שאלה לחב"דניקים מלומדים..בת 30

אז זה הסיפור: ילדתי בת החמש לומדת בגן עם גננת חב"דניקית. (גננת מ-ד-ה-י-מ-ה!!! אחת בדור..)

לפני כמה זמן הסברתי לה איך כדור הארץ מסתובב סביב עצמו וסביב השמש וכו'. והנה, אתמול, בסוף הגן, הגננת סיפרה לי היא הסבירה לילדות שהשמש מסתובבת מסביב לארץ, והארץ עומדת. כמובן שהבת שלי אמרה את מה שאמא שלה לימדה אותה, שזה בדיוק הפוך...

הגננת אמרה לי שהאדמו"ר הזקן כותב בתניא שהארץ היא עומדת, ושזו סוגיה שלמה- איך זה מסתדר או לא עם הידע העכשווי.

ועכשיו השאלה: א. הייתי רוצה לדעת מה המקור בתניא שבו האדמו"ר הזקן כותב זאת.

                        ב. יותר מזה- למה הוא התכוון? האם הוא התכוון לומר אמירה מדעית שנוגדת את המדע (שנראה לי היה גם בימיו)? האם הוא התכוון לומר "גלילאו גלילאי (נניח) טעה, ואני אומר לכם שמדעית, העולם עומד והשמש מסתובבת?

                       ג. אם התשובה לב. היא כן- הוא אמר אמירה "מדעית", איך אתם מסבירים את זה? העובדה שכדור הארץ סובב סביב עצמו וסביב השמש זה לא איזו תיאוריה מופרכת. זה עובדה מוכחת, בדוקה, שנצפתה ואושרה וברור שזה אכן כך.

(אגב אני ממש לא בענין של "המדע הכל יודע". בכלל לא. אבל בענין הזה ממש מוזר לי לשמוע אישה משכילה שטוענת טענה מוזרה כזו.)

תודה!

מבוסס תורנית ומדעית שהשמש סובבת את כדור הארץמושיקו

התיאוריה שכדור הארץ מסתובב סביב השמש היא מנוגדת לתורה וזו עוד תיאורה לא נכונה שנכנסה עמוק עמוק לתוך ציבור שהולכים על פי התורה.

כדור מסתובב רק סביב עצמו

(אגב על פי תורה יש חיים מחוץ לכדור הארץ - שקיללו אותם בשירת דבורה "אורו מרוז אורו ישוביה" - רק אין בהם בינה) 

 

מצו"ב מספר מכתבים של הרבי בנושא מאתר צעירי אגודת חב"ד
http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=1753&CategoryID=1006

 

שאלה: על פי תורה השמש סובב את כדור הארץ, ואילו חכמי התכונה קבעו שהארץ סובב את השמש.

תשובה: בעשיריות השנים האחרונות, החליטו כל אנשי המדע העוסקים בשטח זה, אשר אין כל החלטה בדבר, מי מהשמש והארץ עומד במקומו והשני מקיפו. ולא עוד, אלא שהחליטו על יסוד כמה שיקולים מדעיים, שלעולם לא יוכל המדע להביא ראיה והוכחה בזה. כל איש ביכולתו לאחוז באיזו שיטה שירצה, או שהארץ עומדת והשמש סובבת אותה, או להיפך, או ששניהם סובבים אחד את השני. וכידוע כל זה לאלו המתעסקים בהתפתחות המדעים בתקופתנו, מיוחסת על שיטת היחסיות...

ועל פי זה מובן, שכל המקראות המדברים אודות הליכת השמש מסביב לארץ כו' - יש ללמדם כפשוטו ואין על זה כל קושיא

(ממכתב אייר תשי"ט - לקו"ש י עמ' 181)

 

ישנם פסוקים רבים בתנ"ך וכן הרבה מאמרי חז"ל הקובעים שהשמש סובב את הארץ. לפני המאה החמש עשרה היה דבר זה מקובל בכל העולם, עד שבמאה החמש עשרה קם קופרניקוס (שאגב היה כומר ואם כן היה מאמין) וקבע על בסיס נסיונות ומימצאים אסטרונומיים שהנחה זו בטעות יסודה; הציר המרכזי של מערכת השמש הוא השמש, וכל כוכבי הלכת, וכן כדור הארץ, סובבים אותו.

במשך המאות השבע עשרה והשמונה עשרה והתשע עשרה נכתבו ספריות גדולות של חומר אפולוגטי כדי להסביר את ה"קונפליקט" הזה בין התורה לבין המדע. ההסברים שהוצעו היו, בדרך כלל, שאין לפרש את המקראות כפשוטם.

אולם בשנת 1905 גילה המדען הנודע איינשטיין תאוריה חדשה ששמה קץ לויכוח. לפי תורת היחסות שלו (המקובלת על כל אנשי המדע) לעולם לא יוכל המדע להביא ראיה והוכחה בענין זה. התברר שה"קונפליקט" בן שלש מאות השנים בין התורה לבין המדע לא היה ולא נברא, ושוב ניתן לפרש את המקראות כפשוטם...

(מ"יחידות" עם קבוצת סטודנטים - נדפס ברעיון השבוע ד עמ' 23. תרגום מאנגלית)

 

אחד מהיסודות בשיטת היחסיות שנתקבל על דעת כל המדענים בעשיריות השנים האחרונות, הוא:

שבנוגע ל"סיסטמה" (= מערכת שטתית) של שני גרמים הנמצאים בתנועה יחסית אחד לשני, אי אפשר לקבוע מי הנמצא במצב של מנוחה, ומי המתנענע, ולא מפני החסרון בידיעתנו עתה, כי אם מפני "טבע" הענינים. זאת אומרת שבנוגע לשאלה האמורה וכיוצא בזה, אין למדע כל עמדה, ואדרבא – שולל הוא מענה ברור בהאמור. ועוד יותר - באם תמצאנה קושיות על סברא אחת, יש דוגמתן גם בנוגע לסברא השניה, וכמבואר בשיטת היחסיות בארוכה.

מהאמור מובן, שבאם יבוא מי שהוא ויאמר שמאיזה טעם שיהיה, בוחר לקבוע שגרם פלוני עומד והשני סובב סביבו, אי אפשר מנקודת המדע- שתמצא על זה איזה סתירה.

דרך אגב - גם לפני קום השיטה האמורה לא היתה שלילה מוחלטת של שיטת פטולמיס (שהארץ לעולם עומדת והשמש סובב סביבה), כי אם הצהרה ומסקנא שמספר הקושיות על שיטה זו גדול יותר מאשר על השיטה שעל שם קופרניק, אבל גם על שיטת קופרניק הקשו כמה "קושיות" ואי הבנות...

(ממכתב אלול תשכ"ז - לקו"ש י עמ' 181)

(ממכתב אלול תשכ"ז - לקו"ש י עמ' 181)
מושיקו כתבת יפה, זה בעיקר יתאים לאנשים חילונייםיבצ
הזקוקים להוכחות מדעיות ושימוש בשפה גבוהה, לא צריך ללכת רחוק, אפשר פשוט להביא ראיה מיהושע בן נון שנלחם נגד העי ועצר את השמש כדכתיב שמש בגבעון דום וגו', והרי אם השמש עומדת במקומה מה טעם לעצור אותה? אלא שהשמש היא זו שמסתובבת ומקיפה את כדור הארץ ולכן היה צורך לעצור אותה. לא צריך ללכת על בעל התניא הרמבם כבר מדבר על כך.

אפשר להוסיף עוד כמה וכמה כתובים מעין זה.
מגיבהבת 30

א. מושיקו כתבת יפה. לא בטוחה שאני מקבלת את הכל. וגם לא בטוחה שהקביעה שהשמש מסתובבת היא מופרכת כ"כ.

