרב זה "להנחית" עליהם דברים שאינם מובנים עליהם, אבל המציאות שונה. אדם צריך למצוא לעצמו רב שהוא יוכל להסביר לו את הדברים. רב שיוכל לעזור לו להתקשר אל ה' ולהתקשר אל התורה ביתר שלמות.
הרב תפקידו לקשר את האדם ולא להוות תחליף לה'. ולכן חשוב מאוד מאוד לדעת לנצל נכון את הקשר עם הרב. ברוך ה' יש כיום רבנים רבים שנותנים לאדם את מרווח הנשימה שלו, את האפשרות להתקדם לפי הדרך שלו, ויחד עם זה לתת כיוונים לאדם, לתת אפשרויות איך להמשיך הלאה. רב אמיתי הוא אוצר לאדם, הוא פותר לאדם את הספקות והוא מוביל את האדם במשך שנים עד שהאדם מגיע אל היעד שלו.
לכן חשוב לא לפחד מהרב אלא לגלות את היופי המיוחד שיש בקשר טוב ונכון עם רב מתאים.
 
אדם שאינו שומר על חלק מהמצוות זה אדם שצריך לעבוד על עצמו, להתקדם ולבנות את העולם הרוחני שלו, להתמודד עם הקשיים ולהתקדם. ולכך רב יכול לעזור המון.
 
שיהיה כל טוב.ומקווה שקצת עזר..
 
אגב,האמת לקח לי זמן לשבת על הנוסח..רוצה להתרגל.מפעם לפעם אני מנסה יותר..
אני לא מדברת ככה בכלל,זה יוצא לי בכתיבה רק..(ורק מתי שאני רוצה)
מה שרשום פה זה מה שאגרתי במשך הזמן..ומה שהכניסו לי בשכל חזק חזק..חחח..
אז יישר כוח לרבנים ובמיוחד לרב שלי.
סתם..כאילו מה רשום פה.. תהני ובהצלחה.
איזה קשר יש ביןשאלת גיוס ת"ח לשאלת בטחון והשתדלות?קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ב בכסלו תשפ"ו 22:03

(פוצל משרשור אחר - לפני שאני טורח לכתוב מגילה,יש פה חברה שעוד יש להם - בית המדרש )

דיברתי על השפעהקעלעברימבאר
תרבותית סוציולוגית, לא השפעה גנטית-גזעית.


דווקא אפריקה מוכיחה שכישלונה נובע מסיבות תרבותיות ולא גנטיות,שהרי לפני 3000 שנה הכושים בכוש בנו פרמידות נחמדות בזמן שהאירופאים היו ברברים. כך שזה לא גנטיקה אלא תרבות

לפני שאני טורח לכתוב מגילה,יש פה חברה שעוד יש להםצע

כח לדון על גיוס ת"ח, ועל סוגית ביטחון והשתדלות, נס וטבע?

או שמיצתם מזמן?

גיוס תלמידי חכמים זה נושא מרתק.מי האיש? הח"ח!

מזה אף פעם לא נגמר.
כמובן, תלוי בפורום - יש פורומים שבהם אפשר לדון עד שמנהלים רואים פתאום שיש איזה חופש ביטוי לא נוח, חוטפים חאלאסטרא וחוסמים משתמשים, כי ככה יותר נעים וקל.

ניכר שיש מי שלא מיצה טיפות של אור

(תכתוב)

(אם מתאים לך)

תוכן חדש יכול להיות מבורךפתית שלג

אבל לי נמאס מוויכוחים מסתעפים ומבולגנים, שלא מסתיימים ונוגעים בלשון הרע ועין רעה.

חוץ מזה יש לי הרגשה שכל הדיון סביב הנושא הזה בכל מקום שיהיה- הוא מאוד פופוליסטי ורגשני. ואם היו מקשיבים אחד לשני, מנהלים דיונים לוגיים ברמה גבוהה, וכל אחד היה מוכן להתגמש בשביל להגיע לפיתרון, היו יכולים להגיע למסקנות מוכרחות ומתווה מוסכם.

 

צריך לעשות טבלה עם כל תתי הנושאים שקשורים לזה ולפתח כל אחד בפני עצמו.

לדוגמה:

*מה הצורך הלאומי

*מה עולה מהמקורות

*מה היתה הנהגת גדולי הדור הקודם, ומאיזו סיבה

*האם הצבא יכול\מוכן להתאים את עצמו לחרדים, ומה הוא צריך לעשות בשביל זה

*מתווה אפשרי ומי צריך לנהל אותו

מה עוד?

צע - פוצל מכאן שרשור על השתדלות וביטחון וגיוסטיפות של אור
איזה קשר יש ביןשאלת גיוס ת"ח לשאלת בטחון והשתדלות? - בית המדרש


(אני כותב את זה מכיוון שזה כנראה עונה על השאלה שלך)

תכתוב מגילה, אבל אמיתיתגבר יהודי

ואז תוכל להשתמש בה בחג הפורים.

או למכור לאחרים.


זה יהיה יותר מועיל לאנושות מאשר לכתוב הודעות ארוכות בפורום שלא ישכנעו אף אחד...

מי אמר שהמטרה שלו לשכנע?שלג דאשתקד
שיכתוב הרבה דברים, אולי חלק מהם טובים ומעניינים ויחכימו אותנו
אין לבית המדרש ללא חידוששלג דאשתקד
מיצינונקדימוןאחרונה
שאלה הלכתית: נופש בחנוכהשלג דאשתקד

כעיקאון, אדם שיש לו חצר עם שני פתחים, צריך להדליק בשניהם מפני החשד (חומרת החובה "מפני החשד", מסובכת מעט. דומני שהתוס' דן בנושא. אבל ברור שזו הלכה שמופיעה בגמרא ויש לה ראיות מעבר להלכות חנוכה).

