התמימים בשנחאי הודרו מהסיועמושיקו
הספר "אוצר החסידים - ניו-יורק", שנדפס בימים אלה, סוקר את השפעתם החסידית של גדולי החסידים בדורנו. בפרק הסוקר את השפעתו החסידית של הרה"ח ר' מאיר אשכנזי ע"ה, נחשפות פרשיות מרתקות במיוחד, הנוגעות לחסידות חב"ד בתקופת השואה. חב"ד אינפו מתכבד לפרסם את הדברים ● רב ליטאי מסוים, שהתגורר בארצות הברית ושלט בוועד ההצלה, ייעד את הסיוע עבור תלמידי הישיבות הליטאיות בלבד, ואסר על הרב אשכנזי להפנותו אל התמימים החב"דיים ● לסיפור המלא
כח סיון התשע"ג (06.06.2013)
הספר "אוצר החסידים - ניו-יורק", שנדפס בימים אלה, סוקר את השפעתם החסידית של הרבנים החסידים:
 
הרב שמואל לוויטין, הרב אליהו יאכיל סימפסון, הרב ישראל ג'ייקובסון, הרב מרדכי מענטליק, הרב שמואל זלמנוב, הרב חמ"א חודקוב, הרב מאיר אשכנזי, הרב מיכאל טייטלבוים, הרב אליהו חיים רויטבלאט, הרבשלמה אהרון קזרנובסקי, הרב זלמן שמעון דבורקין, הרב יהודה חיטריק, הרב יהושע קארף, הרב שניאור זלמן גוראריה, הרב בערל חסקינד, הרב יוחנן גורדון, הרב שלום מרוזוב, הרב משה לייב רודשטיין, הרב משה דובינסקי, הרב שניאור זלמן דוכמן, הרב דוד שיפרין, הרב משה דובער ריבקין, הרב יצחק דובער אושפאל, הרב מרדכי שוסטרמן.
 
הספר הינו המשך לרב המכר "אוצר החסידים - ארץ הקודש", שכבש את חנויות הספרים בסערה. הוא נערך על-ידי הרב יוסף אשכנזי, ויצא לאור על-ידי הוצאת הספרים "חזק".
 
בפרק הסוקר את השפעתו החסידית של הרה"ח ר' מאיר אשכנזי ע"ה, נחשפות פרשיות מרתקות במיוחד, הנוגעות לחסידות חב"ד בתקופת השואה. חב"ד אינפו מתכבד לפרסם את הדברים.
 
דמות אגדית
 
הגעתו של הרב מאיר אשכנזי לארצות הברית, בחורף תש"ז, עוררה התרגשות רבה. דמותו האגדית נודעה בקרב יהדות אמריקה, כזו שהצילה תלמידי ישיבות רבים, חב"דיים וליטאיים כאחד, מכליַה חס ושלום.
 
הרב אשכנזי כיהן כרב העיר שנחאי שבסין, בשליחותו של הרבי הריי"ץ. נוכחותו שם הייתה לפליטה עבור זרם ראשי הישיבות ותלמידיהם, שנהרו לסין וליפן, כמפלטם האחרון מפני הקלגסים הנאציים יימח שמם. הוא גייס עבורם אשרות כניסה לשנחאי ולארצות הברית, ודאג לכל מחסורם בגשמיות וברוחניות.
 
אחד מראשי הישיבות הליטאיות התבטא[1]: "הרב אשכנזי הציל את עולם התורה כולו, שהיה על סף כיליון מוחלט". הכול תיארו את ההשגחה הפרטית המופלאה, בהגעתו של הרב אשכנזי לשנחאי - טרם הגעתם של היהודים הפליטים, בבחינת: "ואת יהודה שלח לפניו גושנה".
 
התנהגותו האצילית של הרב אשכנזי, גילמה את אישיותו הפנימית, שהתחנכה בישיבת תומכי-תמימים בליובאוויטש. הרבי הריי"ץ התבטא אודותיו: "א ליכטיקע צורה, א צורה וואס לייכט" (פנים מאירות וזורחות), והבטיחוֹ כי פעולותיו למען התמימים בשנחאי יסייעוהו לנצח[2]. הרבי כתב, כי הרב אשכנזי ורעייתו היוו דוגמה ומופת של מסירות נפש עבור יהודים ויהדות, במצבים קשים במיוחד.
 