ב. לטעמי, כל המקראות וכל החז"לים, לא צריכים הוכחה מעין זו. הרי מנקודת המבט שלנו, האנשים שע"פ כדור הארץ, באמת הארץ עומדת והשמש זזה. ואת סיפור יהושע נן נון ועוד סיפורים אפשר להסביר בפשטות- שכולם ראו שהשמש נעצרת בשמיים. לא מזה ההוכחה שהשמש מסתובבת. אפשר הרי גם לומר שהארץ נעמדה ולכן זה היה נראה לכולם שהשמש נעמדת. זה מתואר כך כי זו נקודת המבט שלנו ושל משתתפי אותה מלחמה. 

איינשטין קבע שאי אפשר לדעת מי סובב את מימושיקו

בגלל שנמצאים על עצם שזז.

 

למי שלא מספיק לו הרמב"ם ועוד מפרשי התורה.

 

למה חבדני"ק?כל יהודי רוצה ללכת על פי תורהמושיקו

יש כאלה שחוששים כנראה מאנשי המדע ומידי פעם הולכים לפיהם.

 

אבל הרמבם כותב שיש 9 גלגלים שמסובבים את כדור הארץ.

 

והטור שהבאת מתעלם משום מה מהטענה של אינשטיין(שמספק את מי שלא מספיק לו התורה וצריך את המדע)

 

והרבי באגרותיו שהבאתי למעלה מתייחס לטענות הוא הביא בטור הזה 

 

 

תוכל להבילי את המקורות התורניים בנושא?אלעד

ואני מדבר על אמירות מפורשות, לא ראיות מ"שמש בגבעון דום" וכיוצ"ב שניתן להפריך בקלות,

וגם לא מהראשונים והאחרונים- שבקלות יכול לדבר מעין מה שהיה ידוע בזמנם.

הלכות יסודי התורה ברמבם פרק ג'מושיקו

כל הגלגלים האלו המקיפין את העולם כולו--הן עגולין כדור, והארץ תלויה באמצע.

מתחיל מחזור חדש עוד שבוע אתה מוזמן להתחיל ללמוד ולהשכיל

ביקשתי מקורות חז"לייםאלעד

לא ראשונים ואחרונים

 

http://torah-science.blogspot.co.il/2008/12/blog-post.html

 

פרט מתוך הקישור הזה:

"לפי ספר הזהר כדור הארץ אינו עומד במקומו אלא סובב סביב צירו כל יום, וסיבוב זה הוא שגורם לחילופי היום והלילה. לפי המאירי כבר דוד המלך ידע, על פי קבלה, שכל כוכבי הלכת סובבים סביב השמש ו"השמש באמצע". שניהם - חכמת ישראל - בהסכמה מלאה עם המדע המודרני, ושניהם סותרים את החכמה היוונית שהועתקה על ידי הרמב"ם האומרת שכדור הארץ עומד במקומו והכוכבים סובבים סביבו."

מה זה סותר?מושיקו

סיבוב סביב הציר - הרמבם גם מסכים לכך.

 

שיש כוכבים שמסתובבים סביב השמש - כנ"ל
 

בנוסף וצבא השמים לך משתחוים

 - המאורות משתחווים לה' אם השמש לא זה איך בדיוק מתבטאית ההשתחוה שלה?

 

 

בנוסף לכך שמי שכתב את האגרות למעלה הוא ידע את הזהר ושאר המקורות ישר והפוך ובכל אופן כתב מה שכתב

הרמב"ם אמר עוד הרבה דברים אחריםהרועה

דע שהימנעותנו מלדגול בקדמות העולם אינה בגלל הכתוב בתורה שהעולם מחודש. כי אין הכתובים המצביעים על חידוש העולם מרובים מן הכתובים המצביעים על היות האלוה גוף1, וגם אין שערי הפירוש2 בעניין חידוש העולם נעולים בפנינו ולא נמנעים ממנו, אלא היינו יכולים לפרש כפי שעשׂינו לגבי שלילת הגשמות3. ואולי היה זה הרבה יותר קל והיתה לנו יכולת גדולה יותר לפרש את הכתובים ההם ולהוכיח את קדמות העולם4, כפי שפירשנו כתובים ושללנו את היותו יתעלה גוף. 
 

 

http://press.tau.ac.il/perplexed/chapters/chap_2_25.htm

 

אל תדרוש ממני להתאים את כל ענייני האסטרונומיה שהם ציינו אל המצב כפי שהוא, כי המתמטיקה היתה לקויה באותם זמנים21. והם לא דנו בזאת מבחינת שהם מוסרים אמרות אלה מפי הנביאים, אלא מבחינת שהם היו חכמי אותן תקופות במקצועות אלה או שמעו אותן מפי חכמי אותן תקופות22. אין אני אומר בגלל זה על אודות אמרות שלהם, שאנו מוצאים אותן מתאימות לאמת, שהן אינן נכונות או שהן הופיעו במקרה. אלא כל-אימת שאפשר לפרש דברי אדם כדי שיתאימו למציאות שהוכח בהוכחה מופתית שהיא נמצאת, יהיה זה הראוי והנאות ביותר לאיש מעולה מטבעו עושׂה-צדק.

 

http://press.tau.ac.il/perplexed/chapters/chap_3_14.htm

 

הרמב"ם לא מקדש את האמונה המדעית שלו.

זאת בדיוק הנקודה, בענינו נראה ככהיבצ
אבל יהושע בן נון אני חושב שלא היה אדם פשוט ועצם העובדה שאמר לשמש דווקא לעצור זה אומר שהשמש סובבת, אחרת מה טעם לעצור דבר שלא ניתן לדעת בוודאות?

שנית, לפי כללי הפיסיקה שני דברים עגולים שנמצאים במרחק מסויים ואחד עומד והשני מסתובב סביבו לא ניתן לדעת מי עומד ומי סובב על זה אין אף אחד חולק. על כן, מאחר שהמדע לא בטוח נשאר רק את ההוכחה של התורה.
א. עיין בקישור האחרון שהבאתי שם ניתן לראות על פניואלעד

שההוכחה של התורה היא דווקא להיפך.

ב. יהושוע בן נון, ע"פ פשט הדברים, לא אמר לשמש לעצור אלא לאור שבא ממנה, וזה הפירוש "שמש בגבעון דום"- שמש, עצרי את אורך בגבעון והותירי אותו כך למשך זמן מה.

 

אני רק מבקש להעיר שמעולם לא התעמקתי בנושא,

ואני כרגע רק בגדר משוטט ומחפש.

תודה על ההזדמנות להחכים!

ברור שיהושע עצר את השמש עצמה,יבצ
אי אפשר להפריד בין השמש לאור, מה גורם לאור ולחושך? סיבוב השמש ואילו היתה ממשיכה לנוע היה מחשיך ולא היו יכולים לנצח. אותו דבר עם נקדימון בן גוריון.

עד כדי כך שנשאל על הרמבם איך הוא מחשב את הזמנים מבריאת העולם ועד אחריתו, בשעה שפעמיים עצרה השמש מלנוע?
"שמש בגבעון דום"LightStar

בס"ד

 

זה לא אומר מי עצר, העובדה היא, כשאתה מסתכל לשמש מאיפה שהיה יהושוע, היא נשארת במקום.

זה הכל.

מי לך גדול מהרמבםמושיקו

שאפילו המאירי אמר עליו גדולות ונצורות.

 

ורוב טענותיך יהו שבעצם המדע אמר אחרת וצריך גם להתחשב בזה, לפי כל המדענים איינשטיין הוא היה מדען ברמה עולמית והיסטורית והוא פרך את התיאריות האחרות  לחלוטין. 

