תוכן השאלה
כשלמדתי לקראת החתונה קראתי בספר של הרב קנוהל שחוץ מחשש מראית עין בהחלפת טבעות מתחת לחופה, אין שום בעיה הלכתית עם טבעת לגבר.
וגם ראיתי פעמיים ששאלו את הרב אבינר וגם את הרב אליהו, אם אינני טועה, בשו"ת sms על נושא זה, והם ענו בחיוב רב שאין בעיה, ואולי אף ראוי לכתחילה.
עם כל הכבוד למקורות הנ"ל, חסר בהם דבר מאוד חשוב - הסבר.
ברורות לי הסיבות לאיסור - "לא ילבש גבר כלי אשה", ואולי גם "לא תלכו בחוקותיהם", אבל ממש לא ברורות לי הסיבות להיתר, ואשמח לקבל תשובה מפורטת ורצינית בנושא.
תוכן התשובה
שלום וברכה
טבעת לגבר, אני מתייחס לשאלה לגבי מסירת הטבעת במעמד החופה.
כי בעצם ההליכה עם הטבעת אין עם כך בעיה הלכתית, בודאי שאין בזה "לא ילבש", כשמדובר על טבעת שהיא מיוחד לגבר ואין הגבר עונד אותה על מנת להידמות לאשה, ואף בימי חז"ל אני יודעים שהיו עונדים טבעות גם הגברים ואפילו לא למטרת נישואין כגון במסכת שבת לענין יציאת האיש בטבעת שעל ידו.
בימינו שהחברה מאד מעורבת והאוירה קלילה במקומות העבודה והלימוד (בלי הכללות כמובן), זה אפילו מעלה שהאיש ילך עם טבעת שידעו כולם שהוא נשוי.
בנושא הענקת הטבעת בעת הטקס, בימינו שאנשים לא יורדים לעומקם של דברים ורואים לפעמים בהענקת הטבעת לאשה בלבד איזו שזהיא אי שויוניות והדבר לעיתים מחזק את הרפורמים והנישואין האזרחיים יש הענין זה תיקון של "עת לעשות לה´ הפרו תורתך", ובאופן שהדבר לא נעשה בעת הקידושין עצמם, או לפני החופה או בסופה עם הסבר ראוי שאין זה חלק מהטקס יש מקום בהחלט להתיר זאת, והדבר נמצא בתשובותיו של הרב פיינשטיין ופוסקים חשובים בדורינו ששאלו אותם על כך התירו אף הם באופנים מסויימים.
כמובן בעת שאני פוגש זוגות שאני מחתן אני מבהיר להם בארוכה ובשפה השווה לכל נפש את הבסיס ההלכתי של הקידושין באופן שתהיה גמירות דעת במעשה הקידושין, ואם הדברים מוסברים היטב שני בני הזוג מקבלים את הדברים ומבינים שהאיש מקדש והוא הפונה לאשה והיא נאותה להתקדש לו, וכמו שהגישה הג´נטלמנית אומרת שהאיש יציע לאשה נישואין או "יבקש את ידה", או כהגדרת חז"ל בדברי התלמוד בריש קידושין:"שדרכו של האיש לחזר אחר האשה כי בעל האבדה מחזר אחר אבידתו".
בברכה
התשובה התקבלה מהרב דוד הריסון
בתאריך י"א שבט ה´תשס"ז
תוכן השאלה
רציתי לשמוע חוות דעת על כך אם רצוי שגבר יענוד טבעת כשהוא נישא
בתודה מראש!
תוכן התשובה
שלום
בזמן החופה ישנו איסור לכך שאישה תתן טבעת לגבר. לגבי משך שנות הנישואין ישנן עדות שנמנעו באופן חמור מכך ואף ראו בכך או מנהג גויים או לבישת כלי אישה, אך יש עדות שלא ראו בכך בעיה. בין הרבנים לא כל כך ראינו מנהג כזה, מכל העדות וכמדומה שזהו סימן לכך שלא ראו בכך צורך או אף ראו בכך טעם לפגם
בברכה
אלישע פיקסלר
התשובה התקבלה מהרב אלישע פיקסלר
בתאריך כ"ט שבט ה´תשס"ו
תוכן השאלה
שלום כבוד הרב, למה גבר נשוי לא עונד טבעת?הרי בשביל לקדש אישה מספיק חפץ שווה פרוטה השייך לבעל. ועניין הטבעת, אם אני מבין נכון, הוא סימן אוניברסלי מוסכם, המראה שאישה זו נשואה. אך לאישה נשואה יש גם את חיוב כיסוי הראש מהתורה, שזה סימן כשלעצמו. כשהפנתי את השאלה לאנשים, ענו לי שגבר לא ילבש כלי אישה. לדעתי זו לא תשובה מכיוון שיש טבעות לאישה ויש טבעות לגבר, בדיוק כמו חולצה לאישה וחולצה לגבר. ואם בכל זאת, זאת התשובה, אז למה אין לאיש שום סימן אחר? הרי כיום גם לאיש, בדומה לאישה, מותר להתחתן רק עם אחד מבן המין השני.
תוכן התשובה
בע"ה
נתחיל מהתחלה, אשה עונדת טבעת כי זה נחמד ויפה לה ולא בגלל סימן . סימנים יש אחרים ובכלל,לא צריך סימנים . היא יודעת שהיא נשואה גם בלי תזכורת. כל ענין הסימן הוא אמנם אוניברסלי אבל רק בין אומות העולם ששם הפריצות גדולה והם צריכים סימן כדי למנוע "טעות ". אנחנו שומרים על צניעותינו ולא זקוקים לסימנים.
גבר לא עונד טבעת כשם שאינו תכשיטים אחרים. אין אצל הגברים את הצורך הנפשי להתקשט ולהיראות יפה בעיני השני ולכן לא הולך עם צמיד או שרשרת וגם לא טבעת.
בענין הקידושין, הקידושין בטבעת הם מכיון שבטבעת יש בודאי שוה פרוטה ,וכל אשה שמחה לקבל טבעת. אח"כ היא אוהבת להתקשט באופן קבוע בתכשיט שאותו קיבלה מבעלה היקר ביום חתונתם ושמחת ליבם. זה שהנוצרים אימצו את המנהג לעצמם כמו כל מיני דברים אחרים זה לא משנה לנו .הם גם המציאו החלפת טבעות ועוד דברים שאין בהם שום דבר אמיתי ומי שנוהג כמותם רק מראה שאינו מבין כלל מה זה קדושין ונישואין.
בברכה,אליעזר
התשובה התקבלה מהרב אליעזר אלטשולר
בתאריך י"ח אב ה´תשס"ה