כ"ה בחשוון תשע"ה 20:58

הבת שלי בגן חובה רוצה ללמוד מיוזמתה האישית .

היא כבר יודעת אותיות (לכתוב אותן ) .

אמא : איך כותבים כך כך , ואני אומרת לה איך שאת שמועת ועוזרת ומכוונת אותה קצת .

היא כותבת לבד שמות של חברים (מהגן ) , משפטים קצרים .

כמו " אמא תצביע את התמונה הזאת " ," הבנות הלכו לבית ספר " (כמון אם העזרה שלי איך כותבים - כותבת רק על ידי שמע )

אני מתלבטת  אם להביא לה דפים או ספרונים קרא קטנים ....

ולעודד אותה לקרוא ולכתוב , היא מאוד רוצה זה באה מיוזמתה .

 

נ.ב

 

אני כרגע בבית ולא עובדת . לכן פרסמתי בישוב שאני יכלה להחליף סיעות של הגנים .

ובימי ראשון אני מתנדבת לעוזר למורה של א' . 

כשהיא שספרתי לה שאני עוזרת בכיתה א' היא בקשה לדעת מה אני יעשה אתם , ולהביא לה דברים כדי ללמד אותה ....

 

 

אם אני ילמד אותה (כמון מיוזמתה ) דברים אז מה יהיה שנה הבאה בכיתה א', היא תשתעמם .

מה כדי לדעתכם לעשות ? כן להמשיך ולעודד אותה או שלא ?

מה אתם מציאות ?

 

 

 

כ"ה בחשוון תשע"ה 21:22

אני חושבת שכשילד רוצה מיוזמתו, אין שום סיבה לעצור בעדו.

הרבה ילדים וילדות עולים לכיתה א' כשהם יודעים כבר לקרוא.

אני חושבת שהרוב המוחלט של הילדים שכבר יודעים לא משתעממים, הם שמחים להצליח ושהולך להם בקלות, וגם המורה צריכה לדעת שיש קבוצות שונות בכיתה ולאתגר את אלה שכבר יודעים לקרוא...

כ"ה בחשוון תשע"ה 21:34

הוא מכיר את זה מקרוב .... על עצמו שהיה בין החכמים /טובים של הכיתה .

והוא כנראה השתעמם ....

 

אמא שלי מורה (לא לכיתה א אלא בכלל לכיתות  גבהות יותר ...)

היא בעד . והיא הציע שאפשר לדבר אם המורה , שתאתגר אותה בדברים ....

או שאפשר שההורים יקנו חברת וכשהיא תסיים את המשימות של הכיתה אז תעבוד בכברת מהבית שלה .

והמורה מדי פעם תבדוק /תציץ /תעקוב ..... שהכל בסדר .

ואני חושבת שאולי אמא שלי צודקת ,אפשר לנסות לקדם אותה בקצב שלה .

 

נ.ב

 

יש מורים שלא אוהבים /ושזה מפריע להם . או שהם לא משתפים פעולה  אם רעיון שכזה .

בקיצור תלוי במורה .

 

לכן אני מתלבטת בעניין ...

כ"ה בחשוון תשע"ה 22:02

בינתיים לימדתי אותה קריאה של קמץ פתח, ומתלבטת ממש אם להמשיך או "להיתקע

בזה..."

כ"ה בחשוון תשע"ה 22:12

ודף אחד לפני כמה ימים שהיה בכיתה א' .

לסדר משפטים בסדר נכון (להעתיק אותם ) .

 

למשל: סלט , דנה , הכינה .

תשובה : דנה הכינה סלט . ( לכתוב את הסדר הנכון במשפט ...)

 היא הבינה שצריך להעתיק .... ורצתה להעתיק את המילה סלט . הסברתי לה שסלט לא יכל לפתוח משפט ....

לכן צריך משהו אחר .... לבסוף היא קלטה את העניין . והעתיקה לבד שתי משפטים מהסוג הזה .

