כיבוד הורים מס' 18. קימה לכבוד ההורים.כיבוד הורים

קימה לכבוד ההורים.

 

חייבים[1] הבן[2] והבת לעמוד[3] בפני[4] אביהם[5] ובפני[6] אימם. ואין[7] די לעשות הידור בפניהם, אלא צריכים לעמוד ממש מלוא קומתם. ואף[8] בשעה שהבן עוסק בתורה או מתפלל[9] בבית או בבית הכנסת[10] ורואה את אביו, צריך לעמוד (אבל[11] בשעה שאומר ק"ש או ברכת המזון, לא יעמוד). ואף[12] בשעה שעוסק במלאכתו[13] צריך לעמוד בפניהם אפילו אם ע"י כך יפסיד ממון. אבל אם[14] שוכב במטה עם בגדי לילה, אין צריך לקום לכבודם. וכשעומד[15] לפני הוריו אין לו להשען על דבר. וחיוב[16] קימה לאב ולאם אינו משעה שנכנסו לד' אמותיו אלא מזמן שרואה אותם מלא עיניו[17] (היינו[18] ממרחק מאה עשרים ושמונה מטר). ואפילו[19] אינו רואה את הוריו אבל שומע את קולם שמתקרבים למקום שבו נמצא[20] צריך לקום לכבודם. ואחרי[21] שקם לכבוד הוריו צריך להשאר מעומד עד שילכו ויתכסו ממנו[22] או עד שישבו[23], או[24] עד שיתנו לו רשות לישב, ולאחר[25] מכן ראוי שיחזור לישב אע"פ שצריך לילך, כדי להראות שקם לכבודם. וראוי[26] לאדם שיודע שאביו עומד לבוא והוא עומד, שישב וכשיראה את אביו יקום לכבודו. ורשאים[27] האב והאם למחול על כבודם ואז לא יצטרכו הבן והבת לקום לפניהם, אבל[28] על כל פנים מחוייבים לעשות להם הידור (היינו[29] לנוע מעט כאילו רוצה לעמוד מפניו). ואם[30] נמצאים שם אנשים שאולי אינם יודעים ממחילת האב והאם, צריך הבן לעמוד מלוא קומותו בפני הוריו, גם במקום שמחלו לו.

 

 

הלכות קודמות: http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t569131#6306739

 

 

 

 

מקורות והערות לעיון והרחבה, השתדלתי להדגיש את מה שחשוב:
 


[1] שו"ע סעי' ז'. וע' בפ"ת סק"ה ובמנ"ח מצוה רכז' ובגדולת אלישע סי' רמד' סק"ח ובבא"ח פר' כי תצא סעי' טו' ובחזו"א סי' קנא' סק"א שגם אם הבן או הבת עיוורים צריכים לקום לכבוד אביהם כשיודעים שנמצא לפניהם.  וע' בשו"ע וברמ"א סי' רמב' סעי' כא' שאין לחלוק כבוד לאב בפני רבו המובהק של האב אלא"כ גם רבו חולק לו כבוד, והוא הדין אם יושב הבן אצל רבו המובהק (או גדול הדור) ונכנס אביו לחדר אינו עומד בפניהם, אלא"כ גם רבו חולק כבוד לאביו, ובס' כיבוד הורים עמ' נה' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שדוקא כשיושב סמוך לרבו אין לו לקום, אבל אם הוא בריחוק מקום (כגון שיושב לפני רבו בשיעור עם תלמידים רבים) יעמוד בכל אופן. וע' בגשר החיים פ"כ בהע' ובילק"י כבוד הורים עמ' קפו' שאבל על אמו אינו חייב לעמוד בפני אביו כל ימי שבעה מפני שגם אביו שרוי באבלות, ואם רוצה להחמיר רשאי לנוע מעט לשם הידור. (אולם בתשעה באב כשיושב הבן על הארץ צריך לקום לכבוד אביו).  