 

ויפה שאתה מתעמק בענינו של ג' בתמוז

תודה על המקורות!+mp8
תודה על הדיון. חומר למחשבה...בת 30
דרך אגב - זו גם דעת רבי נחמן מברסלבשפת הנחל

מובא בשיר נעים בתחילת ליקוטי מוהר"ן :

בריאת האדמה וכדוריה, ארצות ומדינות רבות סביבותיה

בני אדם איש ללשונו ודתותיה

ניצנים ופרחים ואיביה

נפילת המדינות מרוחותיה, 

נשארת עומדת והגלגלים מקיפים סביבותיה

 

וכן מופיע בספר שיח שרפי קודש (חלק א' אות קלא):

פַּעַם-אַחַת סִפֵּר רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, שֶׁהַמְחַקְּרִים חוֹלְקִים זֶה עִם זֶה. כַּת אַחַת אוֹמֶרֶת, שֶׁהַגַּלְגַּלִּים חוֹזְרִים וְסוֹבְבִים וְהוֹלְכִים, וְכַת אַחַת אוֹמֶרֶת, שֶׁהַגַּלְגַּלִּים עוֹמְדִים בִּמְקוֹמָם, וְהָאָרֶץ מְסַבֶּבֶת וְחוֹזֶרֶת. וְזֶה שֶׁלֹּא נוֹפֵל הָעוֹלָם בְּהַסְּבִיבָה, הִיא מֵחֲמַת הַמְּהִירוּת מְאֹד. וְהָא רְאָיָה, כְּשֶׁיִּקַּח אָדָם דָּבָר עָגֹל, וְיַעֲמִיד בְּתוֹכָהּ כְּלִי מָלֵא מַיִם, וִיסַבֵּב אוֹתוֹ הָעִגּוּל בִּמְהִירוּת, אֲזַי יַעֲמֹד הַכְּלִי כְּמוֹ שֶׁהָיָה וְלֹא יִפֹּל לָאָרֶץ אֲפִלּוּ טִפָּה אַחַת מִן הַמַּיִם – כֵּן הוּא זֶה, מֵחֲמַת שֶׁהָאָרֶץ מְסַבֶּבֶת בִּמְהִירוּת גָּדוֹל עוֹמֵד הָעוֹלָם בִּמְקוֹמוֹ. וְאָמַר רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, שֶׁאֵינוֹ כֵּן בֶּאֱמֶת, רַק הָאֱמֶת הוּא כַּדֵּעָה הָרִאשׁוֹנָה, וְאָמַר הַפָּסוּק: וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת (קֹהֶלֶת א, ד. וְעַיֵּן בְּשִׁיר רַבֵּנוּ בד"ה נִשְׁאֶרֶת עוֹמֶדֶת וְכוּ'). (יְמֵי מוֹהַרְנַ"תְּ בְּהַשְׁמָטוֹת שׁוֹנוֹת ב). 

הגעתי מלינק בעמוד הראשי...חילזון 123

אני לא קשורה לחב"ד בכלל

אבל קודם כל לפי מה שאני יודעת בקטע המדעי יותר נח לנו להסתכל על המערכת ככה שהשמש במרכז וככה הנוסחאות של החישובי מסלולים נוחות יותר לחישוב אבל מצד התאוריה באמת זה הכל יחסי ואפשר לבחור כל נקודה אחרת להיות נקודת הייחוס של המרכז ולחשב את המסלולים של האחרים. ככה שזה לא כזה שבירת כל התאוריות המדעיות הקיימות להגיד שהשמש לא במרכז. זה סתם צורת הסתכלות יותר מקובלת אבל אין לזה משמעות אמיתית.

חוץ מזה לא מבינה כלום בחב"ד אבל מן הסתם אם הוא כתב כך כי יש משמעות רעיונית לאמירה שלו שהארץ (והאדם) במרכז.

ואז מה קורה מבחינת התאוריה המדעית זה לא כזה קריטי. מחר יכולה להיות תאוריה אחרת.

מה שמעניין זה להבין מה הרעיון שהוא רצה ללמד בעניין הזה ומה אנחנו יכולים ללמוד מזה להתנהגות שלנו.

יש רעיון מאחורי זה.חיה רוז

בגלל שכל העולמות, וכל הכוכבים וכו וכו נבראו עבור קיום המצוות ע"י בעלי בחירה פה בכדור הארץ, הרי הכל סובב סביב הכדור הזה. גם מבחינה פיזית וגם מבחינה רעיונית.

בגלל שכך הדבר במטרת בריאת העולם, אז כך זה גם במציאות.

^^ יפה!!770מ
רק בגלל הדיון שמתחולל כאן בפעם המי-יודע-כמהמי האיש? הח"ח!

ראשית, שום דבר לא "מקיף", מתוך איזו סיבה מעורפלת מטאפיזית ואריסטוטלית, שום דבר אחר. גופים שואפים להתמיד במהירות קבועה בתנועתם הקווית (בין אם מישורית ובין אם במרחב מעוקם לא-אאוקלידי בהתאם לתורת היחסות הכללית). וזה באמת מה שגלילאו גליליי הראה. וזה נכון ומוסיף להיות נכון. מה שמחולל את מסלוליהם של הגופים הוא שדה הכבידה של ריכוזי המאסות במערכת, וזה מה שאיינשטיין הראה.

שנית, ולעצם העניין, הפיזיקה לא עסוקה בקביעה מי מקיף את מי, אלא מה הוא מרכז המאסה של מערכות גרביטציוניות. זה, אגב, לא קשה למצוא את מרכז המאסה של מערכת השמש: אפשר לחפש בגוגל solar system center of mass. כמו תמיד, אלו שיוצאים מעורם כדי לתרץ פסוקים, מתעלמים מכך שבמכניקה של גוף צפיד עסקינן. זה שקול למי שמדבר על זבוב בחדר שיש בו פיל, ומתעלם מהפיל שבחדר. כל גוף במערכת השמש מקיף את מרכז המאסה של מערכת השמש וזה כולל את השמש עצמה, אבל גם למשל את הפלנטה צדק, ועל אחת כמה וכמה כדור הארץ. זה מה שיש וזהו. בכלל שום תנועה אפילו של אטום בודד, שלא לדבר על אף גוף צפיד של מערכת השמש, איננה תנועה חוזרת בזמן הקיום של היקום הנצפה, עקב התפשטות היקום ותנועת שביל החלב ככלל והחלקים השונים בו בפרט. כל זה נצפה, נבדק, אומת ומקבל השלמות אינפורמטיביות בכל רגע נתון מהטלסקופים שבחלל החיצון. ברור לגמרי (שלא לומר כשמש...) שההתפלפלות סביב הדיוק האיינשטייני (שאומנם נחוץ בפיזיקה המתמטית), באה כדי לתרץ את מה שלא נוח במקורות קאנוניים. בסופו של דבר, כולנו יודעים שישנה שנה שמשית בת כ - 365 יממות, שבה כדור הארץ - בערך, ובאופן כללי, ובקירוב גדול - מקיף את השמש. עצם הרעיון שהשמש מקיפה את כדור הארץ נובע הרי יותר מאשליית חילופי היום והלילה, שנובעים דווקא מתנועה שבכל מקרה קופרניקוס הוכיח את קיומה - סיבוב כדור הארץ על צירו. כל הפיזיקה כולה מטרתה להראות ממה נובעות האשליות החושיות בנקודת מבט תצפיתית.

שלישית, ולסיום, בעיניי זה מיותר לדון בכלל בנושאים האלו כל עוד שלא לומדים פיזיקה מסודרת. פיזיקה מסודרת איננה ציטוטים מהרמב"ם, או מאדמו"ר הזקן, ובוודאי שלא פירושים להכרזה רטורית של יהושע בן-נון. מישהו כאן הביע את דעתו ולפיה יהושע עצר את השמש "עצמה" כדבריו. גם אם זה נכון, זה לא נוגע לחוקי הפיסיקה התקפים המוכרים לנו, וזה שקול לכך שצפרדעים יהפכו למזלגות. אני כבר לא מדבר על מה שמישהו אחר טען ש"על פי תורה יש חיים מחוץ לכדור הארץ", שזו כמובן טענה לא-מבוססת, שמסתמכת על פירוש מדרשי מסויים, דהיינו מקור שבהגדרה מתייחס לעצמו כאל אפשרות פרשנית לא אכסיומטית.
די מפריע לי לשמוע על ילדה קטנה בת חמש, שכבר צריכה למצוא את עצמה נקרעת בין מה שאימא אמרה בבית, לבין מה שהממסד החינוכי האינדוקטרינרי אומר לה בשעות הלימודים.