במשפט השליש היא התעצבנה כי לא כתבה טוב (כתבה כתב ראי -הפוך ) ולא היה לה חשק להביא /לחפש מחק .....

 

נ.ב

אני לא ממש יושבת ללמד אותה . היא מזה לבד פחת קמץ וגם אי ...

הסברנו לה פחות או יותר את הניקוד וזה הכל .

(יש סידורים שיש את כל הניקוד בהתחלה ... הראנו לה פעם פעמים ודי )

כ"ה בחשוון תשע"ה 22:14

ואת השאר המשיכה לבד, רק השמיעה לי...

 

אני ממש מבינה את התלבטותך, לא יודעת מה לומר...

כ"ה בחשוון תשע"ה 22:18

כולם אמרו לי יהיה לה משעמם בכיתה א'.

אבל החשק שלה לא הירפה.

גם אני לא ישבתי לידה, אלא תוך כדי טיפול ב-2 פעוטות תמכתי בלימוד שלה.

אין מה לעשות. הילדה צמאה לידע!

לפני כיתה א' סימה ספר מנוקד של סיפורי צדיקים (יותר ממאה עמודים)

 

בסופו של דבר היא נהנתה בכיתה א'!

היא ידעה הכול אבל אהבה להקשיב למורה.

בתחום בכתב - הייתה דווקא צריכה להתאמץ, כי המוטוריקה העדינה שלה לא משהו, אבל בזכות ההתמדה שלה והמוטיבציה הצליחה גם בזה.

כ"ו בחשוון תשע"ה 00:14
לראנונימי
כ"ו בחשוון תשע"ה 00:22
ידעתי לקרוא שוטף כשעליתי לכיתה א'.
אבל יש הבדל משמעותי בין ללמוד עם מורה ועם עוד ילדות מללמוד לבד.
כיתה א' זה דבר מרגש.
עם הילקוט החדש...
והחולצה עם הסמל..
וילדים חדשים... וכל זה...
מה שבטוח, היא לא תשב שנה הבאה בכיתה בחוסר מעש.
בד"כ המורים מחפשים אחרי "ילדי הפלא"
ומעודדים אותם להמשיך ולהתקדם בחומר.
ככה שעד סוף כיתה א' המצב בכיתה מתאזן פחות או יותר וכולם יודעים לקרוא.

ותמיד יש את המורים שחוזרים על עצמם 1000 פעם בשביל התלמידים שקולטים יותר לאט - כשזה קורה לי (אני עדיין תלמידה )
אני פשוט מתחילה לעשות את עבודת הכיתה ...
המורים ממש מבינים

כ"ה בחשוון תשע"ה 22:18

שלא צריך לעכב ילד שמתענין טבעית,

 

משיקול שאח"כ לא יהיה לו מה לעשות. מורה צריכה להיות מספיק אחראית כדי שיהיה.

 

 

אבל ההסכמה בינך לבין בעלך קודמת לכל זה. צריך לדון ביניכם, בנחת, ולעשות רק לפי מה שגם הוא יסכים.

חינוך תורני בדרך חיובית – תכנים תורניים לילדים, מאמרים, ניגונים ועוד

 

 

 

כ"ו בחשוון תשע"ה 03:22
תירגול, גם אם היא תתחיל עכשיו יש להניח שהיא תצטרך לתרגל עדיין בכיתה א׳ קריאה שוטפת ומהירה.

אני מאוד בעד!

הבן שלי בן 4.5 עכשיו קורא מצויין ומהר יחסית לאחותו שבת שש ובכיתה א׳.

הוא אוהב לשבת לקרוא ולא מפחד מטקסטים עם הרבה מלל, והיא רק חושבת על קריאה ומתגלגלות לה העיניים...

אם ילד מעוניין בזה, סימן שזה אתגר שב״גודל״ שלו.

