רגע של עברית 2 (חי"ת ועי"ן)כתר הרימון
עבר עריכה על ידי כתר הרימון בתאריך א' אלול תשע"ב 23:44

אתם בוודאי יודעים על העיצורים חי"ת ועי"ן. 

לכם ידוע בוודאי שההגייה הנכונה היא להגות אותם כאות גרונית.

 

אז חידוש!

 

בעברית הקדומה היו שתי צורות הגייה לאותו עיצור: חי"ת לועית (גרונית) וחי"ת חיכית (איך שאנו הוגים כיום), עי"ן לועית (גרונית) ועי"ן חיכית (איך שאנו הוגים כיום).

 

מה זה אומר, בעצם?

 

עקרון זה עוזר לנו להבין דברים בתנ"ך.

בתנ"ך יש מילים עם אותה עי"ן לכאורה אך בעצם העי"ן מבטאת משהו שונה - מילה שונה, משמעות שונה.

 

בפרשתנו (מוקדש לצדיקה) כתוב בשירת הבאר: "עלי באר ענו לה".

מה פירוש "ענו לה"? חשבתם על זה פעם? הם שרים לה, לא עונים לה!

 

הגילוי שלמדנו עכשיו עוזר לנו להבין את זה!
 

העי"ן במילה "עלי" היא העי"ן הרגילה, ואילו העי"ן במילה "ענו" היא בהגייה הקדומה - והיא נשמעת קצת כמו האות רי"ש, כמו העי"ן הערבית.

(יש פה גם דמיון למילה הערבית, אך לא נפרט.)

 

דבר זה מפרש לנו יפה את הדבר: עלי באר רנו לה! שירו!

 

 

חידוש, אה?

 

המעוניינים בהרחבה:

 

מאיפה אנו יודעים זאת?

בתרגום השבעים תעתקו שונה אותה אות. לדוגמה: את האות עי"ן במילה ענתות תעתקו כאות עי"ן המוכרת לנו.

ואילו את האות עי"ן במילה עזה הם תעתקו אחרת, דומה לעי"ן הערבית הנשמעת כרי"ש.

 

 

עד כאן להיום.

מקווה שהובן...

 

 

את יודעת אם יש פרשנים הכותבים את זה?נפשי תערוג


לא זוכרת כרגע.כתר הרימון

וכרגע אין לי אפשרות לבדוק. 

בעז"ה בהמשך, אפשר להזכיר לי.

סליחה על ההקפצה... תשובה:כתר הרימון

לא מצאתי את זה בפרשנים הקלסיים.

כמובן שאין חובה לקבל את זה, אבל הרבה פעמים דווקא הלשון מסבירה בפשטות תופעות בתנ"ך, וזו רק דוגמה אחת.

 

בפירוש דעת מקרא לפסוק כתוב: "עלי באר ענו לה ועניינם שירו לה".

 

לגבי השורש עצמו, במילון "מילון העברית המקראית" של מנחם-צבי קדרי (עמ' 815-813) הוא רושם חמישה פירושים שונים לשורש ענ"י/ה: 1. הגיב. 2. 'שר. קרא בקול'. ואחת הדוגמות היא פסוק זה.

ועיין שם.

 

 

 

ע' היא לא תמיד גרונית?נפשי תערוג

כי כל האותיות הדומות לה (א' וה') גם גרוניות

אך איך היא הופכת להיות חיכית?

 

 

לא חשבתי שאפר להנות מדיקדוק...אייכה!

מסתבר שכן!!(כניראה כי זה כבר לא לבגרות!!שד)קורץ

 

תאמת!תגידי מאיפה את מביא את זה??זה מעניין!צוחק

תודה רבה!כתר הרימון

כבר חשבתי לבקש למחוק את זה ולכתוב משהו שלא יסתבכו איתו...

יפה שקראת הכול כתר הרימון

מה שאני הקטנה מבינה... (ומצליחה להסביר)

 

העיצורים הללו אבדו בתקופה קדומה יותר והשתנו עם ההיסטוריה - כמו שהאות הגרונית הפכה לחיכית (=נהגית בחיך).

וזו דוגמה לשינויים שההגיים עברו.

 

וזה לא קשור לאותיות הגרוניות האחרות.

 

איך אנו בעצם הוגים הגיים שונים? לכל הגה יש מאפיינים - ושלל המאפיינים יוצר הגה מסוים. לדוגמה: באיזה אזור בפה האוויר נחסם (שיניים/שפתיים ועוד).

ויש הגיים שהחסימה שלהם היא בלוע. 

 

(וכיוון שיש הגיים שהם מאד דומים הם נשמעים לעתים אותו הדבר. לדוגמה: ההבדל בין דל"ת לנו"ן הוא רק בכך שהאוויר יוצא מהאף או נעצר. ולכן כשמצוננים והאוויר לא יוצא מהאף הנו"ן נשמעת כמו דל"ת.)

 

*תגידו, אין פה במקרה מישהו שלומד קלינאות תקשורת?

 

אני מודעת לכך שזה מעט מסובך, עמך הסליחה.

מצטער, אבל לא קיבלתי תשובהנפשי תערוג

איך אפשרי לבטא את האות ע' בעזרת החך?

