ה' באייר תשע"ה 10:18

ב"ה

 

בהנחה ואתם לומדים (או לומדות..קורץ) גמרא,

 

למה אתם לומדים גמרא?מתפלפל

 

בונוס,

 איך אתם מרגישים כשאתם לומדים, לפני, אחרי ותוך כדי..

 

(תחשבו על זה אתם, לא מחפש לשמוע את התשובה של הרב שלכם..ואגב, יכול להיות שהתשובה היא זהה, אבל זה יהיה בגלל שאתם עשיתם את המחשה העיונית הזאת)

ה' באייר תשע"ה 10:31
השיעור בדף יומי.

ארי"ק - ראשי תיבות של שמי.

ה' באייר תשע"ה 10:36
באידיאל הייתי רוצה ללמוד קצת יותר גמרא ביקאות בשביל האגדתות וגם להכיר יותר טוב את חשיבת חז"ל בהלכה ובאגדה אך ככלל אני לא רואה סיבה שעיקר הלימוד יהיה גמרא
ה' באייר תשע"ה 10:38

הבעיה היא שצריך ראש ואין לי הרבה זמן לזה בצבא..

ה' באייר תשע"ה 11:24

זה היה יותר ככה נראה דף גמרא

 

למה ללמוד? כי זה אוצר ועומק רוחני ומחשבתי שמקווה שאזכה להגיע אליו פעם בע"ה

ה' באייר תשע"ה 13:48

בשביל להבין את ההלכה

את העקרונות ודרך הפלפול

צריך ללמוד גמרא

ה' באייר תשע"ה 13:51
ה' באייר תשע"ה 14:23
אני לומד את הגמרא אני חווה וחושב ומרגיש ומתמלא מהמסורת התורנית העמוקה של תורת עם ישראל. זאת חוויה אדירה ומשמעותית. אחרי שאני עובר את החוויה הזאת, יש לי כוחות והשתוקקות ליישם את הדברים הלכה למעשה.

לימוד גמרא וזוהר, זאת פשוט חוויה עמוקה ועוצמתית!
ה' באייר תשע"ה 15:50

אז הדרך להוריד את התורה לחיים זה ללמוד גמרא.  אין שום סיבה להפקיר את התפקיד החשוב הזה של להוריד את התורה לחיים בידי אנשים אחרים  (פוסקי הלכה) זה תפקיד של כל אדם, כמובן שאפשר וראוי להשמע לפוסקי הלכה אבל זה לא סותר שאדם צריך לעשות ככל יכולתו לבד. אם כי על פי דבריי יוצא שזה חשוב אבל לא בהכרח הלימוד העיקרי.. נקודה לא מבוררת אצלי.

ה' באייר תשע"ה 16:34
למורת שאני לא לומדת
ה' באייר תשע"ה 16:51
מקרא משנה ותלמוד, המרכיבים את מצוות תלמוד תורה
ה' באייר תשע"ה 18:40
וכך מנהגנו מעולם לקרוא ללימוד שלאחר התפילה "השילוש"
ה' באייר תשע"ה 18:47
ה' באייר תשע"ה 18:59
הכל אצלך בראש... תרגע
דרך אגב מה דעתך על המושג שנזכר בירמיהו "ברית חדשה"? גם מזעזע?
ו' באייר תשע"ה 21:10
זה לא 'הוא מזכיר לי' אלא כי זו הסיבה היחידה שאתה משתמש בביטוי הזה.
ו' באייר תשע"ה 21:30
זה שמישהו החליט לאנוס את הלשון לקרוא לתועבה קודש לא אמור להשפיע עלינו כהוא זה.
אדרבה ראוי להפקיע את המושג השקרי מהם ולהשתמש בו באופן האמיתי והראוי.
וכבר הודעתיך שמנהגנו מעולם לכנות כך את הלימוד היומי שלאחר התפילה.
ו' באייר תשע"ה 21:35
זה ביטוי מכוער שאין שום סיבה להתעקש להמשיך ולהשתמש בו (בהנחה שמנהג הפלג התימני הזה, שאני מקווה שאינו דרדעי, להשתמש בו).
ו' באייר תשע"ה 21:40
השומע ישמע וכו'...
ז' באייר תשע"ה 07:54

בירמיהו זה פחות מזעזע כי משם הנוצרים לוקחים את הטענה שלהם...