בהצלחה...
כ"ו בחשוון תשע"ה 12:48

בגדול - בנים משועממים= הפרעות

בנות - (יותר אוהבת ללמוד?) שיודעות את החומר - לא בהכרח תהינה משועממות (יש לי בת שידעה לקרוא מגיל 3 והיתה חוזרת בכיתה א בהתלהבות - אמא היום למדנו ל..)

זה מאד בהכללה ובגדול אבל מסתמך על כמה מקרים..

כ"ו בחשוון תשע"ה 18:08

במשפחה שלנו היו כמה בנות שלמדו לקרוא לפני כיתה א', וכולן היו בסדר גמור בכיתה (לי המורה הרשתה לקרוא ספרים בזמן השיעור כשלמדו דברים שידעתי, לאחיות שלי לא תמיד הרשו אבל הן היו מאוד שמחות בכיתה). לעומת זאת, אח שלי שלמד לקרוא בגיל 4 (הוא ממש דרש את זה, ופחות או יותר למד את עצמו), היו משועמם לגמרי בתחילת כיתה א', ואחרי כמה שבועות הוחלט להקפיץ אותו לכיתה ב' שתאתגר אותו יותר..

כ"ה בחשוון תשע"ה 22:24

גם שלי ידעה את כל האותיות וכתבה בלי סוף- מילים קיימות ומילים מומצאות.

אבל הלימוד בכיתה הוא ממילא שיטתי יותר, כך שלא יזיק לה לדעת עכשיו קצת וללמוד טוב יותר בכיתה א'.

גם אני הגעתי לכיתה א שולטת בקריאה, ולא זכורה לי תחושת שעמום.

כ"ה בחשוון תשע"ה 23:10

הבת שלי מעצמה חקרה את הקריאה ואי אפשר היה לעצור אותה והגיעה אפילו לכתב עגול.

וידעה כבר לקרוא ולכתוב בכתב.

ביום הראשון של כיתה א' המורה כתבה בכתב עגול מה צריך לשים במגירה ומה במדף...אז אני בשיא הטבעיות מבקשת מהבת שלי שתקריא לי בזמן שאני מוציאה את הדברים מהתיק.

פתאום אני קולטת את העניים של כולם עלי ורק אז שמתי לב שאופס' זה לא שיגרתי שהילדה קוראת כתב יד ביום הראשון של כיתה א'....

בכל אופן לא ראיתי הרבה שיעמום במשך השנה. היא נהנתה להשלים את החוברות לפי הסדר ואני חושבת שהלמידה לפי הסדר היא חשובה. עשתה מעט חוברות אתגר וזהו. (אצל בנים לדעתי זה היה יותר קשה....)

בהצלחה לכולן והרבה נחת.

כ"ה בחשוון תשע"ה 23:40
כמובן שמיוזמתי ביקשתי ללמוד..
היה כיף כי יכולתי לקרוא לבד ספרים והרבה.
ואגב, זה גיל מעולה להעשיר את האינטלגציה, בגיל הזה הילדים קולטים הרבה יותר מהר וזה נשאר לאורך שנים.
לגבי השעמום בכיתה א - זה תלוי בעיקר במורה.
האם היא יודעת לגשר על הפערים בכיתה, ויהיו ללא קשר לבת שלך..
חוברת העשרה וכד' יכול להיות פתרון מעולה.

אני חושבת שלא כדאי לחסום רצון של ילד בשום גיל ושום שלב.
זה יכול להוריד את המוטיבציה בעתיד, היא כבר לא תבקש להתקדם הלאה וחבל..
כ"ו בחשוון תשע"ה 06:02

לילדים כאלה אף פעם לא משעמם

כ"ו בחשוון תשע"ה 09:49

כך שכבר בגן ידעתי לקרוא שוטף (הייתי מקריאה לילדם סיפורים).

בכיתה א אמא שלי דיברה עם המורה לפני והסבירה לה את המצב, והמורה חיפשה פתרונות יצירתיים להעסיק אותי בהן.

קראתי ספר, התקדמתי בהבנת הנקרא וכו'.

 

אני חושבת שאם הרצון מגיע מהילדה לא כדאי למנוע ממנה.