[2] ובשו"ע סעי' ז' שגם אם הבן תלמיד חכם חייב לעמוד בפני אביו. וע' ברמ"א שם שאם הבן גדול ומפורסם ויש לחוש לבזיון תורה יתרחקו האחד מהשני. וע' בשו"ע שם שאם האב תלמיד בנו, כל אחד מהם עומד בפני השני. אומנם בש"ך סק"י עפ"ד הרמ"ם שגם בזה רק הבן יקום הבן לכבוד אביו. ובשו"ת הרדב"ז החדשות סי' קמה' שכדי לצאת לכל הדיעות ימחל הבן על כבודו ואז לא יצטרך אביו לעמוד.

[3] ופשוט אין חילוק בזה אם נמצא עם אביו לבד, או שמצויים שם אנשים מלבדם. וכן פשוט שאפילו אם אביו מובל בכסא צריך לעמוד מפניו. וע' בשו"ע סי' רמב' סעי' טז' שמבואר משם שוגם אם אביו עובר במכונית אפילו תוך ד' אמותיו אין צריך לקום אלא אם כן אביו נעצר לידו. 

[4] יש המדקדקים שבכל פעם בהזכרת שם אביו יקוום ואם הוא כבר עומד יקוד וישתחווה. ע' ברוח חיים סק"ב בשם ס' בינה לעיתים דף קצט' ע"ד.

[5] ואפילו אביו או אמו עוורים. שו"ת גנת ורדים יו"ד כלל ד' סי' ב'. ברכ"י סי' רמד' סק"ב. שער אפרים סי' עח'. הגה' רעק"א סי' רמ'. וע' בשו"ת תשוה"נ ח"ב סי' תמח' שאפילו אביו מחוסר הכרה או תשוש בשכלו באופן שאינו מרגיש מאומה רח"ל צריך הבן לקום.

[6] ברכ"י סי' רפב' סק"א. חי"א כלל סז' סעי' ז'. פת"ש סק"ו. קיצוש"ע סי' קמג' סעי' ז'. גדולת אלישע סקט"ז. 

[7] חרדים פי"ח אות א'. נחל"צ. מקנה לג' ע"א ד"ה 'אמר אביי. חיי"א כלל סז' סעי' ז'. ערוה"ש סעי' כד'. ס' מעורר ישנים סי' כו'. הליכו"ע ח"ח עמ' צה'.

[8] שו"ע סי' רמד' סעי' יא' וה"ה הכא. וע' בלבוש שם סעי' יא' שמבואר מדבריו שאין הבן צריך להפסיק מלימודו בשעה שעומד, וכ"כ בס' יפה ללב שם סק"י.  ואפילו אם הבן מלמד שיעור לרבים ונכנס אביו, צריך לעמוד, (אבל אין ראוי לאב להכנס במקרה כזה כדי למנוע הפסק הלימוד). וע' בשו"ת שבט הקהתי ח"ג יו"ד סי' רנו' ובשו"ת שבה"ל ח"ו סי' קמו' שאם הבן יושב ואוחז ספר תורה בבית הכנסת אין צריך לעמוד כשרואה את אביו.

[9] ברכ"י סי' רמד' סק"א ובא"ח פר' כי תצא אות טו'לגבי רבו וה"ה הכא. שו"ת פני מבין או"ח סו"ס רלד'. 

[10] וכן כשמצוי בבית המדרש.

[11] שו"ת צי"א חי"ד סי' י'. שו"ת שבט הלוי ח"ו סוס"י קמו' אלא"כ הוא בבין הפרקים. אומנם בברכ"י שם ובשו"ת שלמת חיים סי' מח' מחמירים גם בזה בכל אופן.

[12] חזו"א יו"ד סי' קמט' סק"ד וכן מבואר מהפ"ת יו"ד סי' רמד' סק"ג בשם הט"א. ופשוט שאם יושב באוטבוס ורואה לאביו או אמו שנכנסים לאוטובוס שצריך לעמוד עד שיתיישבו במקומם. ואם אין להם מקום ישיבה מחוייב ליתן להם את שלו. וע' בשו"ת תורה לשמה סי' רנה' שכשיושב בסעודה או משתה ואביו עובר ומוזג כוס ליושבים, כשמגיע סמוך לבן, צריך לעמוד.

[13] ואפילו כשהוא שכיר יום אצל בעל הבית, שמסתמא יש מחילה על כך מבעל הבית, וראוי שיבקש מאביו ומאמו שימחלו על כבודם כל זמן שעוסק במלאכתו.