לפי זה, לכאורה כל אדם שיש לו שני בתים - חייב להדליק בשניהם, ואם כן, אסור גם לצאת מהבית לנופש אם אין מי שידליק כל ערב נרות חנוכה בבית. זה לכאורה היקש פשוט, אבל ההלכה מאטד קשה ליישום: איך יתנהג, אם כן, אדם שיש לו הרבה בתים בהרבה מקומות (בהנחה שהם לא מאויישים), וזה לא דבר נדיר (כבר בגמרא מסופר על רבי אליעזר בן חרסום ורבי טרפון שהיו להם נדלן רבים). לכאורה עליו להדליק נרות חנוכה במקומות רבים בעולם בכל ערב!

יתכן שבית שהוא חא גר בו באותו לילה, לא נחשב לבית שלו לעניין זה. אבל זה קצת מוזר נוכח הנימוק של "מפני החשד". והדבר גם תמוה, לאור הפסיקה שאכסנאי שיש לו כניסה נפרדת, מדליק בכניסה שלו ולא משתתף בפרוטה (כמו שהיה נוהג מעיקר הדין לו לא הייתה לו כניסה נפרדת).


הסתכלתי בקטנה בספר של הרב הררי, שהוא כתב שראוי וכדאי שימנה שליח שידליק שם נרות (אאל"ט מציין חוברת של הר"מ אליהו), אבל לא משתמע שזו חובה לעיקובא.

אשמח לשמוע על מקורות או את חוות הדעת של חכמי המקום.

לא חושב שיש חשד במקרה כזהברגוע

אם אתה יוצא לנופש או שיש לך בתים שלא גרים בהם, אנשים רואים שאין אור בבית ומבינים שאין שם אנשים עכשיו.

>>טיפות של אור

הרב פיינשטיין כתב שלא צריך להדליק מפני החשד כשמפורסם שנסעו מהבית או כשדרכו ללכת לחמיו או אביו (אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן יד). ר' שלמה זלמן אוירבך אמר שלא צריך להדליק מפני החשד כשניכר לעוברים ושבים שאין אף אחד בבית (הליכות שלמה פרק יג אות י). הרב קנייבסקי שאל את החזון איש האם סגירת תריסים מועילה והחזון איש לא ענה לו, ובפועל הוא היקל לעצמו (ספר 'נר חנוכה' פרק ד הערה לב)

 

(השתמשתי בהפניות של הפסקי תשובות. הפסקי תשובות עצמו פוסק שהיום בכלל לא חוששים לחשד כמו שכתבו האחרונים, ובהערה כתב שלמחמירים שכן לחשוש נכון לסגור את התריסים וכדומה כשהולכים לנופש)

 

וואושלג דאשתקד
תודה רבה!!
בשמחה ☺️טיפות של אוראחרונה
לפעמים זה מעציב שיש ספרים כמוחסדי הים

ה'פסקי תשובות' בעולם.

במקום לעודד להשתמש במח, יש סלט של דעות.

1. גדר החשד נאמר רק לגבי הבית שמתחייבחסדי הים
בו מעיקרא. 2. בהרבה מקרים גם במציאות אין חשד.
בפשטות בדורותינו לא שייך חשדהסטורי

רבים מדליקים בפנים ויש שפוסקים כך לכתחילא.

גם רבים מדליקים מאוחר - כך שיתכן שעדיין לא הדליק.

מעבר לזה, כנראה שבזמן הגמ' אנשים הרבה פחות נסעו ממקום למקום ואם מישהו נסע, זה היה ידוע בעיר.


היום אם אראה ששכן לא הדליק, אניח בפשטות שהוא לא בבית.


ואחרי כל זה - שאלה למעשה שואלים רב מוסמך ולא פורום אנונימי.

למה אצל שכם בן חמורקעלעברימבאר
כתוב "ותדבק נפשו בדינה בת יעקב" לעומת אמנון שכתוב בו "וישנא את תמר שנאה גדולה מהאהבה אשר אהבה"?


ועוד אמנון הוא סמל לפי המשנה לאהבה שתלויה בדבר, ואילו רק על 2 אנשים כתבו שדבקה נפשם במישהו, על שכם על דינה ועל נפש יהונתן שדבקה בדוד, ששם זה דווקא סמל לאהבה שאינה תלויה בדבר

נדמה לי שיש לך טעות מתודולוגיתשלג דאשתקד

אאל"ט לפני האירוע עם תמר, גם אמנון אהב אותה אהבה גדולה וכו וכו. וזה מפורש בתנך (אין בידי זמן כעת לעיין, תתרן אותי אם אני טועה).

אצל אמנון הייתה סעבה שבטל הדבר ולכן בטחה האהבה. בגמ' בסנהדרין מוסבר למה פתאום בטלה האהבה. בכל מקרה אצל שכם זה לא קרה.

דיברתי אחרי המעשה, אצלקעלעברימבאר
שכם אחרי המעשה כתוב "ותדבק נפשו בדינה בת יעקב ויאהב את הנעאה וידבר אל לבה" כלומר זו אהב שאינה תלויה בדבר.


אצל אמנון אחרי המעשה אמנון שונא אותה, כאשר לפני זה אהב אותה.


השאלה למה אצל שכם זה לא אותו דבר כמו אמנון

לא הבנתישלג דאשתקד

הפסוק שאתה מצטט הוא לפני מעשה. "לאחר מעשה" שכם לא היה בהכרה ;)

(האם אתה יודע מה התכוונתי לגמרא בסנהדרין?)

מעשה התכוונתיקעלעברימבאר

המעשה של שכם עם דינה. לא הברית מילה.

 

כתוב "וישכב אותה ויענה" ואחר כך "ותדבק נפשו בדינה ויאהב וידבר על ליבה" ואחרי דברי האחים אליו "כי חפץ בבת יעקב".