אין הרבה ילדים שמבקשים לקרוא בגיל כ''כ צעיר, ואם היא רוצה כנראה שקיים אצלה צורך כזה. היא לא סתם מבקשת.

אפשר למצוא פתרונות בכיתה א, זה תלוי בעיקר ביצירתיות שלך ושל המורה..

 

והערה קטנה: כדאי לתת לילדה עבודות ומשימות כך שתתקדם בחומר ולא תחכה שכל הכיתה תהיה בקצב שלה. זה יעזור מאד להרגלי הלמידה שלה בעתיד..

כ"ו בחשוון תשע"ה 09:49

לימוד קריאה בצורה חלקית לפני כיתה א מאד כדאי. למה? אם יש לילד בעיה כלשהי אפשר לעלות עליה בקלות

ולעבוד עליה עוד לפני כיתה א. אבל קריאה רהוטה לפני כיתה א תלויה בבית הספר שבו היא תלמד.

כדאי לברר מה הם עושים עם ילדות שקוראות, האם יש חלוקה לרמות, או שכל השנה היא תסבול משעמום.

 

במקרה שבבית הספר כמו ברבים אחרים יש קבוצת קריאה אחת ורק מתגברים את אלו שלא למדו אחרי חנוכה,

את יכולה ללמד אבל לא את כל התנועות.

אם את מלמדת אותה רק קמץ פתח ורואה שהיא שולטת ומצליחה ללמוד להשתלט גם על תוספת של ניקוד

מסוג אחר באותה מילה, את כבר עשית למעלה מ-50%  כי ברגע שהיא תקלוט את זה, ההמשך כבר קל.

 

תזכרי שכדי לשלוט בקריאה צריך ללמוד יום יום וזה עלול להיות משעמם, כך שקצב ההתקדמות בבית לא תמיד יהיה

כמו בבית ספר ואפשר להקדיש את הזמן למשחקי מילים ואותיות וללמוד לאט אבל בטוח.

כ"ו בחשוון תשע"ה 12:01

לתת לילדה ללמוד מה שהיא רוצה אבל בצורה מסודרת ונכונה.
ללמד אותה את הניקוד בצורה שיטתית ולא שתלמד בצורה מבולגנת.
זה דבר חיובי מאוד לתת לילדה להגשים את רצונותיה.

הבן שלי ידע בגן טרום חובה לקרוא ספרים מעצמו. הוא שאל אותי מה הניקוד ולמד לבד לקרוא.
אח"כ בכיתה א' היה לו כיף. ילד שיודע להעסיק את עצמו לא משתעמם ויש לו תחושת סיפוק מההצלחות שלו.
אם היא ילדה שמתעניינת בהרבה תחומים יהיה קל למורה להעסיק אותה.

רצו להקפיץ את הבן שלי כיתה אני לא רציתי כי יש גם עניין של בשלות רגשית….
והוא ממש לא משתעמם ונהנה לסיים ראשון כל מטלה.

כ"ו בחשוון תשע"ה 12:07

 

נראה לי שאין כיתה א שאין בה כמה שיודעים לקרוא. מורה של כיתה א אמורה לדעת להתמודד עם מצב כזה.

 

אני כילדה למדתי לקרוא די שוטף לפני כיתה א. ובתחילת שנה עשו לנו מעיין אבחון לחלוקה לפי רמות קריאה.

 

אם את אומרת שאת עובדת בכיתה א- את יכולה לשאול את המורה שם מנסיונה.

 

חבל לחסום את הרצון והסקרנות של הילדה. ואולי בכיתה א בהנחה שהיא תשתעמם, אפשר להציע לה לקרוא ספרים ארוכים.

 

(בתור מורה אני פחות אוהבת שילד קורא בשיעור ולא מתעסק בחומר גם אם הוא חכם, אבל כאן זה בדיוק החומר, וזה יכול אפילו לגרום לילדות אחרות לרצות להיות כמוה- שקוראת ספרים ארוכים)

 

 

כ"ו בחשוון תשע"ה 12:18

כשילד רוצה ללמוד מיומנות חדשה הוא בשל לזה.