ע' שיש לנו היום דומה לא', 

אבל א' לא חיכית!

 

מוזמנת להעמיד אותי על טעויותי

לא רוצה להעמיד אותך על טעויותיךכתר הרימון

משום שצדקת חיוך

 

התבלבלתי. 

התכוונתי לא חיכי אלא סדקי.

 

אנסה לעשות סדר: (אמאל'ה, לי עצמי זה חומר ישן!)

 

עי"ן - עיצור לועי וחוכך.

עי"ן כיום - עיצור סדקי וחוכך.

 

חי"ת - עיצור לועי וחוכך.

חי"ת כיום - עיצור וילוני וחוכך.

 

אני ממש מתנצלת מכולם!

לשון אדומה |מתפדחת|

 

אבל חברים, באמת אל תסתבכו עם זה... 

 

נפשי - אם בא לך, תערוך לי את ההודעות.

מובן יותר נפשי תערוג

תודה.

מחר בלנ"ד יש לך נושא לכתוב עליו

להסביר את כל מה שנכתב לעיל

 

זה אומנם לא היה סינית,

אבל אני לא כ"כ זוכר את כל ההגדרות ומה הן מתארות

נראה לך...כתר הרימון

בלנ"ד אני לא נכנסת לנושאים מסובכים...

 

פשוט צדיקה פיתתה אותי להביא משהו מפרשת השבוע.

המתחיל במצווה אומרים לו גמורנפשי תערוג

אם אתה מאד רוצהכתר הרימון

יש לי סיכומים מפורטים.

זה היה עוד בזמן שנהגתי לסכם הכול חיוך

אם זה מסובך לךנפשי תערוג

אז לא חייב

אבל זה נחמד להעשיר את הידע!

 

בעז"ה אמשיךכתר הרימון

אבל אולי בדברים קצת יותר פשוטים ונגישים.

אבל אם זה באמת מעניין - תפאדל!

 

 

*חידה: למה כותבים תפאדל עם אל"ף? כן, יש לזה תשובה!

 

ועל האל"ף במילים לועזיות, בהזדמנות בעז"ה.

לדעתי זה בגללנפשי תערוג

שמבטאים את המילה ככה

לא אומרים "תפדל" אלא "תפאדל"

 

 

תשובה:כתר הרימון

יש תנועות קצרות ויש תנועות ארוכות. (התנועה נשמעת "מאורכת".)

זה בעצם ההבדל בין פתח לקמץ בעברית.

כיום לא שומעים הבדל בשפה העברית, אך הערבית שמרה על כך.

 

יש בערבית ָ ארוכה ו- ָ קצרה.

האות אל"ף במילה תפאדל מסמלת שהתנועה ארוכה.

 

מי שנסע ברכבת הקלה, לדוגמה, יכול היה לשמוע שב"שוק מחנה יהודה" מאריכים את התנועה u במילה יהודה. 

בבקשה. תפאדל! כתר הרימון
יפה!!~א.ל
לא בטוחיוסלה קמצן (קדוש?)

אבל כמדומני שרש"י סותר זאת באיזשהו מקום

כי לפי מה שזכור לי רש"י אומר שאותיות אהעח"ר מתחלפות וכנראה שזה בגלל שהם גרוניות

ממש לעסוק בדברי תורה!!מאמע צאדיקהאחרונה

כשלומדים ככה- כל הכללים היבשים והמסובכים- מקבלים את המקום שלהם במערכת הקודש של התורה

ואז הכל מעניין!!

 

כתר-תבורכי!

 

0ממש התרגשתי מההקדשה. בחזרה)

חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
^^^פ.א.אחרונה
לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויקאחרונה
אחפש את הספר
לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוט
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד

אוי, עלית עלינו🙈

@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?

אופס🫢מבולבלת מאדדדד
אני חושבת שנעבור להשתמש רק בפצלש השלישי שלנו, @די שרוט
רעיון טוב💪ארץ השוקולדאחרונה
נקווה שלא יזהו
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי

אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.

אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח

מעניין ממה זה נובעזיויק
האם פצלש בניקים נובע מפיצלוש בנפש? 🫢
זהו?זיויק
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עליאחרונה

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח

בס"ד

 

שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור

מה שאני מכיר בירושלים יש כמה  קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) , 
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה 
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה  ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך  מרכז בית אל  רמת גן  מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.

מחפש קהילות נוספות  בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד. 
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר . 
אשמח לשמוע.

וואי לכו נרננה מדהימים!!צע
במודיעין יש בבית הכנסת "איילת השחר"נפש חיה.אחרונה
חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
נגיד והשדר הוא "תבין לבד" כשזה באמת לא לגמרי מובן, או שמורגש שיש כאן משהו מעבר. מה עשיתם?
בטח, קרה ליפצלשי"ת

אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...

כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..

 

אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...

מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק

ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?

לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.

לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
אם רואים שאי אפשר לדבר- עדיף תמיד לקחת צעד אחורה.
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
מה שניסיתי להבין פה מכם זה אם יש ברירה כדי לא להשאר בפער עצוב כזה 🫥
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוטאחרונה


המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויקאחרונה
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולד

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

תודה רבה!הרמוניהאחרונה

אולי יעניין אותך