שנאה מקלקלת
 
עם הגיעו לארצות הברית, נקלע הרב אשכנזי לפרשייה משונה, שהעידה על זכויותיו העצומות, כמו גם על חרפתם של המתנכלים לתורת החסידות. להלן עיקרי הדברים:
 
בעת מלחמת העולם השנייה, הוקם בארצות הברית "ועד הצלה", עבור היהודים שנמלטו מאימת הנאצים. מעטפות הכסף ששיגר הוועד לשנחאי, יועדו אל הרב אשכנזי, שהיווה אביהם הגשמי והרוחני של הפליטים.
 
דא עקא, שהשנאה אל חסידי חב"ד קלקלה את השורה. רב ליטאי מסוים, שהתגורר בארצות הברית ושלט בוועד ההצלה, ייעד את הסיוע עבור תלמידי הישיבות הליטאיות בלבד, ואסר על הרב אשכנזי להפנותו אל התמימים החב"דיים.
 
בתקופה מאוחרת יותר, שוגרו מעטפות הכסף אל ראש ישיבת "מיר", שהקים את ישיבתו בשנחאי הודות לסיועו של הרב אשכנזי, ואף עליהן נרשם - בדומה לנוסח ששוגר אל הרב אשכנזי: "לחלק לכל בני התורה - לבד מחב"ד!" הרה"צ רבי שמעון שלום קאליש מאמשינוב זצ"ל, שהיגר לשנחאי, הודר אף הוא מכספי ההצלה, בטענה כי אינו "בן ישיבה"!
 
הרב אשכנזי אף התבקש על-ידי "ועד בני התורה", להשיג תחילה רישיונות כניסה לשנחאי עבור התלמידים ה"חשובים"[3]:
 
בעת שמקדימים להמציא אישור כניסה לתלמיד גרוע, בעת שהתלמיד החשוב טרם השיגו - אזי יוכל לגרום זאת ערבוביה ובלבול הדעת ומשבר המשמעת בהישיבות.. ולכן בקשתנו ושאלתנו לשמור על הסדר בלי שינויים ודילוגים.
 
פרשייה סוערת
 
סיועו העצום של הרב אשכנזי לחסידים ולליטאים כאחד, הגיע לאוזניו של הרב הליטאי מארצות הברית, אולם לא מנע את התנכלותו אל התמימים. תרומתו הנודעת של הרבי הרש"ב לפליטים הליטאיים, בימי מלחמת העולם הראשונה, אף היא לא מנעה ממחרחר הריב, ללבות את אש המחלוקת נגד החסידים, וללחום ללא לאות להדרתם של התמימים מכספי ההצלה.
 
פרשייה זו הסעירה את חסידות חב"ד באמריקה. הרבי הריי"ץ פעל רבות בעניין, ובאחת האסיפות של עסקני היהדות בארצות הברית, בה נכחו בשליחותו הקדושה, הרבנים החסידים, הרב שמואל לוויטין והרב שניאור זלמן גוראריה, הטיח הרב גוראריה בכמה מהנוכחים: "האם גיליתם לנדיבים את אפלייתם של חסידי חב"ד?!"
 
הרב אשכנזי ידע היטב, כי תורמי הכספים אינם מעלים בדעתם, את השימוש הציני הנעשה בהונם. הוא חילק את התרומות בין התלמידים החב"דיים והליטאיים כאחד, והתמיד בפעולותיו ללא משוא פנים.
 
דין תורה
 
נכדו של הרב אשכנזי, ייבדל לחיים טובים, הרה"ג ר' מרדכי שמואל אשכנזי, מתאר את האבסורד הנורא, בו נתקל סבו עם הגיעו לניו-יורק:
 
"הרב הליטאי תבע את סבי לדין תורה, באשמת "גניבת" כספים. סבי פנה אל הרבי הריי"ץ בעניין, והופנה אל חתנו, הלוא הוא הרבי.
 
"הרבי הורה לסבי לטעון בדין-תורה, כי אף אם טענתו של הרב הליטאי הייתה צודקת, הרי שסכומי הכסף שהפנה סבי אל התמימים, הגיעו לו כתיווך עבור סיכון חייו בקבלת הכסף ובפריטתו. שכן, מדובר היה במטבע זר, שהחזקתו נחשבה לעבירה חמורה ביותר. סברה זו התקבלה על לבם של הרבנים".
 
