כ"ו בתמוז תשע"ג 19:49

הערת פתיחה: כשאתם ניגשים לטסט, אתם נבחנים על יכולת הנהיגה שלכם. אף מדריך אינטרנטי לא ילמד אתכם נהיגה; זהו תפקידו של המורה שלכם. מכיוון שההצלחה בטסט לא תמיד תלויה רק ביכולת הנהיגה שלכם, המדריך בא לעזור לכם לשפר את הסיכוי שההצלחה שלכם כן תעביר אתכם בטסט.

מתי לגשת לטסט?

הדרך הכי טובה לדעת אם אתם מוכנים לטסט היא המורה שלכם - כמובן, במידה ואתם סומכים על המורה שלכם והוא אדם הגון. זכרו: לרוב המורים אין אינטרס לעכב אתכם בהוצאת הרישיון או "לעשות עליכם קופה". הרווח שלהם מהעיכוב הזה שולי לעומת ההפסד הכספי מלקוח לא מרוצה, שכן המורים פועלים בשיטת חבר-מביא-חבר.

לכל אחד קצב התקדמות שונה - ישנם תלמידים שמוכנים לטסט בשיעור 28, יש תלמידים שמוכנים ב-40, ויש תלמידים שמוכנים גם באמצע. חשוב לא למהר עם התהליך, ואם מרגישים קצת לא מוכנים, לקחת עוד כמה שיעורים. העלות של השיעורים הנוספים אינה מגיעה לעלות הכספית והנפשית (שלא לדבר על הזמן) של כשלון בטסט.

הערה אחרונה בכל הנוגע ליחסי אנוש: היו מנומסים למורה, במיוחד במעמד ההגשה לטסט. אם לא תלחצו על המורה ותפעלו באדיבות, המורים יהיו מוכנים יותר לגשת לקראתכם - להחליף לתאריך קרוב יותר, למשל.

תלמיד שניגש לטסט צריך לדעת לשלוט על הרכב בצורה שהנסיעה תהיה חלקה; התלמיד צריך לדעת להפעיל שיקול דעת נכון; התלמיד צריך לדעת כיצד מבצעים הסתכלות נכונה; התלמיד צריך לדעת לבצע פניות בצורה נכונה, לציית לתמרורים; והכי חשוב - התלמיד צריך להפגין בטחון בנהיגה שלו.

איך הטסט הולך?

טסט (מבחן מעשי) ממוצע נע בין 10-40 דקות, כאשר זמן הבחינה הממוצע עומד על כ-25 דקות. משך הבחינה אינו מעיד על איכות התלמיד, ויכול להיות משיקולי נוחות של הבוחן. הבחינה תהיה סמוך או בתוך הישוב בו התלמיד לומד נהיגה.

על מנת לגשת לטסט, גילו של התלמיד חייב להיות 17 או יותר, עליו לשאת תיאוריה תקפה (כלומר, עבר תיאוריה בהצלחה עד שנתיים לפני הטסט), עליו לעבור טסט פנימי בהצלחה, עליו לשלם אגרה בסך 125 שקלים ולהשיג את אישור המורה להשכרת הרכב בטסט (תשלום שנע בין 350-500 שקלים, ישירות למורה הנהיגה).

טסטים בדרך כלל אינם נקבעים "מהיום למחר", ומחולקים בין המורים במחוז לפי גודל בית הספר ובאקראיות, על ידי מחשב. מומלץ מאוד להשתבץ לטסט אצל המורה מראש.

אגדת הטסטר המפחיד

לפני שנדון בטסט עצמו, חשוב להבהיר מספר נקודות לפני האדם החשוב בחייכם בימים הקרובים: הטסטר. הטסטר הוא אדם שהוכשר על ידי רשות הרישוי לשמש כבוחן נהיגה, וחשוב מאוד לזכור זאת: הרוב המוחלט של בוחני הנהיגה מעולם לא היו מורים לנהיגה. 

הרוב המוחלט של הבוחנים לא מגיעים לטסט ברצון להכשיל אתכם, אבל הם כן מגיעים עם גישות שונות ומשונות, וסטנדרטים שונים שאין לכם סיכוי להכיר לפני הבחינה. חלק אוהבים "לשחק אותה קשוח". לכן, חשוב לא לקבוע מסקנות מראש על הטסטר ולהכריז על כשלון מוחלט.

בואו נכנס לראש של הבוחנים: הם יושבים לצד ילד בן 17, שהם לא מכירים, ברכב של אדם אחר וללא הכשרה של מורה לנהיגה. כתוצאה מזה, ואפשר להבין אותם, הם חוששים - וזאת סיבה מרכזית שבוחנים רבים "קופצים" מהר, גם כשאתם לא חושבים שהמצב מסוכן. לכן, ונזכיר זאת בהמשך, כדאי להתחשב בטסטר ולעשות מגוון פעולות שיגרמו לו להיות רגוע יותר ובטוח בנהיגה שלכם, על ידי נתינת יותר "ספייס" ויצירת מרווח בטחון.