זו שאלה של חינוך לפי הרמבם או לפי פילוסופיה יווניתמושיקו

כי תיארויות מדעיות עולות ונופולת כל הזמן.

 

והתורה היא אמת אבסלוטית.

 

כתוב שהשמש והירח משתחוים באמצעות מהלכם.

 

והרמבם ושאר המפרשים שהתייחסו לנושא הזה לא כתבו רק כי הם היו חכמים במדע אלא גם בגלל החכמה האלוקית שהיתה להם דרך התורה

מי האיש. סמוך על הרמב"ם שהיה איש מדע770מ
עבר עריכה על ידי 770מ בתאריך כ"ח בטבת תשע"ד 14:41

בסדר גודל שידע ידע הרבה יותר ממך!!

 

ולעצם ההפרכה של גדולי עולם איך ניתן בקלות להפריך האם דיברת איתם למדת קצה קצהו מתורתם שאנשים הרבה יותר מבוגרים יצאו מגדרם לשמוע את דעתם המלומדת הן בידע גשמי ומדעי והן בידע תורני?

 

זה מופרך מבינתי להפריך אפילו אם הידע שלך מגיע ל100% בפיזיקה!!

 

ודרך אגב: כמו שאמר מעלי תאוריות מדעיות ואפילו פיזיקאיות ככל שיהיו מבוססים תמיד עולות ויורדות כל הזמן תמיד מתרחשים ומתגלים דברים נוספים אשר בגללם צריך לשנות הרבה או את של כולם באכסמיות קיימות אלפי ומאות דורות!!

 

ולעומת זאת התורה היא תמיד ניצחית בין אם מישהו מבין אותה ובין אם מישהו מתימר להגיד שיש פה טעות התורה תמיד תהיה אמת ואין בילתה  ! זה שככה נראה לנו זה לא הוכחה, אנחנו בשכלינו הקטן לא מבינים!! אבל לדוגמא מה שהיה אם יהושוע ברור שכך היה יהושוע עצר אך ורק את השמש!!

 

ולפי זה באמת הארץ הקטנה שלנו עומדת וכל הגלגלים מסביב כולל השמש מסתובבים סביב הארץ שלנו!!

 

לא הבאת ראיות למשהו מסויים.מי האיש? הח"ח!

הבאת התנסויות - של אנשים ושל מאורעות. זה לא אומר שההתנסויות האלו רלוונטיות לחוקי פיסיקה קונסיסטנטיים במחקר.
מושיקו - זה בסדר להכפיף את המחשבות לשיטות חינוכיות, אבל צריך להביא איזה רעיון חזק יותר מאשר מה שדרשו הקרדינלים מגלילאו. עובדה שהוא לא באמת נסוג בו ממסקנותיו, כשגם תחת סכנת חיים מילמל מתחת לזקן "ואף על פי כן, נוע תנוע..." (E pur, si muove).

הפוך בה והפוך בה כי כולה בהמושיקו

יהודי קודם כל הולך על פי התורה  ועל פי חכמי התורה שבזכותם זה זהם הוגים בתורה הם יכולים לראות ולהבין הרבה יותר מענקי הפילוסופים של יוון ודומיהם

אבל אתה עצמך ראית שיש כמה דעותאלעד
עבר עריכה על ידי אלעד בתאריך ה' בשבט תשע"ד 14:23

גם בין חכמי התורה

 

ביד החזקה (קידוש החודש פרק יז הלכה כד): ``טעם כל אלו החשבונות ומפני מה מוסיפים מנין זה ומפני מה גורעין, והיאך נודע כל דבר ודבר מאלו הדברים, והראיה על כל דבר ודבר, היא חכמת התקופות והגימטריות שחברו בה חכמי יון ספרים הרבה והם הנמצאים עכשיו ביד החכמים, אבל הספרים שחברו חכמי ישראל שהיו בימי הנביאים מבני יששכר לא הגיעו אלינו, ומאחר שכל אלו הדברים בראיות ברורות הם שאין בהם דופי ואי אפשר לאדם להרהר אחריהם, אין חוששין למחבר בין שחברו אותו נביאים בין שחברו אותם גוים, שכל דבר שנתגלה טעמו ונודעה אמתתו בראיות שאין בהם דופי אין סומכין על זה האיש שאמרו או שלמדו אלא על הראייה שנתגלתה והטעם שנודע``.

 
והגאון רבי חיים קנייבסקי שליט``א מבני ברק אמר, שאין בכך שום כפירה או בעיה לומר כיום כי השמש עומדת במרכז, וזאת מהטעם הנ``ל שמעולם לא קבעו חז``ל אחרת, אלא רק השתמשו בנותון זה כפי מה שהיה ידוע בימיהם כדי לסדר חשבונות ראיית הירח. 
ממש בהשגח"פ נתקלתי במכתב הזה של הרבי.קולמוס הנפש 3>
ח'תרעז

 

 

ב"ה, כ"ח אלול ה'תשכ"ג

 

 

 

ברכה ושלום!

 

 

במענה למכתבה... בו כותבת אודות שתי השיטות בנוגע לסיבוב הארץ והשמש והשקפת המדע בזה וכו' ולפלא כותבה הנ"ל שהרי בודאי יודע אשר אחד מהיסודות בשיטת היחסיות שנתקבל על דעת כל המדענים בעשיריות השנים האחרונות הוא:

 

 

שבנוגע ל"סיסטמה" של שני גרמים הנמצאים בתנועה יחסית אחד לשני, אי אפשר לקבוע מי הנמצא במצב של מנוחה, ומי המתנענע, ולא מפני החסרון בידיעתנו עתה, כי אם מפני "טבע" הענינים, ז. א. שבנוגע לשאלה האמורה וכיו"ב, אין למדע כל עמדה, ואדרבה - שולל הוא מענה ברור מהאמור. ועוד יותר - באם תמצאנה קושיות על סברא אחת, יש דוגמתן גם בנוגע לסברא השני', וכמבואר בשיטת היחסיות בארוכה.

 

 

מהאמור מובן - שבאם יבוא מי שהוא ויאמר שמאיזה טעם שיהי' בוחר לקבע שגרם פלוני עומד והשני סובב סביבו, אי אפשר מנקודת המדע - שתמצא על זה איזה סתירה.

 

 

דרך אגב - גם לפני קום שיטה האמורה לא היתה שלילה מוחלטת של שיטת פטולמיס (שהארץ לעולם עומדת והשמש סובב סביבה), כי אם הצהרה ומסקנא שמספר הקושיות על שיטה זו גדול יותר מאשר על השיטה שעל שם קופרניק אבל גם על שיטת קופרניק הקשו כמה "קושיות" ואי הבנות. ואכמ"ל.

 

 

... כמובן אין הזמן עתה גרמא למכתבים - אלא שגודל ערך עניני חנוך ולימוד (על טהרת הקודש) מכריע.

 

 

ח'תרעז

 

 

נדפסה בלקו"ש ח"י ע' 181. ובאמונה ומדע ע' 104 (ושם בתאריך: כ"ח אלול תשכ"ז).

 

 

שיטת.. סביבה: ראה גם לעיל חח"י אגרת ו'תתעז. חט"ו אגרת ה'תמט, ובהנסמן בהערות שם.

ואני אשאיר למלומדים פה להסביר את הדברים...קולמוס הנפש 3>
טוב,בת 30
עבר עריכה על ידי בת 30 בתאריך כ"ט בטבת תשע"ד 15:57

אז גם אני עשיתי בירור, לפחות התחלתי לעשות, בירור פיזיקלי- אסטרונומי של הענין, בעזרת אדם שהוא בר סמכא בעניינים הללו.

לא אביא הכל, כי לא נראה לי שיש טעם. אבל כמה הערות

א. לא נראה לי נכון להסתמך על עובדות מדעיות שהרמב"ם מביא. ומחילה, גם לא על עובדות מדעיות שר' נחמן מביא. (הצילו!! אני מנהלת בפורום ברסלב!!). מדע הוא מדע, לא רוח הקודש. במיוחד אם מתייחסים לרמב"ם כאיש מדע- זה עוד יותר שגוי להסתמך על המדע שלו. וכי אנחנו מסתמכים ככה על אנשי מדע אחרים מאותה תקופה? לא שאני רוצה ח"ו להשוות את הרמב"ם לאנשי מדע נוכרים, כן? אבל הנקודה הובנה, אני מקווה. אם  הרמב"ם היה חי היום אולי היה משנה את דעתו. ואולי לא, כמובן, אבל בגדול- גם אם צדיק גדול אומר אמירה מדעית זה לאו דווקא עושה אותה נכונה. (מדייקת- אני יודעת שהרבי כן היה מצוי בעניני מדע מודרני ולכן זה קצת שונה)

 

ב. ממה שהבנתי עד כה בבירורי- ההבנה הזו שהרבי מביא של תורת היחסות היא בכלל לא מובנת מאליה.

ג. נניח שזה נכון- שא"א אפשר לקבוע איזה גוף מסתובב. אבל הרי אנחנו בעידן שבו היו אנשים על הירח, שיש לווינים, כלומר- יכולות להיות תצפיות על תנועת גרמי השמיים שלא נעשות דווקא מתוך כדור הארץ. וכמדומני שכל החישובים והתצפיות מורים על כך שאכן כדור הארץ מסתובב.

ד. כל הדיונים על הפס' "והארץ לעולם עומדת". אני לא כ"כ מבינה למה להשליך את הדיון הזה על הפסוק, אפילו שנראה שגם ר' נחמן עשה זאת. הכוונה בפסוק, בצורה הכי פשוטה, היא שהארץ עומדת- קיימת. הפסוק לא בא לקבוע אמירה מדעית אסטרונומית. כנ"ל ב"שמש בגבעון דום"- יהושע לא בא להורות לנו מה מסתובב ומה עומד. יש שם תיאור של מה שהיה, בצורה הכי פשוטה. בדיוק כמו שאני משתמשת במושגים "שקיעת החמה וזריחת החמה", כי זה העולם שלנו וכך אנו רואים את הדברים.

אני לא חושבת שצריך ליצור פולמוס תורה- מדע מהדבר הזה. לא מרגישה בכלל שהעובדה שהשמש עומדת וכדור הארץ סובב סביבה היא סותרת את התורה וחז"ל.

 

ד. ולגבי הילדה- אני אמנם לא יודעת למה הגננת העלתה את הנושא, אבל זה לא נראה לי כ"כ משנה לה. היא ממילא לא זכרה או לא הבינה את מה שהגננת אמרה... ומלבד זאת, תמיד יש אי אילו סתירות בין מה שאומרים בבית למה ששומעים בחוץ- וזה בהרבה תחומים, אז לי אישית זה באמת לא כ"כ הפריע.

כי כל מילה התורה היא אמתמושיקו

ואם כתוב הארץ לעולם עומדת אז הארץ עומדת

בדיוק!אלעד

ולכן כשכתוב "ויחרה אפו" זה מוכיח שלו אף, ומהפסוק "ה' יושב על כסא רם ונישא" משמע בפשטות שיש לו כסא (עם ריפוד? בלי ריפוד?).

 

נו באמת. אל תהיה עם הארץ.

הלא הרמב"ם בעצמו יצא חוץ נגד אמירות פשטניות כאלה, ובערך רבע ממורה נבוכים והקדמות לפרק חלק מלאים מזה.

לא ההיבט המילולי הוא זה שמוכיח+mp8

אבל אם יש דיעות שונות בין חכמי התורה- ברור שאנו אוחזים בדיעה אותה הציג הרבי, שמלבד גאונותו וגדלותו בתורה- התמצא גם במדעי זמננו.

 

אני לא מספיק מלומדת- לא בתורה ולא במדע כדי להתפלפל בעניין, ומהקצת שאני מבינה- אני נוטה לסמוך על דברי הרבי שהוצגו כאן.

אבל הארץ לעולם עומדת זה לא בהקשר הזה בכללבת 30

הכוונה היא לא אם היא עומדת או מסתובבת.

הכוונה שהיא לעולם קיימת. דור בא ודור הולך והארץ לעולם קיימת.

אם היה כתוב ירח מסתובב ומאדים מתהפך והארץ לעולם עומדת- אז ההבנה שלך היתה מובנת. אבל בהקשר של המילה עומדת אין בכלל קשר לפולמוס מדעי זה או אחר.

יפה כתבת.אלעד

פסוק או מילה לא עומדים לבדם, אלא מתפרשים בהקשר הכללי שלהם.

 

כמדומני שהרבי מביא את זה+mp8
כאסמכתא לעניין.
ברור שיש גם משמעויות ורבדים נוספים.
אם הרבי מביא את זה- זו עדיין שאלהבת 30

מה, אסור לשאול שאלות על מה שצדיקים כתבו? אסור לנסות להבין למה הם כתבו ולמה הם התכוונו?

צדיקים + מדענים ומי אנחנו?מושיקו

כל דבר בתורה נדרש בפשט רמז דרש סוד.

 

אז לארץ לעולם עומד יש הרבה פרושים.

 

אבל עדיין יש את הפירוש הפשוט..

 

 

ושצדיק רב ופוסק שמבין גם במדע מבהיר את הדברים על דיוקם - זו אסמכתא לפחות עד שיגיע מישהו באותה רמה (אחד שבקיא גם בתורה וגם במדע)ויסביר אחרת

 

ובהשגחה פרטית מצאתי מכתב של הרבי בענין

א. הפירוש הפשוט הוא לא שהארץ עומדתבת 30

במובן שהיא לא מסתובבת. זה ממש לא הפרוש הפשוט.

ב. ממה שהבנתי בבירור שלי, כדי לא לקבל את ה"תיאוריה" שטוענת שאנחנו סובבים סביב השמש, וכדי לטעון שהשמש היא עומדת, צריך לזרוק לפח בערך את כל המדע המודרני. זה קצת בעייתי. בעיקר בגלל שהמדע המודרני הוא יותר מבוסס מהמדע הקדום, והוא נותן תשובות להרבה תופעות.

המדע המודרני מבוסס בהרבה על איינשטיןמושיקו

והוא אמר שהמדע הוא לא חד משמעי וניתן להפרכה במקרים מסויימים

 

לעומת זה כתוב במספר מקומות בתורה את התיאורה הנכונה - ואת המקורות האלו כבתו אנשים שלמד את התורה כולה היה להם ידע מקיף במדע דרך חכמת התורה

המדע המודרני לא מתבסס על מה שמישהו אמר . פשוט לא .שונרא

ובאמת לא צריך לערבב את הרבי בעניינים שכאלה. הרבי היה מומחה לכל ענייני החסידות  שלנו , הוא למד הנדסאות והוא אף פעם לא אמר שזה  אומר שהוא מדען. ובהחלט מותר לו כמו לכל אחד להגיד מה הוא חושב . זה לא אומר שזה דעה של  חב"ד זה אומר שלכל אחד ובודאי גם לו מותר לחשוב על כל דבר.

נכון זה לא דעה של חבדמושיקו

זה דיעה של איש אלוקים עם חכמה רבה בגלל שהוא למד את כל הדברים כפי שהם במקורם ולא שמע אליהם ממישהו.

 

וזה לא משנה אם זה הרבי או הרמבם או כל אחד אחר שלמד את הנושא לעומק עם ידע בצד התורני

נו,אז אם כל אחד שלמד את הנושא לעומק+ידע בצד התורניאלעד

יכול להיות בעל דעה בעניין-

אז יש רבים החולקים על הרבי.

אם כך- מה הרבותא?

 

יש דעה, ויש דעה אחרת.

וזהו.

אני מחפש מישהו באותו סדר גדול של ידע שחולקמושיקו

בעל ידע בכל תחומי התורה

 

ובעל ידע בתורת המדע ובפיזקה שיכול לשלול את תורת היחסות

מי שמתעקש שהמדע סותר את התורה - מרבה כפירה בעולםבונדי770

זה בכלל בלי להיכנס לזה שאם הארץ סובבת את השמש או להפך . לגמרי ברור שלפי חוקי הפיזיקה  שאנחנו מכירים אז הארץ סובבת את השמש. זה לפי חוק המשיכה  . אבל זה לא כל כך חשוב כאן. מה שחשוב שאחרי כל הדיבורים כל נער , זאת אומרת אולי חוץ מאחוז פשוט מקבל שהארץ סובבת את השמש. ואם מתעקשים להגיד שזה נגד התורה , אז אולי יגידו שמסיקים לקבל שהארץ סובבת את השמש אבל באמת בשקט בלב מפסיקים לקבל שהתורה אמת ! 


 אבל לא מוהנת כאן הבעיה . אפילו על משה רבנו כתוב  שהוא אמר  לאהרן שהוא לא בסדר ואחר כך אהרן הסביר וןכתוב על זה "וייטב הדבר בעיני משה" זאת אומרת משה הסכים שטעה. אז קל וחומר על כל בן אדם אחר . אז  אפשר להגיד שאולי אתה טועה ואולי הגננת טועה וגם שאולי רבי זה או אחרק טועה.  אף פעם לא קרה שרבי אמר שרבי לא טועה . אין דבר כזה . הוא טועה הרבה פחות ממה שבני אדם אחרים , וזה מה שחשוב.

 

רבים מחבריך לא יסכמו עם הטענה שגם הרבי יכול לטעותאלעד

גם לא מנהל הפורום עצמו..

הרבי בעצמו אומר שכל רב יכול לטעות .בונדי770

יש על זה שיחה שלו. "משיחות חמישה עשר בשבט ה תשמח " . זה מצאתי באתר 770 .  ואם באמת יש כאלה שחושבים שהרבי לא יכול אף פעם לטעות אז בטח הוא אמר בעוד מקומות שאין דבר כזה.

 

זה לא ענין של הרבימושיקו

זה דוגמא של מציאות של רב בקיא בתורה עם ידע נרחב במדע.

 

ואין הרבה כאלו בדורות האחרונים ואחד הדוגמאות המצויות זה הרבי- מה לעשות.

 

 

סתם דוגמא שהיה הסיפור של האניות הישראליות שנסעו בשבת בשנים הראשונות של המדינה אז היו רבנים שמצאו שלל היתרים על סמן מה שסיפרו-שיקרו להם.

 

אחת ההתיחסויות של הרבי לזה היתה שבבריחתו מאירופה במלחמת העולם השניה שם שהו זמן רב במסע באוניה והוא הסתובב ובחן את פעולת המכונאים ותפעול האוניה ועם רקע במדע הוא ראה איך שמפעילם אניה ופרך אחד לאחד את הטענות שהעלו להכשיר את האניות.

 

אז כשגדול בתורה מביא הוכחות מוצקות שנתמכות בשלל ראיות כדאי לבחון את זה לפני ששוללים את זה מכל וכל.

 

וכמו שאמרתי למעלה לא משנה אם זה הרמבם או כל רב על סדר גודל דומה

 

 

מבלי להמעיט חס וחלילה.תפעול אוניה כלל לא קשור למדעבונדי770

ובכלל לימודים טכניים נותנים גישה לכל עולם המכונות וגם לעולם החשמל כמו שהיה בזמן שהרבי למד. אבל זה בכלל לא קושר אותו למדע. 

 למה לא להסתפק בזה שהוא היה גאון מאין כמוהו בחסידות ממש לעומק ? זה לא מספיק חשוב ?  אני מרגיש שזה הכי חשוב. ובכלל לא  מוסיף לו דברים שבכלל לא שייך.

זה קשור ללימוד דבר מתוך דברמושיקו

יש הרבה רבנים פוסקים שלא יודעים מה קורה בשטח באופן פרקטי.

 

ויש כאלו שמתמחים בתחום זה או אחר ויכולים לפסוק פסיקה הלכתית אמיתית ונכונה.

אבל הרבי לחלוטין לא היה מומחה לכל תחומי המדעיםאלעד

ומבזה לצייר אותו ככזה.

בקשה לעורך. כולם גדולים, אינך צריך להגיב לכל דבראורלוגין

בפרט שהתגובות נראות , וסליחה שאני כותב כך,  לא כמו משהו שמוסיף חוכמה אלא כמו תכתיב מה לחשוב.  זה רק מרחיק. 

הרבי בקיא בכל דברמושיקו

בנוסף לכך שפעולתו בעולם היא להפיץ וללמד את התורה בכל מקום.

 

ואת הנקודות שהרבי מלמד ומדגיש שוב ושוב היא שכל מה שרז"ל כבו הוא כפשוטו - נוסף על כך שאפשר לדרוש אותו.

 

ואם כתבו ארץ לעולם עומדת הם התכוונו לכל דבר.

 

וזה שאי אפשר שלהוכיח מי סובב את מי באופן מוחלט זה קשור לתורת היחסות - ומי שולל ואומר שאפשר לדעת מה סובב את מה בעצם סובר שתורת היחסות כולה לא נכונה - ולא צריך להיות מדען גדול בשביל להבין שסברה כזו שנאמרת על ידי אחד שלא למד יותר מידי פיזיקה היא שווה כקליפת השום

אבל עוד לא הבנת שזה לא הפשט??אלעד

עיינת במפרשים שם בכלל?

קראת את הפסוקים לפני ואחרי? תראו איזה צ'ימעס עשיתם מחצי פסוק כאשר הוא מנותק מהקשרו!

 

גם הרס"ג, אגב, מפרש באופן של דרש, ומביא פירוש מעניין מאוד:

"דור הולך ודור בא, ימלוך מלך וימות, וימלוך אחר תחתיו והארץ  לעולם עומדת, אין ארץ אלא ישראל, שנאמר (מלאכי ג): "כי תהיו אתם ארץ חפץ", ונאמר (ירמיהו כב): "ארץ ארץ ארץ שמעו דבר ה' " כלומר יברחו אומות העולם וישראל עומדים לעולם".

 

אבל גם הוא, כמובן, לא חושב שזו כוונת הפסוק כשלעצמו.

אין אלא דברי בן עמרם-שהכיר את המפרשים האלומושיקו

ידוע כמה נתלבטו איזה מגדולי ישראל איך להתאים פירושם הפשוט של הכתובים המורים על מהלך השמש והירח, והארץ לעולם עומדת, עם שיטת קופרניקוס שמשך זמן אמרו שזוהי האמת המוחלטת, עד שבאה שיטת היחסיות של איינשטיין והוכיחה (ומובן שזהו הוכחה לפי מצב הידיעה עתה) שמנקודת מבט המדע אי אפשר להוכיח בשום אופן, ביחס שבין הכוכבים והארץ, מי העומד ומי המסובב, ובמילא יתכן גם כן שהארץ עומדת והכוכבים סובבים אותה ואין כל צורך להוציא הכתובים מידי פשוטם ולעקמם על ידי קישוים ודיחוקים, וכן בנוגע לדברי רז"ל שיש להבינם כפשוטם.

 

 

מצטער שצריך לחזור. הקיבעון הזה מרבה כפירהבונדי770

מה הולך כאן ?

 על כל דבר נכון שאלעד כותב מיד יש תשובה שבעצם אומרת לו לשים את השכל בצד ולחזור כמו תוכי על דברים  סתם.

 ( להגיד שאיינשטיין אומר שאי אפשר להחליט מי העומד ומי הזז זה ממש להפך מאיינשטיין שמתנגד לעמירה שיש עומד ויש זז.

אל דאגה השלמנו בש"אמושיקו
וואלהאלעד

אתה מגיע הערב למפגש?

שטן

הנושא הפצת כפירה ע"י הצגת התורה כמוטעית,לא חברויותבונדי770

שוב . כשאתה אומר שפשט הפסוקים " דור הול ודור בא והארץ לעולם עומדת " זה שהארץ לא זזה . אתה בטוח יודע בעצמך שזה ממש לא ככה.

 לפי זה הפשט של "דור הולך ודור בא" זה  שכל דור הולך וזז  בלי הפסק ! וברור שלא זאת הכוונה.

 

אותו דבר . אם כתוב בראשית פרק יח ח:

וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב וּבֶן הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה וַיִּתֵּן לִפְנֵיהֶם וְהוּא עֹמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ וַיֹּאכֵלוּ:

 אז תגיד שהפשט הוא שאברהם עמד על הכתפים של המלאכים ?

 

 ושוב . כשאתה כותב שכך אומר התנ"ך. זה אומר לכל  מי ששומע אותך ובעיקר נעריםפ שהתנ"ך לא נכון. לא אומרים את זה בקול אבל חושבים ככה . זאץ אומר אתה מביא לכפירה.

 בוא תסכים שאתה מכיר  כל מיני דברים שכתבו חסידים . אבל אתה לא מביא בחשבון דברים של פיזיקה שאתה בכלל לא בזה, ואתה לא מכיר איך חושבים הצעירים ולמה כל הרבה נהיים חילוניים .

 גם זה שעל כל דבר מגיבים כאן אם מותר לחשוב ככה או לא מגרש מהיהדות צעירים שלא מוכנים שיגידו להם שאסור להם לחשוב מה שם יודעים שזה התורה וזה האמת,

בבקה לחשוב על Zה ולא מוכרחים להגיב.

 תשאיר לאנשים לחשוב לבד..

לא בטוח שהבנתי אותךאלעדאחרונה

אבל אם כן, אז כנראה שלא הבנת אותי.

לא אמרתי שצריך ללמוד את התורה כמו תוכי ע"פ הפשט, וכבר הערתי עך כך בהודעה קודמת.

אבל לבסס טענה מדעית או תורנית על אסמכתא שיוצאת מהבנה מסויימת מחציו של פסוק, כאשר אף אחד מהפרשנים לא הבין כך- זה לא רציני, בין אם הארץ סובבת את השמש ובין אם להפך.

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

חבדניקים מתגייסים לצבא כמו דתיים לאומייםתמימלה..?
או לא מתגייסים כמו חרדים?
לא זה ולא זהתות"ח!

הם מתגייסים (לא יודע בדיוק כמה אחוזי הגיוס שם, אבל הם לא כמו החרדים, זה בטוח), אבל לעומת הדתיים-לאומיים שמתייחסים לצבא כחלק מהתחייה הלאומית של עם ישראל, כחלק מהגאולה, החב"דניקים מתייחסים אל זה בצורה פרגמטית, שצריך צבא באופן טכני כדי להגן על העם (כך לפחות ידוע לי). אגב, זו תפיסה שדומה גם לתפיסה החילונית את הצבא. הויכוח העקרוני הזה הוא לא רק לגבי הצבא, אלא לגבי כל מוסדות המדינה וכו'.

אממתמימלה..?

אבל בחבד הכל סובב סביב השליחות של האדם, אז אולי בטוחים שזו השליחות של הבחורים בגיל הזה...

אני יודעת שבתי ספר של חבד וכאלו לא נחשבים חרדיים אלא ממלכתידתי כי הרבי רצה שאנשים שלא שולחים את הילדים שלהם לחרדי-ישלחו לחבד ויקבלו חינוך מספיק חרדי ומספיק ממלכתי... אז ישיבות חבדניקיות זה כמו הסדר או כמו ישיבות חרדיות?

נכון, את צודקתתות"ח!

חשבתי על זה, התלבטתי אם לכתוב את זה. חלק מהמידד של השירות בצה"ל בחב"ד זה המידד של השליחות, שכדי לקדש את שם ה' בעולם ולגרום לשם שלו להיות אהוב בעולם, הם הולכים לצבא (לא יודע בוודאות אם זה השיקול שלהם, אבל זה בהחלט הגיוני). אבל בסופו של דבר אצלם זה רק כלי כדי להגן/לקדש את שם ה' בעולם. מבחינת התפיסה החבדי"ת אין ערך עצמי (ערך מקודש) לצבא. לא כ"כ הבנתי את השאלה שלך בסוף.

נ.ב אינני חב"דניק והדברים נכתבו לפי ראות עיניי. עדיף שתשאלי חב"דניק שיסביר לך את תפיסתם.

תודהתמימלה..?
השאלה היתהבישיבות חרדיות אסור להתגייס, בהסדר חלק מהישיבה זה הצבא, איפה חבד ממוקמות על הרף של אסור עד חובה?
בשמחהתות"ח!

אה, עכשיו הבנתי. לא יודע. מניח שבאמצע (יש אפשרות אך לא חובה)

איפשהו באמצעפונקציה

יש ישיבות שהמקובל בהן הוא לעשות פטור (כמו הישיבה בכפר חבד) ויש כאלה שיש להן הסכמים עם הצבא על שירות אחרי שנת לימודים ב770 ורצוי גם חתונה (כמו הישיבה בקרית גת)

שתיהן ישיבות גדולות עם לא מעט תלמידים.

אבל חייבת להדגיש שבסופו של דבר זו תהיה הבחירה האישית של הבחור לכאן או לכאן וזה לא משנה איפה הוא לומד.

באף ישיבה אין איסור מפורש ללכת לצבא (אלא רק מינימום דחיית שירות עד אחרי החתונה) אבל גם אין יותר מידי עידוד לצבא.

רעיונית זו מה שהבחור רוצהפונקציה

לדוגמא במשפחה שלי חלק עשו פטור משירות וחלק שירתו.

אחת הבעיות המרכזיות שגורמות להמון בחורים להוציא פטור זה שהצבא עושה להם בעיות עם שנת הלימודים ב770 אחרי 3 שנים בישיבה גדולה ואף בחור לא רוצה להיות עריק ולהסתבך.


התוצאה היא שחלק מהבחורים עושים פטור וחלק חותמים על הסכם מסויים שדוחה להם את השירות לאחרי החתונה.


לרוב מי שעשה פטור כבר לא יעשה צבא, אם כי יש כאלה שמבטלים אותו (לפעמים אפילו בגיל 30+ ואז הם מתגייסים לפיקוד העורף, הרבנות או כל מיני דברים בסגנון).

ממ מענייןתמימלה..?אחרונה

תודה

מחפש ספרים חב"דים על תפילהred panda

היי,

במסגרת מאמר שאני עושה על תפילה וכוונותיה , מחפש  שמות של ספרים חב"דיים על עניין התפילה וכוונותיה (מה לכוון וכו'). ברמת הידע שלי, למדתי בעיקר את ספר התניא ועוד מספר קונטרסים קטנים.

תודה!

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

דיוק כל אות במילים "כי ה' לצד הזה", כמו "לך לשלום"hamedinai

תקציר:


האדמו"ר מלובביץ׳ (חב"ד) לנתניהו -


"תצטרך להיאבק עם 119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיוון שהקדוש ברוך הוא לצד הזה״.


דיוק המילים "לצד הזה" ולא "בצד הזה", דומה מאוד למה שבתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר בדרך אפשר ב2 אופנים 👇


לדייק בכל אות. צוטט בשם הרבי "כיוון שהקב"ה בצד הזה". משמיעת הקלטת שומעים ברור שהרבי אמר "כיוון שהקב"ה לצד הזה", עם אות למ"ד, לא אות בי"ת.

https://x.com/OrwellTruth1984/status/1759284144620667267


מה זה משנה? בתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר #1: אולי כי למ"ד זה לשון לימוד, צריך ללמוד ולהתקדם.


נכון בהקשר לשלום, למרות שבהשקפה הראשונה נראה כאילו אם עושים פשרה משיגים שלום, הנה כאשר לומדים את הנושא לעומק, מגלים שזה נכון רק בהקשר לאויב ידידותי ומתחשב, המריבות שבתוכנו. כאשר מדובר בהקשר לאויב האכזרי החיצוני זה הפוך: כל כניעה אליו רק מרחיקה את השלום.


נכון גם בהקשר ל"צד הזה". צריך ללמוד את הצד, האם הוא באמת הצד שאפשר להגיד עליו "הקדוש ברוך לצד הזה". יש "ידידים" במרכאות שטוענים שהם בצד הזה, אבל הנכון הוא שהם באמצע. כמה באמצע? תלוי מה עמדתנו, כי אם אנחנו נסכים לעמוד עם רגל אחת ביבשה ורגל אחת בים, טענת שונאי ציון ועוכרי ישראל תהיה שזה לא מספיק, ועמדת ה"ידידים" האלו תהיה שצריך להתפשר. זה למה עמדת ישראל צריכה להיות מה שיותר ימינה, שאז גם אם תהיה פשרה, היא תהיה יותר רחוקה מהים.


הסבר #2: ההבדל בין "לך בשלום" ו"לך לשלום", זה שהאות למד הקדמית משמעותה להתקדם לכוון, לא לעמוד במקום אחד. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", ביחד עם זה נאמר עליהם "ילכו מחיל ⁵אל חיל". לא להסתפק עם "שלום" שלא עושים לנו שואה רחמנא ליצלן ולהגיד שאם אפשר לחגוג יום עצמאות, זו כבר "ראשית צמיחת גאולתנו", כי בהשוואה למה שהיה בימי הביניים זה מצב מזהיר. גם אם המצב מזהיר, צריך להתקדם שיהיה עוד יותר "מחיל אך חיל", אחרת זה לא שלום.


אותו דבר גם עם "לצד הזה". גם אם זה כבר הצד הנכון, ובלשון התלמוד הובא בספר תניא קדישא בתחילתו

ספריית ליובאוויטש

"ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה..", צריך להתקדם עוד ועוד "לצד הזה", כי צדיק זה מלשון "צד", להתקדם עוד ועוד בכוון להיות צדיק, "ילכו מחיל אל חיל".

מבקשת עזרה במזוןiskabelka1

שלום ,. אני אם יחידנית - רווקה , מגדלת ילד בן 7 לבדי . אחרי שאימא נפטרה מסרטן אני נשארתי לבדי בעולם הזה . אין לי משפחה ואין לי קרובים .

עשיתי ילד בטיפולי פוריות , , כדי שיהיה לי בשביל מי לחיות .

כיום הוא לומד בכיתה ב' בבית ספר דתי ,ירא שמיים ! צדיק אמיתי !

לילד אין אבא - לכן  אין מזונות .  נתקלתי בקשיים מאוד גדולים ת בגלל חובות ., גרה ברמלה  . מבקשת עזרה במזון , מצרכים בסיסים כמו קונפלקס , ממרח שוקולד, ביצים , חמאה, שמן ,פסטה חלב,,ירקות . לא נעים בכלל לבקש עזרה, אבל בלי שאלות ,רק מהנתינה מהלב ..... בבקשה אשמח אם תושיטו יד של עזרה .🙏

תפני לבית חב"ד ברמלהבת.
אני פניתי אליהם ברמלה - לא קיבלתי מהם שום מענהiskabelka1
נסי לפנות לארגון כולל חבדפונקציה
איך השיחה של הרבי על צמאה לך נפשי עזרה לי להבין...hamedinai

המכשול הכי מרכזי להגיע לשלום - מחנות הפליטים.


75 שנה שהם "פליטים" , דבר שאין לו אח וריע בהיסטוריה.


כל קיומו של עם ישראל הוא פלא ונס על-טבעי, ובאותה מידה גם שנאת ישראל אין לה הסבר הגיוני.


מחנות הפליטים מתוחזקות במיוחד בכדי לשמר את ההתנגדות לקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל.


ביחד עם זה, מחנות פליטים אלו גורמים לנו להיזכר שאנחנו יהודים עם היסטוריה של אלפי שנים שחזרנו לארצנו.


אחרת נשאלת השאלה: באיזו זכות מגיע יליד רוסיה שיש לה ארץ הכי גדולה בעולם, מעולם לא דיבר עברית, כותב משמאל לימין, בא עם נשק בידיים מול הטוענים שהם צאצאים של פליטי 48.


אולי יש פה מסר מן השמים:


וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת.. חַי אָנִי נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם (יחזקאל כ לב).


לכן אם נחזור בתשובה ייבטל הצורך של מחנות פליטים אלו, כי כבר גמרו והשלימו את תפקידם וייעודם.


כי כל הסיבה לקיומם הלא-טבעי היה בכדי לעורר אותנו שלא נתחמק מהשאלה #באיזו_זכות ולמה הארץ שייכת לנו.


סימוכין:


הביאור הידוע על הניגון "צמאה לך נפשי.. אך טי דורין.."

האזינו: כשהרבי שר והסביר את הניגון `צמאה לך נפשי` ● מיוחד


שכל תפקידו של היצר הרע רק להעלות את האדם למדרגה יותר נעלית, ואם כן כאשר האדם השלים את המשימה, מתבטל הצורך של היצר הרע.


זה היה משיחת פורים ה'תשח"י (1958).


והפלא ופלא, בתלמוד (סוכה נב ב) מובא קשר בין היצר הרע לישמעאלים:


"ארבעה מתחרט עליהן הקב"ה שבראם, ואלו הן: גלות, כשדים, וישמעאלים, ויצר הרע".

זה באמת הזוי ברמה ששומעים רק משרופים.מי האיש? הח"ח!אחרונה

ראיתי כבר בזמנו את העלונים שמתארים איך יבוא המשיח ואז משבר האקלים ייעלם כהרף עין (ועוד נגזרה מכך מסקנה שאין מה להיות מוטרדים).
לחשוב שמחנות הפליטים הרעילים והמסוכנים - והעמוסים אנשים מלאי שיטנה ומשטמה לישראל - משמשים כאיזה מטה זעם הולוגרפי תיאולוגי, זה בערך אותו ההיגיון.

אגב, העלונים ההם הופיעו למיטב זכרוני עוד כשבחיים היתה חיותו, אבל גם אם אני טועה בכרונולוגיה הזו אזי מכל מקום הם הופיעו כשהמשיחיזם שלאחר המוות עוד היה בשיאו.

מובן שכל התפיסה הזו נשענת על ימי ההאדרה המטורללת למבצע "סופה במדבר" (שחרור כוויית מהפלישה העירקית) ותום הקומוניזם במדינות הסובייטיות-לשעבר, שיצרו שבתאות ברורה ומובהקת.

מחפש ספר בנרותיונה ב

אני מחפש את הספר "שערי לימוד החסידות" של הרב מיכאל חנוך גולומב

גם יד שניה

מישהו יודע היכן ניתן להשיג?

אולי יעניין אותך