רבותינו נשיאינו התבטאו בחריפות, אודות הנהגתו של הרב הליטאי. בעת פטירתו, בשנת תשכ"ג, הופעלו לחצים עצומים על כלל גורמי החסידות בארצות הברית, להשתתף בהלווייתו. הרבי נימק את היעדרותו, בכך שאותו רב גרם להזלת דמעות מעיניו הקדושות של הרבי הריי"ץ, עקב התנכלותו אל התמימים בשנחאי.
 
כ"ק האדמו"ר רבי יואל מסטמר זצ"ל התעניין, בעת הגיעו להלוויה, האם הרבי נוכח במקום, ומשנענה בשלילה, ציין בהתפעלות: "יש לו כתפיים רחבות".
 
אסירי תודה
 
תלמידי הישיבות הליטאיות ורבניהם, לא היו מודעים כלל למאבק המתנהל מעל לראשם. הם היו אסירי תודה לפעולותיו של הרב אשכנזי למענם, והביעו את הערצתם אליו. כך לדוגמה, כתב הגאון הרב שמחה עלברג ע"ה[4]:
 
עשרים ושלוש שנים היה הרב אשכנזי בשנחאי. בכל אותן שנים עסק בתורה - בקדושה ובטהרה. קדושים היו ימיו וקדושים היו לילותיו. הוא אסף את כל ניצוצי הקודש של המקום וקלט אותם אל תוכו. הוא עבד קודם כול לתקן את עצמו. תמיד חיפש את הדרך אל השלמות הרוחנית, להזדכך ולהתקדש. ועבודתו לא הייתה לחינם. הוא נעשה עובד השם, שקל בפלס כל מילה, מדד כל צעד...
 
כמה עבודת השם הייתה בכל תפילת שמונה עשרה שלו בימי חול! כל מי שראה אותו בתפילתו - נעשה בעצמו חדור רגש של קדושה והתעלות. יהודי קדוש חי בשנחאי - ושמו היה: הרב מאיר אשכנזי.
 
הרה"ג ר' מרדכי לוברט ע"ה, מתלמידי ישיבת "חכמי לובלין" בשנחאי, תיאר את פעולותיו הרבות של הרב אשכנזי, וציין[5]:
 
הרב אשכנזי, יהודי תלמיד חכם, מחסידי , רב מקורי כמו שהורגלנו בבית, זקנו ופאותיו המלאים מעטרים את פניו, ו"טלית קטן" גדולה מכסה את בגדיו העליונים. עצם מראהו נתן לנו חיזוק גדול, רב כמו שהיינו רגילים לראות בבית. הרב אשכנזי היה אהוב ומקובל על כולם, בעל מידות טובות ולב רחום.
 
עדותו של הרב לוברט, אודות השפעתו של הרב אשכנזי בעצם דמותו, תואמת לבקשתו של הרבי מהרה"ח ר' יעקב יהודה הכט, כי הרב אשכנזי ינאם בפני ילדי ניו-יורק. כשציין הרב הכט את היעדר שליטתו של הרב אשכנזי בשפה האנגלית, הגיב הרבי: "חשוב שהילדים יראו "א ליכטיקע צורה" (פנים מאירות)". בהזדמנות אחרת, הגדיר הרבי את הרב אשכנזי: "בעל הוראה אמיתי".
 
הצלת נפשות
 
להלן ציטוט קצר מאיגרתם של התמימים משנחאי, מיום ח"י אלול תש"א, אל הרבי הריי"ץ[6]:
 
מהותו של התמים הרב אשכנזי בטח מכיר כ"ק היטב, ולמותר לכתוב מזה, אך אחת הננו יכולים להודיע לכ"ק, מה שיסב לכ"ק קורת רוח מיוחד, כי אהוב מאוד הנהו אצל כל יהודי שאנגהיי, בלי הבדל אם עני או עשיר, חרדים או חופשיים, אשכנזים או ספרדים, כולם אוהבים אותו אהבת נפש, ובהדרת הכבוד מיוחד מדברים אודותיו. שמענו מזה עוד בהיותנו בקאבע [שביפן], ובבואנו לכאן ראינו כי לא לחינם הוא,
 