 

הגמרא בסנהדרין היא לא כפשוטו. היא משל שהיצר ללא אהבה של אמנון ביטל ממנו את כוח ההולדה הרוחני. שהרי בשביל הולדה מבחינה רוחנית צריכה להיות אהבה אמיתית ולא רק יצריות (ולכן כיום התרבות המערבית שרואה באהבה רק יצרים, גם בזה להולדת ילדים)

לא הובנתישלג דאשתקד

האהבה של אמנון לא בטלה "לאחר מעשה". היא בטלה כי תמר עשתה פעולה שגרמה לו סבל ונזק, ולכן כבר לא היה לו סיכוי לבצע עוד פעם את המעשה הזה.

אצל שכם, לכאורה גם לאחר מעשה, תמיד הייתה ציפייה למעשה הבא ;) לכן הוא עוד לא הגיע לשחב שבטל הדבר ובטלה האהבה.

 

במחילה מכבודך, לא הבנתי את הפרשנות האלגורית שלך לדברי הגמרא, הרי הגמרא שואלת את שאלתך: "מאי טעמא" (=למה הוא פתאום שנא אותה), ועונה את תשובתי: "אמר ר' יצחק: ... קשרה לו נימא ועשאתו כרות שפכה".

מה יותר ברור מזה??

גם עוג שזרק הר על ישראל זה כפשוטו?קעלעברימבאר

"כל אהבה שתלויה בדבר - בטל הדבר בטלה האהבה. וזו אהבת אמנון לתמר" (אבות).


 

כלומר אמנון שנא את תמר כי אהב אותה רק בגלל היצר. כשהיצר הגיע לסיפוקו אז נגמרה האהבה. לאור זאת צריך להבין את המדרש כמשל.

חזל מדברים בקודים משליים באגדתות. אחרת מה אכפת לנו מה קרה מבחינה ביולוגית בין אמנון לתמר ולמה הגמרא צריכה להזכיר זאת? ולמה ה' יושב ועוסק בפלגש בגבעה אם נימה מצא לה או זבוב מצא לה. ברור שזה משלים עמוקים , כבכל אגדתא בגמרא שמדברת במשלים.

 

לגבי שכם. השאלה למה התורה מדגישה אצל אמנון ששנא אותה, ואילו אצל שכם מדגידה שאהב אותה. שום מילה התורה לא מיותרת. היה אפשר לא לכתוב שדבקה נפשו בה (שזה עצמו תיאור קיצוני מאוד לאהבה, שטפילו אצל יעקב ורחל לא כתוב). ועצם ההשוואה בין תגובת התורה בין שני מקרי העינוי אומרת דורשני

נראה לי שחפרנו לכיוון הלא נכוןשלג דאשתקד

זה שיז פרשנים/אגדות שיש בהם עדיפות לפרשנות אלגורית, זה לא סיבה לפרש כך את כל דברי חזל. בפרט באגדה שנועדה לתת תשובה לשאלה - איזו מטרה יש לגמרא, לשאול את השאלה הפשוטה שלך ולתת תדובה אחרת? בכנות, לא הבנתי.

אתה לכאורה, מתעקש מעט ש"בטלה האהבה", משמע נגמר האקט. אבל לא מובן למה להגיד ככה. אולי בטלה האהבה משמע שנגמר האירוע של האקט (אמנון נהיה סריס; או סתם, הוא רצה רק סצנה אחת ומבחינתו זה הספיק ונגמר). אז אצל שכם ודינה פעם אחת לא הספיק; הרי הוא התכוון לחיות איתה ביחד לאורך שנים.

סתם לתשומת ליבך, כהן לא מייבם גרושה - למרות שהייבום עצמו, כלומר סצנה אחת, דוחה את איסור גרושה לכהן - כי יש חשש שסצנה אחת תגרור אותם לקיים את זה שוב ושוב. כלומר, בעולם ערכי ונורמלי, אהבה לא בטלה אחרי הגמירה הראשונה...

זה סיבה לפרש את חזל כשדבריהם תמוהים, והמימראקעלעברימבאר
על אמנון תמוהה עם זה כפשוטו.


חזל גם מלמדים אותנו מסר באגדתות. למה להם לציין שנהיה מסורס. גם אם נאמר שכפשוטו נהיה מסורס,אז זה נכתב כי יש מאחורי זה מסר. כלומר אולי ה' גילגל שיסתרס כביטוי להמעטת כוח ההולדה הרוחני (להבדיל נקיעת הירך של יעקב מייצגת משהו סימבולי למרות שקרתה במציאות).


אין הכוונה שאהבה בטלה מייד עם הפעם הראשונה, אלא שכל דבר ייצרי בסוף ימאס, אלא אם כן יש מימד נשמתי שמחיה אותו.


השאלה לא על העקרון הטכני למה שכם אהב את דינה, אחא למה התורה מציינת לכתוב את זה

כלומרשלג דאשתקד
אם ננקה את כל רעשי הרקע, פשוט אתה שואל: למה השתמשו במילה "אהבה" ביחס לשכם ודינה?
גם. וגם למה התורה ציינה זאת. וגם למהקעלעברימבאר
השתמשה בביטוי קיצוני "ותדבק נפשו בדינה" שנאמר רק על דוד ויהונתן ששם זה סמל לאהבה שאינה תלויה בדבר
מעשה התכוונתיקעלעברימבאר
המעשה של שכם עם דינה. לא הברית מילה.



כתוב "וישכוב אותה ויענה" ואחר כך "ותדבק נפשו בדינה ויאהב וידבר על ליבה" ואחרי דברי האחים אליו "כי חפץ בבת יעקב".



הגמרא בסנהדרין היא לא כפשוטו. היא משל שהיצר ללא אהבה של אמנון ביטל ממנו את כוח ההולדה הרוחני. שהרי בשביל הולדה מבחינה רוחנית צריכה להיות אהבה אמיתית ולא רק יצריות (ולכן כיום התרבות המערבית שרואה באהבה רק יצרים, גם בזה להולדת ילדים).