[14] שו"ת שבט הקהתי ח"ג יו"ד סי' רנו' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל. אמנם בילק"י כבוד הורים עמ' קפב' מחמיר בזה ושאם קשה לו יבקש מחילה מאביו ואמו, וע"ש שמחמיר גם בענין הרוחץ עם אביו בברכית שחיה או בים ולבושים בבגד ים, שצריך הבן לקום לכבוד אביו, ולפי דברי השבט הקהתי הנ"ל גם בזה יש להקל. 

[15] חרדים פס"ו אות קיב'. וכן מבואר מהברכ"י חו"מ סי' יז' סק"ד. וע' במשנ"ב סי' צד' סקכ"ב שאם הוא סמוך באופן שאם ינטל אותו הדבר לא יפול, יש מקלים. אבל גם בזה ראוי להחמיר.

[16] ס' המקנה קידושין לג' ע"ב. נחל"צ. מאה שערים עמ' קסג'. בני יהודה דף נז' ע"א. חיי"א כלל סז' סעי' ז'. ברכ"י סק"א בשם המט"י. עמודי הארזים סי' נו' סק"ו. גדולת אלישע סקי"ח. הליכו"ע ח"ח עמ' צה' ושכ"כ בס' אבן ישראל הל' ממרים פ"ו דף רטו' ע"א.ודלא כראשון לציון דף צט' ע"ד ד"ה 'ונראה' שסובר שצריך לעמוד רק כשנכנסו בד' אמותיו.  

[17] ופשוט שאסור לבן לעצום עיניו או להפנות ראשו לצדדים כששומע את אביו או אמו מתקרבים, כדי שלא יצטרך לראותם ולקום לכבודם שבלאו הכי צריך לקום כשיודע כשהוריו מתקרבים למקום בו נמצא. וע' בשו"ע סי' רמד' סעי' ג'.

[18] ע' בש"ך סי' רמד' סק"ח בשם הסמ"ק סי' נב'. ולדעת החזו"א זצ"ל הוא כמאה שישים מטר והמחמיר כמותו, תע"ב.

[19] גליון מהרש"א סי' רמ סעי' ז'. ערוה"ש סעי' כד'. וע' בשו"ת שבה"ל ח"ב יו"ד סי' קיא' אות ד'.

[20] והיינו כשעומדים להכנס לחדר בו נמצא, אבל אם רואה אותם עוברים בחדר אחר אין צריך לקום לכבודם. חיי"א שם. שו"ת שבה"ל ח"ב סי' קמה'. ס' כיבוד הורים פ"ד סעי' ה' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל. וע' בילק"י כיבוד הורים עמ' קעח' עפמש"כ הבא"ח פר' כי תצא שהיושב במרפסת ורואה את הוריו עוברים ברחוב אין צריך לקום, וכן בן היושב בביהכ"נ ורואה שאמו נכנסת לעזרת נשים או בת הרואה מהעזרת נשים שאביה נכנס לביהכ"נ למטה, אין צריכים לקום. וע' בבא"ח פר' כי תצא אות יג' שמבואר מדבריו שאם האב בעליה והבן למטה אין צריך לעמוד.

[21] מקנה קידושי לג' ע"ב. נחלת צבי. מאה שערים עמ' קסג'. חיי"א שם. הליכו"ע ח"ח עמ' צה'.

[22] וכגון שהבן יושב בסלון ונכנס אביו וברצונו לילך למטבח אין לבן לישב עד שיכנס אביו למטבח.

[23] אבל אם עמדו לנוח ובדעתם להמשיך מיד ללכת, לא ישב. ילק"י כבוד הורים עמ' קנא'.

[24] מאירי קידושין לא: וכן מבואר מהשו"ע סי' רמב' סעי' טז'. ובשו"ת שער שמעון אחד ח"א יו"ד סי' יב' בשם הגר"ע יוסף שליט"א שאם כשבא הבן לקום צווהו אביו לשבת, ישאר מיושב. 

[25] ס' חסידים אות צא'. שכנה"ג הגה"ט סק"כ. באה"ט סק"ט. בית לחם יהודה סק"ו. גדולת אלישע סקכ"ו. ובבא"ח פר' שופטים אות יב' שאם צריך להפנות לנקביו באופן שעובר על בל תשקצו אין צריך לחזור לישב.