כי עסקן נמרץ הוא לטובת הכלל כמו לטובת הפרט, ומהלך נגד רוחו של כל אחד ואחד, וכולם הם בני ביתו, תמיד הנהו טרוד ומוטרד בענייני הכלל, ומה גם כהיום שהנהו עסוק בסידור כל הישיבות והרבנים, הנה ממש אין לו אף רגע שלו, ומבלי הבט על חלישותו - ירפאהו ה' יתברך - הנה מהבוקר עד הערב הנה הוא רץ לחפש דירות עבור הישיבות והרבנים.
 
מסירה ונתינה מיוחדת יש לו לטובת ישיבתנו תומכי תמימים, וכל עניין אף דבר קטן הנוגע לתומכי תמימים, נוגע לו במאוד מאוד, ויקר אצלו מכל יקר.
 
הנהגה נכונה
 
הרב מרדכי שמואל אשכנזי מוסיף, מה שסיפר סבו:
 
"לאורך השנים, שהו חלק מהחסידים במקומות נידחים, וסבלו מהיעדר תקשורת עם הרבי, אולם ידעו לכוון לדעתו הקדושה. כך לדוגמה, בעניינים הנוגעים לעבודת השם, קבעו את ההנהגה הרצויה בהתאם לתוצאותיה. וכלשונו הקדושה של הרבי[7]:
 
ובכמה משאלותיו - הנסיון יורהו דרכו, והתוצאות בפועל תחליטנה סופית.
 
"בשאלות הלכתיות-השקפתיות, לעומת זאת, מקובל היה אצל החסידים, כי יש להיוועץ ביהודי המתנכל ללימוד פנימיות התורה ולעדת החסידים - ולנהוג להיפך. סבי העניק דוגמה מופלאה לכך:
 
"בעת מלחמת העולם השנייה, פלשו הגרמנים יימח שמם לפולין, וחלק מתלמידי הישיבות השונות, כולל תמימים חב"דיים, נמלטו לווילנה. ביום חמישי בצהריים או בשישי בבוקר, פרסמה השגרירות היפנית בווילנה, כי החפצים בוויזה יפנית יוכלו להירשם, ולקבלה עד ליום שני בבוקר.
 
"סבי היה מעורה בעניין, בתפקידו כרבן של שנחאי והקהילה היהודית ביפן. לדבריו, הציבור הדתי היה שרוי במבוכה רבתי. מחד, נטען כי היפנים משתפים פעולה עם הגרמנים (נכונוּת שמועות אלו אומתה לאחר-מכן), ולפיכך אין להסתייע בהם. מאידך, יש לנצל את הזדמנות ההצלה.
 
"הקשר עם הרבי הריי"ץ נמנע באותה עת, והתמימים החליטו נחושה: "קבלה בידינו, כי בעת התלבטות אודות ההנהגה הרצויה, יש להיוועץ ביהודי המתנכל ללימוד פנימיות התורה ולעדת החסידים - ולנהוג להיפך". הם נועצו ברב ליטאי מסוים, שהתגורר בווילנה וענה היטב על הגדרה זו. הלה פסק נחרצות: "אסור על-פי דין תורה להסתייע ביפנים".
 
"בכך ניתב הרב המתנגד את הנהגתם של החסידים, אשר התאימה לפסיקתו הנחרצת של כ"ק האדמו"ר רבי שמעון שלום קאליש מאמשינוב, שנמלט לווילנה ונודע בידידותו עם הרבי הריי"ץ, כי יש לקבל ויזה ולהינצל. כמותו אף סברו חלק מהמתנגדים, תלמידי ישיבות "קמיניץ" ו"מיר".
 
"החסידים מיהרו לקונסוליה היפנית, אך נתבעו לשלם מאה וחמישים דולר עבור כל ויזה. הם הבריקו איגרת לארצות הברית, והרה"ג ר' אליעזר סילבר ע"ה ריחף במסוק מעל העיר בוסטון ביום השבת, וגייס מאה וחמישים אלף דולר. הסכום שולם והוויזות שוחררו.
 