וכן משל לכך שכל רצון הנובע מיצר, בסוף ייגמר והכוח  הפרודוקטיבי שלו (במקרה של ע,ריות יצר ההולדה) יעלם. בניגוד לרצון הנובע מהנשמה, שגם אחרי שהגיע למיצוי תמיד יהיה רצון חדש "בכל יום יהיו בעניך כחדשים", והוא גם מחיה את היצר הגשמי שתמיד יהיה רצון. אדם שיאכל סעודת מלכים סתם פעם בשבוע בסוף יימאס לו ורף הריגוש שלו ידרוש דבר גבוה יותר. אדם שאוכל עם אווירת שבת, עצם הקדושה תגרום לו שלעולם לא ימאס לו מסעודות שבת, וכן בשאר התחומים זה כך.  ולכן אמנון התבטל ממנו באותו רגע יצר ההולדה, וזה הכוונה שנעשה כרות שפכה (וגם מה שהיה לתמר זה משל).

--חסדי הים
עבר עריכה על ידי מנהל בתאריך י"א בכסלו תשפ"ו 18:46

אז איך תסביר את קושית הגמרא ותשובתה:

"והא דרש רבא מאי דכתיב (יחזקאל טז, יד) ויצא לך שם בגוים ביפיך שאין להן לבנות ישראל וכו'? שאני תמר דבת יפת תואר הואי"

הרי לא שייך לשאול. הכל משל לפי דבריך.

לא מבין מה אתה רוצההסטורי
אנשים שונים מגיבים רגשית שונה, אין מה לשאול "למה כתוב?", כתוב כי כך היה...
התורה לא כותבת סתם דברים, כל מילה בתורה לאקעלעברימבאר
מיותרת.


וההשוואה ההפוכה בין שני מקרי העינוי בתנך אומרת דורשני.


מה גם שהאמירה "ותדבק נפשו בדינה" היא אמירה קיצונית, ורק על יהונתן שדבקה נפשו בדוד,זה נאמר. ושם זה סמל לאהבה שאינה תלויה בדבר

לא יודע איפה הבנת בדברי שהתורה כותבת סתם דבריםהסטורי
בשני המקומות הדברים נצרכים להבנת המשך האירועים ולכן התורה כתבה אותם.


דווקא לדבריך התורה היתה צריכה לשנות ממה שהיה ואז לא מובן למה לכתוב זאת...

התורה כבר כותבת:קעלעברימבאר

"ולא איחר הנער לעשות הדבר כי חפץ בבת יעקב" וברור מדבריו מוהר ומתן שהוא חפץ מאוד.

 

למה התורה בחרה להדגיש "ותדבק נפשו בדינה"? ועוד למה ביטוי קיצוני כזה?

 

ולאור ההשוואה ההפכית ממקרה העינוי השני במקרא, של אמנון, ולאור ההשוואה של הביטוי לדוד ויהונתן, זה ממש זועק דורשני

זאת שאלה אחרתהסטורי
התורה באה להבהיר את המהלכים שלו, שבסופו של תהליך, והתגובות למעשה, מוציאים את ההו"א של מלוכה משמעון ולוי (אחרי שראובן ידחה) ומעבירים ליהודה.
(איפה כתוב שנפש יהונתן דבקה בדוד?)טיפות של אור
כתוב 'נקשרה' (שמואל א יח)חסדי הים
(את זה ראיתי והמקבילה שראיתי זה יעקב ובנימין)טיפות של אור
לא כתוב, ציטטתי מהזכרון. (אבל זו משמעות דומה)קעלעברימבאר
אה, רק רציתי לדעתטיפות של אור
כאילו ציטטתי בטעות חשבתי שכתוב דבקהקעלעברימבאר
אמנון רצה אותה כחפץ, לכן מתחיל 'הפוך'חסדי הים

(תעיין ברש"י אצל הפעולה אצל שכם על פי המדרש רבה, ותדקדק בשינוי הסדר בשמואל ה' יג ותבין לגבי אמנון), לכן לשון המשנה 'דבר'.

שכם באמת אהב אותה מצד אישיותה.

👍קעלעברימבאראחרונה
לוישלח -למה התורה מפרטת באריכות את בני שעיר החורי?קעלעברימבאר
(חוץ מהתשובה ההלכתית של הרמבם שנדע הלכתית מי אדום ומי עמלק)
עדיף לכתוב את התשובה שלך מידטיפות של אור
התשובה היא, כך נראה לי:קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י' בכסלו תשפ"ו 14:50

 

 

 

 

 

 

התשובה גם עונה למה חזל ראו את רומא בתור אדום, וכן לגבי אירופה הנוצרית.

 

בניגוד לכל העמים האחרים באומות העולם, לאדום אין קיום עצמי. הוא נוצר ממשפחה שהופרשה מעם ישראל (בניגוד לישמעאל שכבר בגיל 13 ידע שאינו יהודי, עשיו עד גיל מאוחר חשב שהוא יהודי, וכן אליפז בנו, שהרי נראה שהוליד את אליפז לפני סיפור הברכות, ולפחות התחתן עם 2 מנשותיו לפני. הם גרו עם יצחק ומן הסתם אליפז התחנך כ"יהודי" על ידי יצחק. ובניגוד לישמעאל שבגיל צעיר גורש מהבית למדבר פארן, נראה שעשיו וילדיו נשארו הרבה זמן בסביבות יצחק רוב הזמן על אף נדדוהם עד שהם הגרו להר שעיר באופן קבוע "ויקח עשיו את כל נפשות ביתו וילך אל ארץ מפני יעקב אחיו וישב עשיו בהר שעיר עשיו הוא אדום").