ז' באייר תשע"ה 21:43

"משנה" זה לא שישה סדרים, ו"תלמוד" זה לא תלמוד בבלי.

זה צורות לימוד. וגמרא בקיאות דווקא שייכת לחלק של ה"משנה".

ח' באייר תשע"ה 00:09
וחלק שייך ל"תלמוד"
(ובכל מקרה לא ניסיתי לטעון לאיזה חלק זה שייך)
ו' באייר תשע"ה 21:08

באופן כללי הרצון שלי היה ללמוד הלכה, להכיר יותר. לדעת מה אני עושה ולא לא עשות את זה רק מתוך הרגל וגם לדעת איפה לחפש תשובות..

מה לעשות שהתוכנית שמצאתי כוללת גם לימודי גמרא? אז לומדים.

 

לגבי ההרגשה,

בהתחלה התחרפנתי. למה לשאול עוד שאלות אם זה בעצם ברור בפשט?! למה לא לפסק, לסדר את זה ברור, משהו! ברחתי מהבית מדרש, ייבשתי חברותא, הייתי עצבנית ולא רציתי להיות שם. אבל לא הייתה לי הרבה ברירה..

עכשיו ב"ה יותר מובן. אני עוד לא במקום של להצטער על אילוצים שמבריזים אותי מהשיעורים.. אבל אני שמחה לשבור שיניים על ארמית ונדהמת מהשאלות שעולות שם. אנשים רצו להבין יותר מפשט, אנשים חיפשו דיוק. אולי גם אני אגיע מזה מתישהו

לא משנה מה תגידו, אין הרבה דברים מדהימים כמו לצאת מהשיעור ולדעת שהבנתי משהו!

ו' באייר תשע"ה 21:14
לכאורה אלו שני הפכים, אבל לרוב דווקא זו שתלמד גמרא היא זו שגם תלמד את הלימודיים החיצוניים שהכי רחוקים מיהדות, וקשה להחליט איזה לימוד יותר גרוע
(כידוע, זכה נעשית לו סם חיים וכן להפך...).
ו' באייר תשע"ה 21:49
אולי בכמה דברים מועטים. אבל הגמרא לא ספר פיזיקה או כמיה. וברור שהמדע של חז"ל השתנה מהמדע של היום.
מיותר לציין שחז"ל בתלמוד לא התעמתו עם השקפות פילוסופיות של אז, בצורה שיטתית, (לא הזכירו את אפלטון ואריסטו בכלל. וזה תמוה) ואותם מאמרים מעטים שיש בהם משהו אין בהם כדי נגיסה אפילו. (יכול להיות שזה תוצאה בגלל מה שקרה עם אלישע בן אבויה, שגדול בישראל יצא למינות. אבל בכל מקרה זאת המציאות)
ו' באייר תשע"ה 21:51
אומר זאת בצורה אחרת: במקום פילוסופיה - דברים שאסור ללמוד אותם או לא ראוי, יהיו אלו שיהיו.
ו' באייר תשע"ה 22:14
לא שמתי לב. חשבתי שדיברת בכללי. לאו דווקא לבנות
אז עכשיו לא מובן לי למה אתה סובר שבנות לא ילמדו פלוסופיה? וכ"ש תלמוד?
ו' באייר תשע"ה 22:20
המון בלבולי מוח.
בנות לא אמורות ללמוד גמרא.
ו' באייר תשע"ה 22:25
זה יכול בקלות להוביל לכפירה.
עדיף לעסוק בדברים יותר מועילים.
ו' באייר תשע"ה 22:30
והתעסקו בפילוסופיה.
הרלב"ג. הרמב"ם. רס"ג. האברבנל כתב פירוש על המורה נבוכים ככה שלהזכיר אותו בנשימה אחת עם ר' נחמן מברסלב זה לא מדוייק. רבנו בחיי. ריה"ל . אבן גבירול אבן עזרה. הרשימה ארוכה...
ו' באייר תשע"ה 22:45
ברור שמי שלא יכול ללמוד ולהבין אז לא. אבל מי שיכול אז כן. לא ראוי. יכול. לפחות ככה הרמב"ם.
ו' באייר תשע"ה 23:03
אבל מעשית מי שהוא חכם ומבין מדעתו יכול ללמוד.
ז' באייר תשע"ה 21:39

אין ספק שהשכלתי, אבל בתכל'ס - עד היום אני מלקק את הפצעים.