לפני הטסט


 

  • חשוב לישון טוב בלילה לפני הטסט, ולהגיע אליו רעננים כמה שיותר: לשתות קפה, רד-בול או כל מוצר עתיר קפאין בבוקר שלפני.
  • כדאי לעבור בראש על שיעורי הנהיגה האחרונים שלכם, ולערוך רשימת טעויות שהייתם רוצים להמנע מהם. יישמו בשיעור שלפני הטסט.
  • מומלץ להמנע מתכשירים שונים להרגעה אם אתם לא זקוקים להם בהמלצת רופא. לחלק מהתכשירים אפקט מרדים שיכול להפריע בטסט.
  • חשוב לוודא שתעודת הזהות שלכם בתוקף, שכל התשלומים הוסדרו ושהטופס הירוק תקין.



במהלך הטסט

הבוחן נכנס לרכב? תרגעו. גם אם הוא הבוחן ה"מפחיד" ביותר, הוא לא נושך. הבדיקה הראשונה שתתבצע תהיה המסמכים של התלמידים, ואתם תסעו אך ורק כשהטסטר יגיד לכם בפירוש לעשות זאת.

יחסי אנוש: היו מנומסים לטסטר. אם לא תהיו מנומסים אליו, התוצאה תהיה יקרה מאוד. אל תצרו שיחות, בדיחות או שאלות מיותרות, אם הטסטר לא יוזם אותם. הדבר היחיד שהטסטר מחוייב להגיד לכם הוא "בהצלחה" ולאן לפנות בצומת הבאה, וחלק ניכר מהטסטרים יסיקו עליכם מסקנות אם תפגינו חוסר בטחון ("שמאלה פה?"). אם אתם חייבים, תשאלו כמובן. 

הערות ובלימות: הבוחן מחוייב להכשיל אתכם במידה ונאלץ לבלום את המכונית, ברוב המוחלט של המקרים - ואותו הדבר נכון לגבי נגיעות בהגה, אבל היו מקרים מעולם. אם במהלך הטסט הבוחן מעיר לכם הערה, יתכן מאוד שמדובר ב"עצה ידידותית" שכלל לא תכשיל אתכם. לכן, לא רצוי להתווכח על כל הערה כזאת ולקבל אותה בהבנה, לפחות כלפי הטסטר. קיבלתם בלימה או נגיעה בהגה ואתם לא מסכימים עם הבוחן? אל תהססו לשאול - בנימוס - מדוע נבלמתם. לטסטר יש זכות לא להגיב.

כיבוי מנוע: כיבוי מנוע, גם אם הוא קורה מספר פעמים, אינו מהווה עילה להכשלה בטסט. הוא יכול להוות עילה שכזאת במידה והמנוע נכבה בזינוק בעלייה ולא התמודדתם עם המצב בצורה נכונה (כלומר, הרכב הדרדר לאחור והבוחן נאלץ לבלום). 

חנייה: הטסטרים, ברוב רובם של המקרים, יתנו לכם שתי הזדמנויות (או יותר) לחנות. אם בפעם הראשונה לא הצלחתם לחנות, בקשו בנימוס הזדמנות שנייה.

טיפים לטסט

1. המנעו ממצבים מסוכנים: אחת העצות החשובות ביותר. בהרבה מהטסטים התלמידים נכשלים דווקא בגלל תפקוד לקוי של נהגים אחרים או תנאים שלא בשליטתם. מה עושים? נמנעים מלהכנס למצבים שיכולים לגרור תקריות כאלה. ישנן מאות דוגמאות למצבים כאלה: מעבר נתיב קרוב מדי לצומת (ולא בטוח שתספיקו לסיים את המעבר לפני הצומת), עקיפת מכונית שלא לצורך, כניסה לכיכר כשיש מכוניות שאמורות לנסוע ישר (אבל בפועל יכולות לפנות ללא איתות), נסיעה מהירה בצמתים בהם יש לכם זכות קדימה (שלא בהכרח תקבלו) או לפני רמזורים שיכולים להתחלף. חשבו: מה הנהג הישראלי יעשה שיכול להפריע לי בצומת הקרוב? מנעו את האפשרות שהנהג הישראלי יפריע לטסט שלכם.

מנגד, אל תהססו להפגין בטחון עצמי לטסטר. אם זכות הקדימה שלכם, סעו בזהירות. אם אתם חייבים לבצע עקיפה (למשל, משאית חונה), בצעו אותה מבלי להסס או להתייעץ עם הטסטר.

2. השתמשו במקדם בטחון: הסטנדרטים של הטסטרים שונים ומשונים - יש שיעדיפו תלמידים שנוסעים מהר יותר ומתנהגים כמו נהג ותיק יותר, ויש שיעדיפו לראות זהירות יתרה אצל תלמידים. בכל מקרה, קחו מקדם בטחון. אם אתם נמצאים בצומת ועליכם לתת זכות קדימה, ומכונית נמצאת במרחק סביר ולא יותר, תנו לה לעבור. הרבה פחות סביר שתכשלו במצב כזה על חוסר בטחון או עיכוב התנועה מאשר שתכשלו על אי מתן זכות קדימה.