 

העם האדומי נוצר  כשהמשפחה שהופרשה מעם ישראל, משפחת עשיו, התבייתה על קבוצה אתנית קיימת המבינה בגשמיות (בני שעיר החורי יושבי הארץ- אמרו חזל שבקיאים בטיבה של הארץ). כנראה שהם התבוללו חלקית ביניהם כשעשיו עבר סופית להר שעיר ואימץ את תרבות בני שעיר החורי, ורואים שעשיו התחתן עם נינתו של שעיר אהליבמה בת ענה בן צבעון,  ואליפז עם אחת מבנות המשפחה של שעיר תמנע. גם אלוהי אדום מכונים בדברי הימים "אלוהי בני שעיר" אצל אמציה.  (אחר כך כנראה שמשפחת עשיו הרגה את הגברים החורים ונשאה את הנשים "ויורישם ה מפניהם וירשום וישבו תחתם"). לכן חשוב לפרט מי הם בני שעיר החורי, כדי שנבין מי זה עם האדומי, וחעומתו נבין מי זה עם ישראל כי יעקב מתברר מתוך המאבק עם עשיו.


 

לכן הזהות הלאומית האדומית, שנוצרה מ"צורה" של משפחה שהופרשה מעם ישראל עם "חומר" של עם קיים בני שעיר שהיא חלה עליו, היא זהות שתמיד בוחנת עצמה לפי עם ישראל, ולכן "על רדפו בחרב אחיו, ויטרוף לעד אפו ועברתו שמרה נצח" על שנאת אדום את עם ישראל (ייתכן להבין מעמוס שהאדומים שימרו את סיפור גניבת הברכות מדור לדור ושמרו את כעס אביהם לעם ישאאל על זה). מצד שני היא קרובה אלינו ולכן "לא תתעב אדומי (יותר מדי. למרות היותו גדול האנטישמים) כי אחיך הוא".


 

כך גם רומי-אדום אירופה הנוצרית.


 

2 היסודות שאירופה מתבססת עליהם תרבותית זה הנצרות והאימפריה הרומית.


 

הנצרות היא דת שהופרשה מתוך עם ישראל החוצה (ועדיין מזהה את עצמה כישראל שברוח, ומאמינה בכל התנ"ך כקדוש), כדוגמת משפחת עשיו.  היא התבייתה עם עם קיים שמבין בסדר העולם הגשמי - רומא , כדוגמת בני שעיר החורי. מערבוב בין שניהם נוצרה אירופה.

 

לכן אירופה זה אדום החדשה ממש כפשוטו, אחרי שאדום הישנה נכחדה מהעולם. כי כל עם שנוצר מערבוב בין זהות יהודית שהופרשה החוצה לבין עם קיים - זה הגדרתו של אדום, שהרי אין לו קיום עצמי כעם.


 

לכן הנוצרים לא העזו להרוג את היהודים כל ההיסטוריה למרות שלפי הנצרות הם אמורים להיות בני מוות. כי כל הזהות של אירופה לקחוה מעם ישראל ואירופה בוחנת את קיומה לפי עם ישראל. והרי הנוצרים אומרים על עצמם שהם ישראל שברוח. מכאן הן הקשר החזק של אירופה וצאצאיה המערביים לעם היהודי (לעיתים יש אצלם מונח כזה המוסר היהודי-נוצרי), שמתבטא הן בפילושמיות והן באנטישמיות. שהרי מי שלא קשור אלי לא אשנא אותו אלא אהיה אליו אדיש (לכן בסין כמעט ואין אנטישמיות כי הם לא קשורים כמעט לעם ישראל)


 

 

יפה מאוד. זה חלק מהעניין של מעשה אבות סימן לבניםנוגע, לא נוגע

שהוא אחד מזוגות המשקפיים שצריך לקרוא את ספר בראשית איתם.

 

זה גם מזכיר את העקרון שהמצרים רצו צורה מצרית בחומר יהודי (כל הבן הילוד היארה תשליכהו וכל הבת תחיון).


 

 

מדרש ילקוט שמעוני שמסייע לזה:קעלעברימבאר

דבר אחר על ארבע מלכיות שהן שמונה, ואדום היא השמינית, הדא הוא דכתיב רישה די דהב טב, חדוהי ודרעוהי תרין, מעוהי וירכתה תרין, שקוהי תרין, רגלוהי תרין הרי שמנה דאינון ארבעה, בבל כשדים, מדי פרס, יון מוקדון, אדום שעיר הרי שמונה מלכיות, לכך נאמר על השמינית. (תהלים ו, תרלד).

 

כלומר מלכות רומי מכילה 2 יסודות: אדום ושעיר (נצרות ורומאיות).


 

ויש מקומות שכתוב שרומי זה כיתים בן יוון מבני יפת. כך שהיא מכילה 2 יסודות: אדום וכיתים (נצרות ורומאיות-הלניסטית)

יש על זה גימטריה מופלאה מהאבא של הרביסיעתא דשמייא1
(המפרשים הקלאסיים הלכו בשני כיוונים עיקרייםטיפות של אור

או כדי להבדיל מי אדום ומי לא; או כדי להראות שהחורים היו גיבורים, ובכל זאת ה' הוריש אותם מפני בני עשו, לכבוד אברהם ויצחק

 

למשל אבן עזרא: 'והזכירם הכתוב להפריש יחוסי שעיר מן עשו, כי ישראל יצוו על בני עשו'

 

וספורנו: 'הזכיר בשם הגבורים שהיו אז אנשי השם, להודיע שאף על פי כן השמידום בני עשו ברצון האל יתעלה. כאמרו "כאשר עשה לבני עשו הישבים בשעיר" וכו')

אזקעלעברימבאר

א. למה אכפת לנו מי אדום ומי לא? כאשר התורה מקצרת בתולדות ישראל אפילו, למה לפרט לנו באריכות את יוחסיהן של אדום ושעיר?  אם זו שאלה הלכתית. אז מה לגבי מואב ועמון ומצרים ו7 עממי כנען שגם להם יש נפקא מינא הלכתית ליוחסיהן? (הייחוס של כנען בבראשית כולל 2 פסוקים, לא 2 פרקים שלמים. ובאופן כללי כל פירוט יוחסי 70 אומות בפרשת נח זה פירוט שטחי דל האב ובניו ולא יותר.).