"הניצולים נדדו ליפן וממנה לשנחאי, שם התקבלו על-ידי סבי. חסידי חב"ד שנמנו עימהם, הקימו את הדור של אנ"ש והתמימים לאחר השואה, בניו-יורק, במונטריאול ובמקומות נוספים".
 
דבריו של הרב אשכנזי, תואמים לעדותו של הרבי, בהתוועדותו הקדושה מי"ט כסלו תשל"ו[8]:
 
בעת מלחמת העולם השנייה, היו כמה תלמידים של כ"ק מורי וחמי אדמו"ר, שהיו מנותקים ממנו, מכיוון שהוא היה מעבר לים. בעת שנמלטו מהנאצים יימח שמם, הגיעו לידי פרשת דרכים, ולא ידעו לאן לברוח. לשאול את כ"ק מורי וחמי אדמו"ר - לא היה שייך, משום שכאמור, שהה הוא אז מעבר לים, בריגה, ולא ניתן היה בשום אופן להתקשר עימו.
 
שאלתי אותם [את התלמידים של הרבי הריי"ץ], מה הם עשו. הם השיבו לי, שהם הלכו ושאלו שונא מה צריך לעשות, ועשו להיפך מדבריו. משום שבעת שהשונא אומר כך, זו ההוכחה הטובה ביותר, שיש לנהוג להיפך.
 
הרב אשכנזי מציין, כי שמע בעצמו מפי הרבי, באחת מהתוועדויותיו הקדושות, אודות מנהגם של החסידים לשאול יהודי המתנכל ללימוד פנימיות התורה ולעדת החסידים ולנהוג להיפך: "ראו בכך עניינים של הצלת נפשות ממש". חסידים טענו, כי כוונתו הקדושה הייתה, אודות הנהגתם של אנ"ש והתמימים בווילנה.
 
[1] "הזריחה בפאתי קדם" עמוד א'רעז.
[2] "אגרות קודש" כ"ק אדמו"ר הריי"ץ חלק ט עמוד עח.
[3] "תולדות חייו של הרב מאיר אשכנזי" עמוד 60.
[4] "עיני העדה" חלק ג עמוד א'רעו.
[5] "מלחמות יהודה" על סדר קודשים, ניו-יורק תש"ס.
[6] "תולדות חב"ד בפולין, ליטא ולטבייה" עמוד שיג.
[7] "תורת אמת - מאה שנות ליובאוויטש בארץ הקודש" עמוד 379.
[8] "שיחות קודש" תשל"ו חלק א עמוד 258.
למה מפחדים לקרוא לילד בשמו?haim770

ב"ה

גם אם זה יזעזע כמה, למען גילוי נאות, שם של אותו "רב" הוא קוטלר.

אבל יאמר לזכותו, שבגלל שינאתו לחב"ד, ובזכות התושיה של הרב אשכנזי, חסידי חב"ד ניצלו מהתופת, והסיפור כך היה:

הרכבת האחרונה שהיתה אמורה לעזוב את שנגאי, היתה מתוכננת לנסוע ביום שבת בבוקר.

העולם החרדי היה מחולק לשתיים, חלק טענו פיקוח נפש דוחה שבת וחלק קיוו וציפו שיהיה עוד רכבות כך שאין צורך לחלל את השבת.

במקראים כאילו חסידים שואלים את הרבי, ובגלל המצב המלחמתי, לא הייתה אפשרות, אז מה עושים?

הרב אשכנזי אמר קבלה בידי החסידים אם א"א לשאול את הרבי או רב חסידי, שואלים את המתנגד ועושים את ההיפך.

דעתו של אותו מתנגד קוטלר, הייתה ידוע, לא לחלל שבת. החסידים עשו את ההיפך ועלו לרכבת וכך ניצלו.

 

ואו! איזו דמות מדהימה היה הרב מאיר אשכנזי!ארמונות בחולאחרונה
היתה לי שאלה על זה היום בבגרות בהיסטוריה, אבל אני למדתי את זה בגרסא קצת אחרת- שהיו רק תלמידי ישיבות ליטאים..
מסיפור כ"כ ניסי, זה נהפך לי לסיפור קצת כואב.
ככה זה- אין שמחה בלי עצב. . .
ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל [email protected]

תזכו למצוות

חבדניקים מתגייסים לצבא כמו דתיים לאומייםתמימלה..?
או לא מתגייסים כמו חרדים?
לא זה ולא זהתות"ח!