[26] ע' בבא"ח פר' שופטים אות יב'. 

[27] שו"ע סעי' יט'. ואף ראוי שימחלו בזה לילדיהם מפני הקושי שבדבר.

[28] ע' שו"ע סי' רמב' סעי' לב' וה"ה הכא.

[29] לבוש שם.

[30] ס' הליכות בן אדם לחבירו עמ' פז' בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל. ילק"י כבוד הורים עמ' קסג'.

יישר כח, כל הכבוד על ההתמדה..-משה ר-
יישר כח!אילה שלוחהאחרונה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפיאחרונה

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויקאחרונה
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.אחרונה
נשמע די מבאס לאבד חחח
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי הים

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

כלל נחמדזיויק
נראה לי רחוק מאד ממה שהולך שם
דווקא פנים מול פניםהפיאחרונה
יותר קל לי
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי הים
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

הבהרה חשובהשפיכת לב

מדובר כמובן על סרטים או סדרות שבגדול הן 'נקיות', אבל לפעמים יש פתאום כמה שניות של בעיה.

הסינון מתבצע ע"י AI ולא ע"י שום אדם יהודי וכד'.
השאלה הייתה האם מבחינתכם הייתם משקיעים סך מסוים שעבור כל סרט או פרק שאתם צופים - תוכלו לשים אותו בתוכנה שתעבור על כולו ותחתוך את המקומות הבעיתיים.

אם זה נקיהרמוניה

גם מבחינה רעיונית אז כן

אבל הרבה פעמים סרטים אפילו בלי קשר לחוסר צניעות לא תואמים את הלך הרוח של יהודי.

 

נ.ב

המטרה של סרטים היא לא לשרוף את הזמן או להוות ריגוש אלא ללמד דרך חוויה

כי זה גם ככה מחנך מהדלת האחורית... אז צריך לראות שזה עונה גם על זה 

וזה מסובך, לכן הפיתרון הוא כמו שכתב @פ.א. 

הייתי קוראת לזה נקודות למחשבה/ מסר, אבל לימוד?נפש חיה.
חינוך בעיניי הוא לא דרך סרטים ודומיהם
למה?הרמוניה

סרט זו חוויה חזקה ולכן זה כלי שאפשר לרתום אותו לקדושה את לא חושבת?

אנשים הולכים לסרטים, להצגות, כדי להתענג, להתנתקפ.א.

לשעתיים מטרדות היום יום, מלחצים ודאגות.

הולכים לקולנוע או צופים בבית בסרט, יוצאים להצגה,  כדי להכנס לזמן קצר לעולם אחר.  ההפוגה הזו מעניקה למוח "מנוחה" מרעשי הרקע של המציאות.

לפעמים אנחנו נהנים אפילו מסרטים שגורמים לנו לפחד או לבכות. זה קורה כי המוח שלנו יודע שזה "רק סרט" 🙃


 

מי מחפש לקבל שעת חינוך בצפייה בסרט?

לשם כך יש שיעורים ולימודים.

 

אני חשבתי על סיבה אחרתנפש חיה.

סרט הרבה מחצין דברים ומציג אותם בדו מימד ולפעמים תלת מימד חזותי

יש נושאים יפים וחשובים שמעבירים אותם בסרט,

עדיין הדיבור ןהעומק שבשיח או לימוד אמיתי מתוך ספר, נותן מימד אחר שא"א להעביר בצורה שטחית וצבעונית

נראלי שמסר או תוכן אמיתי או רעיון זה דבר שצריך עיבוד או שיח עמוק, לא דרך רדודה

שתעביר אותו

או תתיימר לחנך איתו  

..הרמוניה

בסרט יש יתרון שאין בלימוד מספר וכן להיפך.

זה כמו סיפור רק בצורה משודרגת וחיה יותר. בעיניי אין רע בלשלב... כל עוד הסרט חיובי.

ולאו דווקא בתור שעת לימוד, גם בשביל העשרה.