 

ב. גם כתוב שהזמזומים הזוזים והרפאים היו גיבורים, ומואב ועמון הורישום.  ובכל זאת לא פורטו יוחסיהן. אני מזכיר שאפילו פירוט יוחסי ישראל בתורה לא מתואר מעבר ל70 נפש, והשאר הושלם רק בדברי הימים. אז למה לפרט על בני שעיר שלא קשורים כלל אלינו?


 

ג. התירוצים האלו משכנעים אותך? (בעיקר התירוץ השני? על הראשון בקטע ההלכתי של עמלק יש צד של סברה חזקה אם כי לא מספקת)

(לא קראתי את ההודעה, אין לי עניין בוויכוחים )טיפות של אור
אתה יכול לקרוא את ההודעהקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י' בכסלו תשפ"ו 21:06

סתם בשביל לקרוא קושיות🙂  אולי תזדהה עם הקושיות

רלב"ג:חסדי הים
והנה מנה תולדות עשו לכבוד יצחק ויעקב , ולהודיע גודל מעלת האבות אצל אנשי הארץ ההיא , עד שהיו בני עשו נשיאים וגדולים בארץ אשר גרו בה , ונתחתן גם כן עשו עם גדולי הארץ; עם שבזה תועלת להודיע יחסי בני עשו , כי כבר נצטוו ישראל על בני עשו.
זה תשובה על יוחסי עשיו. לא על יחוסי שעיר החוריקעלעברימבאר
זה תשובת הרלב"ג:חסדי הים

"להפרידם מבני שעיר כי ישראל צוו על בני עשו"

אז למה במואב עמון מצרים ו7 עממי כנען אין פירוט?קעלעברימבאראחרונה

הרי גם שם יש נפקא מינא וצריך להבדיל בין העם לבין מי שדומה לו.

 

מה גם שנראה מהתורה שבני שעיר הוכחדו עד מתן תורה (למרות שיש פסוקים בתנך שנראה שאולי בני שעיר שרדו, ואז יש לפרש שהרוב נשמדו או שבני עשיו כבשו מהם את השטח).

 

ובאופן כללי זה יותר עניין תורה שבעל פה, לפרט על זה. כמו שלא מפרטים על הלכות שבת בתורה שבכתב,  לא רואה סיבה שיפרטו על ייחוס האדומים גם אם יש לזה נפקא מינא

איך אתם מרגישים כאשר....סיעתא דשמייא1
אתם מתפללים שלוש פעמים ביום כמו יעקב או כמו ישראל?
ברמה הכלל ישראלית כמו ישראל, שהריקעלעברימבאר
ישראל מייצג את עם ישראל בארצו לעומת יעקב שזה בגלות.


ברמה הפרטית כמו יעקב

בכלל...סיעתא דשמייא1

התפילה רובה ככולה נכתבה בלשון רבים ולכן אי אפשר להפריד.

כלומר אם אתה מרגיש יעקב אז זה לא ברמה פרטית.

לא. גם ישראל מכיל את הזהות יעקב. כי בתפילהקעלעברימבאר
יש סוג של חוסר אונים שמתבטא בזה שאנחנו מבקשים שפע מה' כי מצידנו אין שפע (ראה מהרל שאומר שהתפילה גורמת לעלול להדבק בעילה, כי עצם התפילה היא הכרה של העלול שהוא עלול ולא עילה, ושהשפע לא בא מצידו אלא מה') . לכן גם ישראל בשעת תפילה הוא יעקב. למרות שהוא מנצח את המלאך בכוחו, זה בא אחרי תפילה, יחד עם דורון דיפלומטיה, ומלחמה, שזה דבר מאוד ישראל ולא יעקב 
בתפילה בכוונה אמיתית....סיעתא דשמייא1

...אי אפשר להתכוון בשני כוונים שונים. המילים שחכמנו הטביעו בתפילה קובעות את

משמעות הכוונה.

מילים כמו: "מהר לגאלנו" , "קבץ גליותנו" , "מפני חטאתינו גלינו" משמעותן ללא ספק יעקב.

עקרונית היה צריך כבר לשנות את הנוסח, בדברים שלאקעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י' בכסלו תשפ"ו 14:36

שייכים.


 

אבל גם אין לנו סמכות לשנות, וגם בדורות הראשונים לגאולה צריך זהירות יתרה מכל שינוי הלכתי, עיין ספר עין איה "חייב אדם למשמש בתפילין ערב שבת בין השמשות". וחוץ מזה עדיין חלק מעם ישראל משועבד בחו"ל אז הגיוני לבקש עליהם את ברכת קיבוץ גלויות ולומר גלינו מארצינו שהרי כל ישראל ערבים זה לזה, ואם הם גולןם אז גם יושבי הארץ כאילו קצת גולים.


 

האמת שאנחנו באמצע הדרך בין הפיכת יעקב לישראל.  אבל גם אפשר לכוון בתקע לחירותינו שנשחרר משעבוד חבלי ארץ הכבושים ביד ירדן סוריה או לבנון. "בכסא דוד עבדך מהרה לתוכה לתוכה תכין" שמבקשת גם על ביסוס מלכותו וחא רק הקמתה, אני מכוון על מדינת ישראל, ככוונת המקובלים שיכוון על משיח בן יוסף.

 

וכשם שברפאינו מבקשים גם על הבריאים שימשיכו להיות בריאים, כך בתקע בשופר מבקשים על המדינה שתמשיך להיות עצמאית ולשלוט על ארץ ישראל

 

איך אפשר להתפלל בכוונה אמיתית עם...סיעתא דשמייא1

.... הלך מחשבה כזה כלומר "שצריך כבר לשנות את הנוסח" ? וגם:

במסכת כתובות כתוב:

"ורב יהודה כתיב קרא אחרינא (שיר השירים ב, ז) הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלַ‍ִם בִּצְבָאוֹת אוֹ בְּאַיְלוֹת הַשָּׂדֶה וגו' ורבי זירא ההוא שלא יעלו ישראל בחומה ורב יהודה השבעתי אחרינא כתיב ורבי זירא ההוא מיבעי ליה לכדרבי יוסי ברבי חנינא דאמר ג' שבועות הללו למה אחת שלא יעלו ישראל בחומה ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את ישראל שלא ימרדו באומות העולם ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את העובדי כוכבים שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי"

גם זה נתון לשינוי?