תלמדי אותה במנות קטנות,יש ילדים בגן שלומדים מעצמם לקרוא.

לימוד פורה ומהנה.

כ"ו בחשוון תשע"ה 12:18

בגיל 3 בעלי היה מלמד אותה אותיות, סתם בשביל הכיף והיא קלטה,

ובגיל 5 היא התחילה לקרוא לבד! פשוט הסתכלה על מילה, חיברה את האותיות וקראה אותה.

כך שהיא ידעה לקרוא בלי ניקוד, ואת הניקוד לא הכירה.

 

עכשיו היא בת 6, בכיתה א' והיא לומדת קריאה בצורה מסודרת- עם ניקוד.

 

והיא ממש לא משתעממת!

יש להם חוברות עבודה שהן לומדות, והן לומדות חשבון, ויש שיעור ציור, ושיעור מלאכה, ומחברות נושא ושלום כיתה א'..

לא כל הלימוד בכיתה א' זה קריאה וילדות שאוהבות ידע נהנות בבית ספר!!

 

להפך- כשהיא חוזרת מבית ספר אחרי ארוחת צהריים היא ישר מתיישבת בכיף ועושה בזריזות שיעורי בית.

ויש לי חברה שהבת שלה בכיתה א', ועדיין לא יודעת לקרוא (מעבר למה שלומדים בכיתה) והיא שונאת לעשות שיעורים..

כ"ו בחשוון תשע"ה 12:34

כשהילד רוצה ולא מרגיש שהוא מרצה את ההורים 

אז למה לא?

 

שלושה הגדולים שלי עלו קוראים לכתה א' (כל אחד בשלב אחר) וזה מאוד חיזק את הבטחון שלהם בכתה

 

עכשיו הרביעי בגן חובה - קורא שוטף כבר חצי שנה

גם בעזרת הגננת המדהימה שיש לו שנה שניה שעובדת בצורה מופלאה על מודעות פונולוגית - הכל מתוך משחק

וגם בגלל שהוא מגיל קטן שאל על אותיות וכו' 

 

אם המורה יודעת להשתמש בידע שהבת שלך תצבור, לא יהיה לה משעמם

בכל כתה יש את הכמה ילדים שכבר יודעים לקרוא-

אצל הגדולים שלי, הם קיבלו דפי עבודה ברמה מתקדמת או שהתחילו מחוברת הקריאה השניה - שבה יש בדר"כ שאלות הבנת הנקרא

(וזה עוד לפני ימי אופק חדש של היום)

 

בקיצור- תעודדי אותה ותביאי לה ספרונים

ולא להתקדם לפני שראית שהיא קלטה יפה כל שלב (קמץ/פתח, חיריק, סגול/צרה וכו') כדי לא ליצור קשיים בעתיד

 

בהצלחה רבה

 

כ"ו בחשוון תשע"ה 13:35

ותודה על זה שכמעט (או כולם) הוי בעד לעודד אותה ולהמשיך ללמד אותה .

אני גם אתייעץ אם המורה של כיתה א' כשאני עוזרת ומסייעת שם בימי א' .

 

 

כ"ו בחשוון תשע"ה 18:34

אבל אגיד לך מה תאמרי לבעלך...

אני גם ידעתי לקרוא ספרים שלמים לפני כיתה א, ובאמת היה לי משעמם והקפיצו אותי את כיתה א - דבר שני ממש לא ממליצה לעשות!! (השלמתי את הפער רק בתיכון מבחינה רגשית).

 

אבל היום - יש הרבה יותר מודעות לדעת לאתגר ילדים כאלה בתוך הכיתה (צריך גם לדעת לאיזה בית ספר לשלוח, ולהיות מההתחלה בקשר עם המורה), וללמד ברמות שונות, גם את המתקדמים. בכל כיתה יש אחוז מסוים שיודע כבר לקרוא.