הם מתגייסים (לא יודע בדיוק כמה אחוזי הגיוס שם, אבל הם לא כמו החרדים, זה בטוח), אבל לעומת הדתיים-לאומיים שמתייחסים לצבא כחלק מהתחייה הלאומית של עם ישראל, כחלק מהגאולה, החב"דניקים מתייחסים אל זה בצורה פרגמטית, שצריך צבא באופן טכני כדי להגן על העם (כך לפחות ידוע לי). אגב, זו תפיסה שדומה גם לתפיסה החילונית את הצבא. הויכוח העקרוני הזה הוא לא רק לגבי הצבא, אלא לגבי כל מוסדות המדינה וכו'.

אממתמימלה..?

אבל בחבד הכל סובב סביב השליחות של האדם, אז אולי בטוחים שזו השליחות של הבחורים בגיל הזה...

אני יודעת שבתי ספר של חבד וכאלו לא נחשבים חרדיים אלא ממלכתידתי כי הרבי רצה שאנשים שלא שולחים את הילדים שלהם לחרדי-ישלחו לחבד ויקבלו חינוך מספיק חרדי ומספיק ממלכתי... אז ישיבות חבדניקיות זה כמו הסדר או כמו ישיבות חרדיות?

נכון, את צודקתתות"ח!

חשבתי על זה, התלבטתי אם לכתוב את זה. חלק מהמידד של השירות בצה"ל בחב"ד זה המידד של השליחות, שכדי לקדש את שם ה' בעולם ולגרום לשם שלו להיות אהוב בעולם, הם הולכים לצבא (לא יודע בוודאות אם זה השיקול שלהם, אבל זה בהחלט הגיוני). אבל בסופו של דבר אצלם זה רק כלי כדי להגן/לקדש את שם ה' בעולם. מבחינת התפיסה החבדי"ת אין ערך עצמי (ערך מקודש) לצבא. לא כ"כ הבנתי את השאלה שלך בסוף.

נ.ב אינני חב"דניק והדברים נכתבו לפי ראות עיניי. עדיף שתשאלי חב"דניק שיסביר לך את תפיסתם.

תודהתמימלה..?
השאלה היתהבישיבות חרדיות אסור להתגייס, בהסדר חלק מהישיבה זה הצבא, איפה חבד ממוקמות על הרף של אסור עד חובה?
בשמחהתות"ח!

אה, עכשיו הבנתי. לא יודע. מניח שבאמצע (יש אפשרות אך לא חובה)

איפשהו באמצעפונקציה

יש ישיבות שהמקובל בהן הוא לעשות פטור (כמו הישיבה בכפר חבד) ויש כאלה שיש להן הסכמים עם הצבא על שירות אחרי שנת לימודים ב770 ורצוי גם חתונה (כמו הישיבה בקרית גת)

שתיהן ישיבות גדולות עם לא מעט תלמידים.

אבל חייבת להדגיש שבסופו של דבר זו תהיה הבחירה האישית של הבחור לכאן או לכאן וזה לא משנה איפה הוא לומד.

באף ישיבה אין איסור מפורש ללכת לצבא (אלא רק מינימום דחיית שירות עד אחרי החתונה) אבל גם אין יותר מידי עידוד לצבא.

רעיונית זו מה שהבחור רוצהפונקציה

לדוגמא במשפחה שלי חלק עשו פטור משירות וחלק שירתו.

אחת הבעיות המרכזיות שגורמות להמון בחורים להוציא פטור זה שהצבא עושה להם בעיות עם שנת הלימודים ב770 אחרי 3 שנים בישיבה גדולה ואף בחור לא רוצה להיות עריק ולהסתבך.


התוצאה היא שחלק מהבחורים עושים פטור וחלק חותמים על הסכם מסויים שדוחה להם את השירות לאחרי החתונה.


לרוב מי שעשה פטור כבר לא יעשה צבא, אם כי יש כאלה שמבטלים אותו (לפעמים אפילו בגיל 30+ ואז הם מתגייסים לפיקוד העורף, הרבנות או כל מיני דברים בסגנון).