כל הפוסקים למעט המגילת אסתרקעלעברימבאר

והרבי מסאטמר לא פסקו את 3 השבועות להלכה. גם המגילת אסצר ייתכן שלא סבר כך אלא רק ניסה להסביר את הרמבם שלטעמו אולי סובר כך ללא מקור מהרמבם עצמו אלא כאוקימתא.

 

פשט הגמרא לא מדבר על הלכה, אחא על כמו "ראוי שיזרוק אדם עצמו לכבשן האש ולא ילבין פני חברו" "כל הקורא לאברהם אברם עובר בעשה" "כל העולה מבבל עובר בעשה(למרות שזה על פי דברי נביאים שלא יכולים לפסוק לדורות)". אלו תיאורי אגדתא.


 

כוונת הגמרא ב3 השבועות שה' יצר מציאות בה אם ישראל ימרדו באומות אז האומות יעשו מהם קציצות בהיותם מורדים בהם. כלומר זה סכנתא לא איסורא.


 

הרי מעולם ה' לא השביע את ישראל, אין כזאת נבואה, ונבואה לא פוסקת לדורות. זה כמו שכתוב שהשמים והארץ מושבעים להיות קיימים על מנת שישראל יקבלו תורה, או שנחל קישון היה ערב לים הגדול. אלו משלים.


 

גם הרמבם באיגרת תימן סובר ש3 השבועות זה משל וענינו לא להסתכן במרידות מסוכנות.


 

במילא אם אין סכנה גדולה שלא מחושבת במרידה באומות (למשל כי האום הסכים שצוקם מדינה בארץ, או כי יש לנו נשק מסםיק חזק להגן על עצמינו) אין שום סכנתא בלעבור על 3 השבועות.


 

וכמו שאמר אחד גדולי הדור בזמן הכרזת בלפור "ועכשיו שנתנו האומות רשיון לישראל להקים מדינה בסאן רעמו, סר *פחד* השבועות"


 

פחד - כי איסור מעולם לא היה, אלא סכנתא.

 

לגבי כוונה בתפילה - עדיין רוב ישראל בחו"ל משועבדים לאומות, אז יש על מה לכוון בכוונה זכה עליהם, ועל שטחי ארץ ישראל המשועבדים ביד האומות עדיין.

 

אגב מה אתה מכוון בברכת השנים? הרי גם אם לא ירד גשם יש מספיק תבואה בעולם, מהשקיה. ורעב לא יהיה אצלינו או במדינות מפותחות

ועדין אני שואל...סיעתא דשמייא1
....איך אפשר להתפלל בכוונה אמיתית עם הלך מחשבה  "שצריך כבר לשנות את הנוסח" ?
כי "בחינת הדבר" עוד קיימת חלקית.קעלעברימבאר

אנחנו עוד לא בגאולה שלימה. ועדיין רוב עם ישראל מחוץ לארצו. 

 

חוץ מזה זה תפילה שה' ימשיך לתקוע לחירותינו ושהמדינה תשאר עצמאית. ושעם ישראל ימשיך לגור בארצו.

 

כשם שאדם בריא מתפלל עדיין רפאינו, כדי שימשיך להיות בריא ולא יחלה

צריך להזהר....סיעתא דשמייא1

.... אם שמעון בר גיורא וחבריו לא היו חושבים שאנו  בדרך לגאולה ולא היו מורדים במלכות לא היה חורבן הבית.

אם רבי עקיבא לא היה חושב שאנו  בדרך לגאולה לא היה נדבק בארץ ישראל השם המקןלל פלסטינה.

כולנו בלי יוצא מהכלל בגלות, כולנו יעקב. הגאולה תבוא כהרף עין.

ההבדל הוא שאז היינוקעלעברימבאר
משועבדים לרומא. כיום אנו עצמאיים ואמפריאליזם גלוי זה מוקצה מחמת מיאוס היום בעולם.


הם מרדו בלי לתכנן והלי לשקול את הסיכונים. אנחנו מתכננים ונוקטים במעשה שהןא הכי פחות מסוכן (לעומת הזיות השמאל המשיחי שברשלנות רוצה להקים מדינה פלסטינית מסוכנת, והם הכי דומים לבר גיורא וחבריו, שבשל הזיות משיחיות עושים משהו מסוכן ללא שיקול דעת).


אצל רבי עקיבא זה מורכב, קודם כל זה היה שעת השמד ולא היתה הרבה ברירה. שנית כנראה שרוב הסיכויים היו להצלחת המרד, אבל בסוף הפרתים הבריזו.


בכל מקרה כיום ממשלת ישראל יחסית נוקטת בדרך הכי פחות מסוכנת, לעומת ההזיות המסוכנות של השמאל

עד 1977 אתה צודק....סיעתא דשמייא1
...מאז ארץ ישראל מתצמצמת, ההרתעה נעלמת והתעוזה של האוייב גוברת.
מענה לשאלהטיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"א בכסלו תשפ"ו 22:48

נכתבו כאן תגובות לגופו של אדם ונמחקו. באחת התגובות שנמחקו נשאלתי האם הדיון הזה מתאים לפורום בית המדרש או רק לפורום אקטואליה וחדשות

 

למען הסר ספק: מותר לדון כאן בשאלות השקפתיות כמו ציונות בעד או נגד. ושתי העמדות מותרות בפורום. מותר גם לכתוב דברי תורה ציוניים, ודברי תורה אנטי ציוניים

