כיבוד חמיו וחמותו.
חייב{C}[1] אדם (הן[2] איש והן אשה) בכבוד[3] חמיו[4] וחמותו[5]. וצריך[6] לקום[7] לכבודם כשנכנסים לד' אמותיו. וכן[8] לבקרם מידי פעם ושאר[9] עניני כבוד. ואף[10] שאינו חייב במורא כלפי חמיו וחמותו מכל[11] מקום המנהג שלא לקרוא להם בשמם אלא יקרא להם בתוספת תואר לפני השם כגון 'רבי פלוני' או בשם כבוד אחר[12]. וכן ראוי שלא לישב במקומם המיוחד להם. וצריך[13] לזון לחמיו וחמותו אם אין להם וגם אין להם בנים שיזונו אותם. וכן[14] צריך לכבד את אביהם ואמם של חמיו וחמותו. וגם[15] לאחר פטירתם של חמיו או חמותו, צריך לנהוג בהם כבוד[16]. ואם[17]נפטרה אשתו, או אם נתגרש ממנה, אין חייב עוד בכבוד חמיו וחמותו, ומכל[18] מקום גם במקרה כזה ראוי לכבדם קצת.
הלכות קודמות: http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t565851#6280747
מקורות לעיון והרחבה, השתדלתי להדגיש את מה שחשוב:
[1] שו"ע סעי' כד'. אבל פשוט שכבוד אביו קודם לכבוד חמיו, וע"כ בכל הכיבודים צריך להקדים לאביו.
[2] שלה"ק שער האותיות ד"א ד"ה 'האשה'. ברכ"י סקכ"ה. שיו"ב סקט"ז. שו"ת תשובה מאהבה ח"א סי' קעה'. חי"א סוף כלל סז'. גדולת אלישע סקנ"ו. בא"ח פר' שופטים אות ל' והוסיפו שגדול חיוב האשה לכבד חמיה וחמותה מחיוב האיש לכבד חמיו וחמותו, שהיא חייבת גם בכבוד בעלה.
[3] ובס' הליכות בן אדם לחבירו עמ' קיד' בשם הגרי"ש אלישיב והגרבצ אבא שאול זצ"ל שחמיו וחמותו אף שאינם שומרי מצות בדקדוק, כל שאינם רשעים, חייבים בכבודם.
[4] ובילק"י כבוד הורים עמ' תרעו' שאפילו אם חמיו וחמותו מצערים אותו חייב לנהוג בהם כבוד. וכן אפילו אם חמיו עם הארץ חייב לכבדו. אבל אם היה רשע ובעל עבירות אין חייב לכבדו, אם לא במקום שיביא הדבר לידי מחלוקות שאז יכבדו.
[5] ס' צדה לדרך מאמר א' כלל ד' פט"ו. ב"ח סי' רמ'. ט"ז סקי"ט. ברכ"י סקכ"א. פ"ת סק"כ ושכן מבואר מהשו"ע סי' שעד' סעי' ו'. חיי"א כלל סז' סעי' כד'. בא"ח פר' שופטים אות ל'. ובלקט יושר יו"ד עמ' לז' ובשו"ת אמרי יושר ח"ב סי' קסה' שאשת חמיו שאינה אם אשתו (או אב חורג של אשתו), אין חייב בכבודה. (ובילק"י כבוד הורים עמ' תרעח' שעכ"פ מצד דרך ארץ יכבדה מעט ובפרט בפני אשתו).
[6] בס' חרדים פי"ח אות א' ובלבוש סעי' כד' משמע שהוא ככבוד אביו ממש. אומנם בב"ח סי' רמ' ובש"ך סקכ"ב ובברכ"י סק"כ ובכר"ש סקכ"ד ובשו"ת בנין עולם יו"ד סי' מז' ובשו"ת יחו"ד ח"ו סי' נא' כתבו דאינו ממש אלא מכבדם כשאר זקנים.
[7] וכן כשעולה חמיו לס"ת יעמוד. הליכו"ע שם.
[8] שו"ת אמרי יושר ח"ב סי' קסה'. ובפרט בימים טויבם וכדו'.
[9] בלבוש סעי' כד' כתב שחייב בכבוד אביו ככבוד חמיו. אומנם הב"ח והש"ך והחיי"א כתבו שחייב לכבד לחמיו כדרך שמכבד הזקנים בקימה והידור וכיוצא בזה.
[10] הגחיד"א בס' ברית עולם על ס' חסידים סי' שמה'. שו"ת בצל החכמה ח"ג סי' צה'.
[11] ט"ז סקי"ט ושכ"כ בס' צדה לדרך. שד"ח מע' חתן וכלה ח"ז. קובץ מבקשי תורה כא' עמ' שיד' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל. הליכו"ע ח"ח עמ' קסד'.
[12] וכן מותר מה שנוהגים מקצת אנשים לקרוא לחמיו וחמותו 'אבא' ו'אמא'. ובס' הליכות בין אדם לחבירו עמ' קיג' בשם הגרב"צ אבא שאול שהמנהג לפנות אליהם בלשון אדון או גברת או דוד ודודה.
[13] ערוה"ש סעי' לח'. וע' בכר"ש סקכ"ד.
[14] כן מבואר באגרת הגר"א.
[15] פלא יועץ ערך 'חמיו וחמותו'. ואם אין לחותן בנים שיאמרו עליו קדיש, יאמר עליו חתנו. שו"ת נחלת יואל זאב ח"א סי' נה'.שד"ח אס"ד אות א' אבילות סי' קנט' בשם ס' קרית דוד חנה. וע' בס' קב הישר פל"ה ובס' יסוד ושורש העבודה שער הכולל פט"ו בשם הזוה"ק שע"י לימוד התורה של החתן מעלה לנשמת חותנו.
[16] ויעשה להם נחת רוח כאשר היה עושה לאביו או לאמו.
[17] ס' משיב הלכה ח"ב סי' קמו'. ס' מורא הורים וכבדום עמ' קיז' בשם הגרב"צ אבא שאול זצ"ל.
[18] ע' פלא יועץ ערך 'חמיו'.
אתמול לא היתה לי גישה למחשב לכן לא העליתי,מתנצל.