 

צריך להקדים לימוד חסידות מאסיבי למורה, וגם להתמיד תוך כדי. שלא להתקרר חלילה.

ז' באייר תשע"ה 22:30
שצריך ללמוד חסידות כדי "לא להתקרר" מהמורה נבוכים הוא לא למד מורה נבוכים. הוא קרא מורה נבוכים.
ז' באייר תשע"ה 22:46

מי שרק קורא - אין סיבה שיתקרר.

מי שמתחיל לדון ולהתפלפל על הקדמות, התארים, ההשתנות וכו' - בעצם חוזר אחורה לבסיס, ומפרק שלבים שבנה על גבי הבסיס הזה.

ז' באייר תשע"ה 23:01
להציץ פירושו לא להתעמק.. לדעת בצורה לא שיטתית דעה שקצת קשה ללעיסה.. ולהפגע כי אז מתחילה ההתעמתות העצמית. בלי יכולת לשקול באמת את הדברים. אלא הכל מבוסס על דעה קדומה ורגש תסכול ודחייה.
ו' באייר תשע"ה 21:42
לא לומד גמרא בשביל להרגיש מתיקות.. כי זה אסור, זה הופך להיות לימוד לא לשמה.
בעיקרון אני לומד כדי להרחיב את הידע, וגם זה לא סתם אלא כדי להבין את ההלכה, ושיטות הפוסקים, תוך כדי ביסוסה מהעיון במקורות, וההקבלה אליהם.
וכשיש משא ומתן תלמודי שמשתרע על פני עמוד או יותר, אני לומד את הלוגיקה התלמודית שיש במשא ומתן הזה, זה ממש מדהים למי שניסה ללמוד ככה.. אף על פי שלא יצא ממנו כלום להלכה רק בסופו.
ו' באייר תשע"ה 21:47
שקובעת שלעולם ילמד אדם תורה אפילו שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה.
מה שהגמרא רואה כהכרחי אתה רואה כאסור.
בוודאי שעדיף ללמוד בכל מקרה, כל עוד המטרה אינה *רעה* - כלומר להשתמש בלימוד כדי לקנטר ולהתריס, או ללמוד בדרך לא כשירה או מפי אנשים לא כשרים וכו'.
ו' באייר תשע"ה 22:07
כשאדם לומד בכדי להרגיש טוב. ולהרגיש מתיקות. ולא בגלל עצם הלימוד, הלימוד הוא אמצעי להרגיש טוב. זה לא לשמה. ברור שאין איסור בצורה חותכת. אולי ההגדרה היותר נכונה זה - לא נכון לעשות ככה.
ולא נשכח שבמחזור תפילה של יום הכיפורים של הספרדים בתפילת מוסף אנחנו נמצא וידויי על ש "עשינו מצוות שלא לשם שמיים" וזה נמנה עם החטאים והעברות.
ו' באייר תשע"ה 22:10
זה ממש גובל בבזיון כמו "עשאוני ככנור"
ו' באייר תשע"ה 22:24
מי שכ"כ מלא בגאווה שחושב שכל דבר הוא עושה לשמה, ופתאום פה כוונה כזו צדדית נחשבת אצלו שלא לשמה - הבעיה היא הגאווה ולא הלימוד.

אני זוכר בפירוש שיעור של הרב עובדיה זצ"ל בו אמר שאפשר ללמוד בשביל לקבל כבוד או להיות דיין ולהרוויח טוב, שמתוך שלא לשמה יבוא לשמה, קל וחומר במי שזה נותן לו הרגשה טובה ומחזק אותו.
ו' באייר תשע"ה 22:34
בזה שאתה לומד בשביל כבוד. ומגנה את מי שלא עושה כמוך.. אז אין לי מה לומר.
ז' באייר תשע"ה 01:28


ז' באייר תשע"ה 18:07

בלי שראיתי את כלל השרשור.

 

הרב זצ"ל כותב: כשמתערב בפלפול החפץ לשמח את עצמו בפלפולא דאורייתא, אין זה נקרא תורה שלא לשמה ח"ו. כי עצם השמחה והסרת העצבות, הוא גם כן מצוה רבה והוא בכלל הטבת המידות, שהיא סגולתה של תורה.