ממ מענייןתמימלה..?אחרונה

תודה

מחפש ספרים חב"דים על תפילהred panda

היי,

במסגרת מאמר שאני עושה על תפילה וכוונותיה , מחפש  שמות של ספרים חב"דיים על עניין התפילה וכוונותיה (מה לכוון וכו'). ברמת הידע שלי, למדתי בעיקר את ספר התניא ועוד מספר קונטרסים קטנים.

תודה!

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל [email protected]

תזכו למצוות

דיוק כל אות במילים "כי ה' לצד הזה", כמו "לך לשלום"hamedinai

תקציר:


האדמו"ר מלובביץ׳ (חב"ד) לנתניהו -


"תצטרך להיאבק עם 119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיוון שהקדוש ברוך הוא לצד הזה״.


דיוק המילים "לצד הזה" ולא "בצד הזה", דומה מאוד למה שבתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר בדרך אפשר ב2 אופנים 👇


לדייק בכל אות. צוטט בשם הרבי "כיוון שהקב"ה בצד הזה". משמיעת הקלטת שומעים ברור שהרבי אמר "כיוון שהקב"ה לצד הזה", עם אות למ"ד, לא אות בי"ת.

https://x.com/OrwellTruth1984/status/1759284144620667267


מה זה משנה? בתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר #1: אולי כי למ"ד זה לשון לימוד, צריך ללמוד ולהתקדם.


נכון בהקשר לשלום, למרות שבהשקפה הראשונה נראה כאילו אם עושים פשרה משיגים שלום, הנה כאשר לומדים את הנושא לעומק, מגלים שזה נכון רק בהקשר לאויב ידידותי ומתחשב, המריבות שבתוכנו. כאשר מדובר בהקשר לאויב האכזרי החיצוני זה הפוך: כל כניעה אליו רק מרחיקה את השלום.


נכון גם בהקשר ל"צד הזה". צריך ללמוד את הצד, האם הוא באמת הצד שאפשר להגיד עליו "הקדוש ברוך לצד הזה". יש "ידידים" במרכאות שטוענים שהם בצד הזה, אבל הנכון הוא שהם באמצע. כמה באמצע? תלוי מה עמדתנו, כי אם אנחנו נסכים לעמוד עם רגל אחת ביבשה ורגל אחת בים, טענת שונאי ציון ועוכרי ישראל תהיה שזה לא מספיק, ועמדת ה"ידידים" האלו תהיה שצריך להתפשר. זה למה עמדת ישראל צריכה להיות מה שיותר ימינה, שאז גם אם תהיה פשרה, היא תהיה יותר רחוקה מהים.


הסבר #2: ההבדל בין "לך בשלום" ו"לך לשלום", זה שהאות למד הקדמית משמעותה להתקדם לכוון, לא לעמוד במקום אחד. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", ביחד עם זה נאמר עליהם "ילכו מחיל ⁵אל חיל". לא להסתפק עם "שלום" שלא עושים לנו שואה רחמנא ליצלן ולהגיד שאם אפשר לחגוג יום עצמאות, זו כבר "ראשית צמיחת גאולתנו", כי בהשוואה למה שהיה בימי הביניים זה מצב מזהיר. גם אם המצב מזהיר, צריך להתקדם שיהיה עוד יותר "מחיל אך חיל", אחרת זה לא שלום.


אותו דבר גם עם "לצד הזה". גם אם זה כבר הצד הנכון, ובלשון התלמוד הובא בספר תניא קדישא בתחילתו

ספריית ליובאוויטש

"ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה..", צריך להתקדם עוד ועוד "לצד הזה", כי צדיק זה מלשון "צד", להתקדם עוד ועוד בכוון להיות צדיק, "ילכו מחיל אל חיל".

מבקשת עזרה במזוןiskabelka1

שלום ,. אני אם יחידנית - רווקה , מגדלת ילד בן 7 לבדי . אחרי שאימא נפטרה מסרטן אני נשארתי לבדי בעולם הזה . אין לי משפחה ואין לי קרובים .

עשיתי ילד בטיפולי פוריות , , כדי שיהיה לי בשביל מי לחיות .

כיום הוא לומד בכיתה ב' בבית ספר דתי ,ירא שמיים ! צדיק אמיתי !