נמצאים ברחוב צר? סעו לאט. ממש לאט. עוד יותר לאט מזה. במקומות כאלה, הטסטרים נוטים להיות לחוצים מאוד מחשש שמשהו יקרה. כביש פתוח? האיצו עד המהירות המותרת. בעיר, בכביש ממוצע, סעו כ-10 קמ"ש פחות מהמהירות המותרת. בצמתים מרומזרים, הפחיתו מהירות גם אם יש אור ירוק, והכינו את עצמכם לבלימה במידה ואתם רחוקים יחסית מהרמזור, והוא מתחלף לצהוב - שימו לב לרמזורים שנמצאים על ירוק כבר הרבה זמן.

3. תנו לטסטר להבין מה אתם עושים: לא תמיד הטסטרים מבינים מה התלמיד מתכוון לעשות, וכתוצאה מזה בולמים. אל תפתיעו את הטסטר - בצעו את כל הפעולות שלכם לאט ובהדרגתיות. יש באמפר בהמשך הכביש? בלמו לאט, כדי שהבוחן יראה שזיהיתם את הבאמפר. יש הולכי רגל בהמשך הכביש? בצעו בלימה איטית והדרגתית. מסתכלים במראות? הזיזו את הראש בצורה סבירה (אנחנו לא בתיאטרון). עוקפים מכונית חונה? בצעו את העקיפה ממרחק גדול ממה שהייתם עושים במצב רגיל, והמנעו מלהתקרב אליה יתר על המידה.

4. שחקו במשחק "הנהג האדיב": הנהגים הישראלים הם לא הנהגים האדיבים בעולם, אבל זה בהחלט מה שמצפים ממכם לעשות בטסט. אם איתרתם הולך רגל שמעוניין לחצות את הכביש, גם אם הוא טכנית לא שם את רגלו על מעבר החצייה, בלמו ותנו להם לעבור (עד שהם כבר על המדרכה הסמוכה). אם מישהו מבצע עבירת תנועה שמפריעה לתנועה שלכם, תנו לו לעשות אותה ותמנעו מצרות. וכמובן, בצופר לא משתמשים בטסט ובטח שלא בקללות.

5. בצעו הסתכלות נכונה: הטסטרים אוהבים הסתכלות נכונה. בכל בלימה, הסתכלו במראה המרכזית. בכל פנייה שמאלה, הסתכלו במראה המרכזית ואז בשמאלית - וכך גם לגבי כל פנייה ימינה. זהו סעיף חשוב מאוד בטסט.

לבד מהסתכלות במראות, חשוב לתכנן את הנסיעה נכון על ידי הסתכלות קדימה ונקיטת פעולה במקרה הצורך. כך, אפשר לתכנן עקיפות והשתלבויות בכבישים מהירים מראש.

6. הפגינו בטחון עצמי: תנו לטסטר להבין שאתם לא פוחדים לנהוג. בצעו פעולות, גם אם הן לא חובה של ממש, שימחישו לו את זה. יש קטע כביש קצר שאפשר לפתח בו מהירות? העבירו להילוך שלישי, גם אם מדובר בחצי דקה נסיעה. מותר לנסוע מהר? סעו מהר. צריכים לעבור נתיב? הפעילו איתות, בדקו מראות, ובמידת הצורך - האיצו והשתלבו בנתיב.

7. נהגו כפי שלימדו אתכם: צייתו לחוקי התמרורים והמהירות כמו שהמורה שלכם לימד אתכם. במידה ויש לכם מחלוקת עם הטסטר על עיניין מסויים, נהגו כהבנתכם ואל תחששו. גם טסטרים טועים לפעמים. במידה והטסטר מכשיל אתכם על כך בכל זאת, ברשותכם היכולת לערער.


נכשלתי בטסט ראשון. אני שוקל התאבדות. מה לעשות?

לא צריך להתאבד. ברוב המקרים, הכשלון בטסט הראשון הוא לא סתם כשלון של מישהו שלא מוכן לנהוג. מדובר בכשלון שנובע מתוך חוסר הבנה של שיטת הטסטים והסטנדרטים של הטסטרים. נכשלתם? כן, זה יקר, וכן - זה לא נעים, אבל אם אתם יודעים לנהוג אתם תעברו בטסט השני. ואם לא בשני, אז בשלישי...


בהצלחה לכל הנהגים החדשים!

 

 

הבהרה, לא אני כתבתי את המדריך הזה,

הוא לקוח מהאתר הזה:

http://www.fxp.co.il/showthread.php?t=4373351

כ"ו בתמוז תשע"ג 20:25
כדאי לנעוץ!אנונימי

נראה לי שיעזור לרבים.

כ"ו בתמוז תשע"ג 20:43
כ"ז בתמוז תשע"ג 17:00

ואתם יודעים אולי מה החוק בנוגע לתמרורים שנעקרו?

ז"א שהיה תמרור, עקרו אותו, ולכן בכלל לא בטוח שאני אדע מה לעשות.

תמרור עצור/ רחוב חד סטרי...

א' באב תשע"ג 13:41

אולי יעניין אותך