👍קעלעברימבאראחרונה
(רק אציין שהשאלה ששאלתי היתה עליי, כאילו אם מה שכתבתי פוליטית זה בסדר לפורום, לא על ניק אחר)
הילולת הבת עין זיע"א🕯פתית שלג

"...הנה ידוע מאמר חז"ל (יבמות מט כתיב (שמות לג כ) כי לא יראני האדם וגו', וכתיב (ישעיה ו א) וארא את ה' וגו', וקשיא קראי אהדדי. ותרצו, כאן באספקלריא המאירה, כאן באספקלריא שאינה מאירה ע"כ. פירוש, אספקלריא נקרא דבר שהוא זך ונקי עד שיכולים לראות בו, והוא בחינת אור. אמנם יש שתי בחינות אור, היינו א' בחי' (אור מצות מעשיות, כגון) אור ארץ ישראל, מי שזוכה להשיג אור ארץ ישראל בשלימות, וליכנס בקדושתה, כגון כהן גדול שזכה ליכנס בכל עשר קדושות של ארץ ישראל הנזכרים במשנה (כלים פ"א מ"ו - מ"ט), עד שזכה ליכנס לפני ולפנים בקדושה וטהרה, וזהו בחינת אור ארץ ישראל, אספקלריא דלא נהרא.

 

 

אמנם יש עוד בחינה אחת גדולה ממנה, והוא בחינת אור תורה, שמלבד גודל מעלת מצות הלימוד שיש בה, יש עוד מעלה שמאירת עינים להאיר ללמדו במצות ה', וללמדו דרך ה' ועבודתו, ולזה נקראת אספקלריא דנהרא, ר"ל שמאירה ומלמדה את בני האדם דרך ה'.

 

 

ולזה אמרו רז"ל (סוטה ד על יקרה היא מפנינים (משלי ג טו), יקרה היא מכהן גדול שנכנס לפני ולפנים, פירוש שגדול אור תורה יותר מבחינת אור ארץ ישראל שהשיג הכהן גדול בשלימות כנ"ל.

 

 

ואי אפשר להגיע לבחינת אור תורה זו, כי אם על ידי בחינת דעת, התחברות חו"ג (ע"ח שכ"א פ"ב), היינו שילמוד באהבה ויראה (ע' ת"ז הקדמה ו.). וזו היתה בחינת יעקב, שכולל שני הבחינות חו"ג (זח"ג לח, בחי' אברהם יצחק (זח"ג קעט, כמו התורה שכולל משניהם, זכור ושמור מצות עשה ומצות לא תעשה (זח"ג צב חסד וגבורה (ע' ת"ז ת' ס"ט קו.

 

 

ולזה רמזו רז"ל (תנחומא נח ג) על פסוק אדם כי ימות באהל (במדבר יט יד), אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה. ר"ל ימ"ות גימטריא אבר"הם יצ"חק, היינו שיגיע אדם לבחינת ימ"ות, כוללת שני הבחינות כנ"ל, ואז בא"הל, ר"ל כאשר לימודו בזה האופן אז נעשה לו האור תורה בחינת או"הל להקיפו ולשמרו מכל מחשבה זרה ופניה ח"ו לבלי תכנס בקודש.

 

 

ומחמת גודל אורה אי אפשר להסתכל בה עד שנתלבש בלבוש אור ארץ ישראל, ואז יוכל להסתכל בה על ידי הלבוש. וזהו שתירצו רז"ל כאן באספקלריא כו', ר"ל משה רבינו ע"ה שהיה בחו"ל והיה מתנבא מאור תורה לבד בלי לבוש ארץ ישראל, וע"כ כתיב ביה כי לא יראני האדם וגו', היינו מחמת גודל האור בלי לבוש כנ"ל. אבל שאר נביאים שהיו בארץ ישראל, והסתכלו על ידי לבוש אור ארץ ישראל, וע"כ כתיב וארא, שהיו יכולים להסתכל על ידי אספקלריא דלא נהרא..." (בת עין, ויצא)

 

ע"ש שמבאר עפ"ז את הפסוקים

זיע"א🙏

שאלה על פרק א משנה ג מסכת פאהלעבדך

נותנין פאה מתחילת השדה ומאמצעה.

רבי שמעון אומר: ובלבד שיתן בסוף כשיעור.

רבי יהודה אומר: אם שייר קלח אחד, סומך לו משום פאה; ואם לאו, אינו נותן אלא משום הפקר.

 

דעת ת"ק שניתן לתת פאה גם מתחילת או מאמצע השדה ולא חייב מסוף השדה כמו פשט הפסוק.

מה שלא הבנתי זה את דברי רבי שמעון.

רבי שמעון אומר ובלבד שיתן בסוף כשיעור.

אם סוף סוף צריך לתת פאה גם בסוף השדה יוצא שאדם מניח 2 פאות.. ומה הועיל רבי שמעון? סתם אדם שידע שזהו הדין כבר ייתן פאה רק בסוף השדה.. הרי אם יתן בהתחלה זה לא מועיל אם לא יתן גם בסוף.. אשמח לביאור שיטתו/הסבר אחר לדבריו, תודה! 

לפי חלק מהפירושיםטיפות של אור

גם לפי רבי שמעון הפאה הראשונה מועילה, ועכשיו בסוף השדה צריך לתת פאה רק על החלק שנשאר מהשדה (בשיעור אחד משישים מדברי חכמים)

 

לפי זה זה מועיל אם המחסן בתחילת השדה ולא בסופו. חוסך מרחק של הובלה... 

לא הבנתי. רבי שמעון אחרת מתנא קמאחסדי היםאחרונה

ואומר שצריך לתת בסוף השיעור. מותר לפי רבי שמעון גם להניח פאה אחרת העיקר שיהיה בסוף כשיעור. יש מחלוקת ראשונים בדבריו אם צריך אחד משישים בסוף  

או מספיק להניח קצת בסוף שיצטרף לאחד משישים בשאר השדה.

אולי יעניין אותך