לילד אין אבא - לכן  אין מזונות .  נתקלתי בקשיים מאוד גדולים ת בגלל חובות ., גרה ברמלה  . מבקשת עזרה במזון , מצרכים בסיסים כמו קונפלקס , ממרח שוקולד, ביצים , חמאה, שמן ,פסטה חלב,,ירקות . לא נעים בכלל לבקש עזרה, אבל בלי שאלות ,רק מהנתינה מהלב ..... בבקשה אשמח אם תושיטו יד של עזרה .🙏

תפני לבית חב"ד ברמלהבת.
אני פניתי אליהם ברמלה - לא קיבלתי מהם שום מענהiskabelka1
נסי לפנות לארגון כולל חבדפונקציה
איך השיחה של הרבי על צמאה לך נפשי עזרה לי להבין...hamedinai

המכשול הכי מרכזי להגיע לשלום - מחנות הפליטים.


75 שנה שהם "פליטים" , דבר שאין לו אח וריע בהיסטוריה.


כל קיומו של עם ישראל הוא פלא ונס על-טבעי, ובאותה מידה גם שנאת ישראל אין לה הסבר הגיוני.


מחנות הפליטים מתוחזקות במיוחד בכדי לשמר את ההתנגדות לקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל.


ביחד עם זה, מחנות פליטים אלו גורמים לנו להיזכר שאנחנו יהודים עם היסטוריה של אלפי שנים שחזרנו לארצנו.


אחרת נשאלת השאלה: באיזו זכות מגיע יליד רוסיה שיש לה ארץ הכי גדולה בעולם, מעולם לא דיבר עברית, כותב משמאל לימין, בא עם נשק בידיים מול הטוענים שהם צאצאים של פליטי 48.


אולי יש פה מסר מן השמים:


וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת.. חַי אָנִי נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם (יחזקאל כ לב).


לכן אם נחזור בתשובה ייבטל הצורך של מחנות פליטים אלו, כי כבר גמרו והשלימו את תפקידם וייעודם.


כי כל הסיבה לקיומם הלא-טבעי היה בכדי לעורר אותנו שלא נתחמק מהשאלה #באיזו_זכות ולמה הארץ שייכת לנו.


סימוכין:


הביאור הידוע על הניגון "צמאה לך נפשי.. אך טי דורין.."

האזינו: כשהרבי שר והסביר את הניגון `צמאה לך נפשי` ● מיוחד


שכל תפקידו של היצר הרע רק להעלות את האדם למדרגה יותר נעלית, ואם כן כאשר האדם השלים את המשימה, מתבטל הצורך של היצר הרע.


זה היה משיחת פורים ה'תשח"י (1958).


והפלא ופלא, בתלמוד (סוכה נב ב) מובא קשר בין היצר הרע לישמעאלים:


"ארבעה מתחרט עליהן הקב"ה שבראם, ואלו הן: גלות, כשדים, וישמעאלים, ויצר הרע".

זה באמת הזוי ברמה ששומעים רק משרופים.מי האיש? הח"ח!אחרונה

ראיתי כבר בזמנו את העלונים שמתארים איך יבוא המשיח ואז משבר האקלים ייעלם כהרף עין (ועוד נגזרה מכך מסקנה שאין מה להיות מוטרדים).
לחשוב שמחנות הפליטים הרעילים והמסוכנים - והעמוסים אנשים מלאי שיטנה ומשטמה לישראל - משמשים כאיזה מטה זעם הולוגרפי תיאולוגי, זה בערך אותו ההיגיון.

אגב, העלונים ההם הופיעו למיטב זכרוני עוד כשבחיים היתה חיותו, אבל גם אם אני טועה בכרונולוגיה הזו אזי מכל מקום הם הופיעו כשהמשיחיזם שלאחר המוות עוד היה בשיאו.

מובן שכל התפיסה הזו נשענת על ימי ההאדרה המטורללת למבצע "סופה במדבר" (שחרור כוויית מהפלישה העירקית) ותום הקומוניזם במדינות הסובייטיות-לשעבר, שיצרו שבתאות ברורה ומובהקת.

מחפש ספר בנרותיונה ב

אני מחפש את הספר "שערי לימוד החסידות" של הרב מיכאל חנוך גולומב

גם יד שניה

מישהו יודע היכן ניתן להשיג?

אולי יעניין אותך