..הרמוניה

בין אם תרצה ובין אם לא הסרט מעביר מסרים, ובצורה הכי חזקה שיש... שאגב המטרה שאתה מתאר לענ"ד לא אידאלית בכלל. זה לברוח מהמציאות. אבל אם כבר, אז לפחות שיהיה משהו יחסית מועיל ולא מזיק. (מסייגת שאין בעיה בעיניי שיציאה לסרט תהיה שעת בילוי מדי פעם, אבל שוב שזה יהיה סרט חיובי)

מנסה להבין אותך - למה את מתכוונת לברוח מהמציאות?פ.א.

בניגוד למדיום ויזואלי שבו הכל מוגש לנו "מוכן", הקריאה דורשת מאיתנו להיות שותפים ליצירה. כששוקעים בספר טוב ומעניין, אנחנו בונים בדמיון שלנו את הדמויות, את תיאור המקומות, המוח שלנו הוא זה שמפיק את הסרט מהמילים הכתובות. וממש נכנסים למציאות המתרחשת בספר, ומתנתקים זמנית מהמציאות סביבי בזמן שאני שקוע בספר.  

וכשעוצרים באמצע קריאת ספר וחוזרים אליו כעבור יום/יומיים, שוב צריך להכנס למציאות המדומיינת של העלילה. 

התכוונתי לגבי המטרה של הצפיה.הרמוניה

סרט יכול למלא בהשראה, להעשיר וללמד כמו ספר, אבל אם המטרה היא להסיח את הדעת מהמציאות אז משהו במציאות לא תקין. אלו שתי מטרות שונות. לא קוראים או צופים רק בשביל להפעיל את הרגש ולכבות את השכל... מסכים?

המטרה היא הנאה נטו, בילוי חברתי נעיםפ.א.
הולכים לסרט, להצגה בתיאטרון , להופעה של אומן מוכשר, כדי להינות. כדי לגוון את השגרה של עבודה, בית, נסיעות. אנחנו מחפשים רגש. בין אם זה לצחוק מכל הלב, להתרגש עד דמעות, או פשוט להתפעל מיצירה טובה.


וככה גם מספר טוב.


נראה לי מרחיק לכת להגדיר יציאה לסרט שנהנים ממנו, ובעקבות כך התנתקות לשעה/שעתיים, כבריחה מן המציאות. 

אין בעיה עם בילוי מדי פעםהרמוניה

כי המטרה מוגדרת, כמו שמכניסים מנוחה בלו"ז אבל זה לא מה שהיה נשמע שאמרת. חוץ מזה גם בילויים צריכים להיות כשרים, ותאמין לי שאין בזה אמצע בד"כ... או שזה חיובי וממלא, או שזה מוריד.

חזרתי לקרוא עכשיו את התגובה מאתמולפ.א.

אכן אפשר היה להבין ממני משהו אחר ממה שהתכוונתי

 

אז אני בא להדגיש שאני מדבר על יציאה לבילוי מידי פעם כדי להינות מהפנאי ולא כדי לברוח ממציאות חיים, מצרות ובעיות. 

אוקייהרמוניהאחרונה
לא ברור לי איך זה יעבודברגוע
אתה תוריד את הסרט בצורה לא חוקית ואז תצנזר אותו בעזרת התוכנה שלך? אתה הרי לא יכול לצנזר את הסרטים/סדרות כשהם באתר המקורי שלהם (רימון אולי כן יכולים).
המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויק
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

לגמרי הבנתי את השאלה. עונה:די שרוט

בסוף, זה תלוי במינון של כמה אתה צורך. כי אם תגזים אתה בסוף תמצא את עצמך בחמש לפנות בוקר מתעורר ליד פח זבל עם גרביים שהם לא שלך.

 

ככה זה בחיים. צריך לקבל אותם כמו שהם. כל ניסיון להתכחש להם נועד לכישלון. כי מה הם החיים אם לא צבר אירועים שמפריעים לנו לישון?

מתברר עם הזמן-יש כיוון אבל רק ה' יודעהרשפון הנודד
אם רק ה' יודעזיויק
אז איך אתה גם יודע?
אני יודע את הכיוון לפי מה שאני מבין ומרגישהרשפון הנודדאחרונה

אבל בסוף מה יקרה איתי בפועל זה רק ה' יודע ומוביל

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
כןנפש חיה.אחרונה
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אולי יעניין אותך