 

ומעין זה יש בהקדמה ל"אגלי טל".

 

יסוד הלימוד, הוא להידבק בדבר ה' החי שמופיע ע"י המשא ומתן של הלכה, לצדדיו השונים. והשמחה בו, זה חלק מהקישור אליו.

חינוך תורני בדרך חיובית – תכנים תורניים לילדים, מאמרים, ניגונים ועוד

 

 

 

ו' באייר תשע"ה 22:29

בס"ד

 

לפני השיעור- מתרגש
בזמן- כאילו נמצא בעולם אחר, עמוק, טהור, הכל מלהיב אותי,
ואם מנסים לדבר איתי באמצע השיעור על דברים אחרים, אני לא שומע, שומע רק את המורה.

אני גם מדמיין את המקרה...

אחרי- מרגיש ואו, איזה כייף לי, אני ממש תלמיד חכם!

 

העונה- ילד בן עשר, שנה ראשונה שהוא לומד גמרא.

מזכיר למישהו את עצמו בגילו?

  

 

ו' באייר תשע"ה 22:32
הייתי לקראת סיום לימוד המקרא והתחלת לימוד משנה.
זילברמן כבוד!
ו' באייר תשע"ה 22:37

בס"ד

 

זה המקצוע היחיד שהוא אוהב ללמוד,

ויש יום אחד ויחיד שאין להם גמרא במערכת,
הוא כל שבוע מחדש מבקש באותו יום להישאר בבית...
 

 

ו' באייר תשע"ה 22:46
למרות שזה זילברמן..

אבל כמובן גם שנינו הרבה.
ז' באייר תשע"ה 18:10

אז אפשר להבין את החתימה שלך...

 

אשריו. זה לגמרי מיוחד.

חינוך תורני בדרך חיובית – תכנים תורניים לילדים, מאמרים, ניגונים ועוד

 

 

 

ז' באייר תשע"ה 18:50

בס"ד

 

הראיתי לו את הסקר, והוא הכתיב לי את התשובות לשאלות,
מה מרגיש לפני בזמן ואחרי הלימוד... 

האמת שיש מה לעבוד על זה שהוא מתלהב מעצמו ומרגיש תלמיד חכם,

אבל נשאיר את זה לגיל בוגר יותר,
כשבע"ה בעצמו יזהה את הנקודה ויעבוד עליה בע"ה...

ז' באייר תשע"ה 01:19
יש שם ככ הרבה דברים שמהווים בסיס להרבה מהלימוד תורה..
זה עולם מאוד מעניין ומרתק בעיניי..
ז' באייר תשע"ה 11:32

אותי מעניין איך הגיעו למה שהגיעו.

ז' באייר תשע"ה 19:42

אבל יש לי מיגרינה, איך אפשר ללמוד גמרא עם מיגרינה??

ואני צריכה לפקסס את המבחן היום או מחר בערך...

הלפפפפפפפפ

אולי אחרי שאקח אקמול יהיה לי ראש לבית יוסף?

תאחלו לי בהצלחה....

ז' באייר תשע"ה 20:33


ז' באייר תשע"ה 21:11
איך אפשר לקבל מושג רציני ביהדות בלי לימוד גמרא?


עולם הגמרא הוא עולם המושגים,
מתוך שאלות הגמרא מתבססת אישיותו של הלומד
כשהוא קורא בתורה מה מדגדג לו, על מה הוא מתעכב
ומה הוא מחפש

אלא מהיכן?
נפגשים עם טקסט חי ועליון במקרא, במשנה
בהלכות ובאגדות, שמחייב כל יהודי בכל פניה שפונה בחייו

אבל הוא לא מובן מעצמו ולא מתפרש מתוכו,
אז מה הדרך לנתח? לזקק? לבאר?
לדרך הזו מתרגלים רק בגמרא



אדם ניגש אל התורה ובכליו הוא נושא עולם תרבותי שצבר.

הוא ספג מעולם ערכים ממלכתי בבית הספר,
הוא ספג עולם תרבותי בטלויזיה ובמחשב ובמדיה -

האם הוא קורא בתורה לאורם?
או שהוא ניגש לבנות מחדש את יסודות התודעה שלו?
את זה אפשר אך ורק מתוך התרגלות בלימוד גמרא.

אולי יעניין אותך