המשחק.. קטע 5.ארמונות בחול
עבר עריכה על ידי ארמונות בחול בתאריך ח' בניסן תשע"ד 02:01
פעם ראשונה שאני כותבת סיפור.. ויאלה.. ניסתי לזרום עם זה(:
קריאה מהנה...
-----
הפלאפון רטט שוב, "אתה מתכוון לענות לזה?" יוסי זרק לאוויר, יודע מראש שהוא לא יקבל תשובה. ידעתי שזאת נעמה, פשוט לא ידעתי אם יש לי כח לשיחה הזאת עכשיו, אז רק הבטתי בצג, לוודא שזאת היא. מוזר, מספר לא מוכר, יש מצב שהיא מתקשרת
מפלאפון של חברה שלה?
הכרנו לפני חודשים. בעצם תמיד ידעתי מי היא אבל רק אז לקחתי אומץ ופניתי אליה. ומאז, אני כועס על עצמי, על הפזיזות שלי.
אי-אפשר לומר שהיא לא חמודה. אבל הצומת-לב שהיא דורשת סוחטת ממני את כל טיפות האנרגיה שקיימות בי.
"אולי תגמור איתה וזהו?"
"אני לא מסוגל יוסי. היא תעשה לי טרור אם נפרד. וחוצמיזה היא לא כזו נוראית.. פשוט צריך לדעת איך להתנהג איתה" הרגשתי מטופש. כמה אפשר עוד לשקר לעצמי שהיא עושה לי טוב.
"אז או שתענה לה או שתפרדו, סתם המצב הזה מכאיב לשתיכם". טוב. אני אענה. פשוט הכי קל לברוח, כרגיל.
"היי נעמה, מה שלומך?"
"שלום, יאיר? מדברת אמא של נעמה יצהר. שמענו עליך הרבה מנעמה וחשבנו שאולי תרצה לדעת. היא עברה תאונה קשה הבוקר".
"מה??" אוי אלוקים. דווקא נעמה..השברירית כל-כך.
"אם תרצה לבקר אותה היא נמצאת בשערי צדק קומה ג, מחלקה 2 בחדר 8".
"תודה.. אני אבקר בעז"ה. שתרגיש טוב".
"אמן. ביי חמוד".
"הכל בסדר?" שאל יוסי מתפלא על השינוי הקיצוני במצב הרוח שלי.
"נעמה בשערי צדק, היא עברה תאונה. אתה יכול להקפיץ אותי לשם?"
"כן, בכיף".
יוסי נסע במהירות. מתאים את עצמו לפעימות הלב שלי. אני אוהב אותה או לא? ניסתי לברר עם עצמי. מקודם כל-כך קיוותי שתעלם, שתצא מחיי. ופתאום, אני מרגיש רגשות כלפיה שחשבתי שהם אבדו מזמן. אני מתגעגע אליה.. הלוואי שהיא תהיה בסדר!
יוסי עצר לפני הרמזור.
"תקרא לי כשאתה גומר. אני פה בסביבה"
"אוקיי. תודה לך".
הריחות של בית הרפואה הזכירו לי דברים שקיוותי ששכחתי. החלוקים הלבנים כמו מנסים לכסות על הכאב של רבים המאבדים את קרוביהם כאן.
די! היא תהיה בסדר! ניסתי להדוף את המחשבות השליליות שהתעקשו להכנס לראשי.
נכנסתי לחדר 8. רועד. מקווה שאוכל לראותה במצב סביר.
"יאיר? איך ידעת שאני כאן?"
היא עמדה שם. נעמה. מייטיבה את הכרית לאחת החולות.
"איך ידעת שהיום אני כאן, בתורנות הקבועה
שלי עם סבתא שלי?"
"אממ לא ידעתי.. סתם באתי לבקר חבר ואמרו לי
שאת כאן. מה שלומך?" שוב אני משקר. לעצמי. לכולם. אבל למה אמא שלה שיקרה
עלי? את זה אני באמת לא מבין.
הפלאפון רטט. יוסי היה על הקו.
"יאיר.. שכחת את המעיל שלך על המושב. אני פה בחנייה. רוצה לבוא לקחת אותו?"
"היי כן.. אני שניה יורד".
נעמה הביטה בי. לא כל-כך מבינה מה עובר עלי.
"אני תכף חוזר נעמה.. רק לוקח משהו ששכחתי אצל חבר שלי"
"החבר החולה?"
"לא" אמרתי, מנסה להסתיר חיוך. "חבר אחר,בריא. הוא בחנייה".
"אוקיי, מחכה".
היא מחכה לי. למרות הכל. למרות ההתנהגות שלי כלפיה. למרות חוסר היחס ממני והזלזול.
יוסי חיכה לי בחוץ. נשען על הרכב ובידו המעיל.
"לא קרה כלום לנעמה. סתם אמא שלה שיקרה עלי. אני ממש לא מבין למה" אמרתי לו כשאני נשען על הרכב לצידו.
"אני יודע" השיב יוסי כשמבטו מונח על הקרקע. "אני הייתי אחראי לזה".
"מה?" הסתכלתי עליו, לא מבין.
יוסי הביט בי. נראה כי חיפש מילים שירגיעו את הסערה שהחלה לפרוץ בתוכי.
"אתה יודע למה מטילים מטבע כשלא מצליחים להחליט? לא בגלל הרצון שהגורל יחליט בשבילנו. פשוט רוצים לבדוק מה תהיה ההרגשה שלנו כשאחד משני הצדדים יפול. אם נשמח- אז נדע שזו הבחירה שרצינו.
אם נתאכזב אז נבחר ההפך, כי זה מה שאנו באמת רוצים. זה מה שניסתי לעשות. לעזור
לך להחליט. רק מצטער שזה יצא בדרך כזו".
הבטתי בו. מודה לאלוקים על החבר החכם שיש לי.
"תודה חבר" אמרתי ליוסי בחיוך. "נדבר.. פשוט היא מחכה לי".
רצינית שזאת הפעם הראשונה שלך?!בקצרה