 

(אני השארתי את הבת שלי בגן חובה שנה נוספת, כי היא לא בשלה מבחינה רגשית, אפילו שהיא כבר יודעת לקרוא, אמנם לאט, אבל את כל התנועות. ממש טוב לה בגן חובה השנה, היא הרבה יותר בטוחה בעצמה, ואני בטוחה שזה רק יוסיף לה בכיתה א, אפילו שהיא תכנס כמעט בת 7 וקוראת שוטף)

כ"ו בחשוון תשע"ה 20:31

פשוט ראיתי את ההודעה הזו בדף הראשי ורציתי מאווד להגיב..

 

אז אני בת 14.. אבל ידעתי לקרוא מאוד מוקדם - בגיל 3 ידעתי אותיות ובגיל 4 וחצי בערך ידעתי כבר לקרוא ומהניסיון שלי זה שווה. בחיים לא היה לי משעמם בכיתה א' כי תמיד כמה שידעתי לקרוא אז למדנו דברים חדשים וכו.. והייתי עוזרת לבנות חלשות בכיתה..

 

מקווה שעזרתי..

כ"ו בחשוון תשע"ה 22:47

אבל כשילד צמא ידע- אי אפשר לעצור את זה.

 

כ"ז בחשוון תשע"ה 12:00

שני בנים שלי ידעו לקרוא לפני כתה א'. לראשון היתה מורה שקלטה אותו ונתנה לו תפקידים כמו לסדר את ספריית הכתה שאז יכל לקרא ספר אך גם דרשה ממנו לעשות את העבודות בחוברות וכד' ובאמת בכתיבה הוא היה צריך יותר לעבוד. והיה לו טוב ולנו גם.

לשני היה משעמם בכתה והמורה לא היתה מספיק קשובה לצרכים שלו ועברה עלינו שנה ממש קשה.

המלצתי : אל תמנעי ממנה ללמוד לקרא כל עוד זה בא ממנה( הבנים שלי למדו מעצמם לקרא )אבל מאד כדאי שבכתה א' תהיה לה מורה טובה שתדע להכיל אותה ולקדם אותה.

 

כ"ז בחשוון תשע"ה 15:20

ילד יכול להיות צמא ידע- אבל חוסמים אותו

ואז הוא מתרגל לא להתייחס לזה שהוא צמא ידע, ושוכח בכלל את כל חדוות הלימוד

 

כ"ח בחשוון תשע"ה 00:47

קוראים ממש, ברמת ספרי-קריאה.

אמנם שיעמם להם בתקופה של לימוד הקריאה, אבל זו בסה"כ תקופה לא מאוד ארוכה. 

וצריך לזכור שיש גם דברים אחרים בכיתה א': חשבון, תורה, ועוד.

מורים טובים גם יודעים להעסיק את הילדים היודעים לקרוא בדפי עבודה המתאימים לרמתם.

לדעתי כמעט בכל כיתה א' יש ילדים שכבר יודעים לקרוא.

 

אם הילדה רוצה ומתעניינת- לדעתי חבל לעצור אותה. למידה עצמית עם מוטיבציה- מה יותר טוב מזה?

 

(לא קראתי את כל השירשור, סליחה אם חזרתי על דברים שנאמרו) 

כ"ט בחשוון תשע"ה 20:34

אחותי (שהייתה אז בת 4) עשתה לי את השיעורים בכיתה א', גם ככה לא היה לי כח אליהם....

כ"ט בחשוון תשע"ה 20:43

גם הבת הקטנה שלי ידעה לקרוא לפני כיתה א ביוזמתה וביוזמת הבת השנייה אז היא מתגברת בקלות על כל המטלות אבל מורה בכיתה א' צריכה לדעת וגם ברוב המקרים יודעת כיצד לנהל כיתה שהרי תמיד יש כמה רמות בנושא. מורה טובה יכולה לאתגר את כולם ברמתם.

אולי יעניין אותך