זה נהדר!!!!

הסיפור כתוב טוב מאוד, הלבטים ברורים, המחשבות רצות, התהיות מתבהרות. 

 

בדו שיח- מומלץ להוסיף תיאורים, רגשות ופעולות בין לבין, דו שיח ארוך- עלול לבלבל

צריך להזכיר מדי פעם מי אומר מה, ולהוסיף נפח נוסף, כדי לא לייבש את הסיפור.

 

הסוף- מפתיע.

בהתחלה חשבתי שאמא שלה מנסה לשדך בינהם, אמא הזויה, מזל שזאת לא היא.

כשיוסי מתוודאה שהוא אחראי לכל הסיפור הזה- הוידוי ישיר מדי, נראה כאילו רצית לסגור את 

הסיפור, להמשיך הלאה. טיפה יותר למתק אותו בביטויים מעניינים, הפאנץ' זה הטעם שנשאר בסוף.

 

יפה מאוד, הרבה בהצלחה!

תודהארמונות בחול
יצא לי לכתוב רק שירים.. עם סיפורים פחות התעסקתי.

ותודה על הערות! אשים לב לזה בפעם הבאה..
והסוף.. כן. כבר רציתי לגמור איתם, ולהמשיך לנקות;)
תודה(:
מגניב ממש.טובי =][=
תודה
וואו. גאוני למדי..אאבבגג

וכתוב בצורה מושכת וקולחת.

סחטיין ממש! כן

וואו בן-ציוןאחרונה

רעיון אדיר.

אהבתי מאוד...

 

רק דבר קטן - פיסקת מעולה, אבל אפשר גם לחלק לפסקאות, כך שיהיה מבנה ברור יותר לסיפור.

 

יש לך את זה בסיפורים...

 תודה רבה, ובהצלחה בהמשך הדרך

 

...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 


 

מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 

...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..

אולי